Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Uitlaat verbeteren In de praktijk
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10207
Pagina 1 van 3

Auteur:  Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 4:23 pm ]
Berichttitel:  Uitlaat verbeteren In de praktijk

Goeiemiddag Dames en heren, honden en beren, appels en peren,

VOORDAT U BEGINT TE BAKKEN: MAG IK U AANBIEDEN

CROMA !! 1l tegen een prijs van € 2,25

Ik weet niet of alles correct is .. maar liep tegen interessante info aan... sommige delen zijn vanzelf sprekend.. maar voor beginnende uitlaatbakkers kan het handig wezen :^^:


VERBETEREN IN DE PRAKTIJK
Voor alle duidelijkheid: tijdens het testen van een uitlaat is het uit den boze wat dan ook aan de
motor te wijzigen, hogere compressie, ander sproeier, verstelde ontsteking, alles heeft invloed op
de uitlaat, dan moet het spel opnieuw beginnen.
Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor
minder motorvermogen.
Het is ook mogelijk gedeeltes van een bestaand uitlaatsysteem aan te passen.
Probleem Oorzaak



Koppel en tpm te laag.... Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog... Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak... headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in.... Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal... Diffusor en poort te kort
Powerband te breed... Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft... Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt... reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen... Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen... Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end... Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt... Reflector of positie middensectie fout


Verder:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel
- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in
koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel
- De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger
smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken.
Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels:
- verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de
vermogenskromme voorbij het topvermogen
- Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve
- Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder
de vermogenscurve bij het topvermogen
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele
bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten

Bijlagen:
DSC08393.JPG
DSC08393.JPG [ 173.75 KiB | 5906 keer bekeken ]

Auteur:  rs joost [ di jun 10, 2008 5:21 pm ]
Berichttitel: 

wel intresant stukje , zie volgens mij wel paar foutjes

Auteur:  BKD [ di jun 10, 2008 5:58 pm ]
Berichttitel: 

en wat zijn die foutjes volgens jouw dan??

Auteur:  Racekees [ di jun 10, 2008 6:00 pm ]
Berichttitel: 

"koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel "



bij mij verhoogde dat het koppel niet, ik kreeg meer toptoeren

Auteur:  Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 6:35 pm ]
Berichttitel: 

Ik citeer uit het verhaal


''Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor
minder motorvermogen. ''

Auteur:  rs joost [ di jun 10, 2008 6:39 pm ]
Berichttitel: 

- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel

- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in koppel

volgens mij klopt dit niet

Auteur:  Psycho Rubberburner [ di jun 10, 2008 6:42 pm ]
Berichttitel: 

Wat is het dan ? ik wil het graag aanpasse :^^:

+ dat het voor Beginners is :) ... die mogen nog een beetje experimenteren ja :^^:

Auteur:  rs80bob [ za okt 25, 2008 11:29 am ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

Hej,
Zeer interessant topic!
Als ik mijn 50cc uitlaat Turbokit aanpas dus de pijp naar de demper toe inkort heeft dit dan een positief effect op mijn powerband of wordt het dan juist slechter ?
Ik heb een 80cc DR met 21mm Carb.

Auteur:  af1special [ za okt 25, 2008 3:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

je tailpipe bedoel je? lengte is daar niet echt van belang, diameter daarintegen wel.

Dus het heeft geen effect

Auteur:  rs80bob [ za okt 25, 2008 3:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

Citaat:
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten. ?


Wordt hier niet de lengte bedoeld maar de diameter ?

Auteur:  rain man [ za okt 25, 2008 3:59 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

ja wordt de diameter bedoeld.

Auteur:  rs80bob [ za okt 25, 2008 4:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

Okej bedankt voor de info, kga denk ik toch maar mn tailpipe inkorten. Ziet er gewoon cool uit :boxing:

Auteur:  dx11 [ za okt 25, 2008 8:50 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

deze n00b wil graag weten hoe hij een 125 cc uitlaat kan aanpassen op 80cc

Auteur:  razor [ zo okt 26, 2008 12:14 am ]
Berichttitel:  Re:

rs joost schreef:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel

- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in koppel

volgens mij klopt dit niet


dat viel mij ook al gelijk op...

vermogen = koppel * toeren
Dus als verlengen een kleine stijging van het 't koppel oplevert moet het vermogen ook hoger worden. Tenzij het toerental meer kleiner is geworden dan het koppel is gestegen. Maar dat staat er niet bij en ik weet ook niet of dat zo is of het toerental dan daalt...
Maar zo klopt het iig niet ;)

Verder is het leuk om te lezen:)

Auteur:  ruud [ vr okt 31, 2008 8:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Uitlaat verbeteren In de praktijk

dx11 schreef:
deze n00b wil graag weten hoe hij een 125 cc uitlaat kan aanpassen op 80cc


125cc uitlaat is een beetje een rare term, er zijn veel verschillende 125 cc uitlaten natuurlijk. Sommige zijn dusdanig dun dat het op een 80 cc nog wel zou moeten kunnen lopen. Maar ik zou als ik jou was gewoon een uitlaatje kopen die ervoor gemacht is.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/