HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 29, 2024 9:08 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 AF1 viertakt 
Auteur Bericht
Sampers
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 6
Bericht AF1 viertakt
Hallo, Ik ben Sammy.
Ik heb 2jaar geleden 3 wrakken van een AF1 replica gekocht voor 375€. Ik heb MTX gehad.. en wilde een racer. Er is geen enkele racer mooier dan een aprilia! daarom werd er voor die prijs niet lang getwijfeld.
Er was maar 1 RV6 blok in redelijke staat, dat wel starte maar had een revisie nodig. De RV6 blokken van aprilia zijn heel snel mar gaan nogal snel kapot hoorde ik.
Ik keek uit naar een ander blok, en kwam op het idee Honda SS50 viertakt blok te gaan gebruiken. Ik zocht verschillende forum's af. tot ik uiteindelijk een blok opgestuurd kreeg uit het noorden van Nederland.

Met een viertakt blok onder een race machine als een AF1 moet het leuk zijn om een replica te maken dacht ik. Maar dat was nog voor later. Eerst moest er aan het frame en blok gedacht worden.

Dit soort blok:
http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?a ... x*Py!Rl3fg

moest er op dit AF1 frame komen:
Afbeelding

De eerste stap was het frame kaal maken en kijken wat het geeft als je het blok er probeert onder te leggen. Mijn blok paste er niet onder. Ik deed een eerste blok dat ik voor 75€ op de kop had getikt hier wat verder in een 2dehands zaak binnen voor een controle en kreeg ouwe carter deksels mee. Met deze carterdeksels werd het duidelijk waarom het blok er niet zo onder pastte.

eerst en vooral moest het viertaktblok lager komen. en daarvoor stonden er teveel obstakels op het subframe.
Afbeelding

zoals jullie zien heeft het blok een horizontale cilinder en die moet dus tussen het subframe. met deze oude carters is het mogelijk om deze pas te monteren als deze in het frame zitten en dan ziet het er als volgt uit.
Afbeelding

dan moest het frame breeder worden, we gaan buizen van 20x20 mm plooien in de vorm van het subframe en tegen de bestaande lassen , dan de vaste van het frame wegslijpen zodat er minstens 4cm meer plaats is.
plooien gaat door zand in de buis te doen en er doppen langs weerskanten in te zetten, verwarmen en buigen.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hier werden de buizen ertegen gelast en de oude een stuk uit weggeslpen.
Afbeelding

normaal komt er een steppenblak onder het blok, waar de voetsteunen opzitten, die zitten standaard op een andere plek op aprilia daarom kunnen we die gaten zo goed gebruiken voor 3de ophanging van het blok. hier komt dus gewoon een plaat op die horizontaal op het kader vast wordt gelast zodat het blok meteen goed zit

Afbeelding

dan werd het blok erin gezet en werd het een kwestie van het blok op de juiste plaats te krijgen. dit werd vastgezet en dan werden er ophangingsplaatjes gemaakt. die passen op de bestaande ophangingspunten van RV6 blok
Afbeelding

Afbeelding

deze plaatjes werden vastgelast en er werd nog horizontale versteviging gemaakt voor de plaat onder het blok:
Afbeelding

Afbeelding

omdat we de bevestigingen van het remsysteem wegslijpten moeten we remsysteem op maat maken, zoals op de nieuwe modellen aprilia. pedaal die langs achter komt en de rempomp die op de driehoek staat waar je voetsteun inzit.
Afbeelding

Afbeelding

zo zit het blok helemaal vast. onderaan ligt hij op een plaat horizontaal zodat hij makkelijk in het frame te zetten is. ook wordt hij in die plaat vastgeschroefd. dan heb je de ophangingsplaatjes achter het blok en de aluminiumen ophangingen die je los kan maken bovenaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan kocht ik men keihin pc05c 20mm carburaor
Afbeelding

Dan kreeg ik mijn blok binnen. Dit meteen op de Aprilia gezet. met men carbu en een ouwe filter.
Er werd ook een nieuw schakelpedaal gemaakt/omgevormd. omdat ik dat van een standaard AF1 niet goed/mooi vind.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dan werd er een voorlopige tank en zadel enzo opgezet om te testen:
Afbeelding

Afbeelding

(toen kwam er een degelijk fotoapparaat!)

Afbeelding

Afbeelding

dan wou ik niet dat lelijke replica spatbord, en graag ook een grotere schijf. dus werd de replica voorvork vervangen door een Sintesi voorvork.
Afbeelding

Afbeelding

dan werd het tijd voor het uiterlijk en moest er dus een monoseat komen!
we zijn begonnen met de vorm op te bouwen uit ijzeren rooster zodat de galsvezel matten er gemakkelijk over kunnen. We wisten toen al zeker wat we met de brommer wilden doen, het zou een replica van ene Honda RC45 worden en daarom ziet de monoseat er zo uit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

er werd op de andere kuipen ook geplyestert en geplamuurt maar is nie zo spectaculair.
Dan werd alles geverfd en zag de rolling frame er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Er waren natuurlijk poblemen met het schilderen en met de vork. er werden andere vorkpoten gezocht, (andere af1 voor gekocht). Met de verf werden er ons verkeerde verhoudingen gezegt en we hadden steeds te maken met putjss in de verf, door siliconen naar het schijnt.

De uitlaat werd ook volledig zelf gemaakt net als al de rest.

De brommer is bij de bestickering geweest. Ik heb het eerst gevraagd aan een bedrijf dat wel bekend is bij ons in de buurt. Ws lettering.
Die man wou niet eens luisteren ! het ging over een brommer en brommers doen ze niet, waar slaat dat op. Ik vroeg gewoon om stickers te laten maken, maakt dat voor hem uit op wat die komen.

dan heb ik op het internet gezocht een een leuke site tegengekomen : www.stickerworld.be , contact opgenomen en die zagen het meteen zitten.
Het werd nog leuker. Deze mannen wilden zelf de hele brommer bestikkeren.
Deze brommer is een replica project. en de afwerking zit volledig in de stickers. We zijn een regeling overeengekomen en zo 2weken geleden binnen gedaan. gisteren avond gaan halen en ziet er prachtig uit.

Okee, het moment waar lang op gewacht is, is er eindelijk!

Het AF1 viertakt project is af. Ben nu aan het inrijden, en nog enkele hele kleine details aan het bijwerken.

Dit project werd volledig door ons gemaakt. We hebben de brommer ook zelf gespoten. Enkel de bestickering werd gedaan door een bedrijf. www.stickerworld.be , dit laten bestickeren kwam beter uit, Het was absoluut aangenaam zaken doen met deze mensen. de stickers zijn alle kleuren buiten het spatbord, de wielen en remmen. Deze werden met blanke lak overspoten zodat ze niet lossen. Top werk door de mensen van www.stickerworld.be

De brommer werd binnengedaan voor nieuwe kleppen en dergelijke, maar daar werd ik echt afgezet. Ik ben er helemaal ontevreden over. De brommer reed niet eens toen hij buiten kwam :o Ik heb het er nogal moeilijk mee, zeker als ik daar dan bijna 600€ voor kwijt ben. :@

hij heeft er ondertussen al 170km opzitten.

maar ik laat jullie niet langer in spanning. Dit is wat er van hem geworden is....

Het is een Honda RC45 (RVF750) HRC replica van Aaron Slight uit de superbike.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat maar wat horen. Vraag maar als jullie nog iets willen weten...

Het hele project staat ook op brommerforum:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/21017/1

Dit is mijn project en ik ben gelukkig met het resultaat. Natuurlijk zegt viertakt jullie niks en is het zo snel en gemakkelijk niet als tweetakt en dat weet ik ook, Het leukste aan 4takt is het geluid. daarom: begin geen discussie over 2takt-4takt.

groeten Sampers

vr apr 14, 2006 12:28 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Dr.2Takt
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 2
Bericht 
super mooie brommer

en ja over dat 4takt is mijn mening verdeeld.
in Belgie mag je tog nie zo hard rijden

vr apr 14, 2006 12:42 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
zijn er ook filmpjes ? :^^: :D

vr apr 14, 2006 1:28 pm
Profiel WWW
RS_70_power
ApriliaForum Member

Bericht 
prachtig project eerlijk is eerlijk ,

alleen jammer dat je Italiaanse passie met de trage dikke Japanse stront hebt gemengt .

maar hij is wel mooi :P

vr apr 14, 2006 2:01 pm
Profiel YIM WWW
supervaags
ApriliaForum Member

Bericht 
supervet :OO: vooral die uitlaat ziet er goed uit zo :{-):

vr apr 14, 2006 2:11 pm
Sampers
ApriliaForum Member

Bericht 
Er komen zeker nog filmpjes, nu is het slecht weer en ik vertrek bijna op weekend ;)

vr apr 14, 2006 3:47 pm
supervaags
ApriliaForum Member

Bericht 
word dat alleen niet erg warm zo? :^^:

vr apr 14, 2006 3:50 pm
Sampers
ApriliaForum Member

Bericht 
Nee helemaal niet, daar voel je niks van. Het is een inoxe demper en door zijn volume maakt dat een heerlijk geluid.

vr apr 14, 2006 4:10 pm
Fast-Rider
ApriliaForum Member

Bericht 
Sow erg mooi. dis tenminste een egt project.

super ent werk :thumleft:

Fast-Rider (Bas) is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze post en wijst iedere aansprakelijkheid af met betrekking tot de plaatsing van dit bericht onder invloed van drank en/of andere verdovende middelen.

vr apr 14, 2006 5:06 pm
Profiel
HexSpammer
ApriliaForum Member

Bericht 
Inderdaad een erg mooi project!! ziet er ook erg lekker uit :L:

vr apr 14, 2006 6:31 pm
Profiel
Eamonn
ApriliaForum Member

Bericht 
prachtig, knap werk :thumleft:

vr apr 14, 2006 7:03 pm
Profiel WWW
Koen
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 9
Bericht 
Geweldig, erg mooi project respekt :^^:

Hij is echt super geworden :!: ;)

vr apr 14, 2006 7:48 pm
Adri
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 5
Bericht 
eind resultaat ziet er mooi uit, allen jammer dat je niet een kijkje onder de rok heb gegeven

ik heb het anders gedaan

- Team H-p-c.nl -

vr apr 14, 2006 7:58 pm
peteRS
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 95
Bericht 
Tuurlijk.....

Ik vind um helemaal netjes :D ! Goed gedaan allemaal. Maar waarom heb je die demper zo hoog gedaan? Nu zie je zo'n kromme buis...

za apr 15, 2006 12:33 am
*Thomas*
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 32
Bericht 
prachtig gewoon, echt goed gedaan

maar had wel andere brommer als basis genomen, rs ofzo

aja, hoeveel was je kwijt aan dat bestickeren als ik zo vrij mag zijn dat te vragen :P

za apr 15, 2006 1:42 am
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende