De laatste aanschaf kriebels..
Auteur |
Bericht |
Filipino
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 09, 2005 7:49 pm Berichten: 666 Woonplaats: Bunnik
|
RoyalFufu schreef: mun ketting vloog er vandaag opeens tijdens het rijden eraf..  .. moet ik hem laten inkorten? ik ben daarna wel doorgereden (nadat ik hem er weer op had gezet)..
Dit is echt heel gevaarlijk, je achterwiel of je voortandwiel kan er door blokkeren waardoor je kan vallen of je blok een tik kan krijgen....
Kan je nagaan wat er gebeurd als je wiel blokkeert als je de bocht doorgaat (en das goed mogelijk)...
EDIT:
Als oplossing; ketting spannen, check de HOW-TO 
_________________ Pupp¡e In the end, it all comes together zegt:
doffers... klint best vet
|
ma jan 15, 2007 10:01 am |
|
 |
DennisRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 03, 2005 11:08 pm Berichten: 1466 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Alem
|
Idd, heb het ook gehad, maar reed toen zachtjes, dus ging niet plat, maar je brommer kan blokkeren ja..
Je kunt hem het beste spannen, maar als dat niet meer gaat , kun je een schakeltje er tussenuit halen ( als je nog een goede ketting hebt )
_________________ De NnisRs
|
ma jan 15, 2007 12:03 pm |
Persoonlijk album
|
 |
RoyalFufu
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 21, 2006 1:36 am Berichten: 103 Woonplaats: Amsterdam
|
Ik ben net bij Beumer de Jong geweest voor het spannen (ik was in de buurt). Het bleek dat me ketting niet veder gespannen kon worden omdat het schroefje al op zijn maximum was. Bovendien bleek dat de tandwiel en de ketting wel vervangen moeten worden.
Zij rekenen daarvoor ±150€
is dit een een goede prijs of echt te hoog? Kent iemand misschien een andere zaak in de buurt van Amsterdam die een second opinion kan geven?
|
ma jan 15, 2007 1:11 pm |
|
 |
palooka
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo sep 13, 2006 6:54 pm Berichten: 236 Woonplaats: heerle
|
dit is zowieso VEEL te hoog, het is niet zo moielijk om zelf de tandwielen te vervangen, als je de how-to eerst leest, en ff naar je brommer kijkt, kom je er waarschijnlijk al achter. en anders kun je het nog vragen, op het forum.
dit zou ik eerst proberen...
edit:
als het 1 keer mislukt om je ketting in te korten, kost het nog minder om een 2de te kopen...
_________________ in alle electrische apparaten zit rook,
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
ma jan 15, 2007 1:15 pm |
|
 |
RoyalFufu
ApriliaForum Member
|
Welke gereedschap heb ik allemaal nodig? Ik weet bijv. niet hoe ik de kappen eraf moet halen  ..
Ik ga het wel proberen strx want de HOWTO ziet er duidelijk uit alleen heb ik geen hefblok, maakt dat erg veel uit? of is het zo ook mogelijk?
Nog iets, welk merk tandwiel moet ik kopen? (als zoiets bestaat)
edit: wat betekend de verhouding tussen de tandwielen? bijv. 12-47 of 11-47, wat maakt het uit?
|
ma jan 15, 2007 1:22 pm |
|
 |
palooka
ApriliaForum Member
|
okay, het enige wat eraf moet, is je linker zijkap, hoe die er precies aan zit weet ik ook niet, want die heb ik niet. dit zijn (origineel) allemaal inbus bouten.
dan zit er een klein kapje over je voor- en achtertandwiel, deze gaan er ook af met inbus sleutels.
Je hoeft geen hefblok te hebben, het kan ook gewoon als hij op zijn standaard staat.
Er zijn niet echt merken, ik heb ze gewoon op speedparts besteld.
de verhouding die je hier noemt, is de verhouding tussen je voortandwiel en je achter tandwiel. bijvoorbeeld: voor 12 tands-tandwiel en achter 47 tands, dus 12-47.
deze verhouding bepaald, je topsnelheid, en hoe hard je optrekt. als je een groter achtertandwiel neemt, trek je harder op, als je een groter voortandwiel neem, zul je minder hard optrekken, maar heb je wel een hogere topsnelheid.
als je voor 1 tand erbij doet, staat dit gelijk aan achter drie tanden kleiner.
(hoop dat het duidelijk is)
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
ma jan 15, 2007 1:33 pm |
|
 |
palooka
ApriliaForum Member
|
hier de link naar een tabel voor snelheden, bij verschillende tandwiel verhoudingen:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... verhouding
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
ma jan 15, 2007 1:36 pm |
|
 |
RoyalFufu
ApriliaForum Member
|
thnx!!
Ik ga er even voorzorgen dat ik alle gereedschap heb.. Weet je misschien wat ik allemaal nodig heb? (het laatste dat ik je vraag ... denk ik  )
|
ma jan 15, 2007 1:47 pm |
|
 |
Filipino
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 09, 2005 7:49 pm Berichten: 666 Woonplaats: Bunnik
|
RoyalFufu schreef: thnx!! Ik ga er even voorzorgen dat ik alle gereedschap heb.. Weet je misschien wat ik allemaal nodig heb? (het laatste dat ik je vraag ... denk ik  )
Ketting kan je wel zelf, is echt niet zo moeilijk. (ben zelf ook niet zo handig met sleutelen maar dit kon ik zelf wel)
Het gaat stuk makkelijker met paddock stand maar je kan ook bierkratje gebruiken.
Een slijptol, een metalen pennetje (was de naam daarvan ook weer, centerpunt ofzo) en hamer zijn voldoende om je ketting in te korte...
_________________ Pupp¡e In the end, it all comes together zegt:
doffers... klint best vet
|
ma jan 15, 2007 1:51 pm |
|
 |
palooka
ApriliaForum Member
|
jep, dat was alles.
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
ma jan 15, 2007 1:54 pm |
|
 |
RoyalFufu
ApriliaForum Member
|
Ik ga deze week ergens een nieuwe tandwielset (11-47 of 12-47) en ketting kopen.. gaat de HOWTO dan ook op? Moet je een nieuwe ketting wel inkorten?
|
ma jan 15, 2007 2:20 pm |
|
 |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
palooka schreef: deze verhouding bepaald, je topsnelheid, en hoe hard je optrekt. als je een groter achtertandwiel neemt, trek je harder op, als je een groter voortandwiel neem, zul je minder hard optrekken, maar heb je wel een hogere topsnelheid. als je voor 1 tand erbij doet, staat dit gelijk aan achter drie tanden kleiner.
(hoop dat het duidelijk is)
als je wil weten wat de invloed is van vooraan een tandje meer of minder moet je aantal tanden van achtertandwiel delen door aantal tanden va het vootandwiel
het is niet perfect nauwkeurig, maar geeft wel een beter idee dan 3 tanden, wat niet steeds zo is, als 16/43 ofzo neemt dan merk je zelf dat dit niet klopt, net als 11/53 bv
verder wel goede uitleg :)
owja, als je een prop hebt met een standaard vertanding (12/47) dan ga je per 2mm die je verder uitboort ongeveer 10km/u sneller
gwn, moest je ooit je rs willen begrenzen 
ma jan 15, 2007 2:23 pm |
Persoonlijk album
|
 |
palooka
ApriliaForum Member
|
nieuwe ketting moet je altijd inkorten, en de how-to is dan hetzelfde.
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
ma jan 15, 2007 2:40 pm |
|
 |
RoyalFufu
ApriliaForum Member
|
wat vinden jullie van deze aanbieding:
http://www.euroscooters.nl/shop/product ... ts_id=2429
en van deze:
http://www.euroscooters.nl/shop/product ... ts_id=5943
of is het beter om een nieuwe achtertandwiel (voortandwiel heb ik niet nodig, net vervangen) en ketting (Regina Gold 415) te kopen op speed-parts?
|
di jan 23, 2007 2:17 am |
|
 |
Daan88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am Berichten: 1887 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: beemster
|
|
di jan 23, 2007 10:42 am |
Persoonlijk album
|
 |
|