HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr apr 04, 2025 1:33 pm

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Problemen met rijden 
Auteur Bericht
RobertSch
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Problemen met rijden
Hallo,

ik heb nog niet zo lang geleden een brommer gekocht.
Hij reed prima todat ik er op een dag problemen mee kreeg.
Wanneer ik de brommer start en probeer weg te rijden gaat hij in de eerste versnelling niet harder dan +-10km/h.
Ook valt de brommer uit als je geen gas geeft, en als je schakelt naar een andere versnelling gaat de brommer ook niet harder dan 10km/h.
En ook start de brommer niet goed meer, ik moet hem altijd aanlopen.
Weet iemand wat dit probleem is en hoe ik het kan verhelpen?

do apr 26, 2012 8:49 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen met rijden
wat voor geluid maakt hij wanneer hij loopt?
schuurt er iets?
gaat aanduwen makkelijker dan eerst? je hoort hem niet in zijn 1 te kunnen aanduwen.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

do apr 26, 2012 9:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RSjoep
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
stationair wegvallen en kut rijden wil wel is een viea membraam zijn.

do apr 26, 2012 10:10 pm
Profiel
hansjeeh
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
valse lucht ?

vr apr 27, 2012 9:26 am
Profiel
RobertSch
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Wat wordt er bedoelt met valse lucht?
De brommer maakt verder geen rare geluiden.
Ik loop de brommer aan in z'n vrij en tijdens het aanlopen schakel ik naar z'n 1 waardoor de brommer aangaat.
Het probleem is dat ik gewoon niet meer vooruit kom als ik gas geef.

za apr 28, 2012 12:52 pm
Profiel
marien
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Maak het luchtfilter en de carburateur eens schoon.

zo apr 29, 2012 2:54 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
fx259b
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ik zou gewoon de makkelijke dingen eens proberen, bougie vervangen,carburateur en luchtfilter schoonmaken etc.
zo te horen deed je brommer het eerst wel goed? dan zal het vast niet iets heel ernstigs zijn. ik denk gewoon aan een kapotte bougie. maar licht eens toe je zegt wel hij rijd maar 10 km/h maar hoe? stotterd hij heel erg of..... ?

Wat is valse lucht?
Bij valse lucht krijg je een te arm mengsel in je cilinder. Dit komt omdat er teveel lucht in je mengsel zit. Deze lucht wordt dan aangezogen na je carburateur. (Als het voor je carburateur zou zijn dan zou je er een grotere sproeier indoen en dan loopt hij toch gewoon goed)

Wat zijn de symptomen van valse lucht?
Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat

Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.

Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.

Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.

Je cilinder wordt veel te heet

Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
Je bougie wordt wit/grijs.

Dit heeft vaak tot gevolg dat als je een tijdje hebt gereden hij stationair wat staat te loeien. Je hoort eigenlijk een helemaal egaal geluid dan en hij slaat snel af.

Je kunt een warmloper krijgen (je brommer houd dan ineens in, het voelt een beetje alsof je hem een versnelling terug zet. Hij reageert dan ook helemaal niet op gas geven.)

Je kunt een vastloper krijgen (dit is zeg maar een erge vorm van een warmloper, Je zuiger zet door de warmte zo ver uit dat hij vast komt te staan in je cilinder (dit heeft ernstige gevolgen 9 van de 10 keer) je achterwiel blokkeert hierbij ineens)

Het kan zo heet worden in je cilinder dat de brommer door blijft lopen als je het contact uitzet. Je bougie/ kooldeetjes zijn dat aan het gloeien door de hitte. (als dit je gebeurt zet dan je contact uit, koppeling in, geef volgas, trek je choke uit en loop naar huis en fix daar het probleem.)

Je cilinder en je zuigerveren slijten een stuk harder door de hitte maar dat merk je pas op de langere duur.

Op welke plekken kun je valse lucht hebben?
Dat is na de carburateur en voor de uitlaat. (dus niet bij een gaatje in de uitlaat)Dit zijn de meest voorkomende plekken:
tussen de carburateur en het spruitstuk
tussen het spruitstuk en de cilinder
tussen het blok en de voet van je cilinder
tussen de pet en de cilinder
bij de linkerkrukkaskeerring

Op al deze plekken zit een pakking/ keerring let er altijd op dat deze netjes plat zijn (niks dubbel gevouwen) dat ze heel zijn, en niet heel erg dik. Vaak is het verstandig een pakking te gebruiken met daarbij vloeibare pakking.

Op de volgende plekken wordt ook nogal eens valse lucht aangezogen:
Je olie nippel op je spruitstuk. Deze moet ?f aangesloten zijn op het oliepompje ?f de nippel moet dicht zitten (DIT IS HET BIJ HEEL VEEL MENSEN). Je nippel kun je vaak goed afsluiten door er een dun slangetje aan te zetten met een parker-schroef erin gedraaid. HET IS ALTIJD GOED DAT FF VOOR DE ZEKERHEID TE DOEN

Bij de bougie. Als deze er niet vast inzit, als dat ringetje aan de bougie krom is, of als het schroefdraad eraan is. Dan trilt ie wat (los) en dan kan er lucht langs.

Denk je dat je valse lucht hebt maar kun je het bij de vorige plekken niet vinden. Kijk dan of er op andere plekken beschadigingen zitten. En of alles goed aangedraaid is (dus niet dat bijvoorbeeld je spruitstuk aan je cilinder zit met 3 schroeven omdat er bij 1 geen goed schroefdraad meer inzit) Je moet er ook op letten of je spruitstuk/ carburateur/ pet niet krom is.

Hoe kun je checken of je inderdaad valse lucht hebt?
Je laat je brommer stationair lopen (liefst in hele lage toeren). En dan spuit je op de "kansmakende plek" terpetine (je moet dus ff een spuitbus met terpetine halen). Als je brommer dan afslaat (of ineens anders gaat lopen). Dan zuigt hij daar valse lucht. Je kunt ipv Terpetine ook haarlak, deo, luchtverfrisser, remreiniger enz. gebruiken. (het liefst wel iets wat brand, dat kun je checken door er een aansteker voor te houden )

bron:http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/130

di mei 01, 2012 12:52 am
Profiel
RSjoep
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Dus hij stottert?

di mei 01, 2012 8:03 am
Profiel
RobertSch
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik denk niet dat het valse lucht is eerlijk gezegd.
De brommer stottert ook niet. Als ik de brommer start en hem in z'n 1 zet kom ik bijna niet vooruit. Ook schakelen naar z'n 2 heeft geen zin.

di mei 01, 2012 10:41 am
Profiel
PeteRSchouten
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
goed, je hebt dus simpelweg geen vermogen. Dat kan liggen aan je onsteking, mengsel of compressie.

het is aan jou om dingen uit te sluiten, niet aan ons om dingen te gissen.

di mei 01, 2012 7:06 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]