Welkom jah
Ben precies hetzelfde begonnen als jij, RSje oud model met aardig wat problemen.
Ketting spannen: Is best te doen in je eentje, als je door hebt hoe het moet.
*2 boutjes onderaan de achterbrug (achterbrug is die 'stang' waar je wiel aan vast zit)
Dit doe je met een ring/steek/dopsleutel maatje 13 als het de orginele bouten zijn.
*Je rolt je brommer net zo lang vooruit/achteruit totdat je precies door dat kleine gaatje in het achterwiel heen kan kijken.
*Als je er doorheen kan kijken, duw je er een zo dik mogelijke schroevedraaier/imbussleutel in, zodat ie er aan de andere kant bij het tandwiel uitkomt.
*Nu is het wiel verbonden met het 'conische verstelding' waarmee je je ketting kan spannen.
Je rolt je brommer heel rustig vooruit/achteruit, je ziet je ketting dan vanzelf verstrakken.
*Als je ketting totaal 2-2,5cm op en neer kan, is de spanning in orde.
*Als laatse haal je die schroevedraaier/imbussleutel weer uit het gaatje, 2 boutjes weer vastdraaien en klaar.
Orginele tandwielverhouding RS oud model is 13-43 geloof ik, maar ik reed altijd met 11-43 omdat dat beter optrok.
Door een lichtere vertanding zal die in zn 5e versnelling waarschijnlijk niet meer terugvallen tenzij het aan je afstelling van de carburateur ligt.
Normale toeren liggen bij een standaard RS tussen de 6000 en de 8000 toeren, je kan hem wel verder doortrekken maar als ie standaard is heeft dat weinig nut;
meer slijtage meer verbruik meer herrie dus meer kans op politie die je brommer even op de rollerbank wil testen
Als ie opgevoerd is, is dat een ander verhaal, met 70cc snel rij je soms wel met 10.000 of 12.000 rpm, maar denk niet dat je dat van plan bent
Mengsmering naar benzine plus 2takt olie via de oliepomp:
Olie pomp opnieuw aansluiten, en ontluchten(als ie er nog op zit

)
Staat als het goed is ergens een how-to van op het forum, moet je even met de zoekfunctie opzoekken.
Hoop dat ik je ook wat geholpen heb,
als je er niet uit komt, is er hier opt forum een enorm overschot aan jongetjes die een RS-meid maar al te graag willen helpen
Als je je woonplaats/regio vermeld, komt er vanzelf wel wat naar je toe rollen
Edit: Kut, zie net dat er ook al een how-to is van het spannen van de ketting van een oud model
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2854
succes