Had ergens al eens eerder zo'n topic gemaakt, maar die kan ik niet meer vinden en hij sloeg ook nog eens nergens op!
Dus maar weer even een nieuwe gemaakt.
Nou, heb de Aprilia Classic op 2 Januari 2008 gekocht. Was al een tijd opzoek naar een leuke brommer. Eerst gekeken voor een Rieju RS2, later overgegaan naar een Motorhispania RX, maar toen kwam ik een classic tegen en was gelijk verkocht.
Vanaf toen ging ik iedere dag op zoek om te kijken of er nog nieuwe classic's bijkwamen op internet. Uiteindelijk eentje gevonden voor maar 750,- euro, gelijk contact opgenomen met de eigenaar en gezorgd dat ik het geld bij elkaar kreeg. Het heeft even geduurd maar gelukkig kon hij nog wel even wachten en toen ging ik hem halen. Sindsdien wil ik niets anders meer.
Maar ik heb er dus nu een gallery voor aangemaakt waar ik een beetje ga bijhouden wat ik heb gedaan en wat ik er nog aan wil doen.
Dingen die ik eraan gedaan heb:
- Nieuwe lagers voorwiel, die waren helemaal verrot en moesten echt nodig vervangen worden.
- Nieuwe lager achter, moet eigenlijk ook de andere nog doen, want mijn band schommelt nog steeds als de ziekte en is maar niet recht te krijgen.
- Nieuwe achterband, ben op mijn gezicht gegaan. Gelukkig zat er vrij snel weer een andere op.
- Even gauw remkabeltje achter vervangen, was zo stom om de trommelrem achter niet vast te zetten en toen knapte het kabeltje.
- Nieuw knipperlicht achter, eentje deed het niet en moest dus vervangen worden.
- Toolrol erop gezet, want dat vind ik gewoon leuk.
Dingen die ik er nog aan wil doen:
- Volledig overspuiten omdat er hier een daar roest zit en de lak ook niet echt meer in perfecte staat is.
- Zadeltasjes erop, ook omdat ik het gewoon leuk vind.
- Sissybar erop, alleen kijken of dat gaat/staat met die zadeltassen.
- Nieuw achterlicht, omdat de huidige in slechte staat is en ik wil hem ook niet meer bovenop hebben.
- Andere kentekenplaathouder, moet alleen kijken of ik de huidige los kan krijgen/kentekenplaat eraf kan krijgen.
- Nieuwe voorlamp, zo eentje met 3 lampen naast elkaar.
- Motorisch helemaal controleren
- Nieuwe tandwieltjes, doe ik zodra ik de nieuwe cilinder heb zodat ik weet of ik dezelfde neem als nu (15/46) of toch iets anders.
- Nieuwe ketting, maar die neem ik tegelijk met de nieuwe tandwielen.
Hier wat foto's van toen ik mijn achterwiellagers ging vervangen/achterkappen van de wielen afhaalde. Ik kon toen mooi gebruik maken van de werkschuur van mijn schoonvader.
Mijn achterwiel zonder kappen, zo rijd ik er op dit moment ook mee rond.
De brommer van achter zonder achterwiel.
Van voren, wederom zonder achterwiel.
De tafel met allemaal lossen onderdelen. Recrush en Rianne (vriendin) vonden het leuk om met spuitbussen onderdelen over te spuiten. Mede hierdoor rijd ik momenteel rond met enkele gouden moeren en bouten.
Momenteel ben ik bezig met afstellen/ontgrenzen. Aangezien ik hier nog niet zoveel verstand van heb duurt alles wat langer en gaat ook niet alles in 1x goed. Eerst geprobeerd, samen met Recrush, de prop uit de uitlaat te sjorren, wat dramatisch afliep. De begrenzing bleek heel anders te zijn dan wij dachten en kwam er niet uit, waardoor mijn brommer amper liep. Dus heeft hij een tijd stilgestaan. Nog wel meerdere keren wat dingetjes geprobeerd om hem eruit te krijgen, maar niets werkte.
Gelukkig was daar mijn oom, die hem voor mij (uiteindelijk) heeft opengeslepen en vervolgens weer heeft dicht gelast. Prop eruit en grotere sproeier erin. En nog een en nog een en nog een. Heb uiteindelijk een stuk of 4/5 sproeiers geprobeerd maar dat werkte niet. De RS2 van Recrush hoefde na ontgrenzen alleen een andere sproeier, die van mij helaas niet.
Dus toen zijn we gaan zoeken naar de luchtschroef. Er werd ons verteld door een lokale brommerboer dat als je die wat veranderd het best zou kunnen werken. Er zat maar 1 schroefje op. Na wat te hebben gedraaid wou het wederom niet werken. Na een aantal keer hulp zoeken en en proberen en een boete krijgen voor "rijden gesloten verklaring" die Recrush en ik gelukkig mochten delen, kwamen we erachter dat ik helemaal geen luchtschroef had. Ook kijken of ik een gasnaald had haalde niets uit, want ook die zat er niet op.
Toen leek de enige oplossing nog een andere carb die groter was dan de originele 9mm (zo dachten wij) te monteren. Ik van een vriend een uitgeboorde carb kopen die 13mm was. Wij slopen met enige angst voor het onbekende mijn carb eruit en wat blijkt? Mijn eigen carb was al uitgevijlt, zelfs nog ietsjes groter dan degene die ik net had gekocht. Heel fijn allemaal.
Maar we hebben uiteindelijk wel uitgevonden dat het mijn cilinder is die mij tegenhoud. Maar gelukkig was daar *thomas*!
Nadat Recrush wat rond had gevraagd in de hoop informatie te krijgen over hoe we verder moesten gaan kreeg hij te horen dat *thomas* zijn snellere Gilardoni II (Of Gilardoni I snel, daar zijn we nog niet achter) wel wou ruilen tegen mijn langzame cilinder. Ik uiteraard gelijk PM'en en ja hoor, het verhaal klopte. Ik weer helemaal blij. Het enige spijtige nu nog is dat *thomas* pas over een maand de gelegenheid krijgt zijn cilinder op te sturen. Maar dat moet ik er dan maar voor overhebben.
Nog iets leuks is mijn kmteller kabel. Deze is een aardige tijd geleden gebroken en nu nog steeds niet vervangen. Ik had een andere kabel gekregen, maar die bleek niet te passen. Dus toen heb ik hem besteld bij een van onze lokale brommerboeren, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Meerdere keren langsgeweest om te vragen of hij er al is, maar iedere keer zonder succes. Nu kwam ik er afgelopen week weer, ook i.v.m. het afstellen van mijn brommer en toen werd mij verteld dat hij eindelijk binnen zou komen. Dus komende week kan ik hem eindelijk ophalen.
Ook ben ik nog op zoek naar een adresje in de buurt van veenendaal waar ik mijn brommer even een beurt kan laten geven, zodat alles een beetje goed bekeken is. Niets bijzonders, maar even dat alles nagelopen is en dat er niets ernstigs is. Dus weet je nog iets, PM me dan gerust!Want alle brommerboeren hier zeuren dat ze het niet willen doen of die vertrouw ik niet.
======================================================
Update: 2 juni 2008
Het is weer tijd voor een updatje.
Omdat het nog wel even gaat duren voordat ik mijn "nieuwe" cilinder zal ontvangen van *thomas* heb ik besloten mijn brommer eens volledig te ontmantelen. Hier en daar zal ik ook wat onderdelen vervangen, maar dat welke onderdelen dat worden zie ik wel zodra hij volledig uit elkaar is gehaald.
Het eerste wat ik moest doen, was het vinden van een ruimte om in te gaan verbouwen. Want alhoewel ik 2 huizen tot mijn beschikking heb, zijn het beide flatwoningen waarin helaas niet kan worden geklust. Ook beschikt geen van beide garages niet over een eigen garage, dus ik moest op zoek naar een geschikte ruimte. Eerder heb ik al kunnen klussen in de schuur van mijn schoonvader, wat mij erg beviel. Ook heeft mijn oom een woning in de buurt en mij werd verteld dat hij nog een leegstaand gebouwtje in zijn tuin had staan. Enkele telefoontjes en gesprekken later mocht ik de schuur van mijn schoonvader in en hoorde ik dat morgen het gebouwtje van mijn oom tegen de vlakte ging. Dus de ruimte heb ik. Mijn brommer staat er al, dus het strippen kan beginnen.
Vanmiddag even langs de brommerboer geweest om te kijken of mijn kmteller kabel er was, maar helaas. Morgen nog maar eens langs gaan omdat hij dan wel eens aanwezig zou kunnen zijn. Eindelijk, na een maand of 2 te hebben gewacht heb ik dan eindelijk bijna mijn kabel.
Ik zeur *Thomas* nu al een tijdje aan zijn hoofd voor tips en andere dingen en ben hem zeer dankbaar voor zijn geduld en vooral zijn hulp. Ik ben nogal onervaren met dit soort dingen en ik ben blij dat ik iemand gevonden heb die mij zo goed kan helpen. Bedankt thomas.
Het strippen gaat komende woensdag beginnen, moet morgen helaas tot laat (nouja, laat) naar school en daarna op tijd eten omdat ik moet werken. Woensdag ben ik lekker vroeg uit en de rest van de dag vrij en ga ik dus vast een beginnetje maken met het uit elkaar halen van de brommer! Heb er nu al zin en ik verdere updates volgen.
Hier nog enkele foto's van mijn brommer zoals hij er nu nog uitziet:
======================================================
Update: 19-06-2008
Het is maar weer eens tijd voor een update. Ik ben nu ongeveer 2 weken bezig met het strippen/controleren van mijn brommer. Dit gaat allemaal niet reuze snel, omdat ik voor het eerst een brommer uit elkaar haal en ik ook de eerste ben die mijn Classic weer eens uit elkaar haal waardoor alles vaster zit dan zou moeten. Ook is het gekloot van de vorige eigenaar niet echt goed geweest voor mijn brommer. Ik begin maar bij het begin.
- 04-06-2008:
Niet veel gedaan, vooral de brommer even naar de schuur gereden waar ik ga klussen. Vast even wat makkelijke te verwijderen kappen losgemaakt, maar verder niets bijzonders. Ook de uitlaat ging er maar direct onderuit. Wel heb ik wat duidelijk foto's van de schuur.
- Ik ben toen verder gegaan op vrijdag 06-06-2008. Voor mij was dit toch een beetje de grote dag, omdat ik nog nooit zoveel frame van mijn brommer had onthult. Toch een beetje angstig begon ik met het losmaken van de tank, het zadel de luchtfilter. Ook moest het gedrocht dat ooit mijn kenteken vast had eraan geloven, om vervolgens nooit meer weder te keren. Uiteindelijk viel alles wel mee. Het zadel was snel genoeg los achter, maar ik dacht dat hij voor ook nog vast zat. Dus toen Robert (Recrush voor de meeste hier) binnenkwam en ik wou laten zien dat de achterkant van het zadel los zat trok ik hem in 1x los. Kleine shock, maar gelukkig niets kapot.
Ook de tank was met het losdraaien van een enkele imbus ook alweer klaar. Helaas duurde het laten leeg laten lopen van de tank iets langer, met lamme armen tot gevolg. Maar ook die raakte uiteindelijk leeg. Ook ging de luchtfilter eraf, wat uiteindelijk ook maar weinig interessants bleek te zijn.
Toen begon ik aan de hel die mijn achterkuip heet. Eigenlijk eerst aan de klomp roest die een kentekenhouder moet voorstellen. Alhoewel alles doorgeroest was, ging het nog redelijk makkelijk. De spijkers waren ook goed doorgeroest, maar met wat 40wd spray was alles binnen no-time eraf. Helaas ging mijn achterkuip niet zo gemakkelijk. Ik heb dan ook van alles geprobeerd. Eerst maar eens gewoon proberen los te draaien, dat ging niet moeilijk. Tot je op een bepaald punt aankwam en die krengen niet langer wouden draaien. Dus ik besloot mijn bus 40wd nog maar eens tevoorschijn te halen om ze eens goed in te spuiten. En nog eens. En nog eens. Ze kwamen maar niet los! Aan het einde van de dag en 3 imbussleutels verder zaten de bouten er nog alle 4 in. 2 van de 3 gessneuvelde imbussleutels waren vrij snel helemaal mooi rond en de 3e was zelfs al aan het breken op meerdere punten. De volgende keer zou ik ze krijgen!
Hier nog wat foto's van de al met al geslaagde dag:
Mijn gehate vijand, de klomp roest!
(Niet mijn beste foto)
(Een van Recrush zijn betere foto's
)
- Dan is er nog 07-06-2008. De dag dat ik er alles aan zou doen om mijn achterkuip eraf te krijgen. En jawel, dit is gelukt. Het ging uiteraard niet makkelijk, maar het gebeurde. Na ongelofelijk veel gesjor en geram, zelfs met de hulp van mijn schoonvader heb ik er 2 weten los te draaien. De andere 2 heb ik helaas moeten bewerken met een zaag, wat helaas de enige manier was om het los te krijgen. Het maakte niet zoveel uit, want ik ben toch nog van plan om alle boutjes en dingetjes te vervangen.
Hier nog wat foto's. De kap zat hier nog vast omdat ik het draadje naar mijn achterlicht niet los wist te krijgen. Die is nu maar gewoon doorgeknipt, dat fix ik wel als ik een ander achterlichtje heb. Ook zijn de foto's nogmaals een voorbeeld van het slecht onderhoud. Alles wat je op het frame ziet zitten is zand en zooi!
Verder heb ik nog op wat andere dagen even gauw enkele dingetjes terug gezet om te kijken of hij reed omdat wij, Recrush en ik, nog wat hadden bedacht ivm sproeiers. Dus het was echt gauw rijklaar maken en dan maar proberen, maar helaas haalde ook dit niets uit. Dus het wordt toch maar wachten op de cilinder van *Thomas*.
Morgen nog maar eens verder kijken. Dan gaat waarschijnlijk het blok eronderuit, even kijken hoe ik dat dan weer het beste kan doen. Ook ben ik momenteel op zoek naar een breder stuur. Heb al een hele mooie gevonden van maar liefst 108 cm. Hopen dat ik daar alles op kan krijgen en of ik hem sowieso nog wel kan kopen. Hopen maar!
======================================================
Update 21-06-2008
Even een tweetal (oude) filmpjes. Nog van voor het ontmantelen van de brommer. Niks speciaals, gewoon rustig rijden door Veenendaal en iets daarbuiten.
http://www.youtube.com/watch?v=s8ALrPsfhes
http://www.youtube.com/watch?v=KMMhGSkYhMU
======================================================
Update 28-07-2008
Het is alweer een goeie tijd geleden dat ik een update gepost heb, omdat er niet zoveel is gebeurd in de tussentijd. Ik heb ontdekt dat de lager in mijn achterwiel los zit omdat de as daarvan is uitgesleten. Dus dat word kijken wat ik nu ga doen. Misschien uit laten draaien of toch eens kijken of ik een nieuwe/tweedehandse achtervelg kan scoren. Eerst maar eens kijken wat hoeveel gaat kosten en waar ik het hier kan laten doen (in het geval van uitdraaien).
Hier nog het filmpje van mijn losse lager:
http://www.youtube.com/watch?v=N7XSnaabjvY
Verder is afgelopen vrijdag een poging gedaan om een pakketje af te leveren van Thomas met allemaal onderdelen erin, waaronder een nieuwe cilinder. Helaas had ik mijn vaders adres opgegeven en daar woont op het moment nog even niemand. Dus morgen voor mijn werk even snel bellen, want ze willen het morgen langsbrengen maar dan is daar ook niemand aanwezig. Dus even kijken of ik hem op kan halen en dan mijn brommer weer eens in elkaar zetten, want mijn schoonvader wil toch zijn schuur wel eens terug.
Zodra ik mijn pakketje heb en weer verder ben gekomen, zal ik nog een update posten. :)
======================================================
Update: 02-08-2008
Ik heb ondertussen mijn pakketje alweer opgehaald en ik ben dan alweer een stukje verder. Het ging niet echt van een leien dakje, maar het ging.
In het pakje zat eindelijk dan mijn nieuwe cilinder. Dus ik wou eerst mijn blok uit mijn frame halen. Alle slangen los gehaald, maar toen bleek dat mijn cilinder er ook makkelijk vanaf kwam terwijl mijn blok nog vast zat heb ik de rest weer vastgezet en heb ik zo mijn cilinder eraf gehaald. Toen moest ik nieuwe zuigerveren halen, wat sommige vast wel hebben gelezen. Het ging dan ook niet geweldig. Eerst naar de bromboer geweest en lagers gehaald die, volgens hem, even groot waren als degene die ik bij me had. Helaas bleek dit niet waar en moest ik dus nieuwe gaan halen. Na terug te zijn gegaan en nieuwe te hebben gekregen was het nogmaals niet gelukt, toch net weer te groot. Toen, naast mijn cilinder, ook mijn zuiger meegenomen en toen hebben we uiteindelijk de goeie gevonden en was alles dus goed. Nu alleen nog iets vinden waarmee ik de schroeven precies op 13nm kan vastdraaien. Nog even vragen of er iets ligt in de schuur daarvoor.
Verder heb ik nog even een blikje Commandant 4 gehaald en heb ik even 2 kappen gepoetst om te kijken of het echt zo goed was en dat was het. Ik ben van plan om vanaf hier alles schoon te maken en op te poetsen en dan weer langzaam opbouwen totdat hij weer rijd. Alleen moet ik nog even zien wat ik doe ivm met mijn achtervelg die verrot is. Kan hem wel van Thomas krijgen, maar dan duurt het weer zo lang voordat hij er is en dan ben ik misschien wel op vakantie. Maar dat zie ik nog wel.