Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Handige informatie over tunen
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11819
Pagina 1 van 1

Auteur:  Robert [ wo jan 21, 2009 10:32 pm ]
Berichttitel:  Handige informatie over tunen

Allereerst, download dit excel blad eens, die is gewoon superhandig voor allerhande berekeningen. Timingen, membraam, uitlaat op formules van overmars (meestal net niet helemaal top)

http://members.tele2.nl/w.de.wildt/2tak ... 20v1.5.xls

Voor het tunen van je cilinder moet je rekening houden met een aantal dingen.

-Allereerst een poortmap maken
-Timingen berekenen van spoelpoorten, uitlaatpoort
-blowdown berekenen

Allereerst bepaalt cilindertuning niet je vermogen, je uitlaat en inlaat traject tellen net zo zwaar mee. Dat wil zeggen, je hebt een cilinder met bepaalde timingen, daar zoek je in principe een uitlaat bij (of maak er 1, of laat er 1 maken, een uitlaat die het beste presteerd in de powerband vd cilinder) En qua inlaat ga je maximaal natuurlijk, dat is ook een klein beetje testen en proberen, maar op een am6 blok kan je makkelijk een 24-30mm carburateur gebruiken, bij voorkeur vlakschuif.

OVer naar de cilindertuning

De blowdown is belangrijk om te weten. Deze kan je berekenen op het genoemde excel blad.

Op een schakel kan je best een hoge blowdown hebben. Hoe hoger je blowdown hoe hoogtoeriger en smaller je powerband word.

Waardes
27-28 = vrij laag, lekker koppel
29-30 = middelmatig, hier begint het al wat hoogtoeriger te worden
31-32 = hoog
32 of meer wordt het serieus hoogtoeriger, hier heb je echt een goede uitlaat bij nodig om het maximale eruit te persen. Het heeft geen zin dat je uitlaat te vroeg werkt, dat loopt voor geen meter.

Omdat je schakelt, kan je makkelijk in toeren komen dmv koppeling en gas geven. Hoe hoogtoeriger, hoe fijner het is om een vlakschuif voor de gasreactie te gebruiken. Ook een binnenrotor scheelt enorm in reactie (en ook vermogen).

Uitlaatpoort op 180 graden is redelijk voor de meeste 70cc's maar is het 190 graden is het vrij hoog, ga je hoger wordt het echt oppassen geblazen. Zie het verhaal bij een blowdown van 32 of meer.

Je uitlaatpoort aanpassen is het makkelijkste, je spoelpoorten heb je echt haaks gereedschap bij nodig.

Wat eigelijk het belangrijkste is, is afwerking. De poorten moeten gelijk staan, niet schots en scheef of met bramen of hoekjes. Zorg dat alle randen van de poorten worden gebeveld, iets afonden zodat het niet meer scherp is. Dit spaart zuiger en zuigerveren.

Maak de schotjes van je spoelpoorten scherp, dat heeft nut voor een betere flow / minder wervelingen. Dat zijn dus de schotjes aan de binnenkant vd cilinder, waar de cilinder op het blok gaat (onderkant)

Polijst je zuigerkroon en uitlaatpoort, zo blijft er minder kool plakken waardoor je poort kan dicht slippen of naverbranding kan ontstaan.

Voor extremer werk kan je je zuiger lichter maken. hoe lichter je zuiger hoe makkelijker je krukas rond draait. Ook de bovenste flap scherp maken kan helpen bij cilinder met membraam of zuigergestuurde inlaat (rv4 etc) zo snijd de zuiger als het waren in de benzine, ipv stom er tegenaan botsen.

MEt alleen goed afwerken kan je soms al een pk of 2 winnen.

Auteur:  gsxr750 [ do jan 22, 2009 1:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

Link doet het niet. Vond een eerdere post van jou, waar wel een werkende link in staat:

hier

Auteur:  janiler [ do jan 22, 2009 8:56 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

bestaat nie meer zeey tie

Auteur:  kevinrs [ do jan 22, 2009 9:23 pm ]
Berichttitel: 

dit is um

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: excel document
2 stroke tuning.xls [78 KiB]
238 keer gedownload

Auteur:  Big B NRG [ vr jun 05, 2009 8:24 am ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

Om je BD te verlagen kan je natuurlijk ook je spoelers omhoog frezen. Uit ervaring weet ik dat lager (timing) en breder (poortopp) vaak beter loopt dan hoger (timing) en breder (poortopp).

Auteur:  thimo [ do jun 11, 2009 11:26 am ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

heb een aprilia rs 125cc wil hem, wat harder laten loopen maar weet niet precies hoe dat moet en wat ik er aan moet doen
wie kan mij hier bij helpen bij mijn turnig :D

Auteur:  Royal Club [ do jun 11, 2009 11:39 am ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

ga eerst eens een poortmap maken :)

Auteur:  bas_sx50 [ do jun 18, 2009 8:16 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

thimo schreef:
heb een aprilia rs 125cc wil hem, wat harder laten loopen maar weet niet precies hoe dat moet en wat ik er aan moet doen
wie kan mij hier bij helpen bij mijn turnig :D


KG... ik ken deze jongen en persoonlijk, en hij weet dus echt niet wat een poortmap is. :^^:
hij vroeg laatst aan mij wat iedereen bedoelt met 4-stroke en 5-stroke enzo :D:
niet onaardig bedoelt hoor thimo :^^:
dusja, dit wordt lastig om hem wat uit te leggen

Auteur:  Royal Club [ do jun 18, 2009 8:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

in dat geval lijkt het me verstandig dat je iemand anders je cilinder laat bewerken.

Auteur:  bas_sx50 [ do jun 18, 2009 8:28 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

nouja... ik weet niet of er nog uitlaten bestaan zodat een 125'er sneller gaat ofzo?

en btw:P hij is ned 14 :D:

Auteur:  Itakura [ do jun 18, 2009 8:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

natuurlijk bestaan die.
34mm carbje erop, squish naar 1.0 brengen (krap zat voor rs125) en knallen met die handel.


edit; ik zou verder niks doen aan de cilinder behalve de heuveltjes in de fluiterpoorten weg laten halen + de uitlaatpoort polijsten, als je iets aan de poortmap gaat veranderen krijg je een hoogtoerig kreng wat niet presteert.

Auteur:  eduardgpr [ vr jun 19, 2009 2:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

aan de cilinder van zo'n 125cc valt weinig te doen zoals itakura al zegt.
Andere uitlaat (arrow of jollymoto) doen het goed op een 125cc.
Andere carburateur dr bij en rijden :{-):

Auteur:  P.O.C. Tom [ wo jun 24, 2009 6:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Handige informatie over tunen

Als je echt wat artikeltjes wil lezen, moet je maar eens naar 2stroke-tuning gaan.

http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/index.htm

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/