Auteur |
Bericht |
iivarr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma mei 12, 2008 1:20 pm Berichten: 4843 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Meedhuizen (GR)/ Wageningen
|
 Terugschakelen
Hallo,
Ik heb een maand terug ofzo een Aprilia MyRs50 van oktober 2007 gekocht. En nu rijd ik er al even op rond alleen heb een probleem, althans ik denk dat het een probleem is. Het is eigenlijk een best standaard vraag denk ik. Maar met het terugschakelen heb ik nog problemen, stel ik rijd 80 en ik knijp koppeling in, rem af en dan... terugschakelen, moet ik dat in 1 x doen door alle versnellingen heen trappen? Want als ik rustig terugschakel zeg maar, dan krijg ik steeds zo'n klap zeg maar. Of een hele grote tik, wat ik ook door voel in de brommer zelf. Ik krijg hier niet een lekker geveol bij, en hoop dat ik hem nu niet keihard aan het verneuken ben!? Ajb, enige tips?
Bvd, Ivar 
Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Mijn Aprilia RS50 '07
geen achtergrond bewerkt.jpg [ 158.37 KiB | 1425 keer bekeken ]
|
di jun 17, 2008 10:58 am |
|
 |
aprilia kevin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma aug 14, 2006 11:20 am Berichten: 3063 Afbeeldingen: 41 Woonplaats: Center Parcs
|
verneukt
haha, nee, ja eigenlijk moet dit al uitgelegd worden voordat je gaat rijden lijkt me maar oké, het opschakelen is net als het terug schakelen, je schakeld op bij toeren en snelheid... Als jij 80 rijd en je gaat terug schakelen knijp je idd je koppeling in en duw je er 1tje naar beneden, je laat je koppeling opkomen en je geeft wat gas waar hij hem oppakt  Dit is niet zo heel moeilijk.... Maar als je b.v. 80 gaat en je moet in 1x komen stil te staan is het de bedoeling dat je tijdens het remmen ook netjes terug schakeld, en niet bij stilstaan (of bijna stil staan) effe 5 trappen naar beneden geeft... Je remt (voor en achter) je knijpt je koppeling in, duw er 1 naar beneden, laat je koppeling opkomen, knijp hem weer in, en duw er weer 1 naar beneden, als je een nood stop moet maken is het niet erg op b.v. even 4 naar beneden te duwen, want op dat moment had je wel wat anders aan je hoofd, maar tis de bedoeling gelijdelijk terug te schakelen, en als je b.v. nou van zen 3 naar zen 1 wil een keertje is niet erg, maar niet een hele trap overslaan 
_________________ Aprilia RS50 Red-White 08"> verkocht aan dafichias Aprilia RS50 Nero 05" > (is niet meer...) **All petrolheads should own an Alfa if they want to know what differentiates a car from a toaster; Jeremy Clarkson**
|
di jun 17, 2008 11:22 am |
Persoonlijk album
|
 |
oenoehoofd
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do aug 24, 2006 10:36 pm Berichten: 1012 Woonplaats: Roden/Groningen
|
Staat je koppelingskabel nog wel strak genoeg? (ivm dat hij klapt)
Want als ik hard afrem trap ik hem altijd gewoon zonder problemen naar de 2 oid.
Zorg btw wel dat je pedaal hard genoeg naar beneden drukt.
Sommige beginnelingen trappen hem niet ver genoeg door en dan staat hij half in versnelling en dan *klats*.
@ hierboven, wat een bullshit om steeds je koppelings op te laten komen bij terug schakelen.
Kan makkelijk in 1x meerdere versnellingen naar beneden doen.
En dan rustig je koppeling op laten komen.
Hij leert vanzelf wel hoeveel hij naar beneden moet trappen, want als hij teveel doet en koppeling op laat komen zal hij wel te hoog in toeren lopen.
Dit moet hij gewoon zelf ervaren en leren.
Laatst bijgewerkt door oenoehoofd op di jun 17, 2008 11:57 am, in totaal 2 keer bewerkt.
|
di jun 17, 2008 11:54 am |
|
 |
Utrechtterror
ApriliaForum Member
|
Hij bedoeld met het loslaten
Je schakelt dus gewoon te veel terug. Zoiets gaat op gevoel, je schakelt bijv. rond de 5K terug. Verschilt per setup
_________________ Yamaha FZR600 Genesis
|
di jun 17, 2008 11:56 am |
|
 |
Raphaël
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:28 pm Berichten: 1972 Woonplaats: Amsterdam
|
Hoeveel je moet terug schakelen hangt natuurlijk ook af van tot welke snelheid je afremt.
Als ik van 80 tot 0 ga bij een stoplicht doe ik dat altijd tijdens het remmen in 1 keer (afhankelijk van de rest van het verkeer natuurlijk).
di jun 17, 2008 12:02 pm |
|
 |
aprilia kevin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma aug 14, 2006 11:20 am Berichten: 3063 Afbeeldingen: 41 Woonplaats: Center Parcs
|
Utrechtterror schreef: Hij bedoeld met het loslaten  Je schakelt dus gewoon te veel terug. Zoiets gaat op gevoel, je schakelt bijv. rond de 5K terug. Verschilt per setup
Idd, zo bedoel ik het oenoehoofd, 
_________________ Aprilia RS50 Red-White 08"> verkocht aan dafichias Aprilia RS50 Nero 05" > (is niet meer...) **All petrolheads should own an Alfa if they want to know what differentiates a car from a toaster; Jeremy Clarkson**
|
di jun 17, 2008 12:15 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Donny
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 1:25 pm Berichten: 288 Woonplaats: Bladel
|
je kunt beter koppeling inhouwe en tot stilstand komen voor een stoplicht en um dan pas naar zen 1 tikke, die klappe komen doordat je nog hoog in zen toeren zit
_________________ -= Vatos Locos =-
|
di jun 17, 2008 12:23 pm |
|
 |
wout
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 9:29 pm Berichten: 1549 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Tuil
|
aprilia kevin,
maar jij zegt per keer dat je hem terug schakelt je de koppekling laat opkomen ??? da snap ik nie helemaal
_________________ Mijn APRILIA RS50 MY 07
|
di jun 17, 2008 12:26 pm |
Persoonlijk album
|
 |
oenoehoofd
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do aug 24, 2006 10:36 pm Berichten: 1012 Woonplaats: Roden/Groningen
|
Idd, daar doelde ik dusook op.
Dat is dus vette bullshit.
Gewoon op gevoel denken van, oke ik rem af naar zoveel, dan moet ik zoveel terug schakelen.
Die wijsheid komt naarmate je ervaring krijgt.
di jun 17, 2008 12:29 pm |
|
 |
aprilia kevin
ApriliaForum Member
|
Ja als je daarvoor de tijd hebt  , want anders trap je hem in feite wel van zen 5 naar zen 2 b.v.
|
Persoonlijk album
|
 |
Donny
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 1:25 pm Berichten: 288 Woonplaats: Bladel
|
moet ook nie, koppeling alleen laten opkomen als je wegrijdt, anders krijg je zon slippend geluid
_________________ -= Vatos Locos =-
|
|
 |
wout
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 9:29 pm Berichten: 1549 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Tuil
|
ja maar da doe je dan toch gewoon als ik bijvoorbeeld met 90 aankom rijden en moet tot 30 terug dan rem ik en hou ik de koppeling heel de tijd in en schakel dan gelijkdelijk terug met tussen pozen natuurlijk als je hem telkens op laat komen dan maakt de zilinder weinihg touren en dan laat je hem in 1 keer veel touren maken da is pas slecht voor je cilinder
_________________ Mijn APRILIA RS50 MY 07
|
di jun 17, 2008 12:32 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Royal Club
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 22, 2007 3:56 pm Berichten: 4705 Woonplaats: Vinkeveen
|
ik laat me koppeling elke keer een stukje opkomen per versnelling die ik terug trap. zodat mn brommer een beetje op het blok afremt
_________________ “When life gives you lemons ask for salt and tequila”
|
di jun 17, 2008 12:40 pm |
|
 |
Schoutenrs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 14, 2007 6:24 pm Berichten: 1876 Woonplaats: Hoek van Holland
|
ja dat is het beste, wat royal club zegt. ik heb dit namelijk ook gehad, maar je krijgt het er niet helemaal uit. koppeling stellen helpt wel, maar je kan het beste elke keer als je terug schakelt je koppeling even laten opkomen en geleidelijk remmen.
_________________ (\___/) ( ='.'= ) (")__(")
|
di jun 17, 2008 12:52 pm |
|
 |
Maarten
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 06, 2007 9:18 pm Berichten: 783 Afbeeldingen: 2
|
di jun 17, 2008 1:39 pm |
|
 |
|