Aprilia AF1 europa met AM5
Heey!
niet al te lange tijd geleden kwam ik deze advertentie tegen :
drie weken lang heb ik geprobeerd deze jongen te bereiken maar wegen vakantie is me dat een lange tijd niet gelukt, tot ik afgelopen week een mailtje kreeg dat ik wel een keer langs kon komen.
Omdat ik vanuit groningen moest komen is dat nog niet zo een twee drie gedaan. Ik heb kunnen regelen dat ik in rotterdam kon overnachten en ben daar dit weekend dan ook met de trein heen gegaan. Met een maat van mij zijn wij vrijdag meteen na rotterdam naar maassluis gegaan waar deze brommer stond. Proefrit gereden, alles goed bekeken, wat van de prijs af gedaan en ik heb de sleutels dan ook die dag nog in men eigen zak kunnen steken.
Omdat een brommer niet met de trein mee mocht staat hij op het moment nog bij kennissen van mij daar in de buurt.
het is de een AF1 europa,
- waarschijnlijk ergens tussen 1990 en 1992 gemaakt.
- Er zit een nogal nieuw AM5 blok onder,
- 50cc snel cilinder,
- op het moment nog sproeier 75,
- voor is er een goede schijfrem op gezet.
- achter zaten er al schijfremmen
- 5 versnellingen
- er zit een orgineel teller unit op alleen werkt de toerenteller nog niet door een verkeerde kabelboom.
- er zit een streetfighterkapje op maar die wordt waarschijnlijk vervangen voor het orginele voorlicht, dit werkt ook nog niet door de kabelboom.
- er zit een aprilia uitlaat onder met carbon einddemper, of deze orgineel is weet ik niet, ik denk het zelf niet.
- achter heeft hij een zeer klein tandwiel zitten.
- de accu mist
- geen electrische start en de kickstarter mist ook nog maar die komt er ook nog op als het goed is.
Omdat er achter een heel klein tandwiel op zit trekt hij tot de 20kmph heel langzaam op (echt heel sloom) maar na de 20kmph krijgt hij de smaak te pakken en zit hij binnen notime op de 80kmhp (in zijn 3) daarna is het overschakelen naar zijn 4 en hiermee kan je makkelijk doorrijden tot de 100kmph. Ook omdat er een klein achtertandwiel opzit kan je hem wel doorschakelen naar zijn 5 maar dat trekt hij niet meer, waardoor zijn top dus op de 100 a 105 kmph ligt (+- 5kmph op auto teller).
Er gaat een hoop aan gebeuren:
- blok helemaal goed afstellen
- kickstarter er op
- verlichting er op
- accu er in
- voorrem afstellen
- kappen spuiten (en ik denk voorspatbord vervangen (zit een scheur in))
- nieuwe zadelovertrek
- frame stralen en (foute) lasnaden verbeteren.
- ik zou graag traanplaat tegen de onderkant van de kont aan hebben.
- nieuwe kroonplaat
- groter achtertandwiel zodat de top wat lager ligt en hij sneller op trekt (en de 5e versnelling nog haalt). De top moet zoiezo naar beneden, ik heb nog vrijweinig ervaring met rijden en schakelen, 70 is denk ik eerst wel snel genoeg, eventueel later wel weer goed omhoog gooien, maar eerst maar even ervaring op doen.
- en alle overige dingen die we tegen komen als hij uitelkaar gaat.
Als alles goed gaat wordt hij in het donkerblauw metalic gespoten, de 2 kleine hoek zijkappen worden wit, en de velgen ook, frame blijft de orginele kleur. Ik laat hem in andere kleuren spuiten omdat hij zoiezo de orginele kleur al niet meer heeft. De verf die er nu op zit is amateuristisch gedaan, begin dus ook al te bladeren en dat ziet er niet echt leuk uit ofzo
Heel verhaal, maar dat zijn de plannen dus
dit is zoals hij er nu bij staan:
groeten,
Alexandre