Hallo, Ik ben Sammy.
Ik heb 2jaar geleden 3 wrakken van een AF1 replica gekocht voor 375€. Ik heb MTX gehad.. en wilde een racer. Er is geen enkele racer mooier dan een aprilia! daarom werd er voor die prijs niet lang getwijfeld.
Er was maar 1 RV6 blok in redelijke staat, dat wel starte maar had een revisie nodig. De RV6 blokken van aprilia zijn heel snel mar gaan nogal snel kapot hoorde ik.
Ik keek uit naar een ander blok, en kwam op het idee Honda SS50 viertakt blok te gaan gebruiken. Ik zocht verschillende forum's af. tot ik uiteindelijk een blok opgestuurd kreeg uit het noorden van Nederland.
Met een viertakt blok onder een race machine als een AF1 moet het leuk zijn om een replica te maken dacht ik. Maar dat was nog voor later. Eerst moest er aan het frame en blok gedacht worden.
Dit soort blok:
http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?a ... x*Py!Rl3fg
moest er op dit AF1 frame komen:
De eerste stap was het frame kaal maken en kijken wat het geeft als je het blok er probeert onder te leggen. Mijn blok paste er niet onder. Ik deed een eerste blok dat ik voor 75€ op de kop had getikt hier wat verder in een 2dehands zaak binnen voor een controle en kreeg ouwe carter deksels mee. Met deze carterdeksels werd het duidelijk waarom het blok er niet zo onder pastte.
eerst en vooral moest het viertaktblok lager komen. en daarvoor stonden er teveel obstakels op het subframe.
zoals jullie zien heeft het blok een horizontale cilinder en die moet dus tussen het subframe. met deze oude carters is het mogelijk om deze pas te monteren als deze in het frame zitten en dan ziet het er als volgt uit.
dan moest het frame breeder worden, we gaan buizen van 20x20 mm plooien in de vorm van het subframe en tegen de bestaande lassen , dan de vaste van het frame wegslijpen zodat er minstens 4cm meer plaats is.
plooien gaat door zand in de buis te doen en er doppen langs weerskanten in te zetten, verwarmen en buigen.
Hier werden de buizen ertegen gelast en de oude een stuk uit weggeslpen.
normaal komt er een steppenblak onder het blok, waar de voetsteunen opzitten, die zitten standaard op een andere plek op aprilia daarom kunnen we die gaten zo goed gebruiken voor 3de ophanging van het blok. hier komt dus gewoon een plaat op die horizontaal op het kader vast wordt gelast zodat het blok meteen goed zit
dan werd het blok erin gezet en werd het een kwestie van het blok op de juiste plaats te krijgen. dit werd vastgezet en dan werden er ophangingsplaatjes gemaakt. die passen op de bestaande ophangingspunten van RV6 blok
deze plaatjes werden vastgelast en er werd nog horizontale versteviging gemaakt voor de plaat onder het blok:
omdat we de bevestigingen van het remsysteem wegslijpten moeten we remsysteem op maat maken, zoals op de nieuwe modellen aprilia. pedaal die langs achter komt en de rempomp die op de driehoek staat waar je voetsteun inzit.
zo zit het blok helemaal vast. onderaan ligt hij op een plaat horizontaal zodat hij makkelijk in het frame te zetten is. ook wordt hij in die plaat vastgeschroefd. dan heb je de ophangingsplaatjes achter het blok en de aluminiumen ophangingen die je los kan maken bovenaan.
Dan kocht ik men keihin pc05c 20mm carburaor
Dan kreeg ik mijn blok binnen. Dit meteen op de Aprilia gezet. met men carbu en een ouwe filter.
Er werd ook een nieuw schakelpedaal gemaakt/omgevormd. omdat ik dat van een standaard AF1 niet goed/mooi vind.
dan werd er een voorlopige tank en zadel enzo opgezet om te testen:
(toen kwam er een degelijk fotoapparaat!)
dan wou ik niet dat lelijke replica spatbord, en graag ook een grotere schijf. dus werd de replica voorvork vervangen door een Sintesi voorvork.
dan werd het tijd voor het uiterlijk en moest er dus een monoseat komen!
we zijn begonnen met de vorm op te bouwen uit ijzeren rooster zodat de galsvezel matten er gemakkelijk over kunnen. We wisten toen al zeker wat we met de brommer wilden doen, het zou een replica van ene Honda RC45 worden en daarom ziet de monoseat er zo uit.
er werd op de andere kuipen ook geplyestert en geplamuurt maar is nie zo spectaculair.
Dan werd alles geverfd en zag de rolling frame er zo uit:
Er waren natuurlijk poblemen met het schilderen en met de vork. er werden andere vorkpoten gezocht, (andere af1 voor gekocht). Met de verf werden er ons verkeerde verhoudingen gezegt en we hadden steeds te maken met putjss in de verf, door siliconen naar het schijnt.
De uitlaat werd ook volledig zelf gemaakt net als al de rest.
De brommer is bij de bestickering geweest. Ik heb het eerst gevraagd aan een bedrijf dat wel bekend is bij ons in de buurt. Ws lettering.
Die man wou niet eens luisteren ! het ging over een brommer en brommers doen ze niet, waar slaat dat op. Ik vroeg gewoon om stickers te laten maken, maakt dat voor hem uit op wat die komen.
dan heb ik op het internet gezocht een een leuke site tegengekomen :
www.stickerworld.be , contact opgenomen en die zagen het meteen zitten.
Het werd nog leuker. Deze mannen wilden zelf de hele brommer bestikkeren.
Deze brommer is een replica project. en de afwerking zit volledig in de stickers. We zijn een regeling overeengekomen en zo 2weken geleden binnen gedaan. gisteren avond gaan halen en ziet er prachtig uit.
Okee, het moment waar lang op gewacht is, is er eindelijk!
Het AF1 viertakt project is af. Ben nu aan het inrijden, en nog enkele hele kleine details aan het bijwerken.
Dit project werd volledig door ons gemaakt. We hebben de brommer ook zelf gespoten. Enkel de bestickering werd gedaan door een bedrijf.
www.stickerworld.be , dit laten bestickeren kwam beter uit, Het was absoluut aangenaam zaken doen met deze mensen. de stickers zijn alle kleuren buiten het spatbord, de wielen en remmen. Deze werden met blanke lak overspoten zodat ze niet lossen. Top werk door de mensen van
www.stickerworld.be
De brommer werd binnengedaan voor nieuwe kleppen en dergelijke, maar daar werd ik echt afgezet. Ik ben er helemaal ontevreden over. De brommer reed niet eens toen hij buiten kwam :o Ik heb het er nogal moeilijk mee, zeker als ik daar dan bijna 600€ voor kwijt ben. :@
hij heeft er ondertussen al 170km opzitten.
maar ik laat jullie niet langer in spanning. Dit is wat er van hem geworden is....
Het is een Honda RC45 (RVF750) HRC replica van Aaron Slight uit de superbike.
Laat maar wat horen. Vraag maar als jullie nog iets willen weten...
Het hele project staat ook op brommerforum:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/21017/1
Dit is mijn project en ik ben gelukkig met het resultaat. Natuurlijk zegt viertakt jullie niks en is het zo snel en gemakkelijk niet als tweetakt en dat weet ik ook, Het leukste aan 4takt is het geluid. daarom: begin geen discussie over 2takt-4takt.
groeten Sampers