Auteur |
Bericht |
spacejay
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za aug 28, 2010 8:11 pm Berichten: 68 Woonplaats: Schoondijke
|
 Aprilia rs50 rijd niet meer lekker achter een warmloper
Hoi mensen,
Gister ochtend reed ik naar school en ineens had hij niet veel compressie meer. Hij kwam niet boven de 9k toeren uit in zn 6 waar hij normaal 10k makkelijk haalt. Ik zag mijn olie lampje knipperen dus ik gelijk olie erin gedaan maar nog steeds reed hij niet lekker meer. Net voor de fietsenstalling op school hoorde ik van alles tikken in mijn motorblok en heb toen gelijk de brommer uitgezet. Even later heb ik de brommer gestart en opzich klonk hij wel goed. Ik heb hem toen toch maar naar de bromboer gebracht en hij kon er niks aan vinden. Hij heeft enkel het blokolie ververst en meer niet. Toen ik weg wilde rijden merkte ik al gelijk dat hij niet meer hard op trok en komt gewoon niet boven de 9k toeren uit in alle versnellingen.
Ik hoorde van iemand dat het kan zijn dat mijn karterkap gescheurd is en dat ik daardoor geen compressie meer heb? Kan dat? Weten jullie misschien wat er aan de hand is?
Velen dank alvast!
ps. als jullie meer info willen vraag er dan maar gewoon om;)
_________________ Aprilia rs50 Nero Black viewtopic.php?f=13&t=17851
|
za sep 17, 2011 12:46 pm |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
 Re: Aprilia rs50 rijd niet meer lekker achter een warmloper
Carterkap gescheurd dan zou je dat moeten horen aangezien er dan ook geluid van de motor door naar buiten komt. Dat lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Ik heb het idee dat je brommerboer de cilinder niet heeft opengetrokken. Wat je beschrijft zou een gebroken zuigerveer kunnen zijn. Om te kijken of dat inderdaad zo is kan je de uitlaat eraf halen en even met een zaklamp je uitlaatpoort in schijnen als de zuiger net onder BDP staat, of je kan de cilinder eraf trekken om het te controleren (wat toch wel het meest verstandig is).
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
za sep 17, 2011 1:06 pm |
|
 |
rs 125 corser
ApriliaForum Member
|
Een beetje zaak draait een compressietester in je bougiegat en weet binnen een minuut of je cilinder open moet.
_________________ “Karakter is belangrijk.. maar je moet er wel mee over straat kunnen”
|
za sep 17, 2011 10:11 pm |
|
 |
stefan rs2
ApriliaForum Member
|
bij mij komt er sinds ik een vastloper ook af en toe een tik uit het blok met stationair, heb een gebruikte cilinder gekocht bij schakelbrommeronderdelen.nl maar die cilinder vond ik er ook al slecht uit zien:S zuiger zat al een putje in op de zuigerkop. Zou dat hierdoor kunnen komen of zijn me krukaslagers gwn kapoet?
|
zo sep 18, 2011 11:04 am |
|
 |
DaliasD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 03, 2010 7:07 pm Berichten: 195 Woonplaats: nieuwleusen
|
Stefan rs2
je moet even een eigen topic starten. TS hier wil ook graag antwoord op zijn vraag/probleem.
_________________ Luuk1488 schreef: Er moet toch wel een goeie rotor zijn met licht? Ja kan natuurliljk ook altijd nog een dynamo nemen tegen me wiel aan..
|
zo sep 18, 2011 8:12 pm |
|
 |
MartinW0527
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm Berichten: 10527 Woonplaats: 0527
|
stefan rs2 schreef: bij mij komt er sinds ik een vastloper ook af en toe een tik uit het blok met stationair, heb een gebruikte cilinder gekocht bij schakelbrommeronderdelen.nl maar die cilinder vond ik er ook al slecht uit zien:S zuiger zat al een putje in op de zuigerkop. Zou dat hierdoor kunnen komen of zijn me krukaslagers gwn kapoet? denk eerder je krukas zelf, gezien je een vastloper hebt gehad, en de originele am6 krukassen niet bepaald sterk zijn.
zo sep 18, 2011 8:49 pm |
|
 |
aprilialover
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 28, 2009 1:44 pm Berichten: 574 Woonplaats: thuis
|
Heb je er ervaring mee dan Maat van mij heeft een orginele am6 krukas die 130.000 gedraaid heeft en geen cm speling. Maar wat martin zegt klopt wel kan zijn dat je krukas een flinke tik heeft gehad.
_________________ Ik zoek een blok van een oud vrouwtje die hem alleen heeft gebruikt voor boodschappen.
|
zo sep 18, 2011 8:52 pm |
|
 |
MartinW0527
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm Berichten: 10527 Woonplaats: 0527
|
nee, maar het is gewoon algemeen bekend. en daarbij kun je zeggen wat je wilt, maar ik geloof niet dat er iemand 130000km met 1 am6 krukas doet. 
zo sep 18, 2011 10:05 pm |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Het is ook een derbi rijder die het zegt...
Stefan, puntje in je zuigerkop is misschien normaal, anders dan heeft hij misschien iets te warm gelopen op de vorige brommer dat daardoor een stukje van de zuiger is gesmolten.
Krukas laten controleren op speling en eventueel een nieuwe big-end lager.
Enne, Martin, dat kan prima hoor. Maar je zal het big-end lager wel een keer moeten vervangen. En zo slecht zijn die krukasjes niet, want ik heb met een dr80 op dat ding lopen hameren als ik weet niet wat maar die DR was eerder stuk dan de krukas.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
ma sep 19, 2011 9:06 am |
|
 |
stefan rs2
ApriliaForum Member
|
krukas heeft geen speling, maar die 2de handse cilinder zag er slechter uit dan mijn oude cilinder die 19k erop had zitten evenals de zuiger.
|
ma sep 19, 2011 11:06 am |
|
 |
team-rs
ApriliaForum Member
|
*Vincent* schreef: Het is ook een derbi rijder die het zegt...
Stefan, puntje in je zuigerkop is misschien normaal, anders dan heeft hij misschien iets te warm gelopen op de vorige brommer dat daardoor een stukje van de zuiger is gesmolten.
Krukas laten controleren op speling en eventueel een nieuwe big-end lager.
Enne, Martin, dat kan prima hoor. Maar je zal het big-end lager wel een keer moeten vervangen. En zo slecht zijn die krukasjes niet, want ik heb met een dr80 op dat ding lopen hameren als ik weet niet wat maar die DR was eerder stuk dan de krukas. mijn origineele is gebroken en zo heeft keij ook nog een krukas ligen met de zelfde breuk, zo sterk zijn ze dus nie 
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
ma sep 19, 2011 1:19 pm |
|
 |
RSjoep
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 07, 2011 9:12 pm Berichten: 2298 Woonplaats: 0418
|
als het big end lager versleten is en/of krukas uit balans zit die kans er wel is in dat ze breken als er dan ineens en paar pk meer opkomt
ma sep 19, 2011 5:19 pm |
|
 |
stefan rs2
ApriliaForum Member
|
mijn is origineel onbegrensd, dus zal niet zoveel pk opkomen:P
|
di sep 20, 2011 4:14 pm |
|
 |
Maup
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm Berichten: 1791 Woonplaats: Maasdijk
|
aprilialover schreef: Heb je er ervaring mee dan Maat van mij heeft een orginele am6 krukas die 130.000 gedraaid heeft en geen cm speling.Hehe, nice.
_________________ Vertrouwen is goed, controle is beter.
|
di sep 20, 2011 4:34 pm |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
Maup schreef: aprilialover schreef: Heb je er ervaring mee dan Maat van mij heeft een orginele am6 krukas die 130.000 gedraaid heeft en geen cm speling.Hehe, nice. wel 9 mm speling, gelukkig geen cm.
|
di sep 20, 2011 4:42 pm |
|
 |
|