Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=22798
Pagina 1 van 2

Auteur:  Rickjee. [ za dec 28, 2013 10:27 pm ]
Berichttitel:  Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Hallo,

Voor de mensen die nieuw zijn met scooter's en brommer's
wil ik het volgende even duidelijk maken,

Waar moet je opletten bij het kopen van een brommer / scooter / schakel brommer.
Hierbij een paar aandacht punten,

- Komen de papieren / frame nummer overeen zo niet dan niet kopen!
- Kilometer stand is vaak belangrijk zodat je weet wanneer die zijn volgende beurt moet hebben
- Het voertuig checken op speling denk hierbij aan voorwiel / achterwiel / achterbrug
- Is de brommer ooit opgevoerd geweest zo ja zijn er nieuwe onderdelen op gekomen nadat die is terug gevoerd?
- Motorische staat kijk naar het motorblok ziet het er nog netjes uit? of zit alles beun in elkaar ?
dit zeg meestal veel over de staat waarin het motorblok in verkeerd

- Uiterlijke staat heeft de brommer schade / krasjes / kappen stuk vraag hoezo dit komt
- Zijn de tandwielen niet versleten
- Ketting goed op spanning meestal kan je dan 1 tot 2 cm omhoog doen
- Verlichting dit zou je namelijk wel moeten hebben aangezien je denk ik ook wel is avonds ergens naar toe wil
- onderhoud boekjes aanwezig ?
- en vraag of je zelf een proef rondje mag rijden meestal merk je hier door andere gebreken aan de brommer
dan dat die stil staat maak een lekker groot rondje test elke versnelling uit en test ook de remmen van de brommer goed,
is er wat mee mis koop hem dan niet

Opvoeren

Wat heeft dit voor voordelen en wat zijn de nadelen ervan

Voordelen
Wat zijn de voordelen van als je je brommer opvoer

- Je bent sneller op bestemming
- Je kan lekker met het verkeer mee komen
- Je rijd harder
- Wheely's gaan makkelijker
- Crossen gaat makkelijker
- Vedere voordelen kan ik eigenlijk niet zo snel opkomen

Nadelen
Wat zijn de nadelen als je je brommer opvoer

- Hij gaat dan harder dan de toestaande snelheid
- Op de rollenbank zou je een boete kunnen krijgen
- Benzine verbruik gaat omhoog
- Brommer heeft meer onderhoud nodig
- meer lawaai ( dit is niet altijd het geval )
- Brommer ziet er niet meer origineel uit en wat dus opvalt bij de politie
- Omdat je brommer is opgevoerd ben je officieel niet meer verzekerd en vervalt je polis
dus bij ongeluk of schade word dit niet vergoed door de verzekering ( al kunnen zei dat niet controleren )
maar daar hebben ze zo hun foefjes wel weer voor,

- Brommer krijgt meer vermogen wat dus in je nadeel kan werken als je geen ervaring heb
- Brommer zou sneller gaan maar soms slechter remmen
- De brommer loopt harder waardoor je minder inzicht kan krijgen in het verkeer en dus ongelukken kan veroorzaken

Ongeluk ( ik heb de foto van me maatje zijn hoofd er maar af gehaald om commentaar of ik het heb gevraagd ja of nee te verkomen heb het wel gevraagt ! )
hoe ziet het eruit als je een ongeluk krijg,

Mijn maatje heb Gister middag / avond een ongeluk gehad in de bebouwde kom
zijn scooter loopt sneller dan de maximale toegestaande snelheid denk aan 70cc ect.
Hij heb een flinke klap gemaakt is minimaal 10 meter veder belant.
Vandaar dat de scooter ook aan de andere kant lig van de weg,

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Schade die hij heb opgelopen,

- Been gebroken word bij elkaar gehouden met schroeven en platen,
- Linker arm gebroken,
- En nog wat gebroken onderdeeltjes enzvoort,

Schade aan de scooter.

Teveel om op te noemen scooter is meteen totalloss verklaart,
& dus ongeldig verklaart voor toenamen op de openbare weg

Want hij was echt zo krom als een hoepel,



En Pas op ongeluk zit in een klein hoekje en weet je zelf te behersen op de brommer,
Want elk moment kan het giga uit de hand lopen, en mag je blij zijn dat je het na kan vertelen,

Dit heb ik getypt omdat ik mensen wil waarschuwen,
Je mag officeel maar 45 met correctie op rollebank eigelijk rond de 50/55
Dit is voor een beginnende bestuurder hard zat! geloof me als je je uitlaat verandert
voel je je al rossi op je brommertje,

( ik dacht dit staat nog niet op dus maak er even 1tje ! :Y: )

Groetjes
Rick

Auteur:  Rickjee. [ za dec 28, 2013 10:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

reageren mag ! :^^:

Auteur:  Venlonaer [ za dec 28, 2013 11:42 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Of je nou 45 of 70 gaat, het boeit geen reet als je aangereden wordt want het is afhankelijk hoe de auto je raakt en waar jij beland.

Met 30 heb ik een intra-articulaire breuk gehad (ergste).
Dus.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ zo dec 29, 2013 1:57 am ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

De KM-stand echt nog minder dan de schoenmaat van de vorige eigenaar. Er is natuurlijk een verschil tussen de 1.000 en 20.000, maar alles hangt af van onderhoud en gebruik. Daar komt bij dat het vooral bij analoge tellers een kwestie van een half uurtje is om hem op elke gewenste stand te krijgen.

Mijn tip als je een brommer koopt en er nog weinig ervaring mee hebt:
Koop er OF een die er super bij staat en helemaal origineel is.
OF een ding dat helemaal vet is en er uit ziet alsof er in geen jaren een sleutel bij geweest is. Doorgaans zijn ze dan ook niet verpest.

Auteur:  Rickjee. [ zo dec 29, 2013 3:08 am ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Venlonaer schreef:
Of je nou 45 of 70 gaat, het boeit geen reet als je aangereden wordt want het is afhankelijk hoe de auto je raakt en waar jij beland.

Met 30 heb ik een intra-articulaire breuk gehad (ergste).
Dus.


veder wel hersteld eraan ?

dit is ook alleen om te waarschuwen, ook al loop je en word je geschept kan je als nog aan je verwondingen overlijden,
dus ik snap je punt, :^^:

Auteur:  Rickjee. [ zo dec 29, 2013 3:11 am ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Aprilia RX 50 2003 schreef:
De KM-stand echt nog minder dan de schoenmaat van de vorige eigenaar. Er is natuurlijk een verschil tussen de 1.000 en 20.000, maar alles hangt af van onderhoud en gebruik. Daar komt bij dat het vooral bij analoge tellers een kwestie van een half uurtje is om hem op elke gewenste stand te krijgen.

Mijn tip als je een brommer koopt en er nog weinig ervaring mee hebt:
Koop er OF een die er super bij staat en helemaal origineel is.
OF een ding dat helemaal vet is en er uit ziet alsof er in geen jaren een sleutel bij geweest is. Doorgaans zijn ze dan ook niet verpest.



km stand vind ik wel belangrijk, als je een auto koop zou je ook naar de km stand kijken,
dat is percies hetzelfde als wat mensen tegen woordig doen bij scooter / schakkel brummers,

te hoge km stand en ze kick er van af,

maar jou tip is ook zekker welkom :thumleft:

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ zo dec 29, 2013 11:36 am ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Rickjee. schreef:
Aprilia RX 50 2003 schreef:
De KM-stand echt nog minder dan de schoenmaat van de vorige eigenaar. Er is natuurlijk een verschil tussen de 1.000 en 20.000, maar alles hangt af van onderhoud en gebruik. Daar komt bij dat het vooral bij analoge tellers een kwestie van een half uurtje is om hem op elke gewenste stand te krijgen.

Mijn tip als je een brommer koopt en er nog weinig ervaring mee hebt:
Koop er OF een die er super bij staat en helemaal origineel is.
OF een ding dat helemaal vet is en er uit ziet alsof er in geen jaren een sleutel bij geweest is. Doorgaans zijn ze dan ook niet verpest.



km stand vind ik wel belangrijk, als je een auto koop zou je ook naar de km stand kijken,
dat is percies hetzelfde als wat mensen tegen woordig doen bij scooter / schakkel brummers,

te hoge km stand en ze kick er van af,

maar jou tip is ook zekker welkom :thumleft:


een auto is een heel ander ding dan een brommertje.

veelal sneuvelt de gever of de kabel van de KM-teller een keer en staat hij zo 5000 km stil eerdat het een keer gerepareerd wordt.
met die digitale tellers zoals op jou SX zijn erg vaak storingen mee, dan worden ze nieuw of 2e hands gekocht om t weer werkend te krijgen en kun je er al helemaal niks meer van op aan.

dus als je 10000 km ziet staan zal de echte km stand ergens tussen de 5000 en 30000 km zijn. buiten dat het valt of staat met onderhoud en gebruik.

Auteur:  Stinos [ zo dec 29, 2013 1:07 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Rickjee. schreef:
Aprilia RX 50 2003 schreef:
De KM-stand echt nog minder dan de schoenmaat van de vorige eigenaar. Er is natuurlijk een verschil tussen de 1.000 en 20.000, maar alles hangt af van onderhoud en gebruik. Daar komt bij dat het vooral bij analoge tellers een kwestie van een half uurtje is om hem op elke gewenste stand te krijgen.

Mijn tip als je een brommer koopt en er nog weinig ervaring mee hebt:
Koop er OF een die er super bij staat en helemaal origineel is.
OF een ding dat helemaal vet is en er uit ziet alsof er in geen jaren een sleutel bij geweest is. Doorgaans zijn ze dan ook niet verpest.



km stand vind ik wel belangrijk, als je een auto koop zou je ook naar de km stand kijken,
dat is percies hetzelfde als wat mensen tegen woordig doen bij scooter / schakkel brummers,

te hoge km stand en ze kick er van af,

maar jou tip is ook zekker welkom :thumleft:



M'n golf heeft 265.000 gelopen, mensen vinden dat hoog, ik heb de onderhoudspapieren en rekeningen erbij vanaf 2000 en ben de 4e eigenaar. hij rijdt als nieuw en is gewoon altijd erg goed onderhouden, ik vind dan ook zelf km stand niets zeggen... En net zoals kris zegt, 't licht eraan hoe en waar je geraakt wordt, bovendien kun je een hoop voorkomen door je rechterhand in de gaten te houden en niet als een malloot te gaan rijden

Auteur:  michael arnold [ zo dec 29, 2013 1:13 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

ze moeten gewoon wat strenger controleren op opvoer spul
en dat bedoel ik niet door het veranderen van een simpel uitlaatje maar hogere cc's
zodra je een hoger dan 50cc cilinder op je brommertje zit en je word betrapt op de openbare weg gelijk het voertuig in beslag nemen en onder toeziend oog van de bromfiets eigenaar door de pers halen :DD:

uiteraard moet de web shop het verkoop van hogere cilinder classes strenger gecontroleerd worden
dat gaan ze trouwens in de toekomst ook doen.
zo dra je straks bijvoorbeeld een cilinder besteld dat hoger is dan 50cc ben je verplicht je gegevens van het voertuig en je rijbewijs bij je bestelling door te geven.
de gegevens van het voertuig en je rijbewijs worden doorgestuurd naar de politie die het vervolgens een seintje geeft aan je verzekeringsmaatschappij die je opgevoerde brommertje uit de verzekering haalt
en je krijgt daarbij ook een uitnodiging van de politie


dit weet ik van een agent die bij mij aan de overkant woont :D

Auteur:  Stinos [ zo dec 29, 2013 1:16 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

inb4 rel

Auteur:  Rickjee. [ zo dec 29, 2013 1:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

michael arnold.

zodra je een hoger dan 50cc cilinder op je brommertje zit en je word betrapt op de openbare weg gelijk het voertuig in beslag nemen en onder toeziend oog van de bromfiets eigenaar door de pers halen

Andwoord daarop : dit was vroeger te vaak gedaan en kosten de regering alleen maar geld,
vaak werden vroeger de opgepakte en inbeslag genomen scooters getest voor een crash test om zo de productie beter te maken
voor zowel scooter als brommer, dit werd gedaan vanaf een hijs kraan en dat bij elke snelheid vanaf 10 tot 80kmu tegen een wand,

nu heb je de kans om je opvoer spul zelf eraf te halen en anders word het gedaan binnen een week standaart laten zien en je krijg je papieren terug ( vaaak zat gehad )
of hij loop dermate te hard dat je papieren worden ingenomen en een fikse boete krijg en zelf daar valt een regeling voor te treffen,
en sommige komen er van af met een lullig taak strafje


uiteraard moet de web shop het verkoop van hogere cilinder classes strenger gecontroleerd worden
dat gaan ze trouwens in de toekomst ook doen.
zo dra je straks bijvoorbeeld een cilinder besteld dat hoger is dan 50cc ben je verplicht je gegevens van het voertuig en je rijbewijs bij je bestelling door te geven.
de gegevens van het voertuig en je rijbewijs worden doorgestuurd naar de politie die het vervolgens een seintje geeft aan je verzekeringsmaatschappij die je brommertje uit de verzekering haalt
en je krijgt daarbij ook een uitnodiging van de politie en niet alleen van de politie ook bij de RDW voor een educatieve maatregel

andwoord hier op : Agenten lullen zo veel, ze willen je alleen maar bang maken,
het brommer wereldje op zijn kop zetten, ik werk in een scooter zaak / moter
& voor een webshop zouden de meeste dit niet doen, teveel werk voor een webshop
+ ze verliezen een heleboel klanten + ( Belgie snel spul verkopen door webshop of wat dan ook is wel iligaal maar in Nederland niet )

en wij hebben hier ook een agent zijn scooter in onderhoud,
en hij zegt alleen dat ze strenger gaan controleren kwa flitspalen voor scooters
de rollebank sterf uit, ook heb je hier in de buurt een uber strenge 24uurs controle,
voor zowel scooter als auto..

@ Stinos
dat ligt er net aan of alleen onderhoud boekjes / prijzen / enzvoort erbij zit
en dat voor een golf ( ik gavanuit voor een diesel ) vind ik dit nog weinig,
meesten mensen hebben niet veel geld voor een goede brommer of auto

daarom willen ze voor zo goedkoop mogelijk een scooter / auto hebben
maar dat kan simpel weg niet een goede brommer / auto kost gewoon geld

als mensen nog wat bij kunnen voegen zet ik het er boven aan in de topic :thumleft:

Auteur:  Stinos [ zo dec 29, 2013 1:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

't is een benzine ;) Die golfjes kunnen het alsnog hebben ja, maar als ik jou was zou ik je niet te veel kapot staren naar een km stand ;)

Auteur:  michael arnold [ zo dec 29, 2013 1:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

ik heb het ook maar gehoord :00/:
gelukkig is de mijne begrensd en hou het begrensd :^^:
ze kunnen beter de leeftijd waar je brommer mag rijden omhoog gooien
word het een stuk veiliger :DD:
jonge bestuurders kunnen nog amper inschatten hoe en wanneer ze moeten afremmen.
pas reed er een jonge voor me die recht tegen een paal opknalde die ik zelf al ruim van te voren zag staan.
zijn scooter was stront origineel en gloednieuw

Auteur:  Rickjee. [ zo dec 29, 2013 1:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

Stinos schreef:
't is een benzine ;) Die golfjes kunnen het alsnog hebben ja, maar als ik jou was zou ik je niet te veel kapot staren naar een km stand ;)


Dit doe ik ook zekker niet,
wij hebben zelf hier een seat ibiza met bijna 240.000 op de teller en loopt ook nog als een zonnetje,
ik ken ook iemand die heb een polo varriant zo lange versie die is al bijna 2 keer klokje rond geweest,
ik geef alleen aan ( dit is namelijk bij nieuwe brommer / een paar maand oude brommer )
belangrijk om te weten waneer zijn volgende onderhouds beurt moet krijgen,

een brommer teller zoals aprilia rx 2005 al zei kan je makkelijk foppen,
door een pin in je boor tol te doen en te draaien, en je kilometer stand ziet er als nieuw uit,
maar vaak als dat is gedaan kan je het vaak aan het moterblok zien,

mensen die dingen vervangen aan scooter / brommers hebben meestal wel een papier of prijzen
wat er aan is vervangen, en natuurlijk snap ik je punt,

:^^:

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ zo dec 29, 2013 1:44 pm ]
Berichttitel:  Re: Lees dit voor dat je een nieuwe brommer koopt / opvoer

hogere cc's lopen niet perse harder ook. een rape 50 is veel sneller dan een laag/middentoerige 80.

verder heeft een uitlaat minstens evenveel invloed als een andere cilinder.

en dat van de webshop: waarom zou je naar de papieren vragen? dan wordt het heel simpel ontweken met: het komt op een racer die niet op de weg gebruikt wordt. bij onder andere josdijkman staat er ook bij dat het niet op de openbare weg gebruikt mag worden.

het is al met al iedereen een boel werk en kosten opleveren, behalve de jeugd die je aan wil pakken want die zijn met 1 zinnetje klaar :D:

aan de andere kant dat ''standaard'' maken (langsamer dan 45 laten lopen) kost me een half uurtje en schrikt dus niemand af.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/