HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma apr 07, 2025 9:21 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wie helpt er een rs-meid! 
Auteur Bericht
sjann
ApriliaForum Member

Bericht Wie helpt er een rs-meid!
Hoi, ik heb een paar vraagjes over mijn rs50.

Ik heb een oud model rs (waarschijnlijk uit 1998, hoe kun je dat zien trouwens?) die opgevoerd is geweest en weer teruggevoerd.

Ik weet er te weinig van af om te weten wat er nu allemaal opzit. Wel weet ik dat een of ander sukkeltje erop aan het klooien is geweest. Zo zat er een motervoorband op de achterkant, maar goed.

Nu wilde ik de ketting spannen maar dit lukte niet, met dat gaatje en zo en nu hangt de ketting echt megaslap. Hoe doe ik dat nou goed.Wat zijn de originele tandwielverhoudingen en wat betekent dat nou echt. Kan het niet goed vinden met de search. Wat zijn goede tandwielen en ketting om te kopen. Geloof dat er nu achterop een 47 zit.

Hij loopt nu op mengsmering, wat moet ik doen om het gewoon op normale benzine te laten lopen.

Ook kan ik niet in zijn 5 rijden. Hij zakt hele
maal weg in toeren als ik schakel en kan niet op zijn goed vermogen komen om vaart te maken. Als ik met iemand anders erbij rijd kan ik helemaal niet in zijn 4 rijden. Hij zakt dan helemaal weg. Moet dan hoog in zijn 3 blijven rijden. Wat zijn dan een beetje normale toeren?

Ik heb al gezocht op het forum maar het is me allemaal een beetje onduidelijk. In ieder geval bedankt. Als ik nog wat meer vragen heb stel ik ze wel.

groetjes Sjan

vr maart 30, 2007 11:44 pm
Profiel
Nightmare5
ApriliaForum Member

Bericht 
Naja welkom op het Aprilia forum als ik de eerste ben :P

mja meteen maar even beginnen!

Ik denk dat ten eerste je tandwiel verhouding niet klopt..
ten tweede je uitlaat te erg geknepen is..
en normale toeren met standaard uitlaat max 7000/8000 en met snellere uitlaat iets meer richting de 11000 :P

precies over het ketting spannen op jou model weet ik het zo eventjes niet en de precieze tandwiel verhouding ook niet...

Met op gewone benzine laten lopen bedoel je met olie tankje ? en benzine tank los van elkaar ? want je zal of je het wil of niet toch olie er op een of anderre manier in moeten stoppen ;)

Hoop je hierbij iets geholpen te hebben.. :P

- Team H-p-c.nl -

za maart 31, 2007 12:36 am
Profiel WWW
G-Force
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 3
Bericht 
Welkom jah :^^:

Ben precies hetzelfde begonnen als jij, RSje oud model met aardig wat problemen.
Ketting spannen: Is best te doen in je eentje, als je door hebt hoe het moet.
*2 boutjes onderaan de achterbrug (achterbrug is die 'stang' waar je wiel aan vast zit)
Dit doe je met een ring/steek/dopsleutel maatje 13 als het de orginele bouten zijn.
*Je rolt je brommer net zo lang vooruit/achteruit totdat je precies door dat kleine gaatje in het achterwiel heen kan kijken.
*Als je er doorheen kan kijken, duw je er een zo dik mogelijke schroevedraaier/imbussleutel in, zodat ie er aan de andere kant bij het tandwiel uitkomt.
*Nu is het wiel verbonden met het 'conische verstelding' waarmee je je ketting kan spannen.
Je rolt je brommer heel rustig vooruit/achteruit, je ziet je ketting dan vanzelf verstrakken.
*Als je ketting totaal 2-2,5cm op en neer kan, is de spanning in orde.
*Als laatse haal je die schroevedraaier/imbussleutel weer uit het gaatje, 2 boutjes weer vastdraaien en klaar.

Orginele tandwielverhouding RS oud model is 13-43 geloof ik, maar ik reed altijd met 11-43 omdat dat beter optrok.
Door een lichtere vertanding zal die in zn 5e versnelling waarschijnlijk niet meer terugvallen tenzij het aan je afstelling van de carburateur ligt.

Normale toeren liggen bij een standaard RS tussen de 6000 en de 8000 toeren, je kan hem wel verder doortrekken maar als ie standaard is heeft dat weinig nut;
meer slijtage meer verbruik meer herrie dus meer kans op politie die je brommer even op de rollerbank wil testen :^^:
Als ie opgevoerd is, is dat een ander verhaal, met 70cc snel rij je soms wel met 10.000 of 12.000 rpm, maar denk niet dat je dat van plan bent ;)

Mengsmering naar benzine plus 2takt olie via de oliepomp:
Olie pomp opnieuw aansluiten, en ontluchten(als ie er nog op zit :^^: )
Staat als het goed is ergens een how-to van op het forum, moet je even met de zoekfunctie opzoekken.

Hoop dat ik je ook wat geholpen heb,
als je er niet uit komt, is er hier opt forum een enorm overschot aan jongetjes die een RS-meid maar al te graag willen helpen :P
Als je je woonplaats/regio vermeld, komt er vanzelf wel wat naar je toe rollen ;)

Edit: Kut, zie net dat er ook al een how-to is van het spannen van de ketting van een oud model :}):
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2854

succes :thumleft:

za maart 31, 2007 2:02 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Eliminator
ApriliaForum Member

Bericht 
als je nou wat foto's maakt en ze plaatst dan krijgen we er ook een beetje een beeld bij (vergeet vooral niet een foto van je zelf er bij te plaatsen, wie weet zijn er mensen die hun diensten gratis aanbieden. je weet nooit waar dat goed voor kan zijn :Y: )

za maart 31, 2007 8:23 pm
Profiel YIM PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator

Afbeeldingen: 33
Bericht 
Om weer op normale benzine met aparte olie te gaan rijden moet je eerst controleren of alles nog werkt voordat je over gaat op normale bezine.
- olietankje is aanwezig en schoon
- slang van olietankje naar oliepomp is goed (pompje zit rechtsvoor op je blok boven de waterpomp.
- je gaskabel moet ook naar de oliepomp gaan, controleer of de hendel op je oliepomp mee beweegt met je gashendel.
- er loopt een dun slangetje van je oliepomp naar je carburateur of spruitstuk. Maak deze los bij het spruitstuk of carburateur en kijk of daar olie uit komt. Dat moet er gewoon uit druppelen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

za maart 31, 2007 10:39 pm
G-Force
ApriliaForum Member

Bericht 
Eliminator schreef:
als je nou wat foto's maakt en ze plaatst dan krijgen we er ook een beetje een beeld bij (vergeet vooral niet een foto van je zelf er bij te plaatsen, wie weet zijn er mensen die hun diensten gratis aanbieden. je weet nooit waar dat goed voor kan zijn :Y: )

Heb (gelukkig) geen RS OM meer, dus kan helaas geen foto's maken :<>:
Weet nog wel dat mijn conische verstelas vastgeroest was, en dat daardoor mn complete achterremophanging gebroken had plus die verstelas zelf.
Geen enkele achterbrug meer voor mij O:-)

zo apr 01, 2007 12:12 am
*Thomas*
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 32
Bericht 
welkom

ik ben zef al jaar of 2 bezig met OM rsjes, maar in het begin was het ook een heel gedoe

eerst en vooral 2 zaken:
- neem je tijd
- denk logisch na

hoe je je ketting moet aanspannen heeft G-force goed beschreven, je kan ook via de NL siet van aprilia de handleidingen van jouw rs downloaden

ik zal de link vanaaf posten

nu, de ori tandwielverhouding van een OM rs is 11 - 43, wat het lekkerste rijdt omdat dat al een relatief zware vertanding is, dus die zou ik zeker niet gaan veranderen.

verder ja, heb ik weinig toe te voegen, olie meng je eigenlijk best zelf tenzij je wat verstand hebt van carbs, afstellen en pompjes en je alles eens goed schoonmaakt en nakijkt

suc6 ermee

zo apr 01, 2007 3:30 pm
aprilia blackdream driver
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 2
Bericht 
waar woon je anders kan ik mischien wel eens kome kijke

zo apr 01, 2007 8:12 pm
Profiel WWW
floRiS50
ApriliaForum Member

Bericht 
Citaat:
met 70cc snel rij je soms wel met 10.000 of 12.000 rpm

50cc ook :P :devil:

zo apr 01, 2007 9:29 pm
Profiel
Geerte
ApriliaForum Member

Bericht Re: Wie helpt er een rs-meid!
sjann schreef:
Hoi, ik heb een paar vraagjes over mijn rs50.

Ik heb een oud model rs (waarschijnlijk uit 1998, hoe kun je dat zien trouwens?) die opgevoerd is geweest en weer teruggevoerd.

Ik weet er te weinig van af om te weten wat er nu allemaal opzit. Wel weet ik dat een of ander sukkeltje erop aan het klooien is geweest. Zo zat er een motervoorband op de achterkant, maar goed.

Hij loopt nu op mengsmering, wat moet ik doen om het gewoon op normale benzine te laten lopen.

groetjes Sjan

Hoi Sjan, welkom op het forum. Weer een meid erbij altijd gezellig :D :D

Uit welk jaar hij is kan je zien aan de kleuren.. als hij niet gespoten is natuurlijk.. zal zo ff gaan zoeken voor een link waar in staat welke modellen/kleuren bij welk jaar horen.

Een motorvoorband op de achterkant gaat juist goed. Mijn vader heeft mijn brommer helemaal gestript en veel vernieuwd en ook de achterband omdat die op was. Hij heeft er toen een voorband van een motor onder gezet. Die is wat breder en rijd goed hoor. Dus zo'n sukkeltje is het niet. En het is ook niet zo (voor de oplettende onder ons) dat hij er niets vanaf weet, want hij knapt altijd brommers op en hij zit altijd brommers op te knappen en weer er veel vanaf.

Als je gewonen benzine bedoelt zonder oliepompje of zelf mengen zal dat niet kunnen. Denk niet echt dat je blok dat erg leuk vind. Er zal iets olie bij moeten.

ma apr 02, 2007 4:35 pm
Profiel
THAI-fight
ApriliaForum Member

Bericht 
dat ie hem niet goed doortrekt kan komen doordat je achterwiel of voorwiel heel stroef gaat door bijv: zwaar versleten remblokjes die tussen de schijf terecht zijn gekomen o.i.d (twv..etc zou idd ook heel goed kunnen)

ik heb zelf het vermoeden dat die jongen niet voor niks op mengsmering heeft gereden...rempompje heeft een tijdje stil gestaan etc...(als die er nog op zit) het zou dus mogelijk een lekkage kunnen zijn geweest, dat ie daarom geen olie-reservoir meer gebruikte...

en een motorvoorband hoort om te beginnen niet op een brommer, en ten tweede hoort een voorband al helemaal niet achter!!!! hier zijn verschillende discussie's over geweest....dat is allemaal prima te vinden in het grote banden topic :^^:

voor de rest veel succes met je brommer,enneh ga maar alvast werk zoeken want ja het is een APRILIA :P en sinds ik de mijne heb is al me geld er ook in verdwenen :(( :^^:

...it´s not a game , it´s real...

ma apr 02, 2007 4:45 pm
Profiel
DennisRS
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 6
Geerte schreef:
Uit welk jaar hij is kan je zien aan de kleuren.. als hij niet gespoten is natuurlijk.. zal zo ff gaan zoeken voor een link waar in staat welke modellen/kleuren bij welk jaar horen.

Denk dat je die bedoeld:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=3448&start=0

ma apr 02, 2007 4:46 pm
Geerte
ApriliaForum Member

DennisRS schreef:
Geerte schreef:

Denk dat je die bedoeld:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=3448&start=0

Ja de bedoelde ik...

[/quote]
en een motorvoorband hoort om te beginnen niet op een brommer, en ten tweede hoort een voorband al helemaal niet achter!!!! hier zijn verschillende discussie's over geweest....dat is allemaal prima te vinden in het grote banden topic[/quote]

kan jij zo vinden, maar het rijd goed... maar ieder zn mening. Ik wilde alleen even aangeven dat je er dus niets over kan zeggen, dan zou nl die brommer van mij ook door een sukkeltje in elkaar zijn gezet.

en ja

ma apr 02, 2007 4:51 pm
Profiel
sjann
ApriliaForum Member

Bericht 
Dank jullie voor de reactie's. ik kijk morgen even of het allemaal lukt en ik laat het jullie horen.

di apr 03, 2007 8:15 pm
Profiel
sjann
ApriliaForum Member

Bericht 
ik heb eindelijk me ketting kunnen spannen maar het hangt nog niet helemaal goed. ik denk dat ik maar een nieuwe ketting koop. misschien ook wel nieuwe tandwielen.

dank je voor jullie reacties O:-)

do apr 05, 2007 4:58 pm
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende