Auteur |
Bericht |
rieju roy
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo maart 20, 2011 5:58 pm Berichten: 197 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Hattem
|
 kan iemand uitleggen wat nou presies squish is
ik zie vaak dat mensen het hebben over ''squish'' wat is dat nou presies. Heb op internet wel gezocht maar kom niet voor verder dat het een klein randje in ergens bij cilinder kop is. en hoe kun je dat afstellen enzo. ( vind gewoon altijd leuk om zulke dingen te weten )
_________________ maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee, ja maar wel op een snelweg jongeman!
|
di feb 21, 2012 12:11 am |
Persoonlijk album
|
 |
RSjoep
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 07, 2011 9:12 pm Berichten: 2298 Woonplaats: 0418
|
 Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is
is de rand in je cilinderkop, als de zuiger omhoog komt knijpt hij het laatste beetje gas dat tussen de zuigerkroon en de squishband aanwezig is er tussenuit. dit gebeurt omdat de ruimte tussen zuiger en squishband best klein is. doordat dit gas er tussenuit geknepen wordt bereikt het een hoge snelheid, waardoor je gassnelheid in je kop toeneemt en je verbranding niet alleen sneller en sterker zal verlopen, maar ook doordat het minder lang duurt, minder hitte zal afgeven aan de zuiger en wand. dit zorgt dan weer voor een lagere temperatuur. squish stel je af met je voetpakkingen. voor een frisse 50cc tussen de 0,5 en 0,7. je wint hier dus voornamelijk koppel en verlaagt je temperatuur. aan je gassnelheid die je squish ontwikkelt zit ook weer een grens genaamd de MSV (Maximum Squish Velocity)
di feb 21, 2012 1:04 am |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
De squish is de ruimte tussen het laagste stuk van de cilinderkop en de zuiger op dat punt.
Dus dus minimale afstand tussen de zuiger en kop.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
di feb 21, 2012 1:11 am |
|
 |
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
en te grote squish = vermogen verlies te kleine squish = pingelen en schade en boem boem pats rip cilinderkop
di feb 21, 2012 1:49 am |
|
 |
moneybuy
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 9:07 am Berichten: 896 Woonplaats: beilen
|
Hoe stel je zoiets af dan?
_________________ Een auto is net een vrouw. Tegen de tijd dat je de asbak vol hebt moet je hem in ruilen op een andere...
Rieju RS2 Matrix Pro 70cc MK Pro Race 2 Tuned
|
di feb 21, 2012 9:28 am |
|
 |
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
zoals joep al zei, met de voetpakking.
je kan de squish meten met een stukje soldeertin, die steek je door het bougie gat naar de cilinderwand. vervolgens draai je aan je vliegwiel tot dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt. nu haal je het tin eruit en meet je het platgeslagen stukje met een micrometrer of een digitale schuifmaat. de uitkomst hiervan is je squish.
edit: volgens mij heeft KG (sumorider/royal club) hier eens een topic over gemaakt met foto's. dus ff zoeke
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
di feb 21, 2012 9:36 am |
|
 |
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Altijd squish meten evenwijdig met de zuigerpen. Anders krijge je en slechte meting door het kantelen van de zuiger. OF gewoon op de goede manier door een stukje tin op de zuiger te kleven, even breed als de zuiger zelf, en dan kop monteren om te meten.
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
Laatst bijgewerkt door RonnyRacingTeam op di feb 21, 2012 10:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
di feb 21, 2012 10:06 am |
|
 |
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Kristian-M schreef: en te grote squish = vermogen verlies te kleine squish = pingelen en schade en boem boem pats rip cilinderkop Te grote squish kan op snelle setups lijden tot warm/vast lopers. Omdat de temp te hoog oploopt 
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
di feb 21, 2012 10:07 am |
|
 |
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
RonnyRacingTeam schreef: Altijd squis meten evenwijdig met de zuigerpen. Anders krijge je en slechte meting door het kantelen van de zuiger. OF gewoon op de goede manier door een stukje tin op de zuiger te kleven, even breed als de zuiger zelf, en dan kop monteren om te meten. das ook een goede methode, die kon ik nog niet. thanks
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
di feb 21, 2012 10:21 am |
|
 |
RSjoep
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 07, 2011 9:12 pm Berichten: 2298 Woonplaats: 0418
|
Evenwijdig op de zuigerpen en dan met 2 stukjes, dan kan hij bijna niet meer kantelen. Zo doe ik het altijd. Maar je snapt nu dus wrm het komt dat de temp oploopt bij te ruime squish? En te krap en je verliest ook weer vermogen mits je je verbranding en cv goed hebt.
di feb 21, 2012 12:15 pm |
|
 |
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Ik gebruik altijd een driehoek, die met alle 3 de hoeken een stuk van de wand raakt, zo heb je je zuiger het meest stabiel.
di feb 21, 2012 12:16 pm |
|
 |
Venlonaer
ApriliaForum Member
|
/delete/
Laatst bijgewerkt door Venlonaer op di feb 21, 2012 12:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
di feb 21, 2012 12:35 pm |
|
 |
Venlonaer
ApriliaForum Member
|
rs_maniac666 schreef: zoals joep al zei, met de voetpakking.
je kan de squish meten met een stukje soldeertin, die steek je door het bougie gat naar de cilinderwand. vervolgens draai je aan je vliegwiel tot dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt. nu haal je het tin eruit en meet je het platgeslagen stukje met een micrometrer of een digitale schuifmaat. de uitkomst hiervan is je squish.
edit: volgens mij heeft KG (sumorider/royal club) hier eens een topic over gemaakt met foto's. dus ff zoeke viewtopic.php?f=4&t=19008
di feb 21, 2012 12:36 pm |
|
 |
rieju roy
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo maart 20, 2011 5:58 pm Berichten: 197 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Hattem
|
bedankt, voor mij is het nu duidelijk!
_________________ maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee, ja maar wel op een snelweg jongeman!
|
di feb 21, 2012 2:26 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Venlonaer
ApriliaForum Member
|
*2 dagen later* Nieuw topic ''Waarom ziet mijn cilinderkop eruit als een slagveld en is er een stuk uit mijn zuiger  ?'' 
di feb 21, 2012 2:27 pm |
|
 |
|