Auteur |
Bericht |
BrommerChristian
ApriliaForum Member
|
 Schakelen zonder koppeling?
Hallo allemaal, ik heb een vraag:
De koppelingskabel van mijn TZR 50 is net gebroken, toen heb ik hem in z’n twee gestart (aanlopen) en vervolgens met 20kmh naar huis gereden.
Nu is mijn vraag, ik moet zometeen iemand thuis brengen, kan ik een rit (15km) schakelen zonder te koppelen? of is dit het stomste wat je kan doen?
alvast bedankt.
m.v.g
_________________ Mijn Red Rose:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=12838
|
do mei 12, 2011 6:12 pm |
|
 |
Schoutenrs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 14, 2007 6:24 pm Berichten: 1876 Woonplaats: Hoek van Holland
|
 Re: Schakelen zonder koppeling?
kan wel hoor, als je weet hoe je moet schakelen en het liefst zo min mogelijk schakelen alleen waarom zou je het doen? zijn genoeg alternatieven mogelijk 
_________________ (\___/) ( ='.'= ) (")__(")
|
do mei 12, 2011 6:13 pm |
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
op schakelen kan
terug schakelen niet zo'n goed idee
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
do mei 12, 2011 6:13 pm |
|
 |
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
terug schakelen gaat inderdaad erg lomp, bij opschakelen alleen wel even zorgen dat je niet te veel toeren maakt 
do mei 12, 2011 6:18 pm |
|
 |
RS50Rick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo maart 16, 2011 11:48 pm Berichten: 699 Woonplaats: BE
|
team-rs schreef: op schakelen kan
terug schakelen niet zo'n goed idee Mijn motor stribbelt veel minder tegen bij het terugschakelen. Je voelt er niets van behalve de toeren die merkelijk omhoog gaan. Bij het opschakelen is 't echt een klapn en onwenning gevoel. Of doe ik wat verkeerd?
do mei 12, 2011 6:19 pm |
|
 |
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
als ik terug schakel zonder koppeling (wat laatst per ongeluk gebeurde) knalt die in de versnelling en voelt het alsof je de rem goed hard inknijpt want hij remt erg af. 
do mei 12, 2011 6:20 pm |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
als je het kan dan kan het
wel beter als je bijv naar zijn 6 geschakeld ben, en je moet remmen, gewoon uit laten rollen in zijn versnelling, dan valt ie uit, dan schakel je naar zijn 2 en loop je hem weer aan. (dmv in zijn vrij, gaan rennen, en dan in zijn 2 tikken)
dan weer verder. kom niet in zijn 1!
schakelen doe je zo: gas gas gas, gas terug ( niet dicht), schakel en weer gas.
als het goed is voel je maar een heel klein tikje en geen klap oid
|
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
terug schakelen zonder kopeling is gewoon stom
bij motor racen zie je ze ook opschakelen zonder kopeling en terug met
aangezien je met terug schakelen heel veel kracht op je vertanding zet heb je het snel vrot
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Op schakelen wil idd heel goed,neer wat minder. zorg dat als je schakelt je een laag toerental hebt en niet meer optrekt of afremt (constant koppel)
do mei 12, 2011 6:21 pm |
Persoonlijk album
|
 |
diverence
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 13, 2009 2:16 pm Berichten: 3629 Woonplaats: Hasselt
|
team-rs schreef: terug schakelen zonder kopeling is gewoon stom
aangezien je met terug schakelen heel veel kracht op je vertanding zet heb je het snel vrot maar die machines hebben allemaal quickshifters erop hangen,,
do mei 12, 2011 6:22 pm |
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
PeteRSchouten schreef: als je het kan dan kan het
wel beter als je bijv naar zijn 6 geschakeld ben, en je moet remmen, gewoon uit laten rollen in zijn versnelling, dan valt ie uit, dan schakel je naar zijn 2 en loop je hem weer aan. (dmv in zijn vrij, gaan rennen, en dan in zijn 2 tikken)
dan weer verder. kom niet in zijn 1!
schakelen doe je zo: gas gas gas, gas terug ( niet dicht), schakel en weer gas.
als het goed is voel je maar een heel klein tikje en geen klap oid juist nooit helemaal dicht, want je vertanding moet nog wel druk heben
|
do mei 12, 2011 6:22 pm |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
jah dat staat er ook? gas terug maar niet tdicht
|
do mei 12, 2011 6:23 pm |
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
diverence schreef: team-rs schreef: terug schakelen zonder kopeling is gewoon stom
aangezien je met terug schakelen heel veel kracht op je vertanding zet heb je het snel vrot maar die machines hebben allemaal quickshifters erop hangen,, ik niet, en de motoren van de motorsportschool ook niet en wij schakelen allemaal op zonder kopeling
|
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
PeteRSchouten schreef: jah dat staat er ook? gas terug maar niet tdicht sorry moest een comma tussen  dus juist als in correct :)
|
|
 |
diverence
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 13, 2009 2:16 pm Berichten: 3629 Woonplaats: Hasselt
|
ga maar es schakele met quickshifter  hoef je ook geen gas terug te doen  slipperclutch erin  en gas d'r op 
do mei 12, 2011 6:24 pm |
|
 |
|