Auteur |
Bericht |
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Malossi 3737 tunen
ik heb een honda mbx cilinder. Deze wil ik graag een beetje gaan tunen. Poortmapje Slag is 42,7mm lengtedrijfstang is 85.4mm Door de brekeningen toe te passen kwam ik op een uitlaatpoort timing van 196 graden en een spoelpoorttiming van 134 graden. En de blowdown bedraagt dus 31. Heeft iemand suggesties wat ik het beste kan doen om wat meer vermogen er uit te halen?
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
wo feb 04, 2009 8:09 pm |
|
|
Derk Jan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:38 pm Berichten: 84
|
Re: Malossi 3737 tunen
Met dat soort timingen lijkt het me dat deze al niet meer orgineel is? Je zou eventueel de uitlaatpoort breedte naar 67% van de boring brengen. Eventueel een opmaat gemaakte kop en uitlaat?
|
wo feb 04, 2009 9:23 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Malossi 3737 tunen
kop, wordt inderdaad op maat gemaakt. Het wordt een mbx kop met een losse verbandings kamer en een o-ring. De uitlaat wil ik zelf gaan uitrekenenen(met behulp van programma's) en maken. Ik denk dat ik gewoon eerst wacht op mn kop en dan kijk hoe die loopt en dan zonodig aanpassingen maak.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
wo feb 04, 2009 9:33 pm |
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Malossi 3737 tunen
de timingen die jij uitgerekend hebt kloppen niet echt. degene die de timingen heeft berekend heeft gewoon de maat 21 van je poortmap gepakt.(maat boven je uitlaatpoort) als jouw zuiger precies aansluit aan de onderkant van de uitlaat poort, dan kom ik op ongeveer 181 graden uit.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
vr feb 06, 2009 7:55 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Malossi 3737 tunen
welke formule gebruik jij dan? Ik heb de formule uit het graham bell book gepakt. Daar moet je de afstand van bovenkant poort tot bovenkant cilinder nemen.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
zo feb 08, 2009 11:33 am |
|
|
Derk Jan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:38 pm Berichten: 84
|
Re: Malossi 3737 tunen
Als de afstand van de bovenkant poort tot aan het cilinder deck is. En je dan ook de squish er af haalt. Zeg 0.7mm. Dan kom je uit op het volgende. Uitlaat. 199.85 Inlaat. 138.38 Bl.down. 30.74 Als je de 21mm aanhoud omdat de squish er al af is dan kom je uit op: Uitlaat. 196.19 Inlaat. 133.90 Bl.down. 31.15 In beide gevallen zijn de timingen al aan de serieuse kant. Persoonlijk zou ik aan de timingen niks doen. Trouwens,hier een leuke tool om te downloaden. Hier bereken je eenvoudig je timingen mee. http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
|
zo feb 08, 2009 11:58 am |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Malossi 3737 tunen
dank je wel. Ik denk dat ik inderdaad niks aan mn cilinder zelf ga doen. En gewoon bezich ga houden met de uitlaat en alles netjes passend te maken.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
zo feb 08, 2009 12:09 pm |
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Malossi 3737 tunen
zal proberen uit te leggen hoe het zit. jou slag is 42,7mm. jouw poort hoogte is 19mm + de 21mm van bovenkant poort tot deck. hiermee kom ik uit op 40. dat betekend dat jouw zuiger 2,7mm boven deck uit komt. en dat lijkt me niet echt goed.
maar we rekenen even verder. jouw deck hoogte is dan +2,7. meestal gaat de deckhoogte er nog af. maar volgens jouw poortmap moet dit getal erbij op. en zo kom ik op ongeveer 181
meet de maat van bovenkant poort tot deck nog eens na met de schuifmaat.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
zo feb 08, 2009 8:52 pm |
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
Re: Malossi 3737 tunen
te zien aan de uitlaatpoort vorm is deze cilinder al niet meer standaart...
|
ma feb 09, 2009 12:12 am |
|
|
|