Aprilia MX van Luuk - Simonini 90cc blaast weeer!! -
Auteur |
Bericht |
Luuk1488
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 01, 2010 1:44 am Berichten: 902 Woonplaats: Naaldwijk
|
 Re: Aprilia MX van Luuk - 90cc dood -
Ja dat weet ik allemaal, maar hoe komen er dan putjes in? Die deuk in me zuiger begrijp ik, maar die hele kleine putjes allemaal, dat is toch gewoon duidelijk iets wat tussen me kop en me zuiger zat? 
wo apr 13, 2011 11:51 pm |
|
 |
frishh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am Berichten: 3714 Woonplaats: Delft
|
Neuh, zuiger en kop worden gewoon vervormd door de enorme kracht.
do apr 14, 2011 12:04 am |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
Dat weet ik niet precies, het komt volgens mij gewoon omdat er zeer plaatselijk een explosie plaatsvind.
Als het je bougie zou zijn, wat zowiezo een beetje vreemd zou zijn, dan zouden de beschadigingen vooral in het midden zitten.
Maar ook die plek die vlak onder je bougie zit is een gevolg van detonatie, je bougie word dan snoeiheet, en daardoor smelt dat oppervlak vlak eronder.
Je ziet dat ook heel goed als je bijv. met een te lage hittegraad rondrijdt.
Wat was de squish van deze setup? en op hoeveel mm stond de voorontsteking? en de compressieverhouding.
Ik vind het wel intressant! dit zie je niet bepaald elke dag
|
do apr 14, 2011 12:07 am |
|
 |
frishh
ApriliaForum Member
|
In het midden zitten kop en zuiger niet zo dicht op elkaar als in de rand hè...
do apr 14, 2011 12:08 am |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
frishh schreef: In het midden zitten kop en zuiger niet zo dicht op elkaar als in de rand hè... nee, daarom onstaat het vlamfront ook aan de rand van de zuiger. vlak onder je squishrand
|
do apr 14, 2011 12:10 am |
|
 |
frishh
ApriliaForum Member
|
Vlamfront?
do apr 14, 2011 12:12 am |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
vlamfront, is gewoon de verbranding, die vindt als eerste plaats onder die squishrand, bij detonatie.  Hier kun je dat schematisch zien.  Dit is een zuiger die gedetoneerd heeft. Dit is wel echt minimaal. 9/10 keer is het een stuk erger.  Rechts zie je een kop, de putjes zitten daar ook enkel onder de squishrand. Deze fotos zijn van arno koch, als het je intreseert, moet je het artikel is lezen
|
do apr 14, 2011 12:21 am |
|
 |
Luuk1488
ApriliaForum Member
|
Nee die kleine putjes zijn echt heul klein en scherp, dat kan nooit door alleen hitte, er heeft iets tussen gezeten, ik lees hier en daar dat het een naaldlager kan zijn, maar die zijn nog goed.. Ik weet zeker dat het de bougie was, die hele bougie was half weg.. 
do apr 14, 2011 12:30 am |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
foto bougie?
|
do apr 14, 2011 12:33 am |
|
 |
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
hehe, vastgelopen ter hoogte van een tapeind.
volgende keer ff je kop aandraaien met een momentsleutel, alle 4 even strak. verder, puur detonatie verhaal.. kun je kort om wezen, dit heeft niks met olie te maken.
ding is gewoon veel en veels te warm geworden, wat veroorzaakt de hitte? juist.. de bougie>ontsteking.
olie smeert benzine koelt bougie onsteekt.
-verkeerde/te weinig olie? dan zie je strepen in je wand, warmloopsporen.. maar de kop van de zuiger blijft goed -ontsteking verkeerd? dan word de zuiger heel erg warm, bougie word heel erg warm en houd het niet (de isolator breekt dan) topje van de bougie smelt meestal, kop van de zuiger komen putjes in, in het ergste geval brand er zelfs een gat in de bovenkant van je zuiger. Goed, zuiger zet uit door de hitte (hitte centreert zich bovenin in de zuiger) en wat krijg je dan? exact wat jou foto's laten zien..
|
do apr 14, 2011 1:00 am |
|
 |
Luuk1488
ApriliaForum Member
|
M'kayy, duidelijk.. Cilinder was aangedraaid met momentsleutel.. En dat de zuiger is ingedeukt was al voordat ik me ontsteking verzette, want toen liep die niet meer, en toen ging ik die ontsteking verzetten, en heb ik ook gelijk even in me uitlaatpoort gevoeld en toen voelde ik die deuk al, en toen heb ik hem pas iets vroeger gezet.. En hij liep wel geweldig! Maar ik had zelf de vorige keer 2 dikke voetpakkingen erin gezet.. Toen ik het blok terugkreeg zat er maar 1tje tussen, kan dit heel veel uitgemaakt hebben? De squish was duidelijk te hoog dan.. Oowja, en al die kleine putjes en gaatjes, die zijn toch gewoon van me bougierestjes die tussen me kop en me zuiger zijn geperst, want de putjes in de kop en de zuiger zijn identiek..
do apr 14, 2011 2:08 pm |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Nou ja, in principe moet het kunnen als je superplus tankt, ken niemand die daarmee is gaan detoneren. Dat de putjes tussen je kop en zuiger identiek zijn is logisch, is toch op dezelfde plek gebeurt? En de squish was te laag, bedoel je dus.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
do apr 14, 2011 2:24 pm |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
Dan komt het wss idd door een te krappe squish. Heb je zin om het zaakje nog eens te monteren zodat je hem op kunt meten?
|
do apr 14, 2011 2:36 pm |
|
 |
Le Derbi
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 23, 2010 7:09 pm Berichten: 2012 Woonplaats: Tiel
|
wat ries zegt idd raar dat die tenhoge van een tapeind is vastgenaaid te weinig of teveel olie is de kop meestal nog goed denk idd dat dit detonatie is ivm met de onsteking 
do apr 14, 2011 2:40 pm |
|
 |
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
Ik heb 1x eerder een zuiger gezien die door een te strak tapend was vastgelopen, hiervan liepen die sporen kaarsrecht over de zuiger heen, heel anders als deze zuiger.
|
do apr 14, 2011 3:07 pm |
|
 |
|