HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma apr 21, 2025 3:25 am

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Brommert loopt kut, overbelast/warmloper? oid? 
Auteur Bericht
Recrush
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Brommert loopt kut, overbelast/warmloper? oid?
Eerst en vooral, dit gaat over mijn tomos. Ik weet dat er een tomosforum is maar hier voel ik me thuis jwz.

In ieder geval.. Wilde vanmorgen de tomos pakken en wilde niet starten (kickstart). Geen tijd om naar te kijken dus de fiets gepakt. Eenmaal thuis nog een paar keer geprobeerd, wilde niet. Nu heb ik er daarnet even tijd voor genomen en uiteindelijk wilde hij starten, maar reageerde erg verschillend op het gas. Ene keer had hij de neiging uit te vallen, andere keer maakte hij wel een beetje toeren maar niet zoals het hoort.
Uiteindelijk was hij rijdbaar, dus ik wilde ff een rondje doen. Nu houdt hij e-n-o-r-m in, niet vooruit te branden. Overschakelen doet hij wel (2-speed) maar ook in de tweede versnelling gaat ie niet harder dan 10-15km/u.

Het enige wat ik als oorzaak kan bedenken is dat hij een beetje overbelast is geraakt, heb alleen geen idee of dit reëel is?
Was gisteravond namelijk met wat mensen door het dorp aan het rijden en uiteindelijk zaten we met zijn drieën op de tomos (bij elkaar zo'n 150-160kg). Hij reed wel super langzaam maar gewoon als het hoort (behalve dat het licht niet echt even goed werkte). Uiteindelijk bergopwaarts gegaan, redelijk steile helling maar heeft het wel gered tot boven, maar echt héél erg langzaam. Hij had er mega veel moeite mee. Daarna reed hij gewoon weer zoals het hoort. Uiteindelijk nog wat rondgereden en uiteindelijk met zijn 2'en vertrokken, de 2e persoon afgezet en laatste stukje alleen gereden, gewoon zoals het hoort zonder problemen. En dat brengt ons bij vanmorgen waar hij niet wilde starten.

Het eerste wat dus bij mij in me opkwam is overbelasting -> warmloper ofzo? Of had hij dan al direct kut moeten rijden, ook voordat ik thuis was..
Iemand?

di aug 11, 2009 3:01 pm
Profiel
Chrizu-kun
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brommert loopt kut, overbelast/warmloper? oid?
Nou als jullie per stuk maar +-50KG wegen :0o: (wat onwaarschijnlijk is) en dan het totaal plaatje van belasting op 160KG valt is het net alsof 2 normale kerels van 80KG erop zitten. Dus echt overbelast lijkt dat me niet. Tis een Tomos maar ik heb zelfs is een keer met mijn zus achterop gereden op me Puchie en ze hield 2 dikke emmers aan de zijkant vast vol met verf. Dat kwam wel op meer dan 160KG neer :D: Puch reed daarna nog gewoon relaxt door.

Kijk anders of je choke niet blijft hangen, of je carb schoon is, je luchtfilter niet verstopt, of dat er iets ongelooflijk hard aanloopt. Pakking stuk waardoor hij valt lucht maakt? (Deo test).

di aug 11, 2009 3:24 pm
Profiel
Recrush
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bedankt, daar kan ik wat mee. :^^:
Gewicht zal wel zoiets geweest zijn.. Kleine personen.

Met wiel van de grond lijkt hij overigens wel gewoon volle toeren te kunnen maken, heb alleen niet gekeken hoe de reactie toen verder was.

di aug 11, 2009 3:30 pm
Profiel
Recrush
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Luchtfilter eraf gehaald en inderdaad, je choke bleef hangen. Best raar aangezien ik daarvoor ook al een paar keer aan de gashendel heb lopen trekken. Maar daarnet schoot hij weer netjes terug en hij rijdt weer prima..

Vond het overigens sowieso wel raar aangezien het hendeltje v/d choke niet helemaal naar beneden stond maar halverwege/iets naar boven. Dus hij leek al uit te staan.

di aug 11, 2009 5:18 pm
Profiel
Chrizu-kun
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Mijn choke bleef hangen? :P Grapjuuuh. Blij dat je probleem makkelijk op te lossen was. :thumleft: :{-):

di aug 11, 2009 6:04 pm
Profiel
Recrush
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ja jouw choke. :D: Nee typfout natuurlijk. :^^:

di aug 11, 2009 7:22 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]