Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
Uitlaat verbeteren In de praktijk https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10207 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 4:23 pm ] | ||
Berichttitel: | Uitlaat verbeteren In de praktijk | ||
Goeiemiddag Dames en heren, honden en beren, appels en peren, VOORDAT U BEGINT TE BAKKEN: MAG IK U AANBIEDEN CROMA !! 1l tegen een prijs van € 2,25 Ik weet niet of alles correct is .. maar liep tegen interessante info aan... sommige delen zijn vanzelf sprekend.. maar voor beginnende uitlaatbakkers kan het handig wezen VERBETEREN IN DE PRAKTIJK Voor alle duidelijkheid: tijdens het testen van een uitlaat is het uit den boze wat dan ook aan de motor te wijzigen, hogere compressie, ander sproeier, verstelde ontsteking, alles heeft invloed op de uitlaat, dan moet het spel opnieuw beginnen. Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor minder motorvermogen. Het is ook mogelijk gedeeltes van een bestaand uitlaatsysteem aan te passen. Probleem Oorzaak Koppel en tpm te laag.... Totale pijplengte te lang Koppel en tpm te hoog... Totale pijplengte te kort Vermogen is te zwak... headerpijp te lang Vermogen komt te hard in.... Diffusor of headerpijp is te kort Powerband te smal... Diffusor en poort te kort Powerband te breed... Diffusorconus en poort te lang Topvermogen is te soft... Diffusor lengte fout Vermogen is te abrubt... reflectorhoek te steil Gebrek aan vermogen... Reflectorhoek te flauw Gebrek aan midrange vermogen... Max. diameter te klein Gebrek aan top en bottom end... Max. diameter te groot Een flat-spot voordat het vermogen inkomt... Reflector of positie middensectie fout Verder: - Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel - Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in koppel - Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt) verhoogt het koppel - De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken. Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels: - verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de vermogenskromme voorbij het topvermogen - Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve - Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder de vermogenscurve bij het topvermogen - Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten
|
Auteur: | rs joost [ di jun 10, 2008 5:21 pm ] |
Berichttitel: | |
wel intresant stukje , zie volgens mij wel paar foutjes |
Auteur: | BKD [ di jun 10, 2008 5:58 pm ] |
Berichttitel: | |
en wat zijn die foutjes volgens jouw dan?? |
Auteur: | Racekees [ di jun 10, 2008 6:00 pm ] |
Berichttitel: | |
"koppel - Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt) verhoogt het koppel " bij mij verhoogde dat het koppel niet, ik kreeg meer toptoeren |
Auteur: | Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 6:35 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik citeer uit het verhaal ''Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor minder motorvermogen. '' |
Auteur: | rs joost [ di jun 10, 2008 6:39 pm ] |
Berichttitel: | |
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel - Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in koppel volgens mij klopt dit niet |
Auteur: | Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 6:42 pm ] |
Berichttitel: | |
Wat is het dan ? ik wil het graag aanpasse + dat het voor Beginners is :) ... die mogen nog een beetje experimenteren ja |
Auteur: | rs80bob [ za okt 25, 2008 11:29 am ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
Hej, Zeer interessant topic! Als ik mijn 50cc uitlaat Turbokit aanpas dus de pijp naar de demper toe inkort heeft dit dan een positief effect op mijn powerband of wordt het dan juist slechter ? Ik heb een 80cc DR met 21mm Carb. |
Auteur: | af1special [ za okt 25, 2008 3:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
je tailpipe bedoel je? lengte is daar niet echt van belang, diameter daarintegen wel. Dus het heeft geen effect |
Auteur: | rs80bob [ za okt 25, 2008 3:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
Citaat: - Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten. ? Wordt hier niet de lengte bedoeld maar de diameter ? |
Auteur: | rain man [ za okt 25, 2008 3:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
ja wordt de diameter bedoeld. |
Auteur: | rs80bob [ za okt 25, 2008 4:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
Okej bedankt voor de info, kga denk ik toch maar mn tailpipe inkorten. Ziet er gewoon cool uit |
Auteur: | dx11 [ za okt 25, 2008 8:50 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
deze n00b wil graag weten hoe hij een 125 cc uitlaat kan aanpassen op 80cc |
Auteur: | razor [ zo okt 26, 2008 12:14 am ] |
Berichttitel: | Re: |
rs joost schreef: - Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel - Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in koppel volgens mij klopt dit niet dat viel mij ook al gelijk op... vermogen = koppel * toeren Dus als verlengen een kleine stijging van het 't koppel oplevert moet het vermogen ook hoger worden. Tenzij het toerental meer kleiner is geworden dan het koppel is gestegen. Maar dat staat er niet bij en ik weet ook niet of dat zo is of het toerental dan daalt... Maar zo klopt het iig niet Verder is het leuk om te lezen:) |
Auteur: | ruud [ vr okt 31, 2008 8:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk |
dx11 schreef: deze n00b wil graag weten hoe hij een 125 cc uitlaat kan aanpassen op 80cc 125cc uitlaat is een beetje een rare term, er zijn veel verschillende 125 cc uitlaten natuurlijk. Sommige zijn dusdanig dun dat het op een 80 cc nog wel zou moeten kunnen lopen. Maar ik zou als ik jou was gewoon een uitlaatje kopen die ervoor gemacht is. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |