Hallo,
Voor de mensen die nieuw zijn met scooter's en brommer's
wil ik het volgende even duidelijk maken,
Waar moet je opletten bij het kopen van een brommer / scooter / schakel brommer.
Hierbij een paar aandacht punten,
- Komen de papieren / frame nummer overeen zo niet dan niet kopen!
- Kilometer stand is vaak belangrijk zodat je weet wanneer die zijn volgende beurt moet hebben
- Het voertuig checken op speling denk hierbij aan voorwiel / achterwiel / achterbrug
- Is de brommer ooit opgevoerd geweest zo ja zijn er nieuwe onderdelen op gekomen nadat die is terug gevoerd?
- Motorische staat kijk naar het motorblok ziet het er nog netjes uit? of zit alles beun in elkaar ?
dit zeg meestal veel over de staat waarin het motorblok in verkeerd
- Uiterlijke staat heeft de brommer schade / krasjes / kappen stuk vraag hoezo dit komt
- Zijn de tandwielen niet versleten
- Ketting goed op spanning meestal kan je dan 1 tot 2 cm omhoog doen
- Verlichting dit zou je namelijk wel moeten hebben aangezien je denk ik ook wel is avonds ergens naar toe wil
- onderhoud boekjes aanwezig ?
- en vraag of je zelf een proef rondje mag rijden meestal merk je hier door andere gebreken aan de brommer
dan dat die stil staat maak een lekker groot rondje test elke versnelling uit en test ook de remmen van de brommer goed,
is er wat mee mis koop hem dan niet
Opvoeren
Wat heeft dit voor voordelen en wat zijn de nadelen ervan
Voordelen
Wat zijn de voordelen van als je je brommer opvoer
- Je bent sneller op bestemming
- Je kan lekker met het verkeer mee komen
- Je rijd harder
- Wheely's gaan makkelijker
- Crossen gaat makkelijker
- Vedere voordelen kan ik eigenlijk niet zo snel opkomen
Nadelen
Wat zijn de nadelen als je je brommer opvoer
- Hij gaat dan harder dan de toestaande snelheid
- Op de rollenbank zou je een boete kunnen krijgen
- Benzine verbruik gaat omhoog
- Brommer heeft meer onderhoud nodig
- meer lawaai ( dit is niet altijd het geval )
- Brommer ziet er niet meer origineel uit en wat dus opvalt bij de politie
- Omdat je brommer is opgevoerd ben je officieel niet meer verzekerd en vervalt je polis
dus bij ongeluk of schade word dit niet vergoed door de verzekering ( al kunnen zei dat niet controleren )
maar daar hebben ze zo hun foefjes wel weer voor,
- Brommer krijgt meer vermogen wat dus in je nadeel kan werken als je geen ervaring heb
- Brommer zou sneller gaan maar soms slechter remmen
- De brommer loopt harder waardoor je minder inzicht kan krijgen in het verkeer en dus ongelukken kan veroorzaken
Ongeluk ( ik heb de foto van me maatje zijn hoofd er maar af gehaald om commentaar of ik het heb gevraagd ja of nee te verkomen heb het wel gevraagt ! )
hoe ziet het eruit als je een ongeluk krijg,
Mijn maatje heb Gister middag / avond een ongeluk gehad in de bebouwde kom
zijn scooter loopt sneller dan de maximale toegestaande snelheid denk aan 70cc ect.
Hij heb een flinke klap gemaakt is minimaal 10 meter veder belant.
Vandaar dat de scooter ook aan de andere kant lig van de weg,
Schade die hij heb opgelopen,
- Been gebroken word bij elkaar gehouden met schroeven en platen,
- Linker arm gebroken,
- En nog wat gebroken onderdeeltjes enzvoort,
Schade aan de scooter.
Teveel om op te noemen scooter is meteen totalloss verklaart,
& dus ongeldig verklaart voor toenamen op de openbare weg
Want hij was echt zo krom als een hoepel,
En Pas op ongeluk zit in een klein hoekje en weet je zelf te behersen op de brommer,
Want elk moment kan het giga uit de hand lopen, en mag je blij zijn dat je het na kan vertelen,
Dit heb ik getypt omdat ik mensen wil waarschuwen,
Je mag officeel maar 45 met correctie op rollebank eigelijk rond de 50/55
Dit is voor een beginnende bestuurder hard zat! geloof me als je je uitlaat verandert
voel je je al rossi op je brommertje,
( ik dacht dit staat nog niet op dus maak er even 1tje !
)
Groetjes
Rick