Re: 2011 Aprilia RS4 125cc - 4 takt + 50cc 2 takt
In de (professionele) racerij is er maar 1 reden waarom ze niet eerlijk tegen 4takten mogen strijden. Als de hele wereld ziet, dat simpele 2takten races winnen, kopen niet meer zoveel mensen die duurdere en ingewikkelde 4takten! EN ZO ZIT DAT!!!
All about the money & politics!!
Denk jij dat Yamaha, Suzuki, Kawasaki en Honda het graag hebben dat veel mensen een simpele goedkope 2takt kopen, en die ook nog zelf kunnen repareren?!
Nee, zij zien veel leiver dat je een ingewikkeld voertuig koopt, die je bij voorbaat wegbrengt voor reparatie, duurder in onderdelen en duurder is bij aanschaf..!
Gelukkig winne de 2takten in de amateur klasses wél nog vaak genoeg!
Maar daar komt geen groot publiek die de grote merken als doelgroep hebben..
KTM zegt toch dat ze ook met hun huidige onaangepaste 2t blokken ook de euro5 met gemak kunnen halen. Zonder de geplande injectie. Dan worde het weer te gemakkelijk voor de 2t.
Buitenboord 2t motoren met het nieuwe e-tec systeem. TM, GasGas en Husqvarna testen met Directe injectie. Krachtiger, schoner , en even zuinig en soms zelfd nog zuinger dan 4t. Raar he?
En die XR100 die in dat voorbeeld word gegeven is een zogenaamde fun bike.
Maar toch ken ik meerdere funbikes, ook met nog minder dan 100cc, die je MEER dan 10 keer zoveel FUN bezorgen dan een XR100, en ja dat zijn 2takten!
Over laagtoerige 2takten gesproken, ik ken iemand die nu al 4 jaar lang dezelfde zuiger in zijn CR500 heeft. Hij rijd alleen sporadisch in de zomertijden, maar compressie is nog hetzelfde.
Wat die RS4t-125 betreft: Dat is idd gemakkelijk om meer en meer 16jarige mede-europeanen en automobilisten zo'n ding aan te smeren. All about money and sales! Fun can go to hell!?
En wat betreft 2t vs 4t, neem ik altijd de motorcross als voorbeeld.
Moderne hoogtoerige 4takt competitie blokken moeten vaak olie en oliefilter wissel krijgen.
Komen die kosten overeen met een fles goede 2t olie?
En wat gebeurt als je zo'n 4takt onverhoopt over zijn toeren laat vastdraaien?
Is die 4takt vastloper dan goedkoper dan totaalschade bij een 2t blok?
Met kleppen, nokkenassen etc die niet op 2t zitten, en dus ook niet kunnen sneuvelen en/of slijten. 4Takt heeft nogsteeds niet bewezen dat het op elk gebied beter is dan 2takt.
Qua prijs is de 2t ook goedkoper in aanschaf, dus beter toegankelijk voor het meer gewone volk, i.p.v. de rijksten. Nieuwe RM125 = 5490EUR. Nieuwe RM-Z250 is 7290EUR.
Prijsverschil van 1800EUR bij aanschaf. Voor dat bedrag ben je met je 2t al 2 a 3 jaar verder, en verbeterd in je mooie hoby! 1800EUR koop je flink wat olie en zuigertjes voor. En voor een hobbyrijder die slechts af en toe gaat rijdenen, en dus niet wekelijks meestrijd voor belangrijke prijzen/punten, is 2t vooralsnog de betere optie. Niet iedereen heeft sponsoren die je financieel helpen als er iets kapot gaat. Prijzen van 2t en 4t uitlaten en andere onderdelen weleens vergeleken? En de gewone hobbyrijder moet als het erop aankomt, zelf alles betalen en repareren want hij heeft geen team van monteurs. Wederom een winst voor de simpele 2t op dit gebied.
Ik zal maar niet gaan praten over de benodigde lap-tops en electronische efi-tuning tools die voor de nieuwste 4takten nodig zijn, want van die kosten daar ga je van
Afijn, ik voel mij persoonlijk weer opgelucht van een paar scheten die mij dwarszaten...
p.s. Ten faveure voor alle 4takt fans en profeten die hierop gaan happen;
Het is mij inderdaad ook bekend dat een 4takt die NIET is gemaakt als COMPETITIE voertuig,
maar als dagelijks (straat)voertuig, niet altijd veel slijt en soms zelfs best degelijk kan zijn!