HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do feb 20, 2025 10:39 pm




Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 koeling brommer 
Auteur Bericht
huuboo
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm
Berichten: 52
Woonplaats: Drachten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
mn brommer deed het niet. nieuwe bougie maakte niet veel uit maar oude was zwart.
ik ging maar eens voor de grap naar de luchtfilter en carb kijken. alles schoonmaken en sproeier doorblazen met compressor.
kwam iets uit denk ik. want toen alles weer vast zette, deed de brommer het ineens perfect O:-) :thumleft:
ik heb nu in mn brommer een ngk7bs ipv ngk9bs(bougie). hij word nu eindelijk wat sneller warm. maar nog steeds net tegen het witte balkje aan.
en ik voel de hitte van de uitlaat of motor eindelijk :P
zelfs de bromerzaak in de buurt zei "plak de radiateur gwn af." xD naja moet maar :D


wo okt 28, 2009 4:52 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
Robert63372 schreef:
mijne krijg ik ook niet boven het blauwe uit, alleen als ik volgas blijf rijden dan wordt die net 60-65 ongeveer maar dat is toch niet goed voor de cilinder...?

ik heb mijn thermostaat er wel uit gehaald omdat ik nieuwe cilinder erop heb gezet maar nu die eruit is heb ik geen verschil..

maar het komt ook wel doordat het nu buiten aardig koud begint te worden

helpt het gewoon door ducktape op de radiateur te plakken? (en dan er helemaal omheen of alleen voorkant?)


Wat je hier nu zegt is toch juist het bewijs dat je thermostaat NIET werkt.
Als je hem eruithaald en het geeft geen verschil wil dat toch zeggen dat hij NIET werkt zoals het moet.

En thermostaat houd normaal zo goed als al het koelwater tegen en zal pas opengaan bij ongeveer 80°c
als je systeem te koud blijft liegt dat niet aan een te grote rad, maar aan een slecht werkende thermostaat.

Als je thermostaat goed werkt, zal hij er dus voor zorgen dat het koelwater niet kan circuleren, en dus het warme water rond je cilinder tegenhoud. Dus kan je we begrijpen dat een grote rad er weinig toe doet!

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


wo okt 28, 2009 4:59 pm
Profiel
Robert63372
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2009 5:55 pm
Berichten: 328
Woonplaats: Groningen city!
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
RonnyRacingTeam schreef:
Robert63372 schreef:
mijne krijg ik ook niet boven het blauwe uit, alleen als ik volgas blijf rijden dan wordt die net 60-65 ongeveer maar dat is toch niet goed voor de cilinder...?

ik heb mijn thermostaat er wel uit gehaald omdat ik nieuwe cilinder erop heb gezet maar nu die eruit is heb ik geen verschil..

maar het komt ook wel doordat het nu buiten aardig koud begint te worden

helpt het gewoon door ducktape op de radiateur te plakken? (en dan er helemaal omheen of alleen voorkant?)


Wat je hier nu zegt is toch juist het bewijs dat je thermostaat NIET werkt.
Als je hem eruithaald en het geeft geen verschil wil dat toch zeggen dat hij NIET werkt zoals het moet.

En thermostaat houd normaal zo goed als al het koelwater tegen en zal pas opengaan bij ongeveer 80°c
als je systeem te koud blijft liegt dat niet aan een te grote rad, maar aan een slecht werkende thermostaat.

Als je thermostaat goed werkt, zal hij er dus voor zorgen dat het koelwater niet kan circuleren, en dus het warme water rond je cilinder tegenhoud. Dus kan je we begrijpen dat een grote rad er weinig toe doet!


hmm maar ik hoef geen thermostaat want daarmee raakt me brommer alleen mee oververhit als die pas opengaat bij 80.. (dat die dan naar de 100 gaat)
zoals het nu is duurt het eventjes voordat die op 60 zit en als ik dan hoog in toeren rijd gaat die langzaam naar 80 en niet erover heen,, dat is beter dan dat die eerst 80 moet worden

ik vertrouw die dingen niet, nu in de winter kan het wel maar deze zomer is ook een scooter van me kameraad vastgelopen door een kapotte thermostaat die niet meer openging!

misschien is het in de winter wel verstandig om zn ding erin te doen maar voor de zomer raad ik het echt niet aan!

_________________
Project: Aprilia rs sbk custom: viewtopic.php?f=14&t=15600


wo okt 28, 2009 11:18 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
En waarom niet dan?
En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp.
Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling.
Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten.
Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere
bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren
kan je ze instellen op 60° BV.

Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp.
en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen.
Maar 60° is std echt wel te weinig!

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


do okt 29, 2009 8:47 am
Profiel
kabouter plop
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 28, 2009 10:33 pm
Berichten: 962
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
hij word bij mij wel warm, maar als ik echt warm rij kost me dt ckr 10 km ofzo :00/: als ik 2 km warm rij, tot er beweging in de tempdinges zit, en dn volgas geef, word ie wel warm , volgens temp meter, dn komt ie tot halverwege 1e witte streep, wat normaal is , en ie in de zomer wel goed doet

_________________
sven93 schreef:
die achterbrugsticker staat op 'ik doe al mijn stunts zelf' :Y: :D:


do okt 29, 2009 6:38 pm
Profiel
kabouter plop
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 28, 2009 10:33 pm
Berichten: 962
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
Arnold-aprilia schreef:
Ik heb het ook gehad met mijn rs van 2003, kwam niet boven het blauwe uit, thermostaat toen laten testen enz. maar die was nog goed. zou de radiateur niet gewoon een te groot koelvermogen hebben voor het systeem? Ik rijd nu op een nero black 2005, en komt altijd perfect in het midden of ietsje ervoor!




tussen de witte streepjes in ? of midde eerste streepje ?

_________________
sven93 schreef:
die achterbrugsticker staat op 'ik doe al mijn stunts zelf' :Y: :D:


do okt 29, 2009 6:39 pm
Profiel
Robert63372
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2009 5:55 pm
Berichten: 328
Woonplaats: Groningen city!
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
RonnyRacingTeam schreef:
En waarom niet dan?
En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp.
Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling.
Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten.
Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere
bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren
kan je ze instellen op 60° BV.

Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp.
en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen.
Maar 60° is std echt wel te weinig!


ik heb een doppler er1 maakt meer toeren als normaal, in de papiertjes bij de cilinder stond ook, remove dat ding,
maar zoals ik al zei, in de winter kan het wel maar zomer niet! want als ik nu dik in de toeren blijf jagen wordt die 80-90 (rustig rijden blijft die 60) en met dat ding erin zal die wel 100 (+) maken... dus fock dat ding

_________________
Project: Aprilia rs sbk custom: viewtopic.php?f=14&t=15600


vr okt 30, 2009 2:00 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
Robert63372 schreef:
RonnyRacingTeam schreef:
En waarom niet dan?
En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp.
Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling.
Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten.
Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere
bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren
kan je ze instellen op 60° BV.

Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp.
en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen.
Maar 60° is std echt wel te weinig!


ik heb een doppler er1 maakt meer toeren als normaal, in de papiertjes bij de cilinder stond ook, remove dat ding,
maar zoals ik al zei, in de winter kan het wel maar zomer niet! want als ik nu dik in de toeren blijf jagen wordt die 80-90 (rustig rijden blijft die 60) en met dat ding erin zal die wel 100 (+) maken... dus fock dat ding


En waarom zal hij met dat 'ding' erin warmer worden als 80-90° Geef hier nu eens een goede reden voor, want ik denk dat jij niet volledig begrijpt hoe de thermostaat werkt.
Vanaf de motor 80° is, is het net als de thermostaat er niet inzit en krijgt de brommer zijn volledige koeling, maar de thermostaat zal er dan voor zorgen dat hij niet kouder word als 80°

En zoals ik al gezegd heb hoort een STD bromfiets 80° te worden
als je van de std setup gaat afwijken, door er inderdaad een andere cilinder op te monteren zou het best
is het niet de bedoeling dat hij zo warm wordt en zal er idd staan voorgeschreven om de thermostaat eruit te halen.

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


vr okt 30, 2009 9:30 am
Profiel
huuboo
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm
Berichten: 52
Woonplaats: Drachten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
lol mijn brommer heeft geen thermostaat. als je op bv. easyparts.nl kijkt bij koeling van Aprilia rs50 uit 2000 dan staat daar geen thermostaat bij. veel mensen zeggen ja hij zit op de cilinder. ik heb dat opengemaakt. zit gwn een gat in geen thermostaat dus.
iemand met ervaring met thermostaten plz tell me waar je dat ding in moet doen. op je cilinder waar de slang op zit of tussen 2 slangen in. en werkt dat?
maar het klopt wel dat zonder thermostaat de motor er heel lang over doet om warm te worden
hij komt btw nu bij het eerste witte streepje O:-) beter dan half blauw eerst


vr okt 30, 2009 3:57 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
http://www.easyparts.nl/showdrawing/303 ... _head.html

Nummertje 3.

Plaatjes spreken verder voorzich.

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


di nov 03, 2009 2:42 pm
Profiel
huuboo
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm
Berichten: 52
Woonplaats: Drachten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
supervet :thumright: . ik zat te kijken bij cilinder ipv cilinderkop......... :Y:
ik moet dus de cilinderkop eraf halen :P , ik koop volgende maand toch een dr50 denk ik dus dan is het niet meer nodig. heb nu een stuk karton gedaan voor de radiateur. de meter zit nu precies in het midden na 5 km, ongeveer driekwart bedekt met karton :D


wo nov 04, 2009 1:19 pm
Profiel
Arnold-aprilia
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:13 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Middelburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling brommer
Mooi, dan is het probleem opgelost! Maar zou als ik jou was wel een thermostaat erin doen.. anders blijf je aan de gang, als het een x nat is is dat karton zo verrot ;). Of het echt super slecht voor de cilinder is weet ik niet, maar als je een 4takt hebt iig wel!

_________________
Mijn ex RSje viewtopic.php?f=13&t=13352


do nov 05, 2009 8:31 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: