Prosjees GPR '99 - update kapwerk p3
Hallo, ik ben Tim, bijna 17 jaartjes en 11 maanden jong [EDIT: inmiddels 18 en heb mn autorijbewijs bijna), en aangezien dit toch wel een van de leukere fora van Nederland is, en Derbi-club er al een tijdje uitligt, dacht ik laat ik mij hier ook maar eens aanmelden. Om wat onderdelen te kunnen bemachtigen,te verkopen maar natuurlijk ook voor de gezelligheid!
Ben al een tijdje in bezit van een Derbi GPR uit 1999, en een Peugeot Zenith Snor
Daarvoor had ik een Puch Maxi, een Skyteam Dax, en een Zundapp 529-05 KS50, die met het nodige vijlwerk en een 20mm carbje 90 liep
Rij al een jaar op de GPR rond, eigenlijk gewoon alles origineel gekocht, wel in kutstaat, dat wel, roest, rotte plekken, verneukte lagers en dergelijke... Toen besloten het gehele ding uit elkaar te trekken, vooral omdat het ding op de een of andere manier niet snel wou.. (pijn en moeite 65, zonder proppen of begrenzers! later bleek dat er een zeer zeldzame slome derbi cilinder opzat met kleine poorten)
Dus, begonnen met de brommer te strippen, rond november vorig jaar. Alles netjes schoongemaakt, lagertjes vervangen en dergelijke. Een blokje gekocht van Derbi-Olaf (brommerforumnaren kennen hem wel), met daarop een originele getunede 50cc, 19 Dellortho, en opmaat carters. Dit ook nog extra gereinigd.
Hier even mee rondgereden, veel kleine rotproblemen zoals een tik in mn blok (was vliegwiel wat aanliep tegen spoel
), en een carburateur die niet af te stellen viel (lag aan ontluchtingsnippel). Het ging wel achterlijk hard, schat dat het ongeveer 12pk had! draaide met gemak 13.500 toeren met mijn SCR Corse Handmade. Maarja, dan word je min of meer verstandig en beslis je dat het niets is met het oog op slijtage, en in stadsverkeer, daar was het gewoon te zenuwachtig voor.
Dus een DR70 gekocht, een 17.5 Dellorto, en een Metrakit RK (voor 30 euro
). Dit reed wel leuk, ging niet al te hard op top maar trok aardig. En lekker koppel natuurlijk. Toen na een tijdje (ik heb hem niet gespaard) kwam het moment dat mijn koppeling de veelvuldige hoeveelheid burnouts en dergelijke niet meer hield, dus een Polini 5-plaats koppeling aangeschaft. Wat een prettig cilindertje, wel traag
wegens wat connecties in de SBO en bij Go Fast begon mijn interesse aangewakkerd te raken voor sprinten. Het is de eerste keer dat ik me wat serieuzer bezig houd met blokken bouwen, en ik besluit het meteen goed te doen.
Blok 1, dagelijks- standaard cilinder
- 14mm dellorto
- aangepaste originele uitlaat
- standaard GPR blok met licht aangepaste cartertjes
Blok 2, sprint/meetings - EBE50 Senda Blokje, andersom schakelen, geen balansas, kickstart! - MK Pro Race II, carters opmaat [X]
- 28mm Stage 6 R/T PWK [X]
- Doppler Endurance race [X] (Malossi 12x16x16 naaldlager)
- MRD Pro Race C4 lagers [X]
- HPI 2006 [X]
- Malossi 28mm Inlaatset (Moto Tassinari V-Force 3 membraam)[X]
- Polini 5-plaats koppeling, MHR drukveren [X]
- 13-53 vertanding [X]
nog niet gedaan, Mee bezig ,
afgerondHuidige to-do's-
monoseat kopen-
kappen waar nodig aanpassen- Airbox maken en daarop afstellen
-
Nieuwe voorband-
zelf simpele kabelboom ontwerpen-
Honda RS125 kuipenset bemachtigen-
kappenset laten spuiten- kabels inkorten
- voorrem reviseren
-
velgranden polijsten