Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm Berichten: 2316 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Marum
Spaaikeet / Beunbike -> dx11 MEGA update @ page 1
Hallo!
Ik heb besloten mijn tomos crosser maar eens af te bouwen voor de brommercross in Marum op 11 september.
Het id is nog steeds:
Tomos A3 frame, Rieju rr achterbrug, Mtx voorvork, Am6 50cc motorblok En zeker onmisbaar, de trekkerbanden.
Inmiddels heb ik al: Het blok passend, goed stevig, Achterbrug paste zo, alleen een busje uit hoeven boren, balhoofd verstevigd, stang er tussen gelast, blok klaar gemaakt (versnellingsbak was naar de hoeren),
Maar er moet nog veel gebeuren, als: kroonplaten maken (extra breed) achterveering aanpassen, uitlaat er onder maken, koeling er op, wielen passend maken, remmen klaar maken, afstellen enz, en nog veel meer!
Ik hou jullie op de hoogte! Gegroet, Jan
Toen was het al weer 2011, mensen kinderen zeg.
inmiddels de Rieju rr achterbrug en Mtx voorvork goed passend,
Lijkt wel aardig, alleen nog andere kroonplaten. Die maken we natuurlijk zelf!
Dan een blokje. Zoeken, zoeken, kom ik een Am6 blok tegen met Metrakit Prorace krukas, bewerkte 70cc polini en een 5 plaats koppeling.
Dus een Italkit Binnenrotor opgescharreld, en een Ninja uitlaat omgelast.
Maarja, dan wil je meedoen aan een wedstrijd en dan begint de elende.
Je denkt, ach doe eens gek, koop een nieuwe cilinder, want ik moet toch met 50cc rijden.
Blijkt de ontsteking ook kapot te zijn dus een gebruikte mhr er op (zie ook vorige foto), ook stuk. Ver.........................velend!
Dus maar een nieuwe PVL uit Wageningen gehaald.
Leuk, loopt even heel mooi, maar dan wil het niet meer.
Blijkt de ontsteking aan te lopen, waarschijnlijk ook de krukas nog krom. En jawel, drijfstang en krukas, beide krom.
toen gouw nog een Hebo krukas gekocht. En er in gezet natuurlijk.
Proefrijden, en hoe kan het ook anders, versnellingsbak stuk.
Gelukkig kwam toen het nieuws dat de cross 3 weken werd uitgesteld ivm onberijdbaar natte baan. Een pak van mijn hart.
Dus andere versnellingsbak er in, en daar gaat het weer.
1oktober was het dan zo ver, echter leek het er een week voor tijd nog niet op dat ik het zou gaan redden. De brommer liep, echter waren er toch nog problemen. Zo was de uitlaat gescheurd toen ik door een iets te diepe kuil klapte.
Het grootste probleem waren de remmen, achter zat wel een remtrommel, meer de rest moest er nog aan. Ik heb wat zitten klooien met remstangen net zo als het bij Honda Mt en Mb ook zit, maar ik had al snel door dat dit niet ging werken. Toen ben ik dus op zoek gegaan naar een andere oplossing, en zie hier het resultaat.
Met nog 3 dagen de tijd moest er ook nog een voorrem komen. De bedoeling was een schijfrem, echter blijkt dit wel erg lastig te worden icm de 8inch velgjes. Dus maar op zoek gegaan naar een Honda Mb achtervelg, om ook voor een trommelrem te maken.
Zo gezegd zo gedaan, nu moest alles nog in de voorvork gemaakt worden, ik wilde de originele MTX kroonplaten gebruiken, dus maar een mooie stuurpen gedraaid, echter bleek toen alles klaar was, zo’n 2 uur voor de cross dat dit toch niet ging passen. Dus de zelfgemaakte kroonplaten er weer in, en overal wat ringetjes tussen zodat het remanker net blijft haken achter het palletje van de voorvork. Het wiel zat uit eindelijk een paar mm naar links, het remanker zat ook een halve cm naar buiten gebracht, en op die manier bleef het anker precies op zijn plek!
Toen dus het spul maar opgeladen en naar de crossbaan gereden. Daar had ik natuurlijk veel bekijks, erg leuk om te horen hoe grappig anderen het vinden.
Na wat gewacht te hebben, en de brommer af te tanken werd er een verkenningsronde gereden, dit verliep allemaal mooi vlot, de baan was goed te doen.
Echter toen de wedstrijd begon wilde de brommer niet starten, toen deze eindelijk liep hadden de snelle jongens al een ronde gemaakt, dus ik er achteraan. Ik kon ze mooi bijhouden, dat viel natuurlijk alles mee. Tot die ene springbult, ik zat nog steeds achter de 2 koplopers aan, jaag met flink gang de springbult op, en land mooi scheef op mijn voorwiel. Daar lag ik gestrekt, en helemaal klem onder mijn brommer. Hele been geschaafd en blauw. De brommer toen maar van de baan gesleept en een eerst maar eens rustig zitten, want ik zag me toch een paar mooie zwarte vlekken her en der.
Na ongeveer een minuut toch maar de brommer proberen te starten, dat wilde niet lukken natuurlijk, maar aandrukken lukte na veel pijn en moeite wel. Dus ik maar weer verder. Alles leuk en aardig, maar springen deed ik dus niet weer, bochten is ook geen doorslaand succes met deze wielen, al ging dat later toen er mooie sporen waren al beter.
Vooruit Keez ook maar een keer.
Na 10 ronden nog een tankdop verloren. En na 15 ronden niet meer willen lopen en de compressie weg (de winnaar had een 100 ronden ofzo). Eenmaal thuis bleek de cilinder al finaal versleten, vraag niet hoe het kan na 15 rondjes maar het zei zo. Al met al was het dus nog geen doorslaand succes, maar ik heb wel allebarstens gein gehad. Nog een klein hoopje dat ik de originaliteitprijs zou hebben, maar helaas, die ging naar een gewone ktm sx 125 factory 2012 uitvoering met een am6 blokje.
Kijk een hoeveel die zuigerveer is versleten bij de uitlaat!!
Wat er met de brommer gaat gebeuren weet ik nog niet, wellicht loopt het met wat minder vermogen beter (gewoon een Tomos of Puchblok er onder) dus dat zou dan nog kunnen.
Het am6 blok zou dan onder een rieju rr- of Honda cr frame kunnen, die heb ik namelijk beiden nog staan. Een trekkerbandbrommer voor de lol, en een echte crosser voor het serieuzere werk dan zegmaar.
Jelmer (Jel-mur) - Parasiet. Houdt zich op in Sovjet-achtige steden, waar hij het niveau nog kan bijbenen. Vertoont eigenwijs gedrag. Scheidt zuren wanneer een exemplaar geen gelijk heeft. Kenmerkt zich door gefaalde opleidingen en algeheel autistisch gedrag.
Geregistreerd: ma jun 15, 2009 12:55 am Berichten: 930 Woonplaats: Deventer
Re: Spaaikeet ->dx11
Hahaha super vet jan!
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum