Oke het is geen Aprilia, maar wat zal het ook
Samen met een kameraad hebben we besloten toch nog een brommer project op te starten.
Het idee is om hier verschillende dingen mee te testen en circuitdagen te gaan rijden.
Hiervoor hebben we dit juweeltje van een Rieju MRT uit 2012 gevonden met ca 10K km!
Het is een op de Gianelli demper na volledig standaard exemplaar, perfect dus voor onze verdere plannen.
Bij aankoop liep deze niet. Na het testen van de ontsteking kwamen we er achter dat de CDI niet meer werkte. Deze is vervangen voor een nieuwe en loopt nu als een zonnetje.
De snelheid zit momenteel maximaal op 70 km/h (plat op het stuur), een goede 65 km/h is in alle gevallen wel haalbaar.
Na een poetsbeurt:
Het eerste wat we gaan testen is het verschil tussen het vermogen van een gebruikte en een vers gereviseerde en opgeknapte brommer. Hiervan komen testbank resultaten en hopelijk binnenkort dus meer nieuws!
Er zitten wat kleine puntjes aan die we tot nu toe hebben gezien en gaan aanpakken:
- Voorvork keerringen zijn lek.
- Achterremblokken zijn op.
- Gas blijft hangen. Dit komt door de slechte montage van de handkappen, gaan we netjes maken.
- Uitlaat lekt iets bij de aansluiting op de demper.
- Uitlaat heeft oppervlakte roest, even zwart maken want het oog wil ook wat!
- Banden zijn vrijwel op. Hier gaan we wat nieuws om leggen of misschien op zoek naar SM (kleine) 17' wielen.
Geen puntjes maar we doen het toch:
- Blokrevisie, loopt nog prima, maar ik wil een frisse basis.
- Lucht en brandstof traject reinigen/verversen.
- Wiellagers vervangen.
- Nieuwe ketting/tandwiel set met een iets zwaardere vertanding.
Toekomstplannen:
- Alles even goed ontgrenzen.
- De originele onderdelen zo ver mogelijk tunen en aanpassen voor maximaal vermogen.
Niks dat we niet verwacht hadden of onoverkomelijk is in elk geval!