Stijgende accijns prijzen op brandstof
De accijnzen in Nederland behoren samen met die van Groot Brittanië, Frankrijk en Duitsland tot de hoogste van Europa. Meer dan 65% van de opbrengst van 1 liter benzine gaat naar de overheid. Bovendien hanteert de overheid ook nog eens een jaarlijkse inflatiecorrectie over de accijnzen, waardoor de prijzen bijna ongemerkt hoger worden.
De prijs van brandstof komt tot stand door de productieprijs, het transport, en de kosten van het benzinestation bij elkaar op te tellen. Daar over heen heft de regering belasting. (Zie grafiek voor de prijsopbouw van de verschillende soorten brandstof)
Hoe
De brandstoffen zijn de afgelopen jaren enorm in prijs gestegen. In 2003 kon je nog voor 65 eurocent aan de pomp een liter diesel halen. Nu is dat al ruim 1 euro geworden. Deze prijsstijging komt gedeeltelijk tot stand door de druk op het midden-oosten, waar veel van onze olie vandaan komt en de verhoogde vraag naar olie door het zich in rap tempo ontwikkelende China.
Percentage accijnsbelasting
Wanneer er een percentage accijnsbelasting op de benzine geheven wordt gaat dat als volgt te werk:
Kale benzineprijs (euro 95) : € 0.48. De accijns en btw zorgen ervoor dat dit bedrag op €1.37 komt. (gegevens 2005)
Wanneer de kale brandstofprijs stijgt, blijft het accijns en btw percentage gelijk. Een percentage over een hoger bedrag levert automatisch een hoger accijns en btw bedrag op. Hierdoor verdient de overheid heel veel geld met de hoge olieprijzen.
Daarnaast is door Wim Kok, in 1991 een extra belastingmaatregel ingevoerd: het zogenaamde 'kwartje van Kok', om een begrotingstekort te verminderen. De bedoeling was dat deze maatregel van tijdelijke aard zou zijn, helaas heeft niemand zich er in het kabinet over gebogen om dit weer in te trekken. Het kabinet Balkenende II gebruikt de inkomsten van het 'kwartje van kok' voor verbetering en investeringen in wegen, vaargeulen en openbaar vervoer.
Update 3 september 2007:
Per 1 juli 2008 gaat de diesel accijns 3 cent omhoog en per 1 juli 2009 nog eens een cent.
Benzine wordt nog niet duurder, maag de LPG gaat op 1/7/2009 met 1.5 cent en een jaar later nog 1 cent omhoog.
Bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... dstof.html
thx to Melvin rs