Welkom in
'Het algemene RS50 My06> topic'!
Dus over de RS'en van na 2006.
Aangezien het vorige topic is verdwenen, hier opnieuw...
Algemeen.In de zomer van 2006 is de nieuwe RS50 van Aprilia uitgebracht onder de vlag van Moederconcern Piaggio.
Aprilia was op dat moment zelf failiet, en heeft dus een nieuw model neergezet opgebouwd uit bestaande onderdelen, de achterkant, frame, wielen, remmen enz., is daardoor allemaal direct overgenomen van de al bestaande Derbi Gpr, want Derbi valt ook onder het Piaggio concern.
De voorkant hebben ze overgenomen van de toen al bestaande RS125, zo zie je daar dus de kuip en het dashboard van.
Kleurstellingen:De RS is geintroduceerd in de zwarte (diablo black), en witte (gp white) kleurstellingen. Deze hadden in het begin matblauwe velgen. Later is hier de Lorenzo replica aan toegevoegd onder de naam Rs50 gp, deze had glansblauwe velgen. Na het uitkomen van de Rs50 gp zijn de normalen kleurstellingen ook voorzien van glanzende velgen, dat is dan ongeveer begin 2007.
Voor 2008 is de nieuwe gp uitvoering voorzien van grijze velgen en een nr.1.
Later kwamen daar de huidige wit/rode en zwart/rode uitvoeringen bij met de nieuwe leeuw op de kuip.
2006/2007
2008
Bijlage:
rs50my08roodwit.jpg
Bijlage:
rs50my08zwartrood.jpg
Motor:De motor waarmee de RS50 My06 is uitgerust is het nieuwe blok van Piaggio, genaamd D50B0. Dit blok is ontwikkeld door Derbi en is dan ook een vernieuwde variant op het bestaande Derbi blok. Het blok kenmerkt zich vooral door dat het al redelijk onderin koppel begint te geven en soepel schakelt. Het blok is standaard voorzien van een 17,5mm carburateur en alu cilinder met fluitpoorten.
Banden:Een bekend punt van kritiek zijn de banden. Dit zijn namelijk de VeeRubbers van Taiwanese makelij en deze doen erg af voor de algemene kwaliteit van de rest van de brommer. Het compound is hard voor een lange levensduur maar levert bij onze Nederlandse temperatuur weinig grip en in de regen is de grip erg slecht. Het is wel van belang je rijstijl hier op aan te passen!
Vering en remmen:De Rs is voorzien van een Dikke 40mm Marzocchi USD voorvork en een achterveer van het merk Ollé. De verig staat erg stijf afgesteld en is daardoor niet erg comfortabel, maar is wel erg sportief. Je zult er gewoon aan moeten wennen.
De remmen zijn van AJP, vooraan een radiaal gemonteerde zuiger met 300mm remschijf. De schijven zijn ontwikkeld door Derbi. De voorrem is erg goed, de achterrem is sterk genoeg, maar is soms wat happerig.
Boardcomputer:De Rs is voorzien van een erg complete boardcomputer. Deze heeft de volgende functies: Snelheid, kilometerstand, tripmeter, klok, en laptimer. Verder waarschuwingslampjes en waarschuwingen door pictogrammen op het digitale scherm. De toerenteller is analoog.
Tot zover de algemene informatie.
Bekende problemen:Dashboard:
Een veel voorkomend probleem is dat de dashboardverlichting vaak uitvalt. Meestal gebeurt dit wanneer het grootlicht aangezet wordt. Een korte tijd daarna gaat het weer aan. Oorzaak is nog niet bekend. Meerdere mensen hebben het gehad.
De temperatuurmeter in het dashboard werkt niet, dit is waarschijnlijk bij alle modellen tot nu toe zo.
Ook een bekend probleem is dat er vocht onder het glaasje van de teller komt. Bij bepaalde omstandigheden komt er dan een condensvlek tegen het glaasje.
Het knopje waarmee de boardcomputer bedient kan worden weigert soms ook wel eens dienst. Iets de tegengestelde richting (voorzichtig) drukken wil wel eens helpen, zodat ‘ie daarna weer werkt.
Sommige toerentellers zijn wel eens haperig.
Al met al, leuk zo’n dashboard, maar nog niet zonder kinderziektes. Soms kunnen ze onder garantie worden vervangen, waardoor de stand dan wel weer op nul staat, dit is iets om rekening mee te houden bij het kopen van een 2e hands my06.
Lak:
Het kan voorkomen dat de lak boven de uitlaat er af gaat. Eind 2007 hebben de uitlaten een zwarte demper gekregen, waarschijnlijk dus warmtewerend.
De tank is ook een zwak punt, dat was ook al een bekend punt van de Derbi Gpr. Het beste is dus voorkomen dat je er met een rits tegenaan komt.
Ook komt het bij sommige Lorenzo replica’s voor dat de stickers loslaten. Of dit exemplarisch is weet ik niet.
Achterzitje:
Het achterzitje is een punt om in de gaten te houden. Meerdere mensen zijn (soms meerdere malen) hun achterzitje verloren. Het knopschroefje trilt snel los, dit is dus iets om in de gaten te houden.
Een goede oplossing om hem toch strakker aan te kunnen draaien en ook weer makkelijk los te kunnen maken is door het originele schroefknopje te vervangen door een sterknop. Dat is zo’n bout met een grote plastic knop er aan. Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de IJzerwarenzaak. Je zou natuurlijk ook met borgmiddel aan de gang kunnen, maar dan gaat ‘ie niet makkelijk meet los als dat moet.
De stickers gaan wel eens los (bij gp replica) door afspuiten met de hogedruk. Beter was je hem natuurlijk gewoon met de hand.
De standaard staat in het begin recht, maar bij bijna alle exemplaren staat 'ie al heel snel scheef. Terugbuigen helpt niet veel, want het is zo weer zo ver.
Tot zover het stuk over de bekende problemen. Het klinkt veel, maar weegt in mijn ogen niet op tegen het rijplezier.
Werkplaatshandleiding My06 12-03-09 geplaatst door MasterTommy NL:
Werkplaatshandboek RS50 MY06 (engels)Stickey gemaakt; 02-02-08