Rood is je cilinder, die 2 stippen zijn 2 van je cilinder bouten. (sleutel 10 of 11, weet het niet uit me hoofd)
Blauwe kruis is vliegwiel kapje, blauwe puntjes zijn inbus schroeven (inbus 4mm)
rode punt links van je cilinder is een veer van je uitlaat, die moet je ook loshalen, die veer kan je meestal met een waterpomp tang en wat kracht er wel afhalen.
Rode kruis is weer cilinder, rode puntjes/streepjes zijn de andere 2 kopbouten.
Draai deze kopbouten ALTIJD KRUISLINGS los en vast, dus linksboven, rechtsonder, rechtsboven linksonder, enzovoorts. waar je begint maakt niet uit.
Blauwe krul/klieder is een andere veer van je uitlaat, die moet je ook loshalen. Net als de veer op de eerste foto.
Bij de blauwe pijl in de buurt zit je uitlaat onder je brommer/frame vast. hier loshalen.
Achter zit ook nog een bout van de uitlaat, die ook loshalen. Dan kan je de uitlaat eraf halen.
Groen is aftap van koelvloeistof.
Werkvolgorde:
1. Maak je blok enigzins schoon, dat als je dingen loshaalt dat er geen zand enzo in je blok valt.
2. Laat de koelvloeistof eruit lopen (groene bout eruit, inbus 5mm)
3. die bout doe je terug dat je hem niet kwijt raakt.
4. demonteer je uitlaat, eerst veren, dan bout achter, dan bout onder frame (niet dat het veel uitmaakt, maar dat is wat ik zelf het handigste vind) Daarna de uitlaat uit de cilinder trekken, dit kan even zwaar gaan. Als je hem er niet uit krijgt dan kan het helpen om MET BELEID aan de binnenkant van de uitlaatbocht te tikken met een rubber hamer. Zorg dat je de uitlaat zo recht mogelijk uit de cilinder trekt, dan gaat het namelijk makkelijker.
Dan komt de cilinder.
-Bougiekabel zit al los zo te zien.
-Er zit als het goed is nog een kabel naar je cilinderkop van je temperatuursensor, deze kan je zo uit de sensor trekken.
-haal de koelvloeistof slangen van de kop af (grote slang die aan de bovenkant erop zit, en misschien 2 van de carburateur verwarming (lopen naar de carburateur toe, zijn kleiner. weet niet zeker of ze er bij jouw zitten, kan ik op de foto niet goed zien)
-draai de kopbouten kruislings los, en leg de moeren en ringen op een veilige plek. (niet kwijtraken, is m7 en dat is een kl*temaat om ff te halen)
-Nu kan je je cilinderkop er voorzichtig naar boven aftrekken. Leg deze ook aan de kant, zorg dat de binnenkant niet beschadigd. Leg hem dus liefst op de kop.
-Nu kan je als het goed is voorzichtig je cilinder eraf halen. Dit door hem naar boven te schuiven. Je zuiger zit in je cilinder en komt er onder uit, vang hem op, en laat hem niet tegen het carter klapperen.
Kijk dan even hoe de cilinder er aan toe is, maak foto's en post die hier. Zelfde gaat op voor de zuiger en de zuigerveer.
haal je zuiger los, aan de zeikant van de zuiger zit een klein clipje (beide kanten 1), haal deze er aan een kant uit. Duw vanaf de andere kant de pen die door de zuiger zit eruit, dit kan je doen met een schroevendraaidertje, of een drijvertje. Het kan zijn dat het goed vast zit, ga dan niet met een hamer er op staan rammen maar duw wat harder en spuit er desnoods wat kruipolie tussen ofzo. Of haal het clipje aan de andere kant er ook uit en kijk of het makkelijker gaat als je hem naar die kant duwt.
Als je deze pin eruit hebt kan je de zuiger van je drijfstang af pakken.
Bekijk de zuiger goed en maak foto's en post die hier indien nodig.
Nu haal je het kapje van je vliegwiel los, (inbus 4mm volgens mij) en dan zie je je vliegwiel zitten.
Controleer op speling zoals ik eerder uitgelegd hebt, zodat je kan beoordelen wat er moet gebeuren.
Verder, kijk rustig, denk logisch na, en blijf rustig als het niet meteen lukt dan wijst het zich allemaal vanzelf. Kom je er niet uit dan post je hier.