Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Malossi 3737 tunen
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11929
Pagina 1 van 1

Auteur:  P.O.C. Tom [ wo feb 04, 2009 8:09 pm ]
Berichttitel:  Malossi 3737 tunen

ik heb een honda mbx cilinder. Deze wil ik graag een beetje gaan tunen.

Poortmapje
Afbeelding

Slag is 42,7mm
lengtedrijfstang is 85.4mm

Door de brekeningen toe te passen kwam ik op een uitlaatpoort timing van 196 graden en een spoelpoorttiming van 134 graden. En de blowdown bedraagt dus 31.

Heeft iemand suggesties wat ik het beste kan doen om wat meer vermogen er uit te halen?

Auteur:  Derk Jan [ wo feb 04, 2009 9:23 pm ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

Met dat soort timingen lijkt het me dat deze al niet meer orgineel is?
Je zou eventueel de uitlaatpoort breedte naar 67% van de boring brengen.
Eventueel een opmaat gemaakte kop en uitlaat?

Auteur:  P.O.C. Tom [ wo feb 04, 2009 9:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

kop, wordt inderdaad op maat gemaakt. Het wordt een mbx kop met een losse verbandings kamer en een o-ring. De uitlaat wil ik zelf gaan uitrekenenen(met behulp van programma's) en maken. Ik denk dat ik gewoon eerst wacht op mn kop en dan kijk hoe die loopt en dan zonodig aanpassingen maak.

Auteur:  BKD [ vr feb 06, 2009 7:55 pm ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

de timingen die jij uitgerekend hebt kloppen niet echt. degene die de timingen heeft berekend heeft gewoon de maat 21 van je poortmap gepakt.(maat boven je uitlaatpoort) als jouw zuiger precies aansluit aan de onderkant van de uitlaat poort, dan kom ik op ongeveer 181 graden uit.

Auteur:  P.O.C. Tom [ zo feb 08, 2009 11:33 am ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

welke formule gebruik jij dan? Ik heb de formule uit het graham bell book gepakt. Daar moet je de afstand van bovenkant poort tot bovenkant cilinder nemen.

Auteur:  Derk Jan [ zo feb 08, 2009 11:58 am ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

Als de afstand van de bovenkant poort tot aan het cilinder deck is. En je dan ook de squish er af haalt. Zeg 0.7mm. Dan kom je uit op het volgende.
Uitlaat. 199.85
Inlaat. 138.38
Bl.down. 30.74

Als je de 21mm aanhoud omdat de squish er al af is dan kom je uit op:
Uitlaat. 196.19
Inlaat. 133.90
Bl.down. 31.15

In beide gevallen zijn de timingen al aan de serieuse kant. Persoonlijk zou ik aan de timingen niks doen.
Trouwens,hier een leuke tool om te downloaden. Hier bereken je eenvoudig je timingen mee.
http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Auteur:  P.O.C. Tom [ zo feb 08, 2009 12:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

dank je wel.
Ik denk dat ik inderdaad niks aan mn cilinder zelf ga doen. En gewoon bezich ga houden met de uitlaat en alles netjes passend te maken.

Auteur:  BKD [ zo feb 08, 2009 8:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

zal proberen uit te leggen hoe het zit.
jou slag is 42,7mm. jouw poort hoogte is 19mm + de 21mm van bovenkant poort tot deck. hiermee kom ik uit op 40. dat betekend dat jouw zuiger 2,7mm boven deck uit komt. en dat lijkt me niet echt goed.

maar we rekenen even verder. jouw deck hoogte is dan +2,7. meestal gaat de deckhoogte er nog af. maar volgens jouw poortmap moet dit getal erbij op. en zo kom ik op ongeveer 181

meet de maat van bovenkant poort tot deck nog eens na met de schuifmaat.

Auteur:  ruud [ ma feb 09, 2009 12:12 am ]
Berichttitel:  Re: Malossi 3737 tunen

te zien aan de uitlaatpoort vorm is deze cilinder al niet meer standaart...

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/