Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
kapote lagers ofzo? stuur is niet soepel en hij slingert https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=7474 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 10:14 am ] |
Berichttitel: | kapote lagers ofzo? stuur is niet soepel en hij slingert |
jongens ik heb een probleem als ik rij dan slingert mijn brommer eenorm (sinds afgelope donderdag) ik heb dan moeite om hem recht te houden hij slaat meestal rustig naar rechts en soms naar links.. nu zei mijn vader spuit er wat WD40 tussen kijken of er geen roep in zit ofzo.. dit heb ik gadaan maar als ik nu mijn stuur draai is het net of ik hem over de lagers voel tikken alsof er geen vet meer tussen zit) wie kan me vertellen of die de lagers in mijn stuur zijn(naam kwijt ) of dat het iets anders is?? |
Auteur: | BuxirS [ ma sep 10, 2007 1:10 pm ] |
Berichttitel: | |
Controleer eens of er speling op je wielen zit... Willen ze links-rechts wiebelen? Wiellagers af. |
Auteur: | supervaags [ ma sep 10, 2007 1:52 pm ] |
Berichttitel: | |
jah idd gewoon kijken waar je speling vandaan komt.. |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 4:10 pm ] |
Berichttitel: | |
dit heb ik gadaan maar als ik nu mijn stuur draai is het net of ik hem over de lagers voel tikken alsof er geen vet meer tussen zit) dit zei ik eerder al... dit verscheinsel waar licht dat aan dan er zit volges mij geen speling in mijn voorwiel maar kan ik in mijn 1tje niet goed checken.. |
Auteur: | Racekees [ ma sep 10, 2007 4:12 pm ] |
Berichttitel: | |
ik denk dat je balhoofdlagers verrot zijn |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 4:35 pm ] |
Berichttitel: | |
hoe kan ik die t makkelijkste vervangen?? |
Auteur: | BuxirS [ ma sep 10, 2007 4:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Dan voel je ook wel speling met remmen... |
Auteur: | mblover [ ma sep 10, 2007 4:43 pm ] |
Berichttitel: | |
Vervang je lagers maar, daar moet je namelijk niet zomaar wd40 in spuiten... Als je op je brommer zit, en je knijpt de voorrem in en duwt tegen het stuur, voel je dan speling op je balhoofd? Of anders, als je stevig remt met je voorrem, is het dan net of het voorwiel naar achteren gaat en het stuur naar voren? Zo ja, balhoofdslagers naar de kl*te. Anders kan het ook zijn dat je je balhoofdslagers moet stellen, dat kan wel helpen. Vervangen is overigens niet zo moeilijk. frame aan de voorkant omhoog takelen, wiel eruit, kmteller kabel los, remklauw eraf (of leiding los, maar dan moet je ontluchten) en stuur + kroonplaat eraf. Daarna stelmoer eraf, en stofringen e.d. (kijken wat er zit en hoe het zit) en dan kan ja je voorvork er zo uitpakken. Vervolgens zie je in het balhoofd je lagers zitten. Of er komen een hoop balletjes uitgelazert, en de schalen blijven zitten, of je hebt conische lagers erin zitten. De lagerschalen/oude lagers sla je uit het balhoofd. Dit doe je door aan de andere kant een draadeind ofzo erin te steken en voorzichtig op de lagers te tikken. Let op dat je gelijkmatig en kruislings aan alle (4) kanten tikt en niet alleen maar op 1 plek! Zo sla je de bovenste en onderste lagers eruit. Als je losse schalen met balletjes had, dan heb je 1 ervan al losgemaakt voordat je de voorvork eraf kon halen. De andere zit nog onder op je kroonpen, sla deze er ook af, hier kan je waarschijnlijk maar vanaf 2 kanten bij, verdeel de krachten goed over deze 2 kanten en tik het lager er af. Vervolgens ga je naar de bromboer en haal je nieuwe lagers. Conische of balletjes, net wat er origineel in je brommer hoort. Tik de nieuwe schalen in het balhoofd (even kijken welke onder en welke boven moet) en tik een nieuwe schaal om de kroonplaat heen. Om ze in het balhoofd te krijgen gebruik je een dop, om de kroonpen is het een kwestie van het lager wat verwarmen, eromheen leggen en zover mogelijk naar beneden duwen (met handschoenen). Dan het laatste stukje rustig tikken, let op dat je aan alle kanten even veel tikt, en dat je hem recht en helemaal naar beneden tikt. Vergeet niet om eventuele ringen er eerst om te doen. Als je dat gedaan hebt pak je een pot lagervet en vet je de lagers goed in. Gebruik niet teveel (houd zooi vast) maar wees vooral niet te zuinig. Dan leg je de balletjes onder op de schaal (let op dat je er genoeg gebruikt!!!!) en duw de kroonpen/voorvork weer in het balhoofd. Nu moet iemand het kroonstuk/voorvork goed en recht vasthouden. Ondertussen leg je boven de balletjes in de schaal, (die je goed ingevet hebt uiteraard) waarbij je weer uitkijkt dat je er genoeg balletjes in doet. Doe je er te weinig in dan kan dat vervelende verrassingen opleveren... Vervolgens tik je voorzichtig de laatste schaal om je kroonpen heen, en leg je eventuele ringen terug. Draai nu de stelmoer op de kroonpen en draai hem aan. Draai hem zo dat hij vast zit, maar nog soepel draait. DRAAI HEM NIET TE VAST DAN GAAT HIJ TIKKEN EN SLOOP JE HET LAGER. Verder een algemene waarschuwing: DOE ALLES MET BELEID, EN ALS JE HET ZELF NIET DURFT DAN MOET JE HET IEMAND ANDERS LATEN DOEN!!!! KUNNEN BROKKEN VAN KOMEN ALS JE NIET GOED UITKIJKT!!! |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 4:59 pm ] |
Berichttitel: | |
ik zou zo even testren.. maa ik weet dat je dat niet moet doen maar dat zei men ma en die heeft het meestal met zulke dingen wel gelijk maar volges mij is alleen het vet eruit kan je er dan ook gewoon vet inspuiten?? |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 5:33 pm ] |
Berichttitel: | |
ik heb net getest nu heb ik nergens geen last meer van alleen als je hem stilstaand draait voel je hem als het ware over de ballestjes/cilindertjes rollen dus ik denk dat het alleen het vet is rijden doet hij gewoon..:S en weet iemand toevallig de maat van die lagers in een af1europa want nu heb ik nog geen ruimte om hem uit elkaar te halen en ik kan misschien gratis aan die lagers komen... en MBLOVER alvast bedankt |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 5:33 pm ] |
Berichttitel: | |
ook is er geen speling in het wiel of het stuur,,,, |
Auteur: | mblover [ ma sep 10, 2007 6:02 pm ] |
Berichttitel: | |
Lagervet is vrij dik, dat kan je er niet inspuiten, dan moet je hem echt loshalen en invetten. Dat het vet er deels uit is komt door je wd40. Bovendien als je hem voelt tikken/rollen dan is het niet goed. Ik ben overigens soms een zeur en ik zeg heel snel van klopt niet, niet rijden en eerst maken. Maarja. edit: je voelt helemaal geen speling? en hij stuurt niet raar ofzo? voor mezelf zou ik het even loshalen, nakijken en invetten. En daarna even met de stelmoer spelen en kijken wat hij doet. Lager maten weet ik zo niet. Als je ze gratis kan krijgen dan zou ik ze meteen maar vervangen als ik jou was. Weet je zeker dat het weer goed is, en dat is toch prettiger als er in een bocht achterkomen dat het toch niet zo goed was. |
Auteur: | AF1europa [ ma sep 10, 2007 6:10 pm ] |
Berichttitel: | |
nee ik rij ook nit zo ben ik ook ik rij niet als er iets mis mee is maar mijn blok word binnenkort gereviceert dus k dacht eerst dan rij ik daarheen vervang ik hem daar maar dat is toch een halfg uur rijden dat durf ik niet aan dan vervang ik hem wel ... maar ik wou even zeker weten dat het mijn balhoofdlager was dus bedankt voor de tips!! p.s. er was helemaal geen speling ... |
Auteur: | Neles [ ma sep 10, 2007 7:22 pm ] |
Berichttitel: | |
Als je er gekraak en getik uit je balhoofd vandaan komt terwijl je je stuur draait dan zijn het je lagers die of verrot zijn of veels te droog meestal is het verrot... maargoed als het nu ineens over is na wat wd40 lijkt me niet .. en speling kan ook gauw lijken door de voorvork veering... |
Auteur: | mblover [ ma sep 10, 2007 8:19 pm ] |
Berichttitel: | |
Neles schreef: en speling kan ook gauw lijken door de voorvork veering... Als je erop let voelt het aan alsof het wiel naar achter gaat en het stuur naar voren bij hard remmen met de voorrem of bij optrekken. Veerring is anders. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |