Auteur |
Bericht |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
12/47 vertanding is standaard voor de 99> modelen met SHA 9mm Carb, toen er een andere carb op kwam van af 2002 werd het 11/47.
Een 11/47 vertanding op een ontgrensde/opgevoerde brommer om hard te trekken is eigenlijk verlies, je kan beter een ietsje groter voortandwiel nemen dan trekt hij sneller omdat je dan meer tijd hebt om te schakelen en de brommer zijn powerband beter benut.
Je kan hem dus dan lekker door trekken in zijn versnelling.
|
wo jan 02, 2008 2:38 am |
Persoonlijk album
|
|
jeroen_sr001
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 01, 2007 11:04 pm Berichten: 143
|
dat zal wel kloppen want in heb een standaard ontgrenste rs50 met vertanding 11/47 en moet al zeer snel de 1ste &2de versnelling zitten dus koop binnnenkort een 12 tandwiel voor hopelijk is z'n top op de roller wel lager
_________________ mijn rs:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=7693
|
di jan 15, 2008 5:12 pm |
|
|
mean red rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma sep 17, 2007 10:52 am Berichten: 660 Woonplaats: witharen
|
Re: Vertandings verhoudingen kettingwielen
RS_Patrick schreef: Dit zijn de snelheden die haalbaar zijn mits je genoeg vermogen hebt in de 6de versneling bij 12000 toeren met de standaard maat achterband (110/80-17) voor de RS50. Geld dus ook als je 110/80-17 onder een andere schakelbrommer hebt met het AM-6 blok. Snelheid in 6de versneling bij 12.000RPM is aangegeven in rood, links staat in zwart de maat van het voor tandwiel, en boven aan de maat van het achter tanwiel. Let wel dit is dus de snelheid bij 12.000 toeren per minuut dus niet de topsnelheid maar slechts een indicatie wat haalbaar is met het juiste vermogen of meer. Standaard is 11-47 voor een RS50 nieuw model. 11-47 op de tabel geeft dus op 91kmpu bij 12.000 toeren per minuut in zijn 6de versneling
hehe maar niet echt rekening gehouden met luchtweerstand ofzo. neemt kwadratisch toe dus lkkr berekend.
snelheid x n is luchtweerstand n x n dus klopt niet echt
maar jah leuk voor op rollerbank ect.
_________________ eindelijk gewoon droog rijdend in een auto:) nooit meer dat gekut met sleutelen:)
|
do jan 24, 2008 2:34 pm |
|
|
slunse
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 22, 2008 2:47 am Berichten: 14
|
weet er iemand waar ik een 12/47 tandwiel-ketting setje zou kunnen bestellen voor een aprilia rs50 van 96? (mono achterbrug)
heb er nu 12/43 opzitten omdat er vroeger nog een 80cc onder gezeten heeft maar met een 50cc trekt dat dus echt voor geen meter.
ik kan maar geen achtertandwiel van 47 vinden of het is voor modellen vanaf 99..
|
vr maart 14, 2008 1:27 pm |
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
ik weet niet zo zeker of er wel grotere achter tandwielen zijn.. anders neem je toch 11/43
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
vr maart 14, 2008 2:11 pm |
|
|
jeroen_sr001
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 01, 2007 11:04 pm Berichten: 143
|
heeft iemand al geprobeerd om er motor ketting en tandwielen erop te zetten want dit is echt troep om telkens om de 4000 kilometers te vervangen
_________________ mijn rs:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=7693
|
vr maart 14, 2008 2:37 pm |
|
|
Royal Club
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 22, 2007 3:56 pm Berichten: 4705 Woonplaats: Vinkeveen
|
na 4k al ? moetje toch eens beter spannen en bijhouden
_________________ “When life gives you lemons ask for salt and tequila”
|
vr maart 14, 2008 3:08 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
Re: Vertandings verhoudingen kettingwielen
mean red rs schreef: RS_Patrick schreef: Dit zijn de snelheden die haalbaar zijn mits je genoeg vermogen hebt in de 6de versneling bij 12000 toeren met de standaard maat achterband (110/80-17) voor de RS50. Geld dus ook als je 110/80-17 onder een andere schakelbrommer hebt met het AM-6 blok. Snelheid in 6de versneling bij 12.000RPM is aangegeven in rood, links staat in zwart de maat van het voor tandwiel, en boven aan de maat van het achter tanwiel. Let wel dit is dus de snelheid bij 12.000 toeren per minuut dus niet de topsnelheid maar slechts een indicatie wat haalbaar is met het juiste vermogen of meer. Standaard is 11-47 voor een RS50 nieuw model. 11-47 op de tabel geeft dus op 91kmpu bij 12.000 toeren per minuut in zijn 6de versneling hehe maar niet echt rekening gehouden met luchtweerstand ofzo. neemt kwadratisch toe dus lkkr berekend. snelheid x n is luchtweerstand n x n dus klopt niet echt maar jah leuk voor op rollerbank ect.
Dat slaat nergens op, als jij in ze 6de versnelling gewoon dat aantal toeren haalt haal je gewoon die snelheid. Door luchtweerstand en rol weerstand ed. word het je moeilijker gemaakt om dat toerental te halen. Maar de berekeningen blijven gewoon kloppen
|
vr maart 14, 2008 5:21 pm |
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
idd heb je tegenwind, dus minder toeren haal je..
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
vr maart 14, 2008 5:35 pm |
|
|
IwanRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo apr 22, 2007 8:02 pm Berichten: 103 Woonplaats: Dordrecht
|
Ik heb als vertanding 11-44, maar ik wil wat sneller optrekken hoe moet ik dan mij voortandwiel veranderen, groter of kleiner?
|
za maart 15, 2008 12:35 pm |
|
|
Mitchell Classic
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 1:55 pm Berichten: 461 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Huizen
|
kleiner, maar je kan beter je achtertandwiel wat groter maken.
denk aan tndwiel 47 achter
_________________ RS My07!!!
|
za maart 15, 2008 6:36 pm |
|
|
NickRs50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr apr 11, 2008 11:51 am Berichten: 40
|
Ik heb een klein tijdje geleden mijn tandwielen verwisseld van 11/47 naar 10/50, nu had ik van tevoren al berekent dat de snelheid op 67 kmu uit zou komen. Deze viel in de praktijk hoger uit (75 kmu) omdat het motorblok het makkelijker heeft met de lichtere vertanding en dus ook meer toeren kan draaien, in mijn geval wel 2000-3000 meer (grote verrassing ) Maar dit kan beteken dat met een ietwat zwakkere cilinder (mijn geval standaard) de topsnelheid met zwaardere vertanding (bijv 14-47) dus minder hoog uit kan vallen dan berekend doordat de motor minder toeren kan draaien.
Grtz Nick
_________________ I wondered why the frisbee was getting bigger; and then it hit me!
|
di apr 15, 2008 12:20 pm |
|
|
Dr.2Takt
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 8:38 pm Berichten: 1559 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: winterswijk
|
klopt, je haald dat toerental dan niet, dus de snelheid ook niet
_________________ De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden....
|
di apr 15, 2008 12:25 pm |
Persoonlijk album
|
|
falco
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 25, 2008 11:09 am Berichten: 699 Woonplaats: Woubrugge
|
kheb het ff getest, maar er klopt iets niet, mogen jullie vertellen wat.
ik heb de vertanding 14-43 en hij trekt em helemaal door (11,5k) volgens die tabel moet ik dan zo 120 gaan, maar volgens mijn digitale teller die ik op een 100ste milimeter kan afstellen denkt daar anders over,
ik ga op die teller niet veel harder als 104-105 ik heb exact dezelfde band als wordt beschreven (110-80 17''). wat is dit? wat doe ik fout?
_________________
|
wo mei 14, 2008 10:47 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
waarschijnlijk staat je teller niet goed afgesteld. 11,5k met 14-43 kan namelijk een goede 120 zijn idd. Die tabellen kloppen gewoon..
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
wo mei 14, 2008 10:51 pm |
|
|
|