HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo feb 05, 2025 12:49 am




Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Handige informatie over tunen 
Auteur Bericht
Robert
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:35 pm
Berichten: 461
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: zutphen
Antwoord met een citaat
Bericht Handige informatie over tunen
Allereerst, download dit excel blad eens, die is gewoon superhandig voor allerhande berekeningen. Timingen, membraam, uitlaat op formules van overmars (meestal net niet helemaal top)

http://members.tele2.nl/w.de.wildt/2tak ... 20v1.5.xls

Voor het tunen van je cilinder moet je rekening houden met een aantal dingen.

-Allereerst een poortmap maken
-Timingen berekenen van spoelpoorten, uitlaatpoort
-blowdown berekenen

Allereerst bepaalt cilindertuning niet je vermogen, je uitlaat en inlaat traject tellen net zo zwaar mee. Dat wil zeggen, je hebt een cilinder met bepaalde timingen, daar zoek je in principe een uitlaat bij (of maak er 1, of laat er 1 maken, een uitlaat die het beste presteerd in de powerband vd cilinder) En qua inlaat ga je maximaal natuurlijk, dat is ook een klein beetje testen en proberen, maar op een am6 blok kan je makkelijk een 24-30mm carburateur gebruiken, bij voorkeur vlakschuif.

OVer naar de cilindertuning

De blowdown is belangrijk om te weten. Deze kan je berekenen op het genoemde excel blad.

Op een schakel kan je best een hoge blowdown hebben. Hoe hoger je blowdown hoe hoogtoeriger en smaller je powerband word.

Waardes
27-28 = vrij laag, lekker koppel
29-30 = middelmatig, hier begint het al wat hoogtoeriger te worden
31-32 = hoog
32 of meer wordt het serieus hoogtoeriger, hier heb je echt een goede uitlaat bij nodig om het maximale eruit te persen. Het heeft geen zin dat je uitlaat te vroeg werkt, dat loopt voor geen meter.

Omdat je schakelt, kan je makkelijk in toeren komen dmv koppeling en gas geven. Hoe hoogtoeriger, hoe fijner het is om een vlakschuif voor de gasreactie te gebruiken. Ook een binnenrotor scheelt enorm in reactie (en ook vermogen).

Uitlaatpoort op 180 graden is redelijk voor de meeste 70cc's maar is het 190 graden is het vrij hoog, ga je hoger wordt het echt oppassen geblazen. Zie het verhaal bij een blowdown van 32 of meer.

Je uitlaatpoort aanpassen is het makkelijkste, je spoelpoorten heb je echt haaks gereedschap bij nodig.

Wat eigelijk het belangrijkste is, is afwerking. De poorten moeten gelijk staan, niet schots en scheef of met bramen of hoekjes. Zorg dat alle randen van de poorten worden gebeveld, iets afonden zodat het niet meer scherp is. Dit spaart zuiger en zuigerveren.

Maak de schotjes van je spoelpoorten scherp, dat heeft nut voor een betere flow / minder wervelingen. Dat zijn dus de schotjes aan de binnenkant vd cilinder, waar de cilinder op het blok gaat (onderkant)

Polijst je zuigerkroon en uitlaatpoort, zo blijft er minder kool plakken waardoor je poort kan dicht slippen of naverbranding kan ontstaan.

Voor extremer werk kan je je zuiger lichter maken. hoe lichter je zuiger hoe makkelijker je krukas rond draait. Ook de bovenste flap scherp maken kan helpen bij cilinder met membraam of zuigergestuurde inlaat (rv4 etc) zo snijd de zuiger als het waren in de benzine, ipv stom er tegenaan botsen.

MEt alleen goed afwerken kan je soms al een pk of 2 winnen.

_________________
Wat niet past, lassen we vast!
Mijn Cross RX
Jägermeister RX
zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl


wo jan 21, 2009 10:32 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
gsxr750
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 23, 2007 11:59 am
Berichten: 75
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
Link doet het niet. Vond een eerdere post van jou, waar wel een werkende link in staat:

hier


do jan 22, 2009 1:31 pm
Profiel
janiler
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 10:40 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Brabant de gekste
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
bestaat nie meer zeey tie

_________________
GAANK IS ALLES!!


do jan 22, 2009 8:56 pm
Profiel WWW
kevinrs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 19, 2007 1:45 pm
Berichten: 460
Woonplaats: hoogeveen/ermelo
Antwoord met een citaat
Bericht 
dit is um


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: excel document
2 stroke tuning.xls [78 KiB]
238 keer gedownload

_________________
viewtopic.php?f=14&t=11802
do jan 22, 2009 9:23 pm
Profiel
Big B NRG
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo okt 15, 2006 9:03 am
Berichten: 11
Woonplaats: Hellevoetsluis
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
Om je BD te verlagen kan je natuurlijk ook je spoelers omhoog frezen. Uit ervaring weet ik dat lager (timing) en breder (poortopp) vaak beter loopt dan hoger (timing) en breder (poortopp).

_________________
Niet gespecificeerd


vr jun 05, 2009 8:24 am
Profiel
thimo
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma jun 08, 2009 6:32 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
heb een aprilia rs 125cc wil hem, wat harder laten loopen maar weet niet precies hoe dat moet en wat ik er aan moet doen
wie kan mij hier bij helpen bij mijn turnig :D


do jun 11, 2009 11:26 am
Profiel
Royal Club
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 22, 2007 3:56 pm
Berichten: 4705
Woonplaats: Vinkeveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
ga eerst eens een poortmap maken :)

_________________
“When life gives you lemons ask for salt and tequila”
Afbeelding


do jun 11, 2009 11:39 am
Profiel
bas_sx50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 1:37 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Den Haag
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
thimo schreef:
heb een aprilia rs 125cc wil hem, wat harder laten loopen maar weet niet precies hoe dat moet en wat ik er aan moet doen
wie kan mij hier bij helpen bij mijn turnig :D


KG... ik ken deze jongen en persoonlijk, en hij weet dus echt niet wat een poortmap is. :^^:
hij vroeg laatst aan mij wat iedereen bedoelt met 4-stroke en 5-stroke enzo :D:
niet onaardig bedoelt hoor thimo :^^:
dusja, dit wordt lastig om hem wat uit te leggen

_________________
Jeroenvs schreef:
bas, de redder in nood

JvS schreef:
Bas, superman haha


do jun 18, 2009 8:16 pm
Profiel
Royal Club
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 22, 2007 3:56 pm
Berichten: 4705
Woonplaats: Vinkeveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
in dat geval lijkt het me verstandig dat je iemand anders je cilinder laat bewerken.

_________________
“When life gives you lemons ask for salt and tequila”
Afbeelding


do jun 18, 2009 8:19 pm
Profiel
bas_sx50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 1:37 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Den Haag
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
nouja... ik weet niet of er nog uitlaten bestaan zodat een 125'er sneller gaat ofzo?

en btw:P hij is ned 14 :D:

_________________
Jeroenvs schreef:
bas, de redder in nood

JvS schreef:
Bas, superman haha


do jun 18, 2009 8:28 pm
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
natuurlijk bestaan die.
34mm carbje erop, squish naar 1.0 brengen (krap zat voor rs125) en knallen met die handel.


edit; ik zou verder niks doen aan de cilinder behalve de heuveltjes in de fluiterpoorten weg laten halen + de uitlaatpoort polijsten, als je iets aan de poortmap gaat veranderen krijg je een hoogtoerig kreng wat niet presteert.

_________________
Afbeelding


do jun 18, 2009 8:29 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
eduardgpr
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 1:39 pm
Berichten: 879
Woonplaats: Punthorst
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
aan de cilinder van zo'n 125cc valt weinig te doen zoals itakura al zegt.
Andere uitlaat (arrow of jollymoto) doen het goed op een 125cc.
Andere carburateur dr bij en rijden :{-):


vr jun 19, 2009 2:52 pm
Profiel
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am
Berichten: 1094
Woonplaats: veldhoven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Handige informatie over tunen
Als je echt wat artikeltjes wil lezen, moet je maar eens naar 2stroke-tuning gaan.

http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/index.htm

_________________
Wat zet jouw brommer apart?
Beunhaas Brouwer


wo jun 24, 2009 6:29 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron