HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di jan 07, 2025 9:05 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 197  Volgende
 ''kleine vragen " topic 
Auteur Bericht
koenrs
ApriliaForum Member

Bericht 
jah maar wou ffies weten of het makkelijk was om over te laten schrijven op andere naam

wo feb 07, 2007 6:29 pm
Profiel
Daan88
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 7
Bericht 
ok, ja 5minuten werk op het postkantoor :P

wo feb 07, 2007 6:39 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
thom_
ApriliaForum Member

Bericht 
floRiS50 schreef:
:HM: mij lijkt het me logisch om even te wachten met wegrijden, maarja wie ben ik? :P

het is wel logisch ja, maar zeker niet goed voor je cillinder

wo feb 07, 2007 7:11 pm
Profiel
thom_
ApriliaForum Member

Bericht 
Bijna iedereen krijgt er eens mee te maken, de een na een vastloper, de ander die uit voorzorg z'n brommer van een nieuw zuiger voorziet: inrijden.
Er zijn heel veel verschillende inrijd methodes door iedereen bedacht, maar degene die hier staat, is de meest betrouwbare:

De bedoeling van inrijden is alle ruwe oppervlakken glad poetsen, en de onderdelen aan elkaar laten wennen.
Als je gaat inrijden, moet je een bepaald aantal kilometers niet te veel vragen van je brommer.
Dit betekent niet, zoals te veel mensen denken, dat je 300 kilometer lang het toerental zo laag mogelijk moet houden.
De drijfstang wordt iedere slag iets uitgerekt en ingekort, door de materiaal eigenschappen, en de kracht die op de zuiger gezet wordt. Hoe meer kracht, hoe groter de vervorming. Als deze nu de hele tijd een bepaald (laag toerental wordt gereden, dan komt er een rand, waarboven de zuiger niet is geweest. Na het inrijden, als je meer gas geeft, stoot de zuiger tegen dat randje aan, met verlies van vermogen als minst erge gevolg.
Daarom moet tijdens het rijden af en toe iets meer toeren gemaakt worden. Bouw het toerental wel voorzichtig op, ga niet plotseling aan het gas hangen, maar voel de brommer het toerental langzaam opvoeren, tot 'ie er genoeg van heeft. Ga daarna weer terug naar een lager toerental, bij een snelheid van ongeveer 30 km/uur.

Een ander misverstand is, dat het goed is om de hele afstand in een of twee keer toeren er doorheen te rijden.
Laat het motorblok ieder kwartier even afkoelen. Door het langzaam rijden, vangt het blok minder wind, en wordt er minder gekoeld. Omdat de onderdelen nog niet optimaal zijn, hebben ze veel te lijden van grote temperatuurverschillen.

Hieronder staat een tabel met de afstanden, die aangehouden moeten worden om alle onderdelen aan elkaar te laten wennen. Als je bijvoorbeeld en je blok hebt gereviseerd en je zet er een nieuwe zuiger in, dan houdt je de de grootste afstand aan (niet bij elkaar optellen).
Nieuw blok / gereviseerd blok 500 KM
Nieuwe cilinder 500 KM
Nieuwe zuiger 300 KM
Nieuwe zuigerveren 200-250 KM

Als je de zuiger of zuigerveren gaat inrijden, moeten deze eerst even goed heet rijden. Daarna aflaten koelen, en dan met het inrijden beginnen.
Als je nieuwe zuigerveren plaatst, haal dan eerst met een heel fijn schuurpapiertje de braampjes eraf.

van http://puchmaxi.dsv.nl/inrijden.html

geldt ook voor schakels naar mijn idee =]

wo feb 07, 2007 7:13 pm
Profiel
Matthijn
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 6
Bericht 
??? we hadden al een howto

http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=47

Edit by Daan88: even in dat topic gekwoot

wo feb 07, 2007 7:24 pm
*Thomas*
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 32
Bericht 
nouja, elke aanvulling is welkom

wo feb 07, 2007 7:26 pm
Broezz
ApriliaForum Member

Bericht 
Kwil nu niet blijven doorgaan over het al dan niet warmdraaien van je motorblok alvorens ermee weg te rijden, maar in de post van bullet over hoe je in rijden moet:

"Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg."

Dan is hiermee al het misverstand van de baan.. ;)

wo feb 07, 2007 9:56 pm
Profiel
cittaghostracer
ApriliaForum Member

Bericht 
valt me wel op dat iedereen wel doet alsof alles wat die bullet zegt maar waarheid moet zijn.

ik ben het wel eens met wat je hierboven zegt, maar ik bedoel maar te zeggen dat zo iedereen wel z'n tekortkomingen heeft qua kennis, hoewel ik natuurlijk best weet dat die bullet wel aardig verstand van zaken heeft...

maar ik vind het vaak te veel "bullet zegt...."

MIJN KLEINE VRAAG:

een maat van me heeft een MH RX laten vastlopen vanlaatst(zuiger was te oud, en brak af)

ik heb hem toen het blok er onder weg gehaald, en hij heeft het blok goed schoongespoeld, en de krukas loopt nu weer soepel(niet de beste manier natuurlijk, maar het is wel goed gebeurt).
toen het blok er nog onder zat wilde ik z'n cilinder er af halen, maar dat ging heel moeilijk omdat ik hem niet over de tap einden heen kon schuiven, want de ophanging van het blok zat er voor.
toch gelukt met een boel geknooi, maar wil het beter doen als ik hem weer monteer.

als ik de cilinder al monteer voordat ik het blok er weer onder hang, gaat dat dan zonder moeite? of moet ik de ophanging eerst de-monteren, dan het blok aan 2 punten ophangen, en dan de voorste ophanging monteren?

GAAT DUS OVER MOTORHISPANIA RX :thumright:

wo feb 07, 2007 10:04 pm
Profiel
Dr.2Takt
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 2
Bericht 
nee eerst die ophanging eraf.. anders gaat het bijna niet

ik vind het ook wel raar gemaakt want bij rs hebje ruimte zat

wo feb 07, 2007 10:07 pm
cittaghostracer
ApriliaForum Member

Bericht 
ja daarom. ik ben zelf RS gewend....

motorhispania is echt in elkaar gezet met de gedachte "dit hoeft nooit meer uit elkaar" :S:

en dat terwijl het roest als de ziekte :OO:

wo feb 07, 2007 10:21 pm
Profiel
Tjerk
Administrator

Bericht 
cittaghostracer schreef:
ja daarom. ik ben zelf RS gewend....

motorhispania is echt in elkaar gezet met de gedachte "dit hoeft nooit meer uit elkaar" :S:

en dat terwijl het roest als de ziekte :OO:

Misschien leuke actie? bij aanschaf van nieuwe motorhispania gratis extra frame!

wo feb 07, 2007 11:36 pm
Profiel WWW
Racekees
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 16
Bericht 
Broezz schreef:
Kwil nu niet blijven doorgaan over het al dan niet warmdraaien van je motorblok alvorens ermee weg te rijden, maar in de post van bullet over hoe je in rijden moet:

"Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg."

het is toch logisch dat je voordat je wegrijd, je brommer op temperatuur laten komen?
dwz. 30 sec. / minuutje ff stationair draaien.. geen 10 minuten wat bullet overdrijft :^^:

mja, klein vraagje;

wat zou ik kunnen vragen voor een turbokit dos salidos zonder roest ?

do feb 08, 2007 1:55 am
Profiel
rsmilanrs
ApriliaForum Member

Bericht 
heeft er iemand misschien een poortmap van een snelle gila 2 ?

do feb 08, 2007 6:43 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Bericht 
Racekees schreef:
Broezz schreef:

het is toch logisch dat je voordat je wegrijd, je brommer op temperatuur laten komen?
dwz. 30 sec. / minuutje ff stationair draaien.. geen 10 minuten wat bullet overdrijft :^^:

mja, klein vraagje;

wat zou ik kunnen vragen voor een turbokit dos salidos zonder roest ?

Vind ik dus zwaar niet logisch zoals ik ondertussen al 5 keer heb gezegd. En als je hierover wil verder discussiëren kunnen we hier wel een topic over maken ;)

do feb 08, 2007 7:33 pm
Profiel
renard
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 5
Bericht 
Ik zit met een probleem met mijn AF1 euorpa...
Gisteren tijdens het rijden bleef ineens mijn gas hangen (brommer bleef gas geven ookal draaide ik mij handvat toe) Is uiteindelijk terug tegoei gekomen maar nu kan ik geen gas meer geven...als ik aan mijn handvat draai gebeurt er dus niets.

Kan iemand mij helpen?

do feb 08, 2007 8:46 pm
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 197  Volgende