HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 5:49 pm

Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 AF1 Futura AM5 project. 
Auteur Bericht
Rudi-vg30dett
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht AF1 Futura AM5 project.
Hallo iedereen,
M'n naam is Rutger ik kom uit midden nederland en ben 22 jaar. Ik heb een tijdje terug een AF1 futura met AM5 blok gekocht waar al het een en ander aan gedaan was maar er zat geen kenteken bij. Ik kan pas in september bij de RDW terecht (wachttijd van 3,5 maand :DD: ) dus heb ik nog genoeg tijd de brommer origineel te maken.
Ik ga hem in hoofdzaak gebruiken als dagelijks vervoer maar als ik eens wat tijd over heb kom ik nog wel eens koekeloeren op meetings e.d.

Ik ben van plan 2 setups voor het blokkie te maken, 1 snelle en een standaard setup. Ik heb inmiddels al aardig wat spullen verzameld.

Het AM5 blok is voorzien van een Doppler volle wangen krukas door de vorige eigenaar evenals nieuwe lagers en keerringen. Er zat toen ook een 21mm Delorto carb op met passend spruitstuk, een Metrakit pro race uitlaat en een Gilardoni 74cc cylinder. Dit is alleen niet helemaal goed gegaan....

De cylinder liep vast niet lang nadat ik hem gekocht had, met een dik gat in de zuiger. De oorzaak was snel gevonden en ook de reden voor de waardeloze power band, de cylinder pastte helemaal niet op de carters. De 2 kleine poortjes tegenover de uitlaat waren voor 75% bedekt door het carter en de poorten aan de zijkant sloten ook niet goed aan. Doordat er slijpsel vd zuiger bij de krukas was gekomen besloot ik het blok te splitsen en de carters te bewerken en schoon te maken. Dit was niet erg makkelijk aangezien ik nergens een werkplaatshandboek heb kunnen vinden :X: Uiteindelijk toch gelukt...

Ik weet nog niet precies wat voor snelle setup ik wil gaan maken. Ik vond een Pro race cylinder nieuw voor 230 euro maar dat is wel gelijk een erg snelle, maar wel goed passend bij de uitlaat. Indien ik die ga halen wil ik ook een grotere carb en spruitstuk erop zetten.

Voor de standaard setup heb ik alleen nog een carb-veertje nodig en een originele uitlaat en spruitstuk, zodat ie ook weer begrensd kan worden.
Verder heeft de brommer nog wat aandacht nodig, de lak is bagger zo met de spuitbus door de vorige eigenaar erop gespoten :00/: Het donkerdere rood bevalt me wel dus wordt het waarschijnlijk een grijs gecoate frame/wielen met rode kappen.

Ik zal zo af en toe laten weten hoe het gaat en ik heb nog een hoop vragen maar daarvoor zal ik eerst de zoekfunctie eens goed gebruiken :D

Groeten, Rutger

Bijlagen:
af2.jpg
af2.jpg [ 114.54 KiB | 9201 keer bekeken ]
af1.jpg
af1.jpg [ 76.64 KiB | 9200 keer bekeken ]
zo jul 22, 2007 8:17 pm
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
haha dom van die vorige eigenaar ik zie al dat je leuke plannen hebt brommer ziet er verder leuk uit en kleurencombinatie is ook toppie succes ik zal het volgen :thumright:

zo jul 22, 2007 8:24 pm
Profiel
Rudi-vg30dett
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Toen ik de eerste keer ging kijken en ook de keer dat ik hem ophaalde rookte ie erg zwaar en liep een beetje rauw. Er zat en 94 sproeier toen in. Thuis gekomen verzoop ie de hele tijd waarna ik er een 88 in heb gezet. Hij liep wat beter, maar verzoop nog steeds. Van een 86 naar 84 en toen deed ie het het beste, maar had nog steeds een waardeloze extreem korte power band. Op een gegeven moment was ik met een gangetje van 105 aan het cruisen (hij haalde net over de 125 op de teller dus was niet op vollast) en het was in 1 zucht afgelopen :!:

zo jul 22, 2007 8:33 pm
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
oh toch jammer van zuigertje :{}:

zo jul 22, 2007 9:02 pm
Profiel
rs joost
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
waar komt die vandaan ?

maaruh als jij een cilinde rop je carters zet sluit die 9 van de 10 x niet mooi aan , dus dat is geen oorzaak geweest , of je squish stond verkeerd , of verkeerde afstelling , of een verkeerde hittegraad bougie ,

zo jul 22, 2007 9:21 pm
Profiel
af1 futura
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
een mooi project ik heb zelf pas ook een af1 futura gekocht .die heb ik ook helemaal opgeknapt. ik zal dit project zeker volgen ik ben benieuwt hoe hij word succes met je project

zo jul 22, 2007 10:00 pm
Profiel
WillemB
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 1
Antwoord met een citaat
Bericht 
Op de pics ziet het spuitwerk er best wel okay uit moet ik zeggen hoor. Een glans en geen doffe plekken... in het echt dus bagger? Succes er in ieder geval mee! Potentieel projectje :^^:

zo jul 22, 2007 11:04 pm
Profiel WWW
Rudi-vg30dett
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
rs joost schreef:
waar komt die vandaan ?

maaruh als jij een cilinde rop je carters zet sluit die 9 van de 10 x niet mooi aan , dus dat is geen oorzaak geweest , of je squish stond verkeerd , of verkeerde afstelling , of een verkeerde hittegraad bougie ,

Ik heb hem gekocht van een jongen uit de flevopolder in Ens woonde hij.

Hij vertelde me toen dat ie al geregeld de bougie moest vervangen want die ging elke keer stuk (niet zo vreemd als je hem zwaar verzuipt :00/: )
Ik heb thuis toen ie niet wildde starten er gelijk een nieuwe bougie (graad 9) in gezet (vergeefs) en alleen door het monteren van de kleinere sproeiers is ie beter gaan lopen. 2 vrienden van me (welke allebei zeer snelle schakels gehad hebben en veel van afstellen weten) hebben er ook mee gereden en begrepen ook niet waarom ie zo slecht liep en zo'n slechte powerband had. Voordat ie vastliep had ik er zelfs nog een luchtfilter op gezet, en hij was 85 graden toen ie vastliep.

De power band kwam zeg maar op het volgende neer; hij trekt nauwelijks tot 7000 toeren, komt dan langzaam op gang, nog wat meer bij 9000 en tussen 11 en 12 ineens voluit en daarna haast niks meer. Dit reed dus voor geen meter en maakte het ding oncontroleerbaar, alsof er een turbo met extreem veel lag opzat ;) De cylinder kon gewoon niet genoeg lucht trekken. Het kan ook zijn dat de ontsteking (standaard) niet goed stond, na de revisie misschien verkeerd gezet.

Toen de cylinder eraf kwam was wel duidelijk dat ie toch al wel z'n beste tijd had gehad en dat de slijtage niet alleen van de vastloper was. Sonde maar ja zo leer je weer wat... :((

En verder thanks for alle reacties :^^:
En ja de verf is er slecht aan toe, lijkt op de foto's veel netter ;)

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Verschil in vorm vd poorten tussen standaard en 74cc
am52ta4.jpg
am52ta4.jpg [ 70.04 KiB | 9151 keer bekeken ]
zo jul 22, 2007 11:09 pm
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Blijf de futura de vetste AF1 vinden :^^:

Zo een gilardoni 70cc cilinder heeft ook zeer veel potentie (zeer leuke vermogen uit te knallen na tuning ;) )

ma jul 23, 2007 12:20 am
Profiel
RS 746
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht 
Leuk ding. Kun je zeker iets moois van maken. Vooral dat mono zitje staat mooi. Ik ben benieuwd wat die extreme setup gaat worden ;)

Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]

ma jul 23, 2007 12:42 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Racekees
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 16
Antwoord met een citaat
Bericht 
oude futura van Jeroen Takken, of vergis ik mij nu? :^^:

ma jul 23, 2007 1:35 am
Profiel
G-Force
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 3
Antwoord met een citaat
Bericht 
leuke kevlar sticker :D

ma jul 23, 2007 1:52 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Rudi-vg30dett
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Racekees schreef:
oude futura van Jeroen Takken, of vergis ik mij nu? :^^:

Jep :D

ma jul 23, 2007 11:15 am
Profiel
Rudi-vg30dett
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb zojuist de Pro Race cylinder besteld. Ik heb trouwens ook een Doppler koppelingset gekocht (veren, platen en stalen tussenplaten) maar is deze wel sterk genoeg voor deze setup? Hij ziet er namelijk precies hetzelfde uit als de set die er al onder zat en die slipte.

En heeft iemand nog een tip voor een leuke carb. met spruitstukje die bij deze setup past?

ma jul 23, 2007 11:31 pm
Profiel
ScareMercy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Hey, deze brommer heb ik al eens gezien, heb hier nog foto's van op mijn pc staan, zal ze zo wel ff posten, wel leuk ding, maak er nog iets mooiers van :^^:

di jul 24, 2007 12:47 am
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende