HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za apr 19, 2025 1:42 am

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 rs 80 blokje gaar? 
Auteur Bericht
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht rs 80 blokje gaar?
Hey,

ik zit met een probleempje, namelijk dat ik gisteren aan het rijden was, ineens een hard knarsend geluid vanaf het blok kwam de brommer terugviel in de toeren, uitviel en niet meer aan te krijgen was.... Het betreft een AM6 blokkie van een appie rs met een DR80 cilinder erop.
ik dacht eerst dat de cilinder mogelijk vast/warmgelopen was maar dat was niet het geval na inspectie, en zelfs het plaatsen van een volledig nieuwe zuiger en cilinder.
nu denk ik aan een lager in het blok, dat die versleten is o.i.d alleen ik voel me zelf nog wat te onervaren om een blok open te gaan maken.
Ik heb geen idee waar dit ineens vandaan komt... nouja, misschien was het verstandig geweest om eergisteren niet op en neer over de A2 van den bosch naar amsterdam te scheuren met 120, maar toen vertoonde ze ook helemaal geen problemen.

heeft een van jullie enig idee wat het slijpende/schurende geluid kan zijn?

ik heb het vliegwieldeksel eraf gehaald, en in neutraal als ik aan het vliegwiel draai is het geluid duidelijk te horen... ook met aanlopen, alleen gaat ze gewoon niet aan.....
vreselijk is dit... is er niet iemand op dit forum die ook blokjes kan reviseren.... want ik word gek hiervan

ma apr 27, 2009 1:58 pm
Profiel
11martijn11
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: rs 80 blokje gaar?
Ik kan het wel voor je doen, maar waarsschijnlijk is je cilinder vast gelopen,

Dus wat je nodig zal hebben waarschijnlijk:
- nieuwe cilinder
- nieuwe krukaslagers
- miss nieuwe krukas ( als je weer opgevoerd gaat rijden, en als ie erg beschadigd is )

ma apr 27, 2009 2:10 pm
Profiel
mr mike
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
FlipRS80 schreef:
Hey,

ik zit met een probleempje, namelijk dat ik gisteren aan het rijden was, ineens een hard knarsend geluid vanaf het blok kwam de brommer terugviel in de toeren, uitviel en niet meer aan te krijgen was.... Het betreft een AM6 blokkie van een appie rs met een DR80 cilinder erop.
ik dacht eerst dat de cilinder mogelijk vast/warmgelopen was maar dat was niet het geval na inspectie, en zelfs het plaatsen van een volledig nieuwe zuiger en cilinder.
nu denk ik aan een lager in het blok, dat die versleten is o.i.d alleen ik voel me zelf nog wat te onervaren om een blok open te gaan maken.
Ik heb geen idee waar dit ineens vandaan komt... nouja, misschien was het verstandig geweest om eergisteren niet op en neer over de A2 van den bosch naar amsterdam te scheuren met 120, maar toen vertoonde ze ook helemaal geen problemen.

heeft een van jullie enig idee wat het slijpende/schurende geluid kan zijn?

ik heb het vliegwieldeksel eraf gehaald, en in neutraal als ik aan het vliegwiel draai is het geluid duidelijk te horen... ook met aanlopen, alleen gaat ze gewoon niet aan.....
vreselijk is dit... is er niet iemand op dit forum die ook blokjes kan reviseren.... want ik word gek hiervan

ma apr 27, 2009 2:12 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
11martijn11 schreef:
Ik kan het wel voor je doen, maar waarsschijnlijk is je cilinder vast gelopen,

Dus wat je nodig zal hebben waarschijnlijk:
- nieuwe cilinder
- nieuwe krukaslagers
- miss nieuwe krukas ( als je weer opgevoerd gaat rijden, en als ie erg beschadigd is )

helaas is het dus niet de cilinder....
had ik al naar gekeken, en ik had een reserve DR80 cilinder en zuiger liggen, dus die even gemonteerd en nu maakt ie met aandouwen nog steeds hetzelfde piepende/slijpende geluid.... dus het is toch eerder iets van een lagertje in het blok

merkte wel dat ik meer compressie heb met die nieuwe cilinder erop, aandouwen gaat veel zwaarder nu... de oude zuiger zat inderdaad ook tegen verslijten aan.

maarja, ik zit dus nog steeds wel met mijn probleem, en gebrek aan ervaring om het blok open te maken.... heb het er nog niet eens onderuit gehaald, zo maar eens ff doen... want dan zou ik het geheel naar iemand kunnen verzenden die het voor mij even reviseerd

ma apr 27, 2009 2:30 pm
Profiel
11martijn11
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
het kan zijn dat je spie die op het tandwiel van je krukas zit kapot is, dat die schraapt.

waarschijnlijk moet er iemand naar kijken, dus of naar een bedrijf brengen. of iemand handing van het forum.
Ik zou het eventueel wel kunnen doen voor je

ma apr 27, 2009 2:38 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
11martijn11 schreef:
het kan zijn dat je spie die op het tandwiel van je krukas zit kapot is, dat die schraapt.

waarschijnlijk moet er iemand naar kijken, dus of naar een bedrijf brengen. of iemand handing van het forum.

het spie op het tandwiel aan je krukas? bedoel je het spietje in het vliegwiel?
het zou dan ook kunnen dat de ontsteking over de grondplaat schuurt ofzo... dat daar na al die kilometers iets los is gegaan ofzo?
even een vliegwieltrekker bestellen dus... :P

ma apr 27, 2009 3:24 pm
Profiel
11martijn11
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
FlipRS80 schreef:
11martijn11 schreef:

het spie op het tandwiel aan je krukas? bedoel je het spietje in het vliegwiel?
het zou dan ook kunnen dat de ontsteking over de grondplaat schuurt ofzo... dat daar na al die kilometers iets los is gegaan ofzo?
even een vliegwieltrekker bestellen dus... :P

nee het spietje aan de andere kant, niet die van je vliegwiel, maar van het tandwiel die op je krukas zit

ma apr 27, 2009 4:13 pm
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 9
Antwoord met een citaat
Krukaslagers?

ma apr 27, 2009 6:22 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
11martijn11
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
BuxirS schreef:
Krukaslagers?

Dat zowiso

ma apr 27, 2009 6:33 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik heb het blok nu er onder vandaan gehaald, alleen willen de inbusbouten waarmee de koppelingszeide vastzit niet los, en de vorige eigenaar van deze brommer heeft ze dusdanig vastgedraaid en verkracht dat het slijptol werk word.....
goed lekker gezeik zo....

ma apr 27, 2009 7:39 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
opengebeunt:D ontsteking en koppeling zijn eraf, dus morgen maar eens openmaken... kijken wat het cadeautje is...

ma apr 27, 2009 10:33 pm
Profiel
eduardgpr
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik denk dat het t big end of krukaslagers is.

di apr 28, 2009 7:40 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
het is inderdaad zoals jij stelt eduard de big end lager, zit veel speling op, ongeacht of de andere lagers in het blok nog goed zijn, vervang ik die ook maar... heb ieder lagertje besteld, en een nieuwe doppler race krukas
dus dat word toch maar zelf klussen, leuk eerste keer blokje open halen....
beetje knutselen, en leren hoe het allemaal werkt

ik vind het alleen wel erg vreemd dat ik haar niet meer gestart kreeg.... ik bedoel, dan kan er nog zon speling zitten op mn big-end maar dan zou je hem toch nog gewoon aan moeten kunnen krijgen? dan loopt t allemaal wel gaar, maar in principe zou t gewoon door moeten lopen totdat er iets kapotslaat:P... niet dat ik dat liever had gehad ofzo.. maarja ik vind het toch vreemd....

oja, nog iets, mn vliegwielspie zit vast in de krukas, hoe moet je die eruit zien te krijgen??

wo apr 29, 2009 12:35 pm
Profiel
11martijn11
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
FlipRS80 schreef:
het is inderdaad zoals jij stelt eduard de big end lager, zit veel speling op, ongeacht of de andere lagers in het blok nog goed zijn, vervang ik die ook maar... heb ieder lagertje besteld, en een nieuwe doppler race krukas
dus dat word toch maar zelf klussen, leuk eerste keer blokje open halen....
beetje knutselen, en leren hoe het allemaal werkt

ik vind het alleen wel erg vreemd dat ik haar niet meer gestart kreeg.... ik bedoel, dan kan er nog zon speling zitten op mn big-end maar dan zou je hem toch nog gewoon aan moeten kunnen krijgen? dan loopt t allemaal wel gaar, maar in principe zou t gewoon door moeten lopen totdat er iets kapotslaat:P... niet dat ik dat liever had gehad ofzo.. maarja ik vind het toch vreemd....

oja, nog iets, mn vliegwielspie zit vast in de krukas, hoe moet je die eruit zien te krijgen??

schroevedraaier, of een slijptol en een nieuwe halen

wo apr 29, 2009 12:41 pm
Profiel
FlipRS80
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ja die spie bekijkt t maar, mag mooi op die krukas blijven zitten, heb nieuwe besteld, komt toch nieuwe krukas in....
nu is het wachten op de pipo van tnt pakketdienst, items gisteren besteld en betaald en verzonden, ben van onze fijne vrienden van josdijkman wel gewend dat het een dagje later in huis is.... vandaag dus O:-)

wo apr 29, 2009 2:22 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende