Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
Mijn Motorhispania Furia SM https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4062 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Furia Master [ do aug 03, 2006 1:02 am ] |
Berichttitel: | Mijn Motorhispania Furia SM |
Hier even een inhaalrace, dit loopt namelijk al vanaf januari op enkele andere fora: -------------------------------------------------------------------------------------- Ik ben dus Corné en ik heb een zwarte Furia SM van 2003 Ik heb hem in mei 2004 overgekocht van een meid toen er 3000 km opstond. Ding was helemaal ori op een metraknetter uitlaat na. Zag er opzich nog goed uit, de schaamranden zaten zelfs nog op de banden ,ze had er alleen een paar keer mee gereden toen er pekel lag dus is me achterbrug de kk in geroest Tijdlang mee gereden zonder er wat aan te doen totdat een maand of 3 geleden een of andere teringmongool me stickers eraf getrokken had waardoor me lak flink beschadigd is, hele stukken lak eraf gvd Op dat moment heb ik besloten om dat ding uiterlijk flink onder handen te gaan nemen en ook motorisch een beetje op te peppen. Voor wat betreft het uiterlijk worden de kappen gespoten in een nog onbepaalde kleur en frame + achterbrug wordt gepoedercoat. (fotos van kappen en achterbrug komen deze week nog of anders volgende week) Lang uitgesteld ivm onverwachte onkosten e.d totdat hij er een maand geleden plotseling mee ophield. 2 weken geleden begonnen aan het motorische gedeelte om de storing op te sporen waarna ik erachter kwam dat er een stuk zuigerveer miste en m'n zuiger een flinke opdonder had gehad, cilinder verder nog in orde gelukkig, maar toch diezelfde avond maar meteen een 70 gila, 21mm dellorto en een hebo membraam overgekocht va TZR hier op het forum. De uitlaat word waarschijnlijk een Yasuni Cross of een andere uitlaat als iemand een beter idee heeft. Vandaag verder gegaan met strippen zodat het complete frame + achterbrug eind van deze maand naar de coater kan waar het gecoat gaat worden in het zwart enige wat er nog moet gebeuren is: de wielen, voorvork, en stuur + frame demonteren. Foto's komen deze week of uiterlijk volgende week. Update: Hier zijn de beloofde foto's, het zijn er maar een paar want de batterijen waren leeg toen we deze foto's gemaakt hadden. hier ff een foto's van het frame + wielen en mijn lange poten op de achtergrond Fotootje van de geroeste achterbrug + frame, en natuurlijk m'n geweldig handige wielbok van 35 eurootjes Fotootje van het smerige blok nog eentje + een paar onmisbaar sapjes En nog een close-up van de hele rotzooi En toen waren de batterijen leeg ........ Ondertussen zijn de wielen al uit, remmen gedemonteerd en de voorpoten los gehaald. Nu staat dus alleen het kale frame en achterbrug er nog, en ik ben daarom ook driftig op zoek naar exploded views van het balhoofd en de rest van de frame Wanneer de volgende update + foto's erop komt is nog niet bekend, heb namelijk even weinig tijd om verder te gaan. -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Vanavond verder gewerkt aan et frame en de wielen: - Steunen, remhevel, standaard, schokbreker, en alle andere rotzooi eraf - Tussendoor ff m'n velgen goed gepoetst op enkele hardnekkige plekjes na maar dat komt nog..... - Bezig geweest met het balhoofd......., kroonplaten gedemonteerd, maar toen begon het gezeik; de balhoofdlagers eruit......die kreeg ik er met geen mogelijkheid uit....iemand enig idee hoe ik dit moet doen?????? - achterbrug los gehaalt van et frame. Dat was ook geen pretje trouwens, die moer wou absoluut niet los. Toen het frame maar op z'n kant gelegd en het hele gat volgespoten met Imal (kruipolie ) half uur laten staan en jawel hoor.....met flink wat ruk,trek en sleur werk kreeg ik er beweging in, dus dat is ook gebeurd Het enige probleem wat ik nu nog heb is dus die verd*mde balhoofdlagers dus als iemand me daarbij kan helpen >>>> ik ben je eeuwig dankbaar Wat ik nu nog moet doen is de bus uit mijn achterbrug halen, balhoofdlagers eruit, en de spullen klaar maken voor de coater En dan kunnen ze eind van de maand naar de coater (of misschien eerder) Helaas geen foto's van de huidige staat maar die komen waarschijnlijk morgen -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Vanavond verder gegaan met m'n werkje: De balhoofdlagers zijn eruit :roker Ik ben gewoon ff naar de bromboer gegaan en die heeft ze er ff uit gehaald met de lagertrekker Was 5 minuten werk Toen kwamen we op het volgende probleem: Bij de bromboer zeiden ze namelijk dat het onderstaande plaatje aanwezig moet zijn bij de schouwing anders kan ik geen kenteken aanvragen. Het gaat dus over het zwart/grijze plaatje. Bij appie's zit dat in een alu plaatje gegraveerd die vastzit met 2 popnageltjes maar bij mij zat dat er gewoon op gelijmd Ik dacht: "dan bestellen we toch gewoon ff een nieuwtje" maar dat gaat zo gemakkelijk niet zeiden ze....dat kon wel 3 maanden duren Dat duurt een beetje te lang naar mijn zin dus toen maar verhitten met de vefafbrander en met een stanleymesje proberen om de stickers eraf te krijgen. en jawel dat is gelukt, tenminste de sticker is 1 keer doormidden gesneden en het is een beetje beschadigd, maar dat hebben we opgelost door de sticker terug te lijmen op een alu plaatje die ik voortaan gewoon vastzet met popnageltjes oid. Ook zeiden ze tegen me dat ik het beter kon spuiten ipv coaten omdat dan de busjes uit mijn achterbrug moeten en omdat die nogal veel kosten. Ze hadden het over 20 euro per busje........ Weet iemand of dit inderdaad zo is of is dit gelul, het lijkt me namelijk nogal sterk dat 2 van die kleine klotebusjes samen 40 euro kosten Volgende keer gaan we even de spullen uitzoeken die gecoat moeten worden en er ff boutjes in draaien anders kunnen we weer lkkr gaan tappen Hieronder nog ff een paar fotootjes van enkele onderdelen en het frame: Tot de volgende keer! Dat is dus wanneer ik m'n cilinder en inlaat binnen heb -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Inmiddels lkkr vakantie dus kon ik lkkr op mijn gemakje verder werken vanaf een vrijdag: Zo stond de brommer er vrijdagochtend bij: voorwiel erin gezet Toen begon het zonnetje lekker te schijnen dus zijn we maar even buiten verder gegaan Op de achtergrond zie je trouwens de RS van malcolmRS hier op het forum Velgen maar even poetsen met belgom (en nee het is alleen de buitenste rand van de velg waar het om gaat, dus niet tussen de spaken, daar waren we nog niet aan toe gekomen ) even poseren allebei even een fotootje van het gespoten stuur en de cockpit nog maar even in de weer geweest met belgom (foto is alleen een beetje wazig) Dat waren dus de foto's van een vrijdag. Ondertussen ligt het blok er ook al onder net als het achterwiel, ik ben alleen even bezig met het maken van een aansluiting van mijn carb op et luchtfilter. Misschien worden er morgen nog nieuwe foto's gemaakt. Dat was het dus weer voor vandaag -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: vandaag weer even verder geprutst Wilde vanmorgen om een gaskabel gaan....is die klote bromboer gesloten , toen maar door gereden naar halsteren.....ook gesloten Toen maar verder gegaan met de inlaat, dat paste niet helemaal namelijk; - Spruitstuk was vor opschuif carb en ik heb een inschuif, ik kon alleen zo snel geen goed spruistuk meer te pakken krijgen dus toen maar zo gedaan. - Luchtslang paste niet op de carb Daar even een beetje mee gesjoemeld zodat het nu wel past (toch nog ergens goed voor die vijverslang ) Toen mijn ketting en voortandwiel maar even gemonteerd, radiateur aangesloten en blokolie even ververst. Hier nog even een paar foto's van o.a. het nieuwe achtertandwiel, het blokje en de aanpassing, en nog even van hoe de brommer er nu bijstaat alleen is hier de radiateur nog niet aangesloten Dat was het dan weer morgen weer een paar nieuwe foto's.............als et goed is tenminste -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Nou...van de week ff de gas en chokekabel vervangen, ik heb het alleen wel 2 keer moeten doen Kwam van de week namelijk ff iemand hier van het dorp kijken hoe het ermee stond en die bood aan om de gaskabel te vervangen zodat ik me met wat anders bezig kon houden.Nou harstikke mooi natuurlijk, kan ik ondertussen weer wat anders doen. Volgende dag ik proberen; gashendel verkeerd gemonteerd (je kon de gashendel gewoon constant doordraaien naar voren zonder dat hij stopte),en gaskabel verroerde geen milimeter...... toen het zaakje maar ff open getrokken; 3 knikken erin en kabel gerafeld waardoor hij bleef hangen in de buitenmantel Toen dus zelf maar ff nieuwe erop gezet en jawel hoor....hij doet het weer zoals het moet Zoals al bekend heb ik vorige week dus een yasuni cross gekocht die ik woensdag binnen zou hebben volgens de afspraak. Woensdag > geen uitlaat Donderdag > geen uitlaat Gozer opgebelt; jah ik kom morgen weer thuis en dan stuur ik hem alsnog op Zaterdag heb ik de uitlaat dus pas binnen en omdat de bromboer hier geen verloopbusjes van 25 > 28 mm flens op voorraad heeft kan ik dus zaterdag pas de eerste proefrit gaan maken en beginnen met afstellen...... Waarschijnlijk dus zaterdag of anders maandag weer een update met foto's.......... -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: frame,voorpoten, en kroonplaten zijn al zwart gecoat/gespoten en de velgen zijn gewoon alu dus die laat ik lkkr zo vind het wel mooi dan blanke aluminium. ik dacht zelf aan zoiets: Dit waren tot nu toe alle foto's die ik ervan kon vinden -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: deze heeft nollie voor me geshopt (heeftie strak gedaan ) -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Yessssss....vandaag m'n HMR-2 binnen gekregen En volgende maand waarschijnlijk laten spuiten die zooi en dan doen we er ook maar gelijk een ander voorspatbordje op: het is wel een beetje een cheap voorspatbord (nog geen 20 eurie bij de bromboer ) maar het is iig stukken beter dan dat lompe originele voorspatbord -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Weer maar eens tijd voor een update: Tijdje niet aan de brommer gewerkt ivm andere kostenposten de laatste tijd zoals o.a. een bekeuring waar ik het bedrag nog niet van weet.........ik ben iig geklokt op 95....en ik had het gas nog niet vol open gelukkig Wat er nu op de planning staat: - Voorvorkkeerringen vervangen - Voor + achterwiellagers vervangen (zijn al besteld) - Powerfilter monteren (ook al besteld) - Lexus style LED achterlichtje monteren (ook al in bestelling) - Yasuni Cross uiltaat monteren (ook al besteld) - En dan natuurlijk afstellen - Squish ook nog afstellen - Zijkappen e.d. alvast schuren (ik kan een excentrisch schuurmachientje lenen op mijn werk ;p ) - Kijken of ik zelf ga spuiten of dat ik het laat doen (waarschijnlijk zelf oranje spuiten en stickeren en daarna een laag 2K blanke lak laten spuiten - Uitzoeken hoe ik aan die KTM stickers van de photoshop ga komen.......ze moeten namelijk wel precies op maat zijn............. ....iemand een tip voor me? Dat was het weer wel even.......ik hou jullie op de hoogte -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Cilinder vast genaaid vandaag Komt roze top en doppler krukas voor in de plaats -------------------------------------------------------------------------------------- UPDATE: Zo gezegd, zo gedaan Nieuwe onderdeeltjes en een momentsleuteltje binnen gekregen deze week Ik wacht alleen nog op de Top Performance schakelwals, de lagers en 1 van de keeringen Hadden ze niet meer op voorraad bij speed-parts. Momensleutel: De ene helft van de bestelling De Roze Top: De andere helft: Doppler powerfilter (heb hem al eerder gehad maar was steen tegen aan gevlogen waardoo het plexiglas kapot was )Wel mooi filtertje voor op de openbare weg trouwens in verband met het geluid en de goede regen bestendigheid. Nieuw kickstartertje oude was afgebroken maar was te bedonderd om een nieuwe te bestellen dus moest hem al een half jaar aanlopen Doppler koppelingsplaatset: Doppler krukasje Klein fotootje van hoe hij er momenteel nog uitziet: Heb met Speed-parts afgesproken dat ik uiterlijk vrijdag mijn spullen binnen heb dus dan kunnen we zaterdag of maandag het blokje splitsen en alles weer opbouwen -------------------------------------------------------------------------------------- |
Auteur: | *Thomas* [ do aug 03, 2006 10:19 am ] |
Berichttitel: | |
erg mooi en zeer leuk ontwerp suc6 ermee |
Auteur: | Furia Master [ do aug 03, 2006 8:02 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik heb de lagers nu ook binnen , alleen de TP schakelwals gaat niet meer door.....die zou er niet op tijd zijn geweest dus ik krijg mijn geld terug gestort. Keering is vandaag verstuurd dus heb ik morgen ook binnen als het goed is zodat ik zaterdag of maandag aan het blokje kan beginnen |
Auteur: | Furia Master [ vr aug 04, 2006 11:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Kleine update: Vanmiddag alvast de koppeling en de ontsteking eraf gehaalt zodat we morgen snel verder kunnen met het reviceren en de andere plannen Wat er voor morgen gepland staat: - Blokje reviceren en nieuwe krukas monteren - Carterbegrenzing verwijderen - Inlaat beetje aanpassen aan cilinder - Eventueel blokje er weer onder gooien Hier nog een paar kleine fotootjes: De aangepaste vliegwieltrekker. Die paste namelijk niet in het vliegwiel terwijl dat volgens opvoeren.nl wel zou moeten En zo ging alles de diepvries in voor de volgende dag Ik had trouwens de ene keering die nageleverd zou worden vandaag binnen moeten krijgen maar dat was dus niet het geval en dus heb ik de jager opgebeld om 19.00 uur. De keering was toch echt gister verstuurd volgens hun maar omdat ik het echt nodig heb morgen doet hij er voor de zekerheid nog 1 op de post...dat vond ik geweldig! Super zaakje hoor |
Auteur: | Furia Master [ za aug 05, 2006 11:55 pm ] |
Berichttitel: | |
zow...vandaag blokje gereviceerd Is eigenlijk best goed gegaan delukkig. eerst blokje gesplitst, oude lagers eruit en toen kwam ik totde eerste ontdekking.....het is niet naaldlager vesnellingsbak maar naaldlagerS versnellingsbak.....ik had er maar 1 besteld omdat het overal uin het enkelvoud staat..overal staat naaldlager dus toen had ik er 1 te weinig Was opzich geen probleem omdat je die normaal gezien toch niet hoeft te vervangen zeggen ze dus heb er gewoon maar 1 van de 2 vervangen. Toen allebei de carterhelften leeg waeren wilden we aan de carterrestrictie beginnen. Ik pas de cilinder en kijk nog eens even hoeveel er af moet en wat schetst mijn verbazing; het past gewoon in 1 keer terwijl de restrictie er nog in zit Het nieuwe model roze top (met losse binnenkop dus) past dus zonder aanpassingen in een blokje met carterrestrictie vervolgens de hele boel maar even schoon gemaakt in de spoelbak en toen de nieuwe lagers erin. Vervolgens begonnen om de versnellingsbak weer in elkaar te zetten. Hier stuitten we op een probleem...de assen draaiden namelijk niet goed nog eens nagekeken op de tekeningen of alles wel goed zat maar dat was het probleem dus niet...ales zat gewoon goed op zijn plaats vervolgens anderhalf uur bezig geweest om het probleem op te lossen totdat we er uiteindelijk achter kwamen dat het kwam door de schakelwals...het veertje onder de schakelwals duwde de schakelwals omhoog waardoor je de assen ieder keer maar een halve slag rond kon draaien voordat het blokkeerde maar toen we dus de andere carterhelft erop deden was het probleem opgelost Vervolgens de keeringen erin gezet en het blokje terug in elkaar gezet. Nu had ik alleen 1 probleem...die ene keering die nageleverd zou worden had ik nog steeds niet binnen terwijl dit er gisteren al had moeten zijn. Maar toen ik nog eens even keek waar deze eigenlijk voor was was het helemaal zo'n probleem niet. Het was namelijk de keering voor onder het kopplingsheveltje welke ik er vanaf de buitenkant uit kan halen en dus kan ik dat altijd nog doen als die keering binnen is Vervolgens de cilinder en dergelijke alvast maar gemonteerd en het blokje onder de brommer gehangen zodat de pakking uit kan harden en ik maandag kan beginnen met inrijden Foto's zijn er wel gemaakt maar die heb ik momenteel nog niet...dat word waarschijnlijk morgen |
Auteur: | aprilia blackdream driver [ zo aug 06, 2006 11:43 am ] |
Berichttitel: | |
wel mooi ontwerp goede ideetjes maar die stikker achter wit ben ik op shop niet zon fan van mss dat die in het echt beter is en het voor kapje is iets te groote kopllamp vind ik maar dat is mijn idee vor de rest erg vet en erg mooi zeker strak suc6 nog |
Auteur: | Furia Master [ ma aug 07, 2006 12:10 am ] |
Berichttitel: | |
die sticker zit ik idd nog aan te twijfelen of iets anders niet mooier zou staan. In ueder geval niet nog een KTM sticker want dan word het mij wat te eentonig al dat zwart en oranje, witte sticker is beetje afwisseling. En het ori voorspatbord en voorkap gaan eraf he komt een polisport voorkapje en een ander voorspatbord voor in de plaats, ze staan beide hieronder afgebeeld. Heb er al een paar gezien met zo'n voorkapje en vorspatbord en dat ziet er echt stukken beter uit |
Auteur: | Furia Master [ ma aug 07, 2006 12:14 am ] |
Berichttitel: | |
vandaag dus ff het probleempje met de kickstarteras opgelost , er zat namelijk een tandwiel verkeerd waardoor het hele zooitje contant aangreep Wat er voor morgen op het programma staat: - Carb, luchtfilter, gaskabel e.d. monteren - Ff kijken of ik nog aan een voetpakking van 0.30-0.35 mm kan komen. De squish staat met de bijgeleverde voetpakking van 0.50 mm namelijk op 1.08 mm terwijl in het boekje 0.9 mm aanbevolen word met een maximum afwijking van 0.1 mm, oftewel minimaal 0.8mm en maximaal 1.00 mm. Als ik dus een voetpakking zou kunnen vinden van ca. 0.35 zou de squish uitkomen op ca. 0.94..dit zou dus goed zijn..nu nog ff kijken of ik er 1 te pakken kan krijgen...bromboer hier is namelijk dinsdag pas weer open - Een tijdelijke afstelling fabriceren zodat ik kan beginnen met inrijden - Een ontstoorde bougie van hittegraad 9 te pakken zien te krijgen...ik had namelijk een BR9ES besteld maar ik heb een B9ES binnen gekregen kwam ik vandaag achter ...toerenteller kan ik dus tijdelijk even niet gebruiken tenzij ik er nog 1 te pakken kan krijgen voor ik het hele zooitje ga inrijden...dan is een toerenteller namelijk wel handig he |
Auteur: | G-Force [ ma aug 07, 2006 1:39 am ] |
Berichttitel: | |
leuk voorkapje, heb ik ook alleen heb ik een KTM voorspadbord |
Auteur: | Furia Master [ ma aug 07, 2006 2:33 am ] |
Berichttitel: | |
eerst maar es ff kijken naar dat voorspatbordje van jouw dan...ben zo terug Edit: Dit voorspatbordje mag dan geen drol kosten maar ik denk dat hij op die van mij er alsnog mooier uitziet als dat KTM voorspatbordje |
Auteur: | Furia Master [ di aug 08, 2006 1:42 am ] |
Berichttitel: | |
nou....vandaag weer verder gegaan met het opbouwen. carb en gaskabel e.d. erop gezet en uiteindelijk gestart. Met kickstart sloeg die niet aan (kickstart kwam ook niet helemaal omhoog zoals wel zou moeten terwijl ik toch echt dacht dat ik dat gisteren opgelost had ) en dus maar aanlopen die hap. En jahoor hij sloeg aan, koppeling in en even stationair schroef beetje bijstellen. Ik zet hem vervolgens in z'n 1 en laat de koppeling opkomen en meteen komt er 1 of ander vaag geluid uit mijn blok Meteen koppeling weer in en het was weer over. Koppeling weer op laten komen en even geprobeerd of het in alle versnellingen was...dat was dus ook het geval.......brommer maar uitgezet en richting schuur geduwd maar toen kwam er ook nog een vaag geuid uit mijn blok soms gewoon in z'n vrij en contact uit maa als ik gewoon ermee lipe dan was het even gewoon normaal en om de 5 meter ongeveer ieder keer een vaag schurend geluid Uiteindelijk maar besloten om het blokje dan weer open te maken en toen ik eenmaal de koppeling eraf had maar even aan de as gedraaid en daar was dat vage geluid weer...het kwam dus uit mijn versnellingsbak Fragmentje van het betreffende geluid: http://rapidshare.de/files/28570207/Sec ... l.wmv.html Toen dus maar besloten om het blokje weer open te maken. Zo gezegd zo gedaan maar toen ik uiteindelijk het hele spulleyje weer gesplitst had zag ik eigenlijk niets bijzonders op 2 lagers na die nogal erg soepel draaiden in vergelijking met de anderen. Wel viel het me op dat de naaldlagers nogal wat speling haden (ook de nieuwe van de secundaire as al was dat iets minder als van de oude) Fragment: http://rapidshare.de/files/28571611/Naa ... g.wmv.html Is dit normaal en acceptabel voor deze naaldlagers? En heeft iemand enig idee waar dit hele gebeuren aan kan liggen? Ik heb namelijk echt geen enkel idee MOrgen ga ik alles maar eens zeer grondig nalopen en kijken of ik de orzaak van het probleem op kan sporen........ Hier nog enkele foto's van het hele gebeuren: Het blokje voordat het voor de 2e keer in 2 dagen uit elkaar ging... Het blok uit elkaar Foto's van het bewerkte spruitje van malcolmRS en het verschil met origineel Dat was het weer, voor vandaag tenminste..... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |