Auteur |
Bericht |
Maup
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm Berichten: 1791 Woonplaats: Maasdijk
|
Re: Turbo's
Nja, ik heb nog geen concrete plannen. Maar ik heb wel het idee dat het bij bijvoorbeeld de sprint op het moment behoorlijk op de max zit qua vermogen uit een conventionele 2-takt.
Drukvulling is denk ik een relatief simpel principe dat zich al bewezen heeft.
De afgelopen tijd heb ik wat zitten denken. en veel informatie opgezocht maar nog geen echte plannen gemaakt.
Dingen als Injectie, drukvulling en een programmeerbare ontsteking (Die is niet zo speciaal meer) zijn tof.
_________________ Vertrouwen is goed, controle is beter.
|
wo dec 01, 2010 11:18 pm |
|
|
MBgek
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 10:43 pm Berichten: 2268 Woonplaats: Baarn
|
Re: Turbo's
dus eigenlijk zeg je wat iedereen hier al weet
_________________ bier is lekker
|
do dec 02, 2010 12:11 am |
|
|
Extremâh StraatVechtâh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 19, 2007 1:13 am Berichten: 421 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: Scheveningen
|
Re: Turbo's
MBgek schreef: er zijn genoeg mensen die zelf chargers voor 50 en 80cc bouwen, er is ook een peugot scooter met een kleine charger, die kerel hed er ook injectie op. Dus het is allemaal zeer mogelijk. dat zat ik dus ook al te denken. injectie. of zou het ook met een carb. mogelijk zijn ? bij een turbo zit je ermee dat die eerst nog moet gaan draaien voor je druk heb (turbogat), dus dan zou ie bij stationeer ineens volgas... verzuipen omdat de turbo nog niet op toeren is. dat heb je bij een een charger niet. dus zou het mogelijk zijn met een carb.?
_________________ D.I.Y. ALL THE WAY
|
do dec 02, 2010 12:52 pm |
Persoonlijk album
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Drukvulling
Extremah straatvechtah. zou jij je willen verdiepen in turbo's en injectie voordat je zulke reacties plaatst.
En ja het grootste probleem met een turbo is vooral op kleine motoren is het opspoelen van de turbine.
Een carb is mogenlijk.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
do dec 02, 2010 4:36 pm |
|
|
Extremâh StraatVechtâh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 19, 2007 1:13 am Berichten: 421 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: Scheveningen
|
Re: Drukvulling
ik probeer alleen mee te denken, want zit zelf al een paar jaar met dit idee maar nooit egt verder in verdiept.
_________________ D.I.Y. ALL THE WAY
|
do dec 02, 2010 4:55 pm |
Persoonlijk album
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Drukvulling
Ik zou je aan raden om je maar eens gaan te verdiepen. Is vrij veel informatie over te vinden. Ga maar eerst kijken naar motorfietsen die zijn omgebouwd. Heb ik ook gedaan.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
do dec 02, 2010 5:48 pm |
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Drukvulling
Het grootste probleem bij een turbo op een 2Takt is, dat de turbo GEEN druk kan opbouwen in de cilinder. Turbo gaat druk zetten, als inlaat EN uitlaat openstaat. Eens de inlaat dicht is, staat de uitlaat nog steeds open en zal de eventuele gecreerde meerdruk gewoon verder naar buiten geblazen (inclusief de benzinedamp) worden. Doordat de uitlaat hier ook niet op berekend is, zal de uitlaat ook geen mengsel terug naar binnen sturen. Een uitlaat berekenen op een huidige 2T is al moeilijk genoegm en geeft bij topvermogens een zeer smalle powerband. Je moet je niet afvragen hoe het zit als daarbij een turbo nog als extra parameter bijkomt.
Dus als je de turbo wil gebruiken, zal je de cilinder stevig moeten verbouwen. Dit doet men meestal door gebruik te maken van een 'roterende uitlaatkanaal'. Dit sluit het uitlaat kanaal af, als zuiger juist na ODP zit. Hierdoor kan er druk opgebouwd worden in de cilinder. Door de turbo werking gebeurd de spoeling dan ook snel genoeg.
Dus een expansie uitlaat heb je dan niet meer nodig. Ook komt het carter op grote druk te staan, eens inlaat dicht is. Dit is dan weer enorm NADELIG voor de weergaande slag van de zuiger, en de keeringen die eruit kunnen schieten.
Als je dus een beter systeem wil, kan je beter naar het huidige 4t model gaan, maar door turbo werking op 2T laten lopen. Dan krijg je vlg werking: Zuiger in BDP, inlaatklep en uitlaatklep open, turbo spoelt cilinder mooi. Vanaf zuiger in ODP, uitlaat dicht zodat er turbo verder kan vullen. Eens zuiger hoog genoeg is, inlaat dicht en brandstofinjectie in de motor, en dan .... Dit systeem werkt best op INJECTIE, omdat je anders spoelt met een benzine/lucht mengsel.
Conlcusie, Proficiat U hebt de Diesel 2T drukgevuld OPNIEUW uitgevonden.
Turbo kan in deze text vervangen worden door Drukvulling uiteraard. Voeg hierbij nog een NOS injectie,......
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
do dec 02, 2010 6:23 pm |
|
|
ThomasSX
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jul 01, 2009 4:14 pm Berichten: 4505 Woonplaats: Hedikhuizen [NB]
|
Re: Drukvulling
_________________ Thomzz Creationzz Derbi zupfamoto: viewtopic.php?f=11&t=16304 <3 petertzr
|
do dec 02, 2010 6:31 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Drukvulling
Bedankt ronny voor die text en uitleg. Ik wil zelf gaan kijken of het mogenlijk is om de uitlaat zo ver tekrijgen dat hij tegen druk kan leveren, doet die nu al deels door de druk golven.
Een groot voordeel van het spoelen met lucht zou zijn het verspillen terug brengen. Maarja dit werkt alleen op lage toeren tallen. Zelf zat ik er aan te denken om de inlaat en uitlaat op de zelfde hoogte te leggen, hierdoor kan je het mengsel gewoon rechtstreeks eruit blazen. Maar er is juist weinig bekent over de invloeden van drukvulling op een uitlaat, gewoon weg omdat er weinig over gepubliceerd is. Echter is er meer gepubliceerd over het ontwerpen van een goed werkende 2 takt uitlaat maar nog steeds vrij weinig, dit komt omdat meeste dit voor zichzelf willen houden. Echter als je je verdiept in de werking van de tweetakt uitlaat en verschillende simulaties progamma's gebruikt om de stroming te bestuderen kom je er al snel achter dat er nog genoeg uit te zoeken is.
Het enige jammere aan jou reactie RonnyRacingTeam is dat het vrij pessimisties overkomt.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
do dec 02, 2010 6:37 pm |
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Drukvulling
Zet daar nu eens een STD cr500 naast.... Het is niet omdat mensen het erop bouwen dat het ook effectief vermogen winst opleverd
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
do dec 02, 2010 6:41 pm |
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Drukvulling
P.O.C. Tom schreef: Bedankt ronny voor die text en uitleg. Ik wil zelf gaan kijken of het mogenlijk is om de uitlaat zo ver tekrijgen dat hij tegen druk kan leveren, doet die nu al deels door de druk golven.
Een groot voordeel van het spoelen met lucht zou zijn het verspillen terug brengen. Maarja dit werkt alleen op lage toeren tallen. Zelf zat ik er aan te denken om de inlaat en uitlaat op de zelfde hoogte te leggen, hierdoor kan je het mengsel gewoon rechtstreeks eruit blazen. Maar er is juist weinig bekent over de invloeden van drukvulling op een uitlaat, gewoon weg omdat er weinig over gepubliceerd is. Echter is er meer gepubliceerd over het ontwerpen van een goed werkende 2 takt uitlaat maar nog steeds vrij weinig, dit komt omdat meeste dit voor zichzelf willen houden. Echter als je je verdiept in de werking van de tweetakt uitlaat en verschillende simulaties progamma's gebruikt om de stroming te bestuderen kom je er al snel achter dat er nog genoeg uit te zoeken is.
Het enige jammere aan jou reactie RonnyRacingTeam is dat het vrij pessimisties overkomt. Mijn reactie is aan de pssimistische kant opgesteld ja. Dit omdat, zulke topics, overal verschijnen en gaan. Elke keer zijn er dan wel een paar mensen die het uitendelijk bouwen, maar niet afwerken, omdat dit of te veel werk is, of geen deftig resultaat leverd. Ik wil onderwerp zeker niet afbreken, maar zucht meestal bij het lezen van de titel. Het zou zeer mooi zijn als iemand het tegendeel bewijst natuurlijk! Dus ik zou zeggen go for it. Altijd leuk als je tijd hebt voor zulke dingen.
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
do dec 02, 2010 6:46 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Drukvulling
Tijd heb ik genoeg, dit weekeind mits het weer mee zit ga ik mijn draaibank halen zodat ik wat delen kan gaan draaien. Ik ga sowieso verschillende mogenlijk heden testen, van een standaard am6 tot wat aanpassingen.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
do dec 02, 2010 6:48 pm |
|
|
wey
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 05, 2007 9:27 am Berichten: 100 Woonplaats: aalsmeer oost
|
Re: Drukvulling
zoek eens naar snowscooters. dat zijn vaak 2 takten en die bouwen er ook een turbo op ma dan nog met expansieuitlaat. hebben vaak wel een 3 of 4 cilinder. maar zijn echt gruwelijk.
|
zo dec 05, 2010 8:13 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Drukvulling
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
wo dec 08, 2010 8:04 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am Berichten: 5211
|
Re: Drukvulling
ik heb het niet geleezen, maar licht het nou aan mij of mis ik een carb oid in de foto's
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
wo dec 08, 2010 8:07 pm |
|
|
|