HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma dec 23, 2024 12:48 pm

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Aprilia RX#3 van Robert (project) 
Auteur Bericht
Robert
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 7
Bericht Aprilia RX#3 van Robert (project)
Goed, er zijn plannen voor een 2e Aprilia RX crosser, er zijn al veel dingen voorhanden, echter nog niet compleet natuurlijk.
Huh een 2e, waarom heet het dan #3? Nou omdat #2 verkocht is aan een vriend van mij, dus ik die niet meer heb.

Wat zijn de plannen?
Een 50cc crosser maken, die mee zou kunnen doen aan crosswedstrijden en duur wedstrijden zoals viers en acht uurs crossen. Dit is echter best lastig omdat hij zowel betrouwbaar als snel moet zijn om mee te kunnen komen.
Overigens zal er ook een licht persoon om moeten gaan rijden, dus niet ik met me dikke pens :lol:

Wat is voorhanden?
-Aprilia RX Frame, voorvork, wielen, kappenset, tank zadel
-AM6 blok
-50cc airsal, getuned by JBT
-Arrow uitlaat
-HPI ontsteking
-Radiator en slangen
-Top Performances koppelingstrommel met rechte vertanding !!
-Nieuwe Malossi krukas !!
-Oliepompafdekplaat, vliegwielkap, tandwielkap
-Nieuwe Top Performances ergal schakelwals !!
-DID ketting
-24mm Mikuni TM flatslide

Afbeelding Afbeelding

Wat moet er ongeveer nog komen?
-Lagers en keerringen
-Membraam
-Carburateur 16mm, 16mm en 24mm spruitstukken
-KX65 luchtfilterbak
-Tandwielen voor en achter
-Noppenbanden
-Remblokken etc.
-Uitlaatdemper
-Spuitverf
-opvulbussen motorblok

Verdere problemen
Er zijn zeer zeker nog enkele problemen. Het frame is voor AM5, en er moet een AM6 onder, de ophangpunten zijn inmiddels al verlast, heb nog opvulbussen nodig. Het blok komt dus naar rechts te hangen, dan komt het volgende probleem van het rempedaal al kijken, deze zal deels verdwijnen onder het motorblok dus daar moet ook stuk aan worden gelast o.i.d.
Verder moet alles nog geschuurd en gespoten worden, over de kleur ben ik nog niet uit. En eerst moet er nog een uitlaatdemper komen, omdat we daarvoor de ophanging ook nog moeten lassen, daarvoor moet je eigelijk alles weer in elkaar zetten, dat is ook wel weer lastig tot daarentoe.
Ook is er nog geen luchtfilter en spruitstuk, deze moeten ook op elkaar afgestemd worden. Wellicht kunnen we eerst uit de voeten met een powerfilter.

De eerste fotos
Er is ook best wel een chopper van te maken, maar dat doen we maar niet dan......zo kwam hij bij Leerkes motofun vandaan.

Afbeelding

Frame half geschuurd met afbeits en slijptol, hij moet nog verder kaal worden gemaakt...

Afbeelding

De malossi krukas uit Duitsland, voor heel erg weinig, nieuwwaarde ruim 350 euro, mijn prijs ongeveer 1/3, en ja hij is nieuw.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er zijn weer enkele updates met betrekking tot de Aprilia RX #3.
De cilinder (airsal 50cc) is van de brommer van vriend Nijveld afgehaald, en een nieuwe vertex zuiger bij gekocht. Deze zijn nu getuned door onze huistuner, JBspecial.
Het lijkt allemaal erg ruw, maar het is echt allemaal glad, alleen de zuiger ga ik zelf nog heel iets bijwerken, is net niet mooi recht maar oke. De cilinder heeft uiteraard al een hoop km gelopen, maar het is een test, als dit al super gaat lopen, loopt het toch wel een keer kapot en kunnen we een nieuwe kopen, maar dan kan ik gelijk eventueel de cilinder nog aan laten passen aan bepaalde wensen. Of na-apen natuurlijk.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er is een 24mm mikuni flatside binnen gekomen, deze moet nog getest worden of hij 100% goed is. Die test ik op de andere RX.

Gereedschapje
Ook heb ik een stuk gereedschap klaar, een krukaspers. Klinkt ingewikkeld maar het is gewoon een stalen plaat met een poelietrekker erop gelast.
(Nog bedankt Roel voor het regelen van de bus met vaag schroefdraad maat)
De metalen plaat kan ik vast bouten op de vliegwielkant van het karter, en zo aan de poelietrekker draaien zodat de krukas uit het lager of uit het karter wordt geperst zodat er niet met een hamer op geslagen hoeft te worden.

Het project ligt ff stil, ik moet eerst de CR125 aan de gang krijgen, daarna ga ik verder met het frame. Een vriend van mij heeft nog mooie verf liggen, een soort coating is dat, maar ik ben alleen bang dat ik er later weer aan moet lassen, dat zou zonde zijn. Dus waarschijnlijk zet ik alles met blok en al nog 1x in elkaar, en las alle ophangingen af, en daarna in de verf.

Update 01-02-2010

Ik heb het blok deels weer in elkaar gezet, blok gereviseerd dus met nieuwe lagers en malossi krukas, ergal schakelwals.
Ik moet alleen de koppelingskant nog in elkaar zetten.
Ook wacht ik nog op een schakelhevel en veertje, en het koppelingsdeksel moet ik de waterpomp nog reviseren.

De uitlaat is vandaag ook binnengekomen, na een koopje op marktplaats. De uitlaat is gewoon nieuw! Ik ga hem later nog omlassen, en kijken of het goed loopt of niet. Ik heb de arrow uitlaat ook nog steeds om te testen.

De foto is helaas in het donker genomen, hij komt er niet mooi op maar hij is gewoon nieuw, met een RVS look en mooie alu demper. Geen idee of het echt rvs is, ik ga er niet van uit.

Afbeelding

Update 04-03-10

Het is een tijdje rustig geweest, maar heb niet stil gezeten. Het blok is gereviseerd, in elkaar gezet, voorzien van hpi en 16mm mikuni met dank aan LVS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik al iets met het frame bezig geweest, de ophaning opvul bussen gelast, moet het nog aflassen. Er komt waarschijnlijk gewoon de originele vork in, en voorlopig ook de originele achterveer, of ik moet snel iets beters kunnen vinden. Ik ga eerst alles in elkaar zetten, aan het lopen krijgen, en dan alles weer loshalen, spuiten en opnieuw opbouwen....pffff....maargoed, blok zit in elkaar, nu opzoek naar een luchtfilterbox, uitlaat pasmaken, 2e radiator erop, enzovoorts....

Update 11-03-2010
Ik heb 2 radiateurs van een KX250 uit 2004 geprobeerd pas te maken, maar daarvoor moet ik teveel aanpassen aan de radiateurs. Helaas gaan ze niet passen, misschien voor iemand anders handig? Zie mijn topic in te koop .

De senda r radiateur gaat wel lukken, een vriend van me maakt het bovenste tuutje dicht, en maakt gelijk wat mooie rvs verbindings pijpjes.

Links de originele radiator, in het midden de KX250, rechts de senda

Afbeelding

Update 29-03-2010

Het frame is nu zo goed als kaal geschuurd, ontdaan van onzin en alle ophangingen afgelast.
Ook een mooie KX85 monoveer op de kop getikt, en hier een ophanging voor gelast.
Ik heb alles wel zo gelaten zodat eventueel de originele veer er ook makkelijk onder gezet kan worden.
Ophanging voor de 2 radiator zit er ook aan gebraait.
Ik moet nog even kijken of het frame nu extra gestraald en gecoat word of dat ik alles zelf spuit. Het laatste is waarschijnlijk goedkoper maar misschien kan ik via een vriend wat regelen voor wat kratten bier. Die kunnen misschien ook de plastic kappen meenemen.

Afbeelding

Update 13-04-2010

Het frame is gespoten, en achterbrug mono en kroonstukken gemonteerd, nu de rest nog....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het frame is erg groen :D en de kappen etc zijn allemaal zwart of zwart gespoten, heel misschien spuit ik de zij en radiator kappen ook nog, zitten nu nog stickers over heen en lichte schade, maar plastic spuiten is een pens werk, ding moet blazen strakjes en niet mooi zijn.

Update 18-04-2010

Ik ben nu verder gegaan met opbouwen dit weekend, dus weer een update!!!

Ik heb de voorvorkpoten voorzien van nieuwe keerringen en gevuld met olie, en daarna het stuur gemonteerd.

Afbeelding

Wielen gemonteerd, voorzien van nieuwe lagers, voorwiel heeft al een nieuwe band, achter moet nog. Achter lekker groot tandwiel met 71 tandjes erop van STE.

Afbeelding

En ook nog een beugeltje gemaakt voor de koppelingshevel:

Afbeelding

Het blok is dus ingehangen, voetsteuntjes gemonteerd, hpi bobine en cdi vastgezet....

Afbeelding

Afbeelding

Zo leuntie erbij opt moment

Afbeelding

Weer een update 26-04-2010

toerentellerkabel ben ik waarschijnlijk al achter, met dank aan lloyd, moet het alleen nog ff veranderen.

Vanavond ff bezig geweest met vanalles en nog wat, de koppelingskabel ff soepeler gemaakt maar moet nog ff ander handvat scoren dit ding is te vierkant aan de klauwtjes.
Ik ben erachter dat de remklauw niet helemaal fijn meer is, 1 bout zit er niet helemaal in, wel moervast maar als je remt komen de helften iets van elkaar af :P ff kijken of dat nog op te lossen is ander moet ik naar leerkes een andere halen.

Ook bezig geweest met de ontsteking afstellen, heb de hpi heel iets later gezet, dat ging al iets beter in de toeren, maar ik vond em nog steeds wat lafjes. Daarna de doma KX65 pijp erop gedaan, dat scheelde al een mooi beetje, veel meer koppel en komt mooier op toeren, en lijkt ook wel of die meer toeren maakt.

Ik heb de gasnaald ook nog een standje lager gezet, en wezen pielen met lucht en stationair zodat dat ook beter reageert, het is nog niet 100% top maar er zit nu ook te vette benzine in, dus rook'n dutteh.
Eerst maar gewoon 1:50 benzine mixxen en dat erbij in pleuren, dan maar eens kijken hoe het loopt, en verder met afstellen. Voor de test rijd het prima op dit moment.

Wat fototjes:

De beste gaskabel die er bestaat, sterk en roest niet snel. Multigevlochten met dunnere draadjes, sterker dan de gewone gaskabel en belangrijk een teflon binnenmantel in de buitenkabel. Hoe klein je hem ook oprolt, hij blijft gewoon soepel bewegen.

Afbeelding

Zo staat het er nu bij, sorry voor het paarse zadel maar een nieuw dekje is onderweg vanuit engeland.

Afbeelding

De arrow pijp die ik eerst getest heb, maar toch niet helemaal bevalt

Afbeelding

De betere Doma pijp

Afbeelding

KX65 dempertje

Afbeelding

Carb, koppelingshevel etc

Afbeelding

zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl

Laatst bijgewerkt door Robert op di apr 27, 2010 8:25 am, in totaal 3 keer bewerkt.

wo jan 06, 2010 5:00 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
chunho
ApriliaForum Member

Bericht Re: Aprilia RX#3 van Robert (project)
misschien een beetje een domme vraag maar wat doet een rechte vertanding percies? ik weet wel dat het minder wrijving geeft alleen wat is percies de nut? :Y:

wo jan 06, 2010 5:10 pm
Profiel WWW
Robert
ApriliaForum Member

zorgt voor iets meer vermogen op het achterwiel, omdat er inderdaad minder wrijving is.
En het maakt ietsje meer geluid, giert iets meer zegmaar, jammer dan :D

wo jan 06, 2010 5:13 pm
tijn-fr
ApriliaForum Member

Mooie plannen :^^:

wo jan 06, 2010 5:30 pm
Profiel
dx11
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 4
je achterwiel zit verkeerd om :OO: en is je voorvork nou zo lek?

wo jan 06, 2010 6:53 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Robert
ApriliaForum Member

ja das om het ff makkelijk verplaatsbaar te maken, en voorvork is idd kats verrot.
Maar die gaan we reviseren, lukt dat niet heb ik nog een reserve setje poten.
Wie weet komt er wel een kawa 125 voorvork in, heb ik ook nog liggen...

wo jan 06, 2010 8:24 pm
knibbo
ApriliaForum Member

word ie dan niet tezwaar als je er een kawa 125 vork in doet? het is maar een 50ccjte :<>: voor de rest mooie planne :^^:

wo jan 06, 2010 8:35 pm
Profiel WWW
Robert
ApriliaForum Member

Zon vork is niet veel zwaarder dan een rx vork, maar ik zal eens wegen voor de vergelijk...

wo jan 06, 2010 8:48 pm
RS 666
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 25
klinkt allemaal erg netjes hoor :^^:
maaruhm houd een hpi een 4 of laat staan 8 uurs race wel uit?
want zo goed is de betrouwbaarheid van die dingen nou niet..

do jan 07, 2010 1:25 am
knibbo
ApriliaForum Member

je zou ook een kx80 onsteking pas kunnen maken. dat heeft rudolf (zo heet ie toch? O:-) ) hier op het forum ook gedaan. die zijn er voor gemaakt.

do jan 07, 2010 5:17 pm
Profiel WWW
BKD
ApriliaForum Member

is wel een leuk project :^^: op welke timingen ligt de airsal nu?

do jan 07, 2010 6:56 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Waarom zou een hpi het niet volhouden? :00/:

do jan 07, 2010 7:22 pm
Profiel
Royal Club
ApriliaForum Member

nja. in de cross gaan die dingen wel eens kabot. op brommerforum komt er regelmatig een brommercrosser voorbij waarvan de CDI oid ermee uitscheid

do jan 07, 2010 7:27 pm
Profiel
RS 666
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 25
bij mij was die ook met straatgebruik ermee uitgescheten, onderweg naar jou toen :Y:
maar iig die dingen willen idd wel is kapot trillen.

vr jan 08, 2010 3:51 pm
Royal Club
ApriliaForum Member

kut derbi :D

vr jan 08, 2010 3:57 pm
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende