Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
Je moet je uitlaat eigenlijk berekenen alsof je Aprilia een automaat is, zoals je vespa'tje ; veel kracht bij het overschakelen, zeker met die DR heb je daar voordeel van, hoogtoerig en smalle powerband gaat gewoon niet werken met een koppelcilinder als die DR, rijd ook niet bepaald lekker
denk er maar eens over na.
Ow, ik heb nog wel een klein voorbeeldje, wanneer een schakel getuned is als een automaat, dan krijg je dit effect;
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
Ja, de powerband is nu ook nog te smal vind ik. Maar ik ga de eindconus ervanaf slijpen en een langere erop zetten.
In ieder geval, ja ik heb hem zelf berekend. Ofja, deels berekend en deels gekeken naar wat er verbeterd kon worden aan m'n vorige uitlaat, en dit in een nieuw ontwerp gestoken.
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
TimoO schreef:
Ja, de powerband is nu ook nog te smal vind ik. Maar ik ga de eindconus ervanaf slijpen en een langere erop zetten.
In ieder geval, ja ik heb hem zelf berekend. Ofja, deels berekend en deels gekeken naar wat er verbeterd kon worden aan m'n vorige uitlaat, en dit in een nieuw ontwerp gestoken.
De bocht (header) zul je dan moeten verlengen. (eindconus 4cm verlengen = header 4cm verlengen)
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
Wat is dan precies de relatie tussen de lengte van de header en de reflector? Even brainstormen:
De header heeft als functie de zuigende werking van de diffuser te verlaten. Hoe korter je header hoe sneller je diffuser die onderdruk kan creëeren. Je reflector zorgt voor de omzetting van je negatieve drukgolf naar een positieve drukgolf. Hierdoor word mengsel in je uitlaat de cilinder in geperst. Als je de reflector langer maakt komt de piek van de powerband vroeger, omdat de effectieve lengte van de uitlaat zich van de uitlaatpoort tot het midden van de reflector bevindt.
Dus omdat de powerband vroeger komt (in lager toerental) moet de onderdruk in de cilinder dus ook later komen (zodat deze ook het beste werkzaam is op lage toerentallen), om deze twee bij dezelfde toerentallen hun beste werking te geven?
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
Racekees schreef:
TimoO schreef:
Ja, de powerband is nu ook nog te smal vind ik. Maar ik ga de eindconus ervanaf slijpen en een langere erop zetten.
In ieder geval, ja ik heb hem zelf berekend. Ofja, deels berekend en deels gekeken naar wat er verbeterd kon worden aan m'n vorige uitlaat, en dit in een nieuw ontwerp gestoken.
De bocht (header) zul je dan moeten verlengen. (eindconus 4cm verlengen = header 4cm verlengen)
hoezo moet dat gelijk zijn? ligt wel aan wat meer factoren. miss heeft hij zijn verhouding nu wel helemaal verkeerd.
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
Re: Aprilia RS-T (TimoO)
Ja ik heb ook geen rekening gehouden met die verhouding verlengen ga ik ook niet doen omdat de uitlaat dan niet meer helemaal past maar ben gewoon geinteresseert in waarom dat zou moeten zijn
En 1 ding wat ik me dan wel weer bedenk, de snelheid in de header is sneller dan in de reflector. Dus zou de header in grotere maatte verlengt moeten worden als de reflector.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum