Auteur |
Bericht |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
 Re: RS50 Extrema reborn
am5 toch? gewoon meppen op die krukas wel met gezond verstand en niet lomp op het draad enz.
die 4.5 kun je evt ook kopje vanaf boren en dan kun je alsnig splitsen. kun je altijd nog gewoon losdraaien met een tang daarna.
ma feb 11, 2013 11:49 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Stinos
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr mei 27, 2011 7:40 pm Berichten: 2362 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Odijk
|
Wat staat daar voor leuk bakkie naas? 
Citaat: of dat ik in verband met geloofsovertuiging mijn voertuigen niet wil verzekeren, omdat zogenaamd God bepaald wat er met mij gebeurd, en dat je niets in je leven kunt verzekeren (zulke refo's ken ik namelijk, die hebben hun auto niet verzekerd)
|
di feb 12, 2013 4:36 pm |
Persoonlijk album
|
 |
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
lijkt een 924
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
di feb 12, 2013 4:36 pm |
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo nov 11, 2012 4:38 pm Berichten: 34 Woonplaats: Zeeland
|
Mannen, Weer lekker gebeund vandaag. Was verrekte koud in de garage, morgen de petroleumkachel aan en vlammen! Het eens zo driftig kloppende hart uit het frame gerukt. Het was sinds 2004 eigenlijk niet meer gepoetst, dus dat kostte me wel een uurtje poetsen en het blok is nog steeds vrij goor. Tot mijn grote verbazing kwam er onder de laag drek een type naar voren. Ik verwachtte daar een prachtig gegraveerd AM5 tegen te komen. Nou staat er bij mij dus AM3. En nee, ik heb niet 5 jaar lang met maar 3 versnellingen rondgereden en het niet doorgehad. Er liggen er toch echt 5 in.  Mijn vermoeden is dat het AM3 carters zijn met AM5 ingewanden. Kan dit kloppen? Heb een AM5 donorblok, en ik zie weinig verschillen. Affijn, ontsteking eraf (hoefde maar 1 schroef van de grondplaat uit te boren) Kop eraf. Was eigenlijk onder de indruk van de hoeveelheid loopsporen (of afwezigheid daarvan). Voor een blokje dat minimaal sinds 2004 niet open is geweest en al bijna 5 jaar stilstaat... Morgen verder de natte kant van het blok te openen. Ook het donorblok splitsen, hoop dan een 4,5mm allenkey te hebben. Als dat allemaal netjes is gelukt m'n eigen blok splitsen, en alle lagers en keerringen regelen. Ook even kijken of er misschien een nieuwe krukas in kan. Als ik toch bezig ben ;-)    Nog enkele vragen: -De AM3 carters hebben op de linkerzijde een schroefje. Zie eerste foto, bovenzijde, schroef staat half op de foto. Wie kan mij vertellen waar deze voor is? -Hoeveel blokken hebben ook het weggeslagen stuk ontstekingshuis? Heb er al enkele gezien. Wat is de meest gangbare oplossing hiervoor? Deze heeft een soort smerige witte stopverf/kit bende. Ga kijken of ik op het werk wat aluminiumputty mee kan nemen, moet werken denk ik. -Hebben jullie de how-to van memberlist.php?mode=viewprofile&u=6981 wel eens gelezen? Net werk.
_________________ Meisje, ik ben een zeeman.
|
di feb 12, 2013 11:52 pm |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
wss bedoel je het schroefje van de neutraal schakelaar. is voor het lampje dat aangeeft dat hij in zijn vrij staat.
helft van de blokken ongeveer hebben wel een stukje weg. meestal maakt t niet echt uit, maar wat ik bij mn eigen blokken wel eens heb gedaan is even kneedbaar staal (bij veel watersport winkels wel te krijgen). Staat bekend onder een andere naam waar ik niet op kan komen. maar is binnen een kwartier handvast, en een paar uur later kun je het al tappen enz. als het maar enigsinds vetvrij is blijft het al plakken. kan ook gewoon onder water en op een radiator die aan het lekken is.
wo feb 13, 2013 9:53 am |
Persoonlijk album
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
|
Aprilia RX 50 2003 schreef: wss bedoel je het schroefje van de neutraal schakelaar. is voor het lampje dat aangeeft dat hij in zijn vrij staat.
helft van de blokken ongeveer hebben wel een stukje weg. meestal maakt t niet echt uit, maar wat ik bij mn eigen blokken wel eens heb gedaan is even kneedbaar staal (bij veel watersport winkels wel te krijgen). Staat bekend onder een andere naam waar ik niet op kan komen. maar is binnen een kwartier handvast, en een paar uur later kun je het al tappen enz. als het maar enigsinds vetvrij is blijft het al plakken. kan ook gewoon onder water en op een radiator die aan het lekken is. Die is het niet. Hij zit op de eerste foto helemaal aan de bovenrand van de foto. Bij het AM5blok zijn het twee blinde gaten. Kneedbaar metaal / aluminiumputty is wat ik bedoelde ja. Mooi spul.
|
wo feb 13, 2013 10:52 am |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
|
ja heel mooi spul. aan boord (jachtje) hebben we t ook altijd mee. toen 1 keer de spanten eruit gevaren op de waddenzee en klein scheutje in de kop. de rest van de vakantie gevaren op dat spul.
verder geen idee wat erachter zit. gewoon gaan splitsen en dan zie je t wel dacht ik zo. wil t niet los draai je die 2 eerst los.
wo feb 13, 2013 10:55 am |
Persoonlijk album
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
|
Zo, weer lekker van de straat geweest deze middag. Opheldering over de vermeende inbus 4,5; Is geen inbus ;-) Enkel een boring Donorblok kunnen splitsen met stukje hoeklijn als pers. Werkte flitsend. Morgen alle lagerts en keerringen eruit beuken en nieuwe halen bij de brommerboer. Eigen blokje ook ontmanteld, tot het splitsen, dat gaat gebeuren als ik het donorblok weer werkend in elkaar heb gezet. De tandwielen voor de balansas met de luchttol losgeklopt. Gouden apparaat, werkt machtig.  Heb voor het loshalen van het tweede tandwiel gebruikt gemaakt van een poetslap die tussen de tanden van de beide tandwielen wordt gedaan. Het is geen raketwetenschap, maar het werkt. Achteraf even poeren om de resten stof er tussen uit te krijgen, maar geen beschadiging te vinden.               Nog een vraag; er is vast wel iemand die een originele carburateur over heeft? De mijne is incompleet, de chokehendel is kwijt... Dus nu zit ik met een incomplete gasfabriek... En ja, er staat een 924 in de garage. Maak je geen illusies, dat ding is z'n gewicht in schroot net aan waard. Blijft wel leuk overigens.
|
wo feb 13, 2013 11:12 pm |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
|
welke maat origineel?
verder geen hoekijzers gaan gebruiken als splitsgereedschap. gewoon lekker meppen op die krukas, de kracht komt dan enkel op de pasverbinding lager-krukas uit en kan dus geen kwaad.
als je een luchtsleutel hebt hoef je de tandwielen niet te blokkeren. makkelijkste is om dat gewoon de cilinder/zuiger te laten zitten en los rammelen. verder als je beetje flexibele vingers hebt je de daarmee de drijfstang begeleiden zodat hij niet tegen de carters slaat als je de cilinder er al af hebt.
gewoon wat tips voor de volgende keer...
wo feb 13, 2013 11:24 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
|
Aprilia RX 50 2003 schreef: welke maat origineel?
verder geen hoekijzers gaan gebruiken als splitsgereedschap. gewoon lekker meppen op die krukas, de kracht komt dan enkel op de pasverbinding lager-krukas uit en kan dus geen kwaad.
als je een luchtsleutel hebt hoef je de tandwielen niet te blokkeren. makkelijkste is om dat gewoon de cilinder/zuiger te laten zitten en los rammelen. verder als je beetje flexibele vingers hebt je de daarmee de drijfstang begeleiden zodat hij niet tegen de carters slaat als je de cilinder er al af hebt.
gewoon wat tips voor de volgende keer... Ben niet zo van al dat geweld. Met geweld neuk je een ezel is bij ons het devies! Splitstooltje werkte perfect, dus dat is nu voor mij the way to go. De cilinder was er inderdaad al vanaf, dus zo'n heen en weer vliegende drijfstang was voor mij geen goed idee. De lappen waren de 1-na-beste oplossing. Oficieel hoort er een boutje (B, op de tekening) in het balansastandwiel te worden gedraaid welke vervolgens klem loopt tegen het carter.  Kwam ik natuurlijk weer te laat achter, maar voor het aanzetten van de moeren een goede tip Voor de carb, gewoon de standaard carb, met chokehendeltje dat langs het frame uitkomt. De schuif voor de inlaat is nog intact, maar de hendel is kwijt...
|
do feb 14, 2013 11:24 am |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
|
ja er zijn minstens 5 verschillende carbs als std gebruikt.
verder is dat met dat boutje verre van ideaal. als dan blijkt dat de moeren verkeerd aangehaald zijn in het verleden rop je zo een stuk carter eruit.
doeken en andere dingen is zeer slecht voor wat voor drijfwerk ook.
hoe heb je dat splitstooltje gebruikt? heb je daar foto's van? je hebt toch niet tussen de carterdelen zitten wroeten? gepast geweld (lees paar goed harde klappen met een zware hamer) levert over het algemeen minder schade op dan gaan wrikken en duwen waarbij je heel die cartertjes uit hun model kan drukken. het is maar dun aluminium wat je redelijk snel krom trekt. en dan moet t nog weer dicht met enkel vloeibare pakking.
do feb 14, 2013 11:39 am |
Persoonlijk album
|
 |
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
dat alu zal wel niet zo snel krom trekken maar wel beschadigen wat tot olie lekkage lijdt.
do feb 14, 2013 7:51 pm |
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
|
Vandaag geen vinger naar de Appie uitgestoken. Wat voor carb het is weet ik niet uit m'n hoofd. Dell'orto dacht ik, maar het precieze zal ik morgen eens bekijken. Krukaspers heb ik uiteindelijk van hoeklijn gemaakt. Maar werkte niet goed dus heb hem gewoon tussen de pasvlakken gestoken en er flink mee huisgehouden. Nee gek, natuurlijk niet!  Twee lange boutjes in het blok en dan voorzichtig aangetrokken zodat de krukas er uit werd gedrukt en de carters netjes gescheiden werden. Ging flitsend! Die bout in het balansastandwiel ga ik wel gebruiken, zeker met aanzetten op moment. Heb vandaag wel het een en ander uitgezocht op http://www.bromfietsonderdelenxl.nl/ Is iemand bekend met deze zaak? Ze hebben een hoop onderdelen die ik nodig heb, en goedkoper dan onze lokale brommerboer.
|
do feb 14, 2013 9:49 pm |
|
 |
Extrema_Reborn
ApriliaForum Member
|
Vandaag niet zoveel tijd gehad om te klussen. De oven uit kunnen proberen. Dat kreng stond niet voor niets bij het grof vuil, want toen hij een paar minuten aan stond vloog de aardlek er al uit. Ding opengeschroefd (gelukkig had ik nog een setje security torx bitjes). Daarna elektrotechnisch orde op zaken gesteld. Toen de helften opgewarmd (150C, 10 minuten gok ik) En de lagers er uit gefietst. Ging heel netjes, ze vliegen er uit met een klein tikje met een goeie maat dop. N bezig met het verwijderen van het balansaslager en het kleine naaldlagertje op de as naar de koppeling. Beide ingesloten lagers.  De oven.
|
vr feb 15, 2013 9:22 pm |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
|
als je hem nog iest warmer maakt valt die van de balansas er ook zo uit. die bij de koppeling is een hopeloos geval. vaak kun je die het beste wegslijpen als hij tog al slecht is. binnenlagertrekker wil vaak ook wel.
vr feb 15, 2013 9:30 pm |
Persoonlijk album
|
 |
|