Het is nu officiëel, de Aprilia RSV4 komt er nu toch écht aan. Vandaag kregen we het volgende persbericht binnen:
Met 31 wereldtitels, 250 MotoGP overwinningen en 8 overwinningen in de Superbike klasse in de laatste 16 jaar is Aprilia met recht een legende in de moderne motorsportwereld. Dankzij het toepassen van revolutionaire technische oplossingen en innovatieve designs hebben Aprilia motoren gedomineerd op circuits over de hele wereld. Deze sportieve erfenis was van grote invloed bij het onstaan van de Aprilia RSV4, de motorfiets die 3 voudig wereldkampioen Max Biaggi in 2009 in de Superbike competitie in zal zetten.
De RSV4 is volledig ontwikkeld binnen Aprilia’s eigen racing division en staat door de gebruikte technieken en zijn unieke design alleen in zijn klasse.
Door gebruik te maken van de ervaringen uit de MotoGP klasse en de succesvolle Aprilia racing teams kon een exclusieve race replica gebouwd worden. De RSV4 zit vol met innovatieve oplossingen en design features die van een merk als Aprilia verwacht mogen worden, zoals een extreem sterk V4 motorblok in een licht en compact frame.
De 999cc metende V65°-viercilinder motor is de meest revolutionaire en meest krachtige motor ooit ontwikkeld door Aprilia. Het nieuwe motorblok maakt gebruik van een ride-by-wire systeem en beschikt over verschillende selecteerbare mappings. Het multi mapping syteem biedt grenzeloze mogelijkheden om voor een ieder een unieke vermogensafgifte te creeëren en is te combineren met traction control (standaard op raceversie)
Door te kiezen voor een V4 motor kon een korte opbouw van het motorblok gerealiseerd worden, de korte bouw is erg positief voor het toepassen van een langere swing arm en een betere massa centralisatie, dit draagt weer bij aan betere rijeigenschappen. De smalle opbouw van de V4 zorgt tevens voor extreme aerodynamische waarden te opzichte van elke 1000cc viercilinder lijn motor.
De throttle bodies beschikken over variabele inlaat trajecten waarbij de voorste en achterste cilinders onafhankelijk van elkaar in lengte te varieëren zijn.
De volledige elektronische controle van zowel injectie, ontsteking, gasstand en inlaattrajecten zorgt voor optimale gasresponse en controle onder alle omstandigheden.
De toegepaste casette versnellingsbak en slipkoppeling benadrukken nogmaals het race karakter van de RSV4.
De RSV4 is ontwikkeld vanuit een “racing” oogpunt en beschikt over alle instelmogelijkheden die je terugvindt op een hedendaagse sport motor, echter de RSV4 blinkt uit door een volledig instelbaar chassis. Het aluminium frame en de swing arm zijn samengesteld uit dik-wandige giet en extrusie delen. Naast rijhoogte zijn ook de balhoofdshoek, swingarm hoogte en zelfs de positie van het motorblok instelbaar. Hierdoor kan altijd de optimale afstelling gevonden worden.
De gebruikte componenten zijn zoals je van Aprilia gewend bent van het hoogste kaliber, met ondermeer een Öhlins voorvork, schokbreker en stuurdemper ondersteunen het rijwielgedeelte. Brembo monobloc remklauwen zorgen voor ultieme remkracht en de gesmede aluminium wielen dragen bij aan de stuureigenschappen en een lager gewicht.
De styling van de RSV4 volgt dezelfde innovatieve weg als de technische ontwikkeling, geen enkel compromis is gesloten om de prestaties op een nog hoger niveau te krijgen. Een in de windtunnel ontwikkelde kuip zorgt voor uitstekende arodynamische waardes en benadrukt het race karakter. De triple koplamp maakt de RSV4 herkenbaar en uniek vanaf de eerste indruk.
Bron:
http://www.aprilia.nl