Handige informatie over tunen
Allereerst, download dit excel blad eens, die is gewoon superhandig voor allerhande berekeningen. Timingen, membraam, uitlaat op formules van overmars (meestal net niet helemaal top)
http://members.tele2.nl/w.de.wildt/2tak ... 20v1.5.xlsVoor het tunen van je cilinder moet je rekening houden met een aantal dingen.
-Allereerst een poortmap maken
-Timingen berekenen van spoelpoorten, uitlaatpoort
-blowdown berekenen
Allereerst bepaalt cilindertuning niet je vermogen, je uitlaat en inlaat traject tellen net zo zwaar mee. Dat wil zeggen, je hebt een cilinder met bepaalde timingen, daar zoek je in principe een uitlaat bij (of maak er 1, of laat er 1 maken, een uitlaat die het beste presteerd in de powerband vd cilinder) En qua inlaat ga je maximaal natuurlijk, dat is ook een klein beetje testen en proberen, maar op een am6 blok kan je makkelijk een 24-30mm carburateur gebruiken, bij voorkeur vlakschuif.
OVer naar de cilindertuning
De blowdown is belangrijk om te weten. Deze kan je berekenen op het genoemde excel blad.
Op een schakel kan je best een hoge blowdown hebben. Hoe hoger je blowdown hoe hoogtoeriger en smaller je powerband word.
Waardes
27-28 = vrij laag, lekker koppel
29-30 = middelmatig, hier begint het al wat hoogtoeriger te worden
31-32 = hoog
32 of meer wordt het serieus hoogtoeriger, hier heb je echt een goede uitlaat bij nodig om het maximale eruit te persen. Het heeft geen zin dat je uitlaat te vroeg werkt, dat loopt voor geen meter.
Omdat je schakelt, kan je makkelijk in toeren komen dmv koppeling en gas geven. Hoe hoogtoeriger, hoe fijner het is om een vlakschuif voor de gasreactie te gebruiken. Ook een binnenrotor scheelt enorm in reactie (en ook vermogen).
Uitlaatpoort op 180 graden is redelijk voor de meeste 70cc's maar is het 190 graden is het vrij hoog, ga je hoger wordt het echt oppassen geblazen. Zie het verhaal bij een blowdown van 32 of meer.
Je uitlaatpoort aanpassen is het makkelijkste, je spoelpoorten heb je echt haaks gereedschap bij nodig.
Wat eigelijk het belangrijkste is, is afwerking. De poorten moeten gelijk staan, niet schots en scheef of met bramen of hoekjes. Zorg dat alle randen van de poorten worden gebeveld, iets afonden zodat het niet meer scherp is. Dit spaart zuiger en zuigerveren.
Maak de schotjes van je spoelpoorten scherp, dat heeft nut voor een betere flow / minder wervelingen. Dat zijn dus de schotjes aan de binnenkant vd cilinder, waar de cilinder op het blok gaat (onderkant)
Polijst je zuigerkroon en uitlaatpoort, zo blijft er minder kool plakken waardoor je poort kan dicht slippen of naverbranding kan ontstaan.
Voor extremer werk kan je je zuiger lichter maken. hoe lichter je zuiger hoe makkelijker je krukas rond draait. Ook de bovenste flap scherp maken kan helpen bij cilinder met membraam of zuigergestuurde inlaat (rv4 etc) zo snijd de zuiger als het waren in de benzine, ipv stom er tegenaan botsen.
MEt alleen goed afwerken kan je soms al een pk of 2 winnen.