[zo! ff deze draad weer diep uit de sloot getrokken...]
Leuk om na zo'n 4 jaar dit topic weer eens door te lezen
Ondanks die boete van 240 euro, is bovenstaande
Aprilia MX nog steeds (met afstand!) de brommer waar ik het meeste plezier aan heb beleeft!
Zowel qua rijeigenschappen, alsook de 'looks': wàt een fantastische machine
(...nu ik de plaatjes weer zie, ben ik zo in staat om er weer 1 te kopen...)
Maar goed;
'been there, done that...', 'life goes on...'
Waarom ik dan nu, hier op het
Apriliaforum, aan het kijken ben?!
Mwoaaaah, een beetje sentiment..., maar dat is bijzaak...
Ik heb namelijk onlangs een 'nieuwe' scooter (....
) in bijna uitmuntende staat gekocht.
Dus mijn MX-inruil-
Neo's :-D is 'doorgestoten' naar mijn vriendin en ik..?!
Ik rijdt dus weer op een Appie...
Het gaat om een model wat de laatste tijd alweer even uit het straatbeeld is verdwenen; sterker nog:
Een volledig originele vinden is vandaag-de-dag geen makkie meer, dus ze zijn inmiddels 'gewoon' schaars nu!!!
Het liefste had ik één van de allereerste generatie willen hebben; in die 'spacy' kleurtjes zeg maar, maar deze aanbieding kon ik gewoonweg niet laten staan:
Ik zal jullie niet langer in spanning houden:
Het is een
Aprilia Area 51 SBK uit 2001 geworden!
Ik heb deze in nette staat van de eerste eigenaar
mogen overnemen.
De
Area 51 is, mede door z'n futuristisch design, vernoemd naar de geheime militaire basis in de US of A waar naar verluid Aliën-stuff wordt onderzocht...
Het is de latere
SBK-uitvoering uit 2001, SBK betekent 'Superbike', een motor-raceklasse waarin Aprilia rijdt.
Alles, ja ècht alles zat erbij:
-boekjes
-spiegels
-originele uitlaat (die was te ver heen; dus weg gegooid bij laatste verhuizing)
-mobiliteitspas (!) van tijdens de garantieperiode; natuurlijk niet meer geldig, maar wel heel leuk
-alle waarschuwings-stickers her-en-der zijn aanwezig
-kap over het achterwiel, over het carter en over het accu-compartiment? Deze zijn allemaal nog aanwezig!
-ja, zelfs het lange spatbord zat er ook nog op...
-Oh ja: de varioring zat er nog in... nooit boven de 50 km/h geweest...
-voorzien van niet-originele
Sito-plus-uitlaat mèt, herstel: nu zònder, prop...
De digi-teller heeft windje mee al eens de 89 km/h aangetikt, maar deze geeft (volgens aloude Aprilia-traditie weer eens veel) te veel aan; ik denk zo'n 70 km/h in het echie...
Accesoire:
SPY-alarm met afstand-starten; de werking is mij nog niet duidelijk met twee lege AB-'s...
Maar als je de motor uitzet krijg je ff later een BLIEP-BLIEP-traktatie, om je eraan te herinneren je alarm
'AAN' te zetten... Je ziet dan ook meteen alle koppen om je heen draaien, lachen!
Buiten het alarm zit er ook nog DATATAG op en zijn alle kappen voorzien van eenzelfde geprinte code; een beetje zoals het graveren van autoruiten, het moeilijker verkoopbaar van de onderdelen maken.
Beide dingen schijnen overigens niet meer daadwerkelijk geregistreerd te zijn... (ook geen papieren meer van)
Wel leuk om te zien wat er allemaal is gedaan om de duurste scooter toendertijd (ca. 2.700 eu in 1999) in eigen bezit te houden!
Oké, natuurlijk zijn er wel wat 'dingetjes':
Volgens mij heeft elke 'Area' er vroeg of laat last van; een lichte scheur/naad in het zadel.
Her en der een plekje of een hoekje van een sticker wat los, maar hij heeft nog nooit een schuiver gemaakt ofzo.
Hij kan ook nog wel wat beter worden afgesteld...
...maar dat kan ook pas later, als mijn
LeoVince handmade ZX erop zit!
Eén ding moest wel aangepakt worden en dat was de éénarmige voorvork; die moest namelijk gereviseerd worden... maar goed; dat vond IK juist wel een uitdaging!
Dus tekening op het net gezocht (copyright EasyParts.nl...), diverse onderdelen als naaldlager, kogellager, segerring, keerring etc. uit Italië laten komen...
...en aan de gang! Wat een mooi stukje techniek zeg, deze voorwiel-ophanging;
Bellisimo, Aprilia!Hij rijdt nu weer lekker; hij zweeft weer, zoals dat alleen bij een
'AREA' kan ;-)
Achteraan heeft-ie namelijk ook iets aparts; een soort van Pro-Link-achtig-onzichtbare-veerpoot-ophangsysteem...
Andere Area-bijzonderheden zijn onder meer:
-een benzinetank die min of meer tussen je benen zit; voor een lager zwaartepunt en grotere inhoud;
-een radiator, die helemaal onderin, iets schuin onder de voetenplank is geplaatst... (lager zwaartepunt);
-een futuristisch uiterlijk met bijbehorend DIGITAAL dashboard en ingebouwde achterlichten in de 'kont'...
Wow!
Ondanks dat het vooruitstrevende ontwerp van toen nú inmiddels al 16 jaar oud is, kan hij met zo'n uiterlijk nog goed mee met de tijd, vind ik.
Ik ben er blij mee!
Sorry als ik de scooter-fooben onder jullie tegen de schenen heb geschopt....