Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Aantal vragen am6 blok
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=23829
Pagina 1 van 3

Auteur:  timo2208 [ ma jan 22, 2018 2:15 pm ]
Berichttitel:  Aantal vragen am6 blok

Beste forum leden ik heb een aantal vragen over mijn am6 blok.
Misschien weten jullie wat het kan zijn

Ik heb pas me koppeling helemaal vernieuwd nu vroeg ik mij af is het normaal dat de transmissie olie snel weer zwart grijs wordt naar 150km rijden of hoor hij eigenlijk ze originelen kleur van putoline gp10 te behouden?
Ook heb ik last van plakkende plaatjes als ik de koppeling in knijp en dotje gas geef of stukje rij is dit weg.
Is dit normaal of is dit op te lossen?
Als laatste vraag hoe merk ik dat rechter krukas keerring lek is hij verbruik geen transmissie (olie tot nu toe). ?

deze vraag stel ik om dat me koppelings-Hevel keerring kapot was gegaan en hevel omhoog gedrukt werd en olie lekte nu heb ik hier al beugeltje voor gemaakt en nieuwe hevel geplaatst en is dat netjes gestopt en voor zekerheid carter ontlucht. ik zit alleen nog met een vreemd probleem voor ik in power band zit, trek mijn brommer ene keer wel door en ander keer niet zelfs soms niet bij berg afwaarts dan stottert hij en blijft hij zelfde snelheid. Wat ik wel raar vind is het dat stotteren is soms heel erg is maar soms trek hij erg goed door. Als ik mijn brommer volledig aftank is het heel erg qua stotteren.En als het erg koud is,is het probleem er nooit.

Mvg

Timo

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ wo jan 24, 2018 5:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Het lijkt wel of je meerdere problemen hebt.

Ik denk dat je hier te maken hebt met een lekke krukas keerring en/of water pomp.

Je koppelings hevel kan altijd op en neer, maar als hier olie uit komt komt dat omdat je blok te vol is (bijvoorbeeld door koelvloeistof wat vanuit je waterpomp komt door een lekke keerring) of door druk op je carter door een lekke krukas keerring.

Een lekke waterpomp zou ook verklaren als de olie grijs wordt. Grijs is een aanduiding dat er water of koelvloeistof in je bak zit. Zwart kan opzich weinig kwaad, is altijd wel.

Die plakkende platen is een bekend iets. Heb je altijd wel, maar heel erg als je carterolie hebt gebruikt, er moet versnellingsbak olie in.

Die lekke krukas keerring kan ook verklaren waarom hij soms erg stottert (slecht verbranding doordat de blokolie mee komt) en het soms wel goed doet.

Als het koud is wil het blok sowieso iets rijker staan dus zal hij minder stotteren.

Het probleem van heel erg stotteren bij een volle tank (wat voor model brommer heb je?) is misschien dat je vlotter niet goed meer is. Als er een hogere vloeistofkollom op de vlotter staat moet deze harder drukken om af te sluiten. Lukt dit niet dan wordt het vloeistofpijl in je vlotterbak hoger en wordt je afstelling rijker en gaat de brommer stotteren.

Als laatste even de vraag hoe jij het carter ''ontlucht''? Dit kan namelijk niet omdat hij dit continue zelf doet door de ontluchting op de achterbovenkant van het blok.

Auteur:  timo2208 [ za jan 27, 2018 2:44 am ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Heb mij koelvloeistof gecheckt blijft op peil is ook netjes blauw nog. Drijft ook geen olie op.

Heb een vacuüm pompje op ontlucht slang gezet dacht als die vacuüm trekt is het verstopt doe hij dat niet is hij nog netjes open.slang zit er vermoedelijk op om vuil er in te verkomen.

Gp10 olie in versnelling bak,en olie blijft wel op peil zou dat met lekken krukas keerring niet mee verbanden en er rook uit uitlaat moeten geven ?

Model brommer is tzr met 19mmcarburateur phgb dd
Tandwiel verhouding 60 11 ,prop uitlaat.(weet dat carburateur groot is, sproeier 88 zit er in)

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ za jan 27, 2018 1:57 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Tandwiel verhouding is wel een beetje idioot hoog (ik weet het doet Yamaha zelf). Ik zou die 60 er op laten en er een 14 voorop doen. Kom je een stuk beter weg.

Die krukas keerring zou het pijl inderdaad heel langzaam moeten zakken (gaat echt heel langzaam), blauwe rook zou dan voor moeten komen tijdens het rijden. Dit zou wel de druk op het carter verklaren, zijn weinig andere oorzaken voor.

Dat stotteren, komt dat alleen voor als het koud/nat buiten is?
In geval bij koude zou je even kunnen kijken naar de hittegraad van de bougie. Fabrieksaf is dat een 9, maar voor de koude winters hier is dat te hoog. Dan ben een 8 of zelfs een 7 nodig. De 7 mag je echter nooit in de zomer mee rijden.
In het geval bij nattigheid kun je even een waterdichte bougiedop proberen.

Auteur:  timo2208 [ zo jan 28, 2018 3:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Waterdichte bougie dop heb ik denk al Champion rood namelijk. binnenkort zal ik eff olie af tappen om goed te kijken of er geen bubbels in zitten van KvK. En foto s uploaden.Zou het stotteren ook te maken kunnen hebben met versleten zuiger veren want me tegen wind zak ik van 55 terug naar 43 en hoor heel soms een soort van snerpend geluid van zuiger.Of zou ik met versleten zuiger veren die snelheid niet kunnen halen ? Weet u toevallig hoe ik dit het best kan testen en als laats heb ook dat toeren teller schommelt bij 7k toeren en bij 9k stopt het.

Auteur:  timo2208 [ zo jan 28, 2018 6:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Ps blijven hangen voor power band komt sporadisch voor vooral als tank afgetankt is. Met warm weer komt het ook vaker voor als met koud weer.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ ma jan 29, 2018 4:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

''Het probleem van heel erg stotteren bij een volle tank (wat voor model brommer heb je?) is misschien dat je vlotter niet goed meer is. Als er een hogere vloeistofkollom op de vlotter staat moet deze harder drukken om af te sluiten. Lukt dit niet dan wordt het vloeistofpijl in je vlotterbak hoger en wordt je afstelling rijker en gaat de brommer stotteren.''

Met versleten zuigerveren haal je die snelheid makkelijk. Eigenlijk is de enige echte manier de cilinder en zuiger er af halen en na te meten.

Auteur:  timo2208 [ ma jan 29, 2018 7:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

De bougie die er in zit CHAMPION RN3C is als goed vergelijkbaar met(NGK BR8ES)
zal cilinder er wel af halen zo spoedig mogelijk als mijn vakantie weer begin wat is het beste om te doen gelijk een nieuw zuiger dan ook bestellen? en als 40.3 zuiger er in zit moet er dan ook 40.3 terug in of een met overmaat?

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ di jan 30, 2018 4:50 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Als de cilinder zelf nog niet versleten is een 40,3 nemen. Overmaat is normaal alleen bij honen.

Deze zuigers incl veren etc kan ik nieuw leveren.

Auteur:  timo2208 [ di jan 30, 2018 9:28 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

ik heb hier een aantal dingen die ik vandaag gecheckt heb.

koelvloeistof naar mijn mening goed weet niet hoe u er over denkt?
transmissieolie gp10 deze kleur
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=9QQ-yS2 ... e=youtu.be [/youtube]
zuigerveren testen kan ze beetje indrukken me vinger en schroevendraaier
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=kbQyfMx ... e=youtu.be [/youtube]

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: zuiger veren+zuiger 4 weken terug
20171102_171033.jpg
20171102_171033.jpg [ 75.74 KiB | 62223 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: zuiger veren+zuiger vandaag
20180130_171230.jpg
20180130_171230.jpg [ 103.15 KiB | 62223 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: koolvloeistof
20180130_162133.jpg
20180130_162133.jpg [ 68.07 KiB | 62223 keer bekeken ]

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ di jan 30, 2018 11:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Dat met die schroevendraaier zegt niks.

Het is de cilinder er af halen, de veren van de zuiger af. De veren in de cilinder schuiven en de ruimte tussen de slotjes meten.

Die olie kleur kan ik net niet mooi zien. Maar als het echt grijs is zit er koelvloeistof of water bij.

Auteur:  timo2208 [ vr feb 02, 2018 1:17 am ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

eff ander vraagje?

Heb dus pas hele mijn koppeling gereviseerd nieuw koppelings huis alle tussen schijfjes,drukstift,kabel, tussenplaten,koppelingsplaten,koppelingshevel vernieuwd nu loop ik alleen tegen volgende aan als ik me kabel veel te strak zet slaat brommer af (loopt dus niet vrij) als ik me kabel losser zet loopt hij wel vrij en blijf hij ook netjes stil staan alleen onder de 1k toeren wil die langzaam aangrijpen soms niet altijd komt dat door plakken van plaatjes? alleen me terug schakelen als je koppeling in knijp hoor ik bonk geluid wanneer ik bijvoorbeeld van ze 6 op 50kmh naar ze 2 schakel,koppelings hendel ingenepen is dit dan de koppeling of de versnellingsbak die verkeerd afgesteld sta heb bij revice ook middelste stelbout helemaal moeten indraaien in verhouding met hoe hij eerst stond.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr feb 02, 2018 12:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Het kan zijn dat de platen dunner of dikker zijn dan je oude inderdaad. Vandaar het verschil in de stelbout.

Je hebt idd last van plakken van de platen. Dat hou je altijd iets. Als hij warm is of je hebt een keer flink gas gegeven is het weg.

Die bonk klopt wel. Dit komt uit je versnellingsbak. Je 2 primaire as (en daarmee je relatief zware koppelingshart) moet in 1 keer gigantisch hard draaien als je hem bij 50 km/h in de 2 zet. Dit geeft een knal. De versnellingsbak vind dit niet heel fijn dus vermijden als het kan.

Auteur:  timo2208 [ vr feb 02, 2018 9:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Erwin zelfs als je de koppeling ingeknepen hou hoor die dan nog steeds die opdonder te krijgen ?

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ za feb 03, 2018 2:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Aantal vragen am6 blok

Dat klopt.

De koppeling schakelt de versnellingsbak los van de krukas. De 2 versnellingsbak assen en het koppelingshart zitten nog wel aan elkaar vast.

Auto's hebben dit ook wel, maar die hebben veel meer geluidsisolatie en de versnellingsbak is zwaarder tov de koppeling + het verschil in toerental is kleiner dus je hebt er minder last van.
Motoren hebben hier ongeveer even veel last van als brommers.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/