Auteur |
Bericht |
huuboo
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm Berichten: 52 Woonplaats: Drachten
|
 Re: koeling brommer
mn brommer deed het niet. nieuwe bougie maakte niet veel uit maar oude was zwart. ik ging maar eens voor de grap naar de luchtfilter en carb kijken. alles schoonmaken en sproeier doorblazen met compressor. kwam iets uit denk ik. want toen alles weer vast zette, deed de brommer het ineens perfect  ik heb nu in mn brommer een ngk7bs ipv ngk9bs(bougie). hij word nu eindelijk wat sneller warm. maar nog steeds net tegen het witte balkje aan. en ik voel de hitte van de uitlaat of motor eindelijk  zelfs de bromerzaak in de buurt zei "plak de radiateur gwn af." xD naja moet maar 
|
wo okt 28, 2009 4:52 pm |
|
 |
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
 Re: koeling brommer
Robert63372 schreef: mijne krijg ik ook niet boven het blauwe uit, alleen als ik volgas blijf rijden dan wordt die net 60-65 ongeveer maar dat is toch niet goed voor de cilinder...?
ik heb mijn thermostaat er wel uit gehaald omdat ik nieuwe cilinder erop heb gezet maar nu die eruit is heb ik geen verschil..
maar het komt ook wel doordat het nu buiten aardig koud begint te worden
helpt het gewoon door ducktape op de radiateur te plakken? (en dan er helemaal omheen of alleen voorkant?) Wat je hier nu zegt is toch juist het bewijs dat je thermostaat NIET werkt. Als je hem eruithaald en het geeft geen verschil wil dat toch zeggen dat hij NIET werkt zoals het moet. En thermostaat houd normaal zo goed als al het koelwater tegen en zal pas opengaan bij ongeveer 80°c als je systeem te koud blijft liegt dat niet aan een te grote rad, maar aan een slecht werkende thermostaat. Als je thermostaat goed werkt, zal hij er dus voor zorgen dat het koelwater niet kan circuleren, en dus het warme water rond je cilinder tegenhoud. Dus kan je we begrijpen dat een grote rad er weinig toe doet!
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
wo okt 28, 2009 4:59 pm |
|
 |
Robert63372
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 16, 2009 5:55 pm Berichten: 328 Woonplaats: Groningen city!
|
 Re: koeling brommer
RonnyRacingTeam schreef: Robert63372 schreef: mijne krijg ik ook niet boven het blauwe uit, alleen als ik volgas blijf rijden dan wordt die net 60-65 ongeveer maar dat is toch niet goed voor de cilinder...?
ik heb mijn thermostaat er wel uit gehaald omdat ik nieuwe cilinder erop heb gezet maar nu die eruit is heb ik geen verschil..
maar het komt ook wel doordat het nu buiten aardig koud begint te worden
helpt het gewoon door ducktape op de radiateur te plakken? (en dan er helemaal omheen of alleen voorkant?) Wat je hier nu zegt is toch juist het bewijs dat je thermostaat NIET werkt. Als je hem eruithaald en het geeft geen verschil wil dat toch zeggen dat hij NIET werkt zoals het moet. En thermostaat houd normaal zo goed als al het koelwater tegen en zal pas opengaan bij ongeveer 80°c als je systeem te koud blijft liegt dat niet aan een te grote rad, maar aan een slecht werkende thermostaat. Als je thermostaat goed werkt, zal hij er dus voor zorgen dat het koelwater niet kan circuleren, en dus het warme water rond je cilinder tegenhoud. Dus kan je we begrijpen dat een grote rad er weinig toe doet! hmm maar ik hoef geen thermostaat want daarmee raakt me brommer alleen mee oververhit als die pas opengaat bij 80.. (dat die dan naar de 100 gaat) zoals het nu is duurt het eventjes voordat die op 60 zit en als ik dan hoog in toeren rijd gaat die langzaam naar 80 en niet erover heen,, dat is beter dan dat die eerst 80 moet worden ik vertrouw die dingen niet, nu in de winter kan het wel maar deze zomer is ook een scooter van me kameraad vastgelopen door een kapotte thermostaat die niet meer openging! misschien is het in de winter wel verstandig om zn ding erin te doen maar voor de zomer raad ik het echt niet aan!
_________________ Project: Aprilia rs sbk custom: viewtopic.php?f=14&t=15600
|
wo okt 28, 2009 11:18 pm |
|
 |
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
 Re: koeling brommer
En waarom niet dan? En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp. Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling. Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten. Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren kan je ze instellen op 60° BV.
Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp. en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen. Maar 60° is std echt wel te weinig!
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
do okt 29, 2009 8:47 am |
|
 |
kabouter plop
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 28, 2009 10:33 pm Berichten: 962
|
 Re: koeling brommer
hij word bij mij wel warm, maar als ik echt warm rij kost me dt ckr 10 km ofzo  als ik 2 km warm rij, tot er beweging in de tempdinges zit, en dn volgas geef, word ie wel warm , volgens temp meter, dn komt ie tot halverwege 1e witte streep, wat normaal is , en ie in de zomer wel goed doet
_________________
sven93 schreef: die achterbrugsticker staat op 'ik doe al mijn stunts zelf' 
|
do okt 29, 2009 6:38 pm |
|
 |
kabouter plop
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 28, 2009 10:33 pm Berichten: 962
|
 Re: koeling brommer
Arnold-aprilia schreef: Ik heb het ook gehad met mijn rs van 2003, kwam niet boven het blauwe uit, thermostaat toen laten testen enz. maar die was nog goed. zou de radiateur niet gewoon een te groot koelvermogen hebben voor het systeem? Ik rijd nu op een nero black 2005, en komt altijd perfect in het midden of ietsje ervoor! tussen de witte streepjes in ? of midde eerste streepje ?
_________________
sven93 schreef: die achterbrugsticker staat op 'ik doe al mijn stunts zelf' 
|
do okt 29, 2009 6:39 pm |
|
 |
Robert63372
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 16, 2009 5:55 pm Berichten: 328 Woonplaats: Groningen city!
|
 Re: koeling brommer
RonnyRacingTeam schreef: En waarom niet dan? En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp. Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling. Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten. Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren kan je ze instellen op 60° BV.
Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp. en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen. Maar 60° is std echt wel te weinig! ik heb een doppler er1 maakt meer toeren als normaal, in de papiertjes bij de cilinder stond ook, remove dat ding, maar zoals ik al zei, in de winter kan het wel maar zomer niet! want als ik nu dik in de toeren blijf jagen wordt die 80-90 (rustig rijden blijft die 60) en met dat ding erin zal die wel 100 (+) maken... dus fock dat ding
_________________ Project: Aprilia rs sbk custom: viewtopic.php?f=14&t=15600
|
vr okt 30, 2009 2:00 am |
|
 |
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
 Re: koeling brommer
Robert63372 schreef: RonnyRacingTeam schreef: En waarom niet dan? En std cilinder zit op 80° op bedrijftemp. Vanaf de thermostaat opengaat krijgt hij terug al zijn koeling. Indien de rad groot genoeg is zal de temp snel terug zakken en zal de thermostaat terug sluiten. Op de snellere cilinders heb je deze niet nodig natuurlijk omdat zij meestal een lagere bedrijfstemp nodig hebben. Er bestaan wel instelbare thermostaten om tussen de slang te monteren kan je ze instellen op 60° BV.
Maar een thermostaat zorgt dus niet voor minder koeling maar voor een constantere temp. en std zou die ongeveer op 80° (kan ook 70° zijn) moeten liggen. Maar 60° is std echt wel te weinig! ik heb een doppler er1 maakt meer toeren als normaal, in de papiertjes bij de cilinder stond ook, remove dat ding, maar zoals ik al zei, in de winter kan het wel maar zomer niet! want als ik nu dik in de toeren blijf jagen wordt die 80-90 (rustig rijden blijft die 60) en met dat ding erin zal die wel 100 (+) maken... dus fock dat ding En waarom zal hij met dat 'ding' erin warmer worden als 80-90° Geef hier nu eens een goede reden voor, want ik denk dat jij niet volledig begrijpt hoe de thermostaat werkt. Vanaf de motor 80° is, is het net als de thermostaat er niet inzit en krijgt de brommer zijn volledige koeling, maar de thermostaat zal er dan voor zorgen dat hij niet kouder word als 80° En zoals ik al gezegd heb hoort een STD bromfiets 80° te worden als je van de std setup gaat afwijken, door er inderdaad een andere cilinder op te monteren zou het best is het niet de bedoeling dat hij zo warm wordt en zal er idd staan voorgeschreven om de thermostaat eruit te halen.
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
vr okt 30, 2009 9:30 am |
|
 |
huuboo
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm Berichten: 52 Woonplaats: Drachten
|
 Re: koeling brommer
lol mijn brommer heeft geen thermostaat. als je op bv. easyparts.nl kijkt bij koeling van Aprilia rs50 uit 2000 dan staat daar geen thermostaat bij. veel mensen zeggen ja hij zit op de cilinder. ik heb dat opengemaakt. zit gwn een gat in geen thermostaat dus. iemand met ervaring met thermostaten plz tell me waar je dat ding in moet doen. op je cilinder waar de slang op zit of tussen 2 slangen in. en werkt dat? maar het klopt wel dat zonder thermostaat de motor er heel lang over doet om warm te worden hij komt btw nu bij het eerste witte streepje  beter dan half blauw eerst
|
vr okt 30, 2009 3:57 pm |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
 Re: koeling brommer
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
di nov 03, 2009 2:42 pm |
|
 |
huuboo
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 22, 2009 1:51 pm Berichten: 52 Woonplaats: Drachten
|
 Re: koeling brommer
supervet  . ik zat te kijken bij cilinder ipv cilinderkop......... ik moet dus de cilinderkop eraf halen  , ik koop volgende maand toch een dr50 denk ik dus dan is het niet meer nodig. heb nu een stuk karton gedaan voor de radiateur. de meter zit nu precies in het midden na 5 km, ongeveer driekwart bedekt met karton 
|
wo nov 04, 2009 1:19 pm |
|
 |
Arnold-aprilia
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:13 pm Berichten: 244 Woonplaats: Middelburg
|
 Re: koeling brommer
Mooi, dan is het probleem opgelost! Maar zou als ik jou was wel een thermostaat erin doen.. anders blijf je aan de gang, als het een x nat is is dat karton zo verrot  . Of het echt super slecht voor de cilinder is weet ik niet, maar als je een 4takt hebt iig wel!
_________________ Mijn ex RSje viewtopic.php?f=13&t=13352
|
do nov 05, 2009 8:31 pm |
|
 |
|