Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

bewerken roze top
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11185
Pagina 1 van 2

Auteur:  rs99 [ ma okt 20, 2008 2:07 pm ]
Berichttitel:  bewerken roze top

ik rijd met een roze top standaard (onbewerkt dus) en ik vraag me af of er wat een bewerkt kan worden inlaatpoort uitlaat poort etc zou het ook nut hebben om carter te bewerken.

Auteur:  wesco [ ma okt 20, 2008 6:52 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

ik raat het je erg af om een roze top te gaan bewerken

als je hem laat bewerken of mij pat doe je het zelf

wort hij erg slijtage gevoelig en is hij zo goet als niet meer te gebruiken op straat ik moet er wel bij zeggen dat het nog wel verschilt hoe je hem laat bewerken als je de poorten een heel klijn beetje hoger legt is het nog niet echt een ramp

tip heb zelf ook met een roze top gereden viel mij erg tegen

later en aircal 70 met flinder poort gekocht die gaf standaart meer vermogen als een roze top

Auteur:  BKD [ di okt 21, 2008 6:38 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

wat zijn de timingen van de cilinder, weet of je dat weet. als je nog niet zoveel ervaring hebt zou ik er zelf niet aan beginnen.

Auteur:  Racekees [ wo okt 22, 2008 1:02 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

eerst oefenen op een oude vastgelopen cilinder, dan wil het best, zou eerst de waardes van de cilinder uitrekenen, dan nadenken wat je van je brommer wil, en je cilinder daarop aanpassen,

duss..

eerst zoeken hoe je je uitlaatpoorttiming meet, hoe je je inlaatpoorttiming meet, spoelpoorttiming, en blowdown berekent, dan kun je eigenlijk alle kanten op, en weet je precies wat je wel en niet weg kunt halen!

waar te vinden? ff googlen! er zijn vele sites over :^^:

Auteur:  razor [ zo okt 26, 2008 12:21 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

met bewerken moet je altijd het nut ervan afvragen want uiteraard is elke cilinder te bewerken. Ik neem aan de je het voor straat wilt gebruiken en net ff wat meer vermogen eruit wilt halen.
Daar tegenover staat uiteraard altijd weer de slijtage van de zuigerveren en vastloop gevoeligheid. Achterhaal/bereken eerst eens wat de breedte van de uitlaatpoort is t.o.v. de boring (in %) en dan kunnen we al wat meer zeggen.

Deze Roze Top heeft verder geen Nikaseal laag dus is makkelijk te hoonen. Wat wel leuk is om te kijken of het haalbaar is, is fluitpoorten aanbrengen. Echter weet ik niet hoeveel ruimte er is.

Maar een tikkeltje de uitlaatpoort omhoog leggen is misschien wel mogelijk. Wil je meer dan zou ik toch echt voor een andere cilinder gaan kijken.

Auteur:  *Thomas* [ zo okt 26, 2008 12:28 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

Wat is je verdere setup eigenlijk, want misschien kan je daar wat aan doen. Cilinder gaan bewerken is bijna altijd ten koste van de betrouwbaarheid...

Auteur:  Racekees [ do okt 30, 2008 9:14 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

nee hoor. betrouwbaarheid kan er zelfs op vooruitgaan.

Auteur:  aaron-tuareg [ wo nov 12, 2008 2:39 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

daar heb je wel gelijk in kees, maar over t algemeen worden ze toch wat minder betrouwbaar, tenimnset als je weinig ervaring erin hebt en je gaat van alles veranderen is de kans groter op n vastloper ;)

Auteur:  Robert [ wo jan 21, 2009 10:08 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

als je zo wat gaat hakken in een cilinder komt het nooit goed natuurlijk.

Bekijk eerst eens de timingen, maak een poortmap.

Je moet ook weten wat je blowdown is.

Hoe hoger je blowdown wordt, hoe hoogtoeriger je cilinder wordt.

Ik zal zsm een topic maken waar een beetje handig spul in komt te staan betreft tuning.

Auteur:  rs99 [ wo jan 21, 2009 10:43 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

ik heb het gelzen je topic alleen is mij niet bekent wat een blowdown is die termen weet ik nog niet echt.
over de roze top, ik vroeg mij gewoon af OF je er wat meee kon niet dat ik het ging doen mss een keer als ik tijd over heb(dat word lang wachten) maar ik was gewoon benieuwd dus :^^:
Robert schreef:
als je zo wat gaat hakken in een cilinder komt het nooit goed natuurlijk.

Bekijk eerst eens de timingen, maak een poortmap.

Je moet ook weten wat je blowdown is.

Hoe hoger je blowdown wordt, hoe hoogtoeriger je cilinder wordt.

Ik zal zsm een topic maken waar een beetje handig spul in komt te staan betreft tuning.

Auteur:  rs99 [ wo jan 21, 2009 10:45 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

oja en zomaar gan zitte hakken in een cilinder doe ik uiteraard niet enige wat je dan doet is waarschijnlijk je hele timing overhoop halen natuurlijk
Robert schreef:
als je zo wat gaat hakken in een cilinder komt het nooit goed natuurlijk.

Bekijk eerst eens de timingen, maak een poortmap.

Je moet ook weten wat je blowdown is.

Hoe hoger je blowdown wordt, hoe hoogtoeriger je cilinder wordt.

Ik zal zsm een topic maken waar een beetje handig spul in komt te staan betreft tuning.

Auteur:  aaron-tuareg [ do jan 22, 2009 7:57 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

goed gezien ;)

Auteur:  Robert [ do jan 22, 2009 9:33 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

Als je de timingen van de spoelpoorten en uitlaatpoort weet, kan je de blowdown berekenen. Dit doe je volgens de formule: (timinguitlaat – timingspoelers)/2. Voorbeeld: de uitlaatpoort staat op 180 graden, de spoelers op 130. De blowdown is dan: (180-130)=50, en dit delen door 2 geeft: 25. De blowdown is de mate van hoogtoerigheid van de cilinder. Hoe hoger dit getal, hoe hoogtoeriger je motorblok word. Je zal meer vermogen krijgen bovenin, maar verliest low-end power. De blowdown is dus eigelijk wanneer de zuiger naar beneden zakt en zo de spoelpoorten als de uitlaatpoort los komen waardoor er nieuw mengsel de kop in komt.

Auteur:  rs99 [ do jan 22, 2009 9:54 am ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

het aantal graden vanaf waar is dat gezien is bdp 0 graden ofzo?
en blowdown, hoe hoger de spoelers liggen hoe hoogtoerig de cil? tis nog een beetje onduidelijk

Auteur:  razor [ di jan 27, 2009 10:31 pm ]
Berichttitel:  Re: bewerken roze top

lees de faq anders even die in een word file staat ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/