Auteur |
Bericht |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|
 Hulp nodig, mn rs doet niet wat ik wil!
Ik heb een maand of 2 geleden een RS gekocht en ik heb er sindsdien elk weekend onder gelegen. Ik moet zeggen dat ik inmiddels al 2 keer zo veel weet van de 2takt maar ik ben alsnog een 'brommerbeet' denk ik...
Eerst ketting gebroken (was gewoon goed gesmeerd en zag er toppie uit :S) en ook maar meteen tandwielen er nieuw op. Volgend weekend ging op zaterdag avond de gaskabel kapot -_-. ENZ ENZ
Nu zit ik met een aantal problemen waar ik zelf niet genoeg kennis voor heb om op te lossen, of niet genoeg tijd om uit te vinden waar het aan licht, en mijn budget is ook niet zodanig dat ik alles maar een beetje ga vervangen.
1. Hij lekt als een gieter. Lijkt alsof er midden onder uit het carter olie komt (kan de pakking daar kapot zijn? of zit er geen pakking..) en er komt olie uit op de plek waar het "versnellingspookje" uit het blok komt.. De lekkage bij de afgiet schroef onderin heb ik zelf al verholpen. Was ook de makkelijkste. Zijn dit bekende problemen? en kan ik ze makkelijk verhelpen? (ik heb mn brommer elke dag nodig.. ik woon op mezelf en moet elke dag naar mijn werk) Ik verlies ongeveer 200ml olie per week, geschat.
2. Hij maakt af en toe een piepend geluid, dit lijkt niet specifiek in een versnelling of bij een snelheid/toerental. Wel is het altijd tijdens het optrekken. Kan het zijn dat compleet versleten remblokken op de schijf een beetje een schurend geluid maken? Ook al zijn versleten blokken een schande, zou dat een stuk beter zijn dan een blok met kapotte lagers. Ook is mijn schijf voor door de vorige berijder lichtelijk gebogen, wat een beetje een vibratie met zich meebrengt tijdens het remmen, het lijkt alsof het piepen ook zon dergelijke vibratie heeft.. Maar misschien herkent iemand de klacht van ergere problemen.
3. Hij maakt af en toe een 'slijpend' geluid vanuit het carter. Ik denk dat dit komt bij het vliegwiel vandaan. Net alsof iemand een slijptol heel lichtjes over metaal laat gaan. Het lijkt alsof het erger is geworden nadat ik een keer bij het vliegwiel ben geweest voor een kijk-operatie. Ik heb toen aan geen enkel schroefje aan de binnenkant gezeten. Hoort het vliegwiel trouwens kurkdroog te zijn?
4. Hij knalt af en toe uit versnellingen. Het is vaak de eerste, de 5de of de 6de, en vaak als ik het meeste van hem vraag. Is dit omdat hij een revisie nodig heeft of omdat ik er verkeerd mee omga? Ik hou zo veel van mn beestje dat ik dat laatste niet voor kan stellen.
5. De blanke lak bladderd als een gek. Is dit een bekend probleem, iets waar vanuit aprilia ook informatie over verstrekt is? Lijkt me abnormaal dat na 6-7 jaar de blanke lak er met vellen tegelijk af komt. Het is een RS50 "Alice" versie, weet bouwjaar niet zeker (2000 of 2001) Herkenbaar aan de 'regenboog' kappen. Als ze per ongeluk de blanke lak op die versie verpest hebben weet ik dat maar liever zeker, dan kan mijn vader er tenminste een nieuw laagje over zetten
6. De toerentellerkabel is gebroken, zijn deze moeilijk te krijgen en/of vervangen?
7. Direct nadat ik hem start en gas geef gaat de brommer 'dood', hij stopt met ontsteken minder dan een minuut na de koude start. Dit probleem herhaalt zich zodra ik verkeersheuvels neem of als ik wegrijd bij stoplichten na een lange ononderbroken rit (na 20 minuten rijden ineens even wachten, dan optrekken gaat hij dood bij de 2de of 3de versnelling) Het lijkt een probleem met de ontsteking maar ik heb het CDI vandaag vervangen en het maakt geen reet uit!  HELP, zit nu een piaggio CDI tje op. Lijkt alsof t niets veranderd heeft vergeleken met eerst..
8. De koppeling loopt aan, ongeacht hoe ver ik de kabel uittrek. Ik had hem op een gegeven moment zo ver uitgedraaid dat ik nog maar een halve centimeter nodig om hem op zn 'lost' te krijgen, maar dan alsnog als ik dan helemaal de koppeling inknijp (dat is minimaal 2-3 cm kabel in plaats van de 5mm die ik noemde) zit ik op een hobbelpaard als ik hem in zn 1 probeer te starten en valt hij uit bij stoplichten. Boven de 4000 toeren met de koppelingshendel helemaal in lijkt het alsof de motor te snel draait en de platen langs elkaar gaan zweven. Dan kan ik alsnog naar neutraal schakelen en zo sta ik nu bij stoplichten. Is een probleem dat ik al een klein beetje merkte maar erg is 'gegroeid' in de 2 maanden dat ik de brommer heb. Ik denk niet dat het zaagsel is  . Hoe verhelp ik dit in hemelsnaam =S
Er staat inmiddels 34000 km op de teller en hij is volledig standaard. Ik wil niemand bedriegen en dit ding in deze staat doorverkopen, en daarbij zit ik elke dag met de onzekerheid van deze brommer, want ik krijg het gevoel dat hij het elk moment op kan geven. Als er wat mensen hun ervaringen kunnen delen zou heel fijn zijn! Ik word hier best moe en vrij wanhopig van. Ik vind het een prachtig ding en een plezier om te rijden, maar als het zo moet ga ik gewoon weer puch rijden! (over 2-3 maanden motorrijbewijs - dan een suzuki GSX 400R, viertaktje lijkt me heerlijk)
Ik heb zo goed of kwaad als het kon het forum doorgekeken voor vergelijkbare problemen, maar ik kon niets vinden wat mij echt antwoord gaf...
Alvast bedankt voor de reacties!
|
vr maart 23, 2007 12:52 am |
|
 |
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|

1. klinkt als een lekke keering bij dat asje. De keering kan je eruit krijgen zonder je blok open te hoeven halen door er een paar dunne parkertjes in te draaien en dan eruit trekken. Noteer wel eerst de nummers die erop staan. Haal een nieuwe, mep deze er gelijkmatig in en probleem opgelost. Mits er verder niets beschadigd is of gescheurd.
2. met optrekken is opzich iets wat denk ik niet met je remschijf te maken kan hebben omdat dat echt snelheid afhankelijk is of je nou hard optrekt of remt. Dus dan denk ik toch eerder aan een lagertje oid.
3. Ook dit zal waarschijnlijk met kapotte lagers te maken hebben.
4. De 5de en de 6de is opzich een bekend probleem bij aprilia. Meestal ligt het eraan dat je niet hard genoeg in z'n versnelling trapt. Ik weet niet of je al lang aprilia rijdt maar dit gaat over als je een tijdje ervaring hebt. De eerste versnelling heb ik echter nog nooit meegemaakt. Kan ook nog aan slechte olie liggen maar zo te horen wordt die regelmatig ververst.  Revisie van het blok zou eventueel ook kunnen helpen maar dat is meestal wel het laatste wat je doet gezien de kosten.
5. geen idee of dat zo is, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
6. die kan je overal krijgen: speed-parts.nl / easyparts.nl enz.
7. bougie of zelfs eventueel je afstelling / carb / vlotter in je carb.
8. sja lijkt op plakkende platen, oorzaak verkeerde of te weinig olie. Afstelling van de koppeling in je blok kan ook verkeerd staan.
Erg goed dat je eerst gezocht hebt op het forum, zo hoort het.
34.000 km zonder enige revisie van het blok is erg veel. Dus mijn gok is (is niet echt een gok maar een feit) is dat je blok een revisie nodig heeft.
|
vr maart 23, 2007 8:40 pm |
Persoonlijk album
|
 |
DennisRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 03, 2005 11:08 pm Berichten: 1466 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Alem
|
Inderdaad, het is best veel voor een am6 blok, maar als je ff wat investeerd kan hij er nog makkelijk een hele tijd tegenaan!
Ik zou even pakkingen, (blok)lagers, olie en keeringen zowieso vervangen, dan ben je denk ik al van een hoop ellende af, dus het schakelprobleem (misschien), het lekken en de rare geluiden van je blok..
Als je dan je blok uit elkaar hebt liggen kun je ook je cilinder en je zuiger bekijken hoe deze eruit zien!
_________________ De NnisRs
|
vr maart 23, 2007 8:55 pm |
Persoonlijk album
|
 |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|
Alvast bedankt voor de reacties :) ik vul voor deze week maar even extra olie bij, dan ga ik volgende zaterdag eens kijken of ik wat nieuwe onderdeeltjes er onder kan hangen, en of ik de carborateur helemaal schoon kan maken.
Hoeveel ben ik kwijt voor een revisie denken jullie? En hoe lang ben ik dan mn brommer kwijt?
Als iemand nog een probleem herkend laten weten aub!
p.s.: als ik wat minder boos ben op mn schatje zal ik wat sexy foto's van dr maken 
|
vr maart 23, 2007 11:38 pm |
|
 |
Phoenix_64
ApriliaForum Member
|
dan ligt maar net aan de plek waar je het laat doen...
sommige mensen doen het voor 200 al inclusiv
maar een echte bromboer durft er al snel 500 euro voor te vragen...
_________________ the world is yours
|
za maart 24, 2007 12:13 am |
|
 |
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
beetje afhankelijk van wat je nodig hebt, bij wie je het laat doen en wat je allemaal laat doen.
Ik denk dat je alle lagers mag vervangen, complete krukas, keeringen, pakking, zuigertje en cilinder een keertje honen oid.
Het scheelt natuurlijk je de cilinder zelf even naar een motorzaak oid brengt, die zijn vaak wat goedkoper. Haal het blok er zelf onderuit, scheelt ook weer wat uren die erg kostbaar zijn bij een brommerboer.
Verder denk ik dat je toch zo rond de 400-500 euro zit met bovengenoemde zaken bij een dealer.
|
za maart 24, 2007 12:46 am |
Persoonlijk album
|
 |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|

Misschien wacht ik nog even met reviseren; de volgende update.
Gisteravond extra olie bij gedaan, zodra hij nu warm is plakt de koppeling niet meer. Misschien als ik wat dunnere olie ga gebruiken doet hij het ook minder bij een koude start, moet ik nog wat onderzoek naar doen. Deze olie is best dik (bijna vla) dus zal wel schelen als ik er naaimachine olie in doe :p
Het gekke geluid komt toch uit de remschijf, als ik ga rijden met de rem half centimetertje ingeknepen hoor ik het helemaal niet meer, volgende week blokjes vervangen dus. Ik denk dat de blokjes zo op zijn dat ze de ruimte krijgen om te trillen. Niet cool maar iig oplosbaar.
Ook het andere "slijptol" geluid heb ik vandaag niet gehoord!
Door met wat aandacht te schakelen ben ik niet meer uit een versnelling geklapt nu een paar daagjes.
Hij lekt nog steeds, en lijkt wat erger te worden, kan het ook zijn dat hij lekt bij de aansluiting met de toerenteller kabel? kan dat ook wat te maken hebben met dat de tellerkabel is geklapt?
Hij start verschrikkelijk slecht koud, maar als ik hem heel eventjes in de choke laat lopen en dan nog even daarna met het gas ga spelen rij ik gewoon weg en blijft hij rijden. Ben de eerste keer nadat ik de andere ontsteking erop had gegooid 15 minuten bezig geweest hem te starten, alhoewel het nu wel in een keer gaat.
Alvast bedankt!
p.s. Heb een mailtje gehad van de eigenaar van mijn eventueel toekomstige GSX R400, kan evt nog wat van de prijs af (mss onder de 2000 euro voor een zomertoer binnensta motor ^^ met 30k op de teller, is 4 cil 4takt) lekker sjeeze 
|
za maart 24, 2007 5:01 pm |
|
 |
cebess
Administrator
|
Gebruik gewoon de olie die erin hoort en geen andere troep.
Kan overal lekken maar je kan toch gewoon zien waar het uit komt?
|
za maart 24, 2007 11:28 pm |
Persoonlijk album
|
 |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|
Was een geintje hoor van die olie  maar ik kan wel van die olieen die erin horen de dunste uitzoeken..
Komt zoiezo daar bij de schakelpook uitgelopen, is volgens mij nog de enige plek.. maar ik moet hem nog even schoonmaken en dan kan ik het beter in de gaten houden, zeker als ik volgende week dat keerringetje kan verwisselen.
Er blijven druppels onderaan het blok hangen en door de lekkages is het hele blok al zo vet als bagger, kan dus niet 100% zeker zeggen dat het nergens anders uit komt. De plek waar mn tellerkabel het blok in gaat is trouwens wel altijd nat van de olie... Hoort dat? 
|
za maart 24, 2007 11:54 pm |
|
 |
GhosT-Z-Rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 04, 2006 2:16 pm Berichten: 125 Woonplaats: Zaandam
|
olie die ik je aanraad, is Putoline GP10 versnellingsbak olie.
Kost ong 10/15 euro, is een zeeer dunne olie.
En is hij wel lekker afgesteld? bougietje moet je ff checke iig, welke kleur die heeft. Koffiebruin met melk moet ie hebben, en kijk ff je zuigertje
of die niet naar de klote is, scheelt ook een hoop met elektrisch starten, ken zijn dat ie dan geen compressie heeft, en dus niet lekker start.
Suc6, en hoor het van je
_________________ Hebo Pata Negra, Hebo Racin Krukas Volle Wangen, Hebo Teflon Membraan, Hebo 28MM Spruitstuk, Hebo Pasgemaakte En Getunede Carters, Stage 6 28MM R/T Black Edition, Stage 6 Sponsfilter, HPI 2006 Binnenrotor, Yasuni Carrera R3, Koso Analoge Toerenteller, Koso Analoge Kilometerteller
|
zo maart 25, 2007 12:33 am |
|
 |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
ik zou gewoon je blokje eens reviseren voor alles misgaat
lagers moet je rekenen op 60€ (4 kogellagers en 2 naaldlagers SKF)
keerringen op zo'n 10/15€ (hangt van merk tot merk af)
krukasje zou ik, als je een nieuwe koopt, voor een doppler gaan, zit je op 80€ (incl nieuwe small end lager en de 2 van de 4 kogellagers)
koppelingsplaten zou ik toch eens vervangen na 35k, gewoon setje rond de 30€
nieuwe bougie 4€ max
nieuw zuigertje van airsal 20€
nieuwe toerentellerkabel 10€
pakking 9€
nu, dit is al een aardig sommetje, wat ik dus zou doen is zelf reviseren met iemands hulp (moest je nu in Belgie wonen wilde ik je wel helpen), iemand op dit forum
voordeel is dat je ongeveer 300€ uitspaard en dat je dan zelf ff een weekend kan doorbeunen zodat je rs weer rij-klaar is de week derop
suc6
zo maart 25, 2007 1:04 am |
Persoonlijk album
|
 |
Nightmare5
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo apr 02, 2006 1:05 pm Berichten: 596 Woonplaats: Opmeer
|
koppelings platen gaan lang mee hoor ... ik heb de standaard platen nog en ik heb 46k op de teller nu
Voor de rest is revisie inderdaad niet een verkeerd idee maar vergeet niet vloeibare pakking(en normale) te halen anders wordt het natuurlijk helemaal niets ...
Trouwens in je blok kan je je Koppeling ook op spannen dat eerst maar eens proberen dan pas aan anderre platen denken want die platen hebben dus helemaal niets te maken met het feit dat hij z'n koppeling niet helemaal kan aanspannen...
_________________ - HPC - Parts and Customising -
- Team H-p-c.nl -
|
wo maart 28, 2007 8:31 pm |
|
 |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|

Ik ben inmiddels een weekend beunen  aan het voorbereiden. Ik heb gepeild hoeveel hij nu waard is en ik kom niet ver boven de 500 euro, en dat vind ik te weinig. Dus ik ga voor 200 euro nieuwe onderdelen er onder gooien bij een revisie, en alles (uitlaat, carborateur) schoonmaken, en opnieuw afstellen. Denk dat hij dan veel betrouwbaarder is en minimaal opbrengt (MINIMAAL) wat hij gekost heeft 2 maanden geleden. Dat was €850, zucht, wat heb ik weer een geluk
Tenminste dat is voorlopig het plan.
Hij lekt steeds harder, ik moet nu echt op gaan passen want mn achterband word helemaal nat van de olie, oh ja, en mn achterrem doet bijna niks meer omdat die metaal op metaal zit.
Goed bezig  NOT
Denken jullie dat ik met een beetje (=niet RS specifiek, maar wel sleutelaar) ervaren vriend m in een weekend (evt paas-weekend, lekker lang?) helemaal in en uit elkaar kan halen + afstellen? Zodra het zo ver is zal ik evt om wat sleuteltips vragen ^^
Mijn vader heeft op zijn bedrijf vloeibare pakking, we hadden mijn laatste puch er helemaal mee dichtgespoten alvorens hem met dikke winst te verkopen  MAAR HIJ LEKT NIET
Ik heb er voor de gein (ik heb toch geen tijd om hem open te trekken) een busje van die carborateur en uitlaten schoonmaak kerosine gekocht. Nu trekt de brommer ineens makkelijker en blijft hij met voor en tegenwind precies 60 rijden, dan begint hij een beetje vreemd te doen (pingelen?) zelfs heuveltje af rem ik af op het blok en blijft hij netjes 60. Zou dit komen door een schonere carborateur maar een verkeerde ontsteking door die kerosine? Grappig fenomeen in ieder geval. Misschien ga ik hem bij het reviseren ook wel ietsje krachtiger maken en dan netter gaan rijden.
Vandaag trouwens een driedubbele boete gekregen:
-Te hard (60 in binnenstad)
-Over trottoir
-Door rood
En daarbij zei de agent nog dat hij het bedrag hoog genoeg vond en mij een aardige kerel, anders had hij de decibel meter gepakt en me ook nog eens bekeurd voor roekeloos rijden en met een mp3speler op beide oren rijden.
Ze zaten al 10 minuutjes achter me maar ze vonden het te gevaarlijk om dichterbij te komen ivm het andere verkeer en rode stoplichten die ik volkomen negeerde.
Ik denk dat ik hem beter niet had kunnen vertellen dat ik liever sterf op mn tweewieler dan achter de geraniums.
Kijk, daar rij je nou een legale brommer voor, zodat je niet bekeurd wordt! Toch?

|
wo maart 28, 2007 9:50 pm |
|
 |
Nightmare5
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo apr 02, 2006 1:05 pm Berichten: 596 Woonplaats: Opmeer
|
Je kan je blok eronder vandaan halen binnen 1½ uur  Revisie als je alles bij de hand heb en weet precies wat je moet doen +/- 4 uurtjes... vervolgens afstellen ? (koppeling 15min) en carb is denk ik nog gewoon wel goed 
_________________ - HPC - Parts and Customising -
- Team H-p-c.nl -
|
wo maart 28, 2007 10:10 pm |
|
 |
dieselpwr
ApriliaForum Member
|
thx! 
|
wo maart 28, 2007 11:15 pm |