HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo apr 06, 2025 1:14 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Dilemma 

Wat vind jij dat ik moet doen?
Aprilia RS50 (Tetsuya Harada - Goude Leeuw) 100%  100%  [ 24 ]
Aprilia SR (Wit) 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 24

Dilemma 
Auteur Bericht
Matthijn
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 6
Bericht 
Nightmare5 schreef:
Matthijn schreef:
cilinder een hoon beurtje? :00/: daar is niets mis mee.. en dat heb ook niets te maken met blokolie

Hij had het over 2 takt olie oftewel onder je zitje.. dan heb je een warm loper gehad en dan kan je het best dus nieuw zuigertje en de staat van je krukas +lagers ff bekijken!

Als het je carter olie is geweest vind ik het zowieso vaag dat je zonder heb gereden maar moet gewoon zonder kunnen ... heb je wel last van een mega slippende koppeling maar het kan wel zonder schade ... dus denk dat het toch 2 takt olie is ;)

mag jij mij vertellen waar hij dat heeft gezegt..

hij heeft het ook niet over de cillinder die kapot is.. alleen dat het blok kapot is.. mag ik aannemen dat het over blok/bakolie gaat toch?

di maart 20, 2007 8:47 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Nightmare5
ApriliaForum Member

Bericht 
ja maar er zal amper wat kapot gaan aan dat ding als je zonder blok olie rij ... slipt alleen mega veel .. dus kan niet inzien dat het daar aan licht :00/:

- Team H-p-c.nl -

di maart 20, 2007 9:02 pm
Profiel WWW
RoyalFufu
ApriliaForum Member

Bericht 
Allemaal echt heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga dus toch me RS50 houden. Alleen heb ik nog 1 vraagje..

Zou iemand die er veel vanaf weet en de tijd en moeite wilt nemen om een noob te helpen? Hiermee bedoel ik of iemand wilt komen kijken naar mijn blok en een "second opinion" wilt geven en misschien het wel kan repareren? Over de prijs worden we het wel eens..
Het lijkt mij gewoon k*t om mijn Aprilia tijd te beginnen met allemaal zware reparaties die de dealer slapend rijk maken..
Ik weet dat ie heel even heeft gereden zonder olie (2tak) maar dan heb ik het over max. 350 meter met een zwaar schurend geluid dat uit het blok kwam. Veder heeft ie ook even gereden met een slippende koppeling..

Alvast bedankt!

di maart 20, 2007 10:39 pm
Profiel
mblover
ApriliaForum Member

Bericht 
Je verslijt de tandwielen van je bak harder enzo, en ik kan me voorstellen dat je baklagers kapot gaan.
Dan is het wel een duurdere hobby.

Verder kan ik me veel indenken dat je zonder 2t olie rijd (vergeten te vullen oid) dan zonder carterolie.

Verder, voor een leek vallen problemen in de cilinder wss ook onder problemen in het blok?

edit:
als je lang zonder koppeling gereden en geschakelt hebt dan is dit ook niet goed voor je bak, maar het zal echt niet meteen kapot zijn hoor.

di maart 20, 2007 10:42 pm
Profiel
Nightmare5
ApriliaForum Member

Bericht 
neej maar ik heb het ook na gevraagd je zou zonder carter olie kunnen rijden ... tussen de 300/600km zonder veel schade.. maar lijkt me dat je het tegen die tijd toch echt wel door heb ..

edit: wat is trouwens je setup voor de rest ? en heb je je kopeling ooit afgesteld? :P had hij al een slippende koppeling eerder ? of vanaf een reparatie of dergelijke?

Ik kan mischien wel langs komen een keer.. maar moet ff kijken waarneer ik tijd heb en m'n eigen RS rijd :P (achterschijf krom :0o: )

- Team H-p-c.nl -

wo maart 21, 2007 12:29 am
Profiel WWW
mblover
ApriliaForum Member

Bericht 
Edit,
das met een beetje geluk alleen je cilinder die warmgelopen is,
met wat pech je krukaslagers,

mag niet veel kosten om te maken.

Ik kan je helaas niet helpen, beetje ver weg.

wo maart 21, 2007 12:59 am
Profiel
RoyalFufu
ApriliaForum Member

Bericht 
Nightmare5 schreef:
neej maar ik heb het ook na gevraagd je zou zonder carter olie kunnen rijden ... tussen de 300/600km zonder veel schade.. maar lijkt me dat je het tegen die tijd toch echt wel door heb ..

edit: wat is trouwens je setup voor de rest ? en heb je je kopeling ooit afgesteld? :P had hij al een slippende koppeling eerder ? of vanaf een reparatie of dergelijke?

Ik kan mischien wel langs komen een keer.. maar moet ff kijken waarneer ik tijd heb en m'n eigen RS rijd :P (achterschijf krom :0o: )

De setup is voor de rest origineel (onbegrenst). Me koppeling was tijdens een ritje los geraakt en die heb ik weer laten maken (heb er hooguit 40 km mee gereden).

wo maart 21, 2007 4:56 pm
Profiel
mblover
ApriliaForum Member

Bericht 
RoyalFufu schreef:
Nightmare5 schreef:

De setup is voor de rest origineel (onbegrenst). Me koppeling was tijdens een ritje los geraakt en die heb ik weer laten maken (heb er hooguit 40 km mee gereden).

Dan is met je blok wss weinig mis.

Als je een klein beetje technisch inzicht hebt en wat gereedschap hebt, of een handige pa hebt oid, dan zou ik als ik jou was de cilinder er ff afhalen, en kijken hoe dat eruit ziet. Post er ff foto's van evt. Er staat ook wel een faq (verwijderen van kappen en tank staat in je boekje volgens mij) hoe je de cilinder moet wisselen denk ik, dan haal je hem eraf en dan maak je een foto en dat post je hier, en je post ook een foto van je zuiger, en dan kunnen we aan de hand van foto's wss wel beoordelen of hij nog goed is.
Zelf ook kijken of er krassen en of groeven en dergelijke inzitten. Wijst zich opzich vanzelf.

Verder, als je de cilinder en zuiger er af hebt, haal dan het vliegwieldeksel los, dat zit met 5 inbus boutjes (4mm, volgens mij) vast, aan de linkerkant van je blok (als je op de brommer zit).

Daarna kan je aan je drijfstang, dat is de stang die uit het blok komt en waar je zuiger aan vast zat even voelen of je "big end" speling hebt. Als je hem omhoog trekt of naar beneden duwt dan mag hij geen speling hebben. Houd hierbij het vliegwiel tegen, dit is dat grote ronde ding met een tandwiel op de rand die onder het kapje zit wat je net los geschroefd hebt. Dit kan je gewoon met de hand tegen houden.

Als je dat gedaan hebt dan kan je het vliegwiel omhoog en omlaag, en naar voor en naar achter proberen te duwen (van op de brommer gezien) en dan mag je geen speling voelen.

Zou zoiets lukken?

Als je dat gedaan hebt weet je van de meeste dingen of ze goed zijn of niet.
-Cilinder en/of zuiger niet meer goed? Honen/poetsen en nieuwe zuiger, of eventueel een nieuwe cilinder als het heel erg is.

-"big end" lager kapot? word een blok revisie, en je hebt een nieuwe krukas nodig.

-Speling op het vliegwiel? Krukaslagers kapot, blokrevisie nodig.

wo maart 21, 2007 6:24 pm
Profiel
RoyalFufu
ApriliaForum Member

Bericht 
mblover schreef:
RoyalFufu schreef:
Nightmare5 schreef:

Dan is met je blok wss weinig mis.

Als je een klein beetje technisch inzicht hebt en wat gereedschap hebt, of een handige pa hebt oid, dan zou ik als ik jou was de cilinder er ff afhalen, en kijken hoe dat eruit ziet. Post er ff foto's van evt. Er staat ook wel een faq (verwijderen van kappen en tank staat in je boekje volgens mij) hoe je de cilinder moet wisselen denk ik, dan haal je hem eraf en dan maak je een foto en dat post je hier, en je post ook een foto van je zuiger, en dan kunnen we aan de hand van foto's wss wel beoordelen of hij nog goed is.
Zelf ook kijken of er krassen en of groeven en dergelijke inzitten. Wijst zich opzich vanzelf.

Verder, als je de cilinder en zuiger er af hebt, haal dan het vliegwieldeksel los, dat zit met 5 inbus boutjes (4mm, volgens mij) vast, aan de linkerkant van je blok (als je op de brommer zit).

Daarna kan je aan je drijfstang, dat is de stang die uit het blok komt en waar je zuiger aan vast zat even voelen of je "big end" speling hebt. Als je hem omhoog trekt of naar beneden duwt dan mag hij geen speling hebben. Houd hierbij het vliegwiel tegen, dit is dat grote ronde ding met een tandwiel op de rand die onder het kapje zit wat je net los geschroefd hebt. Dit kan je gewoon met de hand tegen houden.

Als je dat gedaan hebt dan kan je het vliegwiel omhoog en omlaag, en naar voor en naar achter proberen te duwen (van op de brommer gezien) en dan mag je geen speling voelen.

Zou zoiets lukken?

Als je dat gedaan hebt weet je van de meeste dingen of ze goed zijn of niet.
-Cilinder en/of zuiger niet meer goed? Honen/poetsen en nieuwe zuiger, of eventueel een nieuwe cilinder als het heel erg is.

-"big end" lager kapot? word een blok revisie, en je hebt een nieuwe krukas nodig.

-Speling op het vliegwiel? Krukaslagers kapot, blokrevisie nodig.

Alvast heel erg bedankt! Ik ga vrijdag aanstaande werken aan de brommer en foto's maken.. Ik moet alleen wel even weten waar de zuiger precies zit? Ik ben niet zo zeker van me zaak met de termen dus heb ik 2 foto's gemaakt van me blok (zie hieronder) kan iemand aangeven wat waar ongv. zit (cilinder, zuiger, vliegwiel)? Moet ik trouwens mijn blok er onderuit halen? en wat voor gereedschap is nodig?

Afbeelding

Afbeelding

thnx!

wo maart 21, 2007 7:25 pm
Profiel
mblover
ApriliaForum Member

Bericht 
Afbeelding
Rood is je cilinder, die 2 stippen zijn 2 van je cilinder bouten. (sleutel 10 of 11, weet het niet uit me hoofd)

Blauwe kruis is vliegwiel kapje, blauwe puntjes zijn inbus schroeven (inbus 4mm)

rode punt links van je cilinder is een veer van je uitlaat, die moet je ook loshalen, die veer kan je meestal met een waterpomp tang en wat kracht er wel afhalen.

Afbeelding

Rode kruis is weer cilinder, rode puntjes/streepjes zijn de andere 2 kopbouten.

Draai deze kopbouten ALTIJD KRUISLINGS los en vast, dus linksboven, rechtsonder, rechtsboven linksonder, enzovoorts. waar je begint maakt niet uit.

Blauwe krul/klieder is een andere veer van je uitlaat, die moet je ook loshalen. Net als de veer op de eerste foto.

Bij de blauwe pijl in de buurt zit je uitlaat onder je brommer/frame vast. hier loshalen.
Achter zit ook nog een bout van de uitlaat, die ook loshalen. Dan kan je de uitlaat eraf halen.

Groen is aftap van koelvloeistof.

Werkvolgorde:
1. Maak je blok enigzins schoon, dat als je dingen loshaalt dat er geen zand enzo in je blok valt.

2. Laat de koelvloeistof eruit lopen (groene bout eruit, inbus 5mm)

3. die bout doe je terug dat je hem niet kwijt raakt.

4. demonteer je uitlaat, eerst veren, dan bout achter, dan bout onder frame (niet dat het veel uitmaakt, maar dat is wat ik zelf het handigste vind) Daarna de uitlaat uit de cilinder trekken, dit kan even zwaar gaan. Als je hem er niet uit krijgt dan kan het helpen om MET BELEID aan de binnenkant van de uitlaatbocht te tikken met een rubber hamer. Zorg dat je de uitlaat zo recht mogelijk uit de cilinder trekt, dan gaat het namelijk makkelijker.

Dan komt de cilinder.
-Bougiekabel zit al los zo te zien.
-Er zit als het goed is nog een kabel naar je cilinderkop van je temperatuursensor, deze kan je zo uit de sensor trekken.
-haal de koelvloeistof slangen van de kop af (grote slang die aan de bovenkant erop zit, en misschien 2 van de carburateur verwarming (lopen naar de carburateur toe, zijn kleiner. weet niet zeker of ze er bij jouw zitten, kan ik op de foto niet goed zien)
-draai de kopbouten kruislings los, en leg de moeren en ringen op een veilige plek. (niet kwijtraken, is m7 en dat is een kl*temaat om ff te halen)
-Nu kan je je cilinderkop er voorzichtig naar boven aftrekken. Leg deze ook aan de kant, zorg dat de binnenkant niet beschadigd. Leg hem dus liefst op de kop.
-Nu kan je als het goed is voorzichtig je cilinder eraf halen. Dit door hem naar boven te schuiven. Je zuiger zit in je cilinder en komt er onder uit, vang hem op, en laat hem niet tegen het carter klapperen.
Kijk dan even hoe de cilinder er aan toe is, maak foto's en post die hier. Zelfde gaat op voor de zuiger en de zuigerveer.

haal je zuiger los, aan de zeikant van de zuiger zit een klein clipje (beide kanten 1), haal deze er aan een kant uit. Duw vanaf de andere kant de pen die door de zuiger zit eruit, dit kan je doen met een schroevendraaidertje, of een drijvertje. Het kan zijn dat het goed vast zit, ga dan niet met een hamer er op staan rammen maar duw wat harder en spuit er desnoods wat kruipolie tussen ofzo. Of haal het clipje aan de andere kant er ook uit en kijk of het makkelijker gaat als je hem naar die kant duwt.
Als je deze pin eruit hebt kan je de zuiger van je drijfstang af pakken.
Bekijk de zuiger goed en maak foto's en post die hier indien nodig.

Nu haal je het kapje van je vliegwiel los, (inbus 4mm volgens mij) en dan zie je je vliegwiel zitten.
Controleer op speling zoals ik eerder uitgelegd hebt, zodat je kan beoordelen wat er moet gebeuren.

Verder, kijk rustig, denk logisch na, en blijf rustig als het niet meteen lukt dan wijst het zich allemaal vanzelf. Kom je er niet uit dan post je hier.

wo maart 21, 2007 8:21 pm
Profiel
RoyalFufu
ApriliaForum Member

Bericht 
Heel erg bedant voor al jullie reacties. Ik heb mijn eigen rs gehouden en hij rijdt weer als vanouds ZONDER REPARATIE!!! er bleek toch niet mis mee te zijn!
Heel erg veel dank aan mblover!!!

kan dicht..

za apr 14, 2007 5:37 pm
Profiel
Tjerk
Administrator

Bericht 
Oke!

//close

za apr 14, 2007 5:39 pm
Profiel WWW
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2