Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

vraagje pro race getuned cilinderkop
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=17368
Pagina 1 van 1

Auteur:  frishh [ vr nov 26, 2010 1:20 am ]
Berichttitel:  vraagje pro race getuned cilinderkop

Hee,

ik heb hier dus een pro race II am6 liggen, met daarbij 2 binnenkoppen. 1 afgedraaid door XSH die ook de cilinder hebben getuned en een normale.
pro race gemonteerd met 1 zo'n metalen voetpakking die erbij zat, zaten er 2 bij volstaat 1 of ligt de cilinder nu te laag? dat zou namelijk veel verklaren.
want mijn probleem is, dat met de afgedraaide binnenkop (komt bijna een volle millimeter dieper in de cilinder te liggen :00/: ) het wel lijkt of de zuiger de binnenkop raakt als ik aan de koppeling draai met mijn hand, als ik de binnenkop er strak opdruk hoor je duidelijk een tikje en voel je ook een schokje, als ik niet op de binnenkop druk hoor je dat niet. ook is de compressie met die binnenkop erg hoog, ik voel echt een flinke luchtstroom uit het bougie gat komen als ik het BDP nader.
met de normale binnenkop heb ik veel minder compressie, gewoon wat ik gewend ben van andere cilinders (eerste keer dat ik met zulk hoogtoerig spul werk) en lijkt de zuiger de kop niet te raken als ik de krukas laat roteren.
nu weet ik dat het zo is dat een cilinder vastnaait als je de kop te strak draait, en als ik niet echt kracht op de afgedraaide binnenkop zet is er ook weinig aan de hand behalve een echt hoge compressie.
dus, moet ik die andere pakking ook plaatsen zodat mijn cilinder hoger ligt, of heeft XSH die kop gewoon verneukt, of moet ik me geen zorgen maken? want dit vertrouw ik iig niet, en ik wil m niet graag vast zien lopen.

Auteur:  Racekees [ vr nov 26, 2010 2:23 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

Heel simpel, die afgedraaide binnenkop is om een hogere timing te creëeren.. je cilinder moet dus omhoog om de gewenste 0.7mm squish te behalen.

Bij je originele kop hoeft de cilinder niet te worden opgehoogd om een squish van 0.7mm te bereiken.

beide koppen hebben dezelfde compressieverhouding hoor, het is puur gedaan om de timingen aan te passen zonder in de poorten te hoeven frezen.

nog een keer duidelijk;

-montage met afgedraaide kop; extra alu voetpakkingen gebruiken zodat je op een squish van 0.7mm komt.. je timingen zijn, doordat je cilinder en je poorten dus ophoogt, iets hoger, de blowdown veranderd een beetje; je hebt dus als ware een even brede powerband, maar deze powerband begint ietsje later en is iets krachtiger.

-montage met originele kop; gewoon de voorgeschreven aantal pakkingen gebruiken tot je op een 0.7mm squish komt, je timingen liggen iets lager, je vermogen zal er ook iets eerder inkomen.

tip; als je het gewoon voor op straat gebruikt; mooi de afgedraaide kop op de plank leggen en met je originele gaan rijden, rijd stukken lekkerder.

Auteur:  frishh [ vr nov 26, 2010 2:27 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

dus...

originele kop = lagere blowdown, 1 pakking gebruiken
afgedraaide kop = hogere blowdown, 2 pakkingen gebruiken

weer wat geleerd :^^:
je bent een held!

Auteur:  Racekees [ vr nov 26, 2010 2:47 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

Even een rekenvoorbeeldje, je blowdown veranderd wel ietsje;

stel je voor;

190 uitlaat/ 120 spoelpoort/ blowdown van 35

poorten gaan bij ophogen een MM omhoog, timingen worden dan;
195,76 uitlaat/ 127,47 spoelpoort / blowdown van 34,1

na het even uitgerekend te hebben moet ik toch zeggen dat ik in mn voorgaande post iets te voorbarig was, met de afgedraaide kop creëer je wel iets meer koppel, en zou de afgedraaide kop nog niet gek zijn om mee te rijden!

Auteur:  frishh [ vr nov 26, 2010 2:59 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

dan gooi ik er een extra pakking tussen, die kop zullen ze wel niet voor niets gedraaid hebben.

Auteur:  af1special [ vr nov 26, 2010 10:41 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

ik zou je squish maar na meten en er niet zomaar een extra pakking tussen proppen.

stukje tin tussen de zuiger en de kop en dan opmeten, want meten is weten

Auteur:  SuMo-rider [ vr nov 26, 2010 3:02 pm ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

af1special schreef:
ik zou je squish maar na meten en er niet zomaar een extra pakking tussen proppen.

stukje tin tussen de zuiger en de kop en dan opmeten, want meten is weten


383187831361893618976161631738136% mee eens.

zomaar een extra voetpakking wil lang niet altijd werken..

als je slim bent meet je al je voetpakkingen die je hebt op en schrijf je erop hoe dik ze zijn.. :P

Auteur:  Racekees [ vr nov 26, 2010 11:27 pm ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

jaa of, gewoon er ff 2 tussen doen, squish meten en het verschil oplossen?

niet te moeilijk doen, wel goed meten uiteraard

Auteur:  ThomaSBK [ vr nov 26, 2010 11:40 pm ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

gewoon uit interesse, stukje tin wat dje dan indrukt ? en dan opmeet met de skuufmaat?

Auteur:  SuMo-rider [ za nov 27, 2010 1:56 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

ThomaSBK schreef:
gewoon uit interesse, stukje tin wat dje dan indrukt ? en dan opmeet met de skuufmaat?


jep.

Auteur:  frishh [ za nov 27, 2010 2:06 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

voetpakkingen waren 0,15mm dik,
Joep had nog wat nieuwe voetpakkingen liggen, nu ligt de squish met afgedraaide kop op 0,7mm, voor straatgebruik dus. als ik ooit ga sprinten kan ik nog zo'n alu pakking er tussenuit halen.

Auteur:  SuMo-rider [ za nov 27, 2010 6:12 am ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

als je ff bij dijkman/speedparts (1vd 2, welke zoek je zelf maar :p) kijkt vind je een pakkingset van een Hebo manston (am6) die heeft allemaal verschillende diktes ;)

Auteur:  frishh [ za nov 27, 2010 12:53 pm ]
Berichttitel:  Re: vraagje pro race getuned cilinderkop

dankje, das een aanrader voor de volgende keer :^^:
nu zit het goed, dus hier mag wel een slotje op!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/