Auteur |
Bericht |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
2T Olie en Oliepomp.
Ik wilde jullie hierbij graag wat uitlegen over de 2 takt olie en de oliepomp en het efect van het aan of afsluiten er van bij opgevoerde of getunde brommers.
Op de eerste plaats is het verstandig om goed op te letten wat voor olie je koopt, lees goed het etiket door in de winkel voor je het koopt en koop alleen olie als er op de fles staat dat het 100% of Vol Synthetische olie is. Dus je geen synt. based of semi synt. zooi laten aansmeren!
Het beste kan je de oliepomp gewoon aangesloten laten, afsluiten bij opvoeren heeft echt geen zin tenzij je het motorblokje echt hebt getuned en een binnenrotor onsteking hebt gemonteerd of als je een carbarateur hebt gemonteerd groter dan 24mm. Dan heeft het pas zin om de vertanding van de oliepomp uit het blok te halen en het gat waar de oliepomp zat af te doppen. Oliepompje simpel afsluiten is alleen maar slecht omdat net als je zuiger en cilinder zonder olie je pompje ook kapot loopt en dan dus zwaarder zal draaien.
Het is veel beter om de oliepomp gewoon zijn werk te laten doen en olie zelf bij te mengen door de tank.
1:80 bij na 2000 en 1:100 bij voor 2000 gemaakte oliepompjes ook met een grotere carburateur en cilinder omdat de motor dan meer olie krijgt als die het echt nodig heeft en minder als je rustig rijd waardoor je dus minder kool aanslag krijgt en de bougie langer zal gaan mee gaat wat bijden weer resulteert in een betere verbranding.
In 2000 werden de mileu eisen aangescherpt voor de uitstoot van schadelijke stoffen bij brommers waardoor Dellorto gedwongen werd om de olie opbrengst van het olie pompje van 1:30 naar 1:40 te verlagen.
Als je het niet zeker weet of je nou een oliepompje hebt van voor 2000 neem dan geen risko en smeer 1:80 extra.
Voor de genen die nu hun oliepompje weer gaan aan of afsluiten volgt hier onder wat uitleg met plaatjes.
Eerst behandel ik aansluiten en daarna het verwijderen.
PLAATJE 1 is een foto van het AM6 oliepompje, alvorens aan te sluiten verwijder je deze eerst van het blok en haal je alles er af zo als in de afbeelding. Daarna controleer je of de kabelhevel soepel in de richting van de rode pijl gaat en of de veer de hevel weer trug duwt. Controleer of het aandrijf nokje van de pomp redelijk soepel (tegen de klok in) rond draait en of de keering nog er goed uitziet en kijk of er geen vuil in de in en uitgang van het pompje zit.
Daarna kijk je naar de aandrijver voor de oliepomp (PLAATJE 2) en controleer of deze goed schoon is en of deze geen speling heeft. daarna haal je de bougie uit de cilinder en leg je deze met de bougiedop er op tegen het frame of het blok om te voorkomen dat de bobine doorslaat (niet vlak bij het bougiegat) en laat je de motor heel even rond draaien om te controleren of de aandrijver rond draait. Op die oliepomp zit aan om de aandrijfas en de keering een rand, of er zit daar een dunne rubber ring omheen of er zit een papieren pakking op de flens, vervang deze altijd! Daarna monteer je de oliepomp op het blok.
Eerst sluit je nu de slang van de olietank aan op de ingang van de oliepomp en vul je de olietank, Daarna daarna draai je voorzichtig het ontluchting schroefje uit de pomp tot er olie uit begint te stromen on er zeker van te zijn dat er geen lucht meer in de lijding of het pompje zit en draai je het weer dicht. Zorg er voor dat er 1:100 minimaal in de benzine tank zit en start de moter en laat deze stationair lopen en draai de kabelhevel in de rode pijl en tot dat er olie uit de uitgang van het oliepompje komt. Nu sluiten we het olieinjectie slangetje aan op de uitgang van de oliepomp en op de olie aansluiting op de carburateur of spruitstuk. Daarna sluit je de olieinjectie slang aan op de uitgang van de oliepomp en laat je de brommer weer even stationair lopen terwijl je de kabelhevel weer in de richting van de rode pijl draait tot dat er olie uit het slangetje komt waarna je de olieinjectie slang aansluit op de olie aansluiting op de carburateur of spruitstuk. Varvolgens smeer je het uiteinde van de kabel voor de oliepomp goed in met vet en steek je die door het bochtje (PLAATJE 3) en draai je de stelschroef helemaal in en haak je de kabel in de kabelhevel. Draai nu het gas helemaal open en stell met het kabelstelschroefje de pomp zo af dat de kabelhevel net tegen het aanslag nokje komt, daarna kontroleer je of de carbarateur nog helemaal open gaat en stel je dit indien nodig bij.
Heb je geen olie aanslijting dan demonteer je het spruitstuk en kun je bij een modelbouw zaak langsgaan met je olieinjectie slang en spruitstuk en dan kunnen hun je presies vertellen wat voor nippeltje je nodig hebt en hoe je dat het beste er op kan zetten en lukt dat niet kan je altijd nog een spruitstuk kopen bij een brommer zaak met een olie aansluiting er op en als je geen gesplitste gaskabel hebt dan kun je die imitatie kant en klaar kopen bij iedere goede brommerzaak of maken als je handig bent want als je een grotere carburateur hebt gemonteerd zul je dat kabeltje toch moeten aanpasen en daar hebben ze bij die zelfde modelbouw zaak ook weer hele kleine tonnetjes voor die in de splitter passen.
De Oliepomp werk gewoon goed tot en met de 24mm Mikuni TM24 carburateur. Voor de Mikuni TM24 zijn zelfs gewoon kabel setjes voor tekoop voor de Aprilia RS50 bestaande uit het onderste gaskabel gedeelte en een kabelchoke voor het nieuwste model RS50 met het chokegreepje links op het stuur.
Als je besluit om de oliepomp om wat voor reden dan ook er af te halen dop dan de in en de uitgang (PLAATJE 1) van de oliepomp goed af zodat er geen vuil in kan komen en de olie er niet uit kan lopen. spuit daarna de oliepomp in met WD40 zodat hij niet oxideren kan en berg hem op in een doos of een plastic zak zodat je de rest van de onderdelen er ook nog bij kan doen. demonteer de gaskabel bij de spliter en verwijder de oliepompkabel uit de spliter of haal een universeel gaskabel setje. Smeer de Gaskabel goed met WD40 als je deze weglegt anders zit die met een maand vastgerot.
Draai het bochtje (PLAATJE 3) van het blok en doe deze bij de oliepomp onderdelen en draai nu het koppelings deksel los en verwijder de vertanding (PLAATJE 4) en aandrijfas (PLAATJE 2) uit het deksel.
Daarna dicht je aan de buitenzijde het gat van de aandrijfas af met of de speciaale aluminium plug die je hiervoor kunt kopen of je maakt van een 5mm stuk aluminium een plaatje in de vorm van de flens en schroeft die met een dikke papieren pakking tegen de flens aan zodat het gat goed afgedicht is.
Als je een electronische toerenteller hebt zou je nu ook gelijk de toerenteller aandrijving kunnen verwijderen maar dat tandwiel zit net links boven achter het kopelings huis en je moet het wormwiel met de uitgaande as laten zitten.
Ieder tandwiel dat de motor minder hoeft de draaien is weer een klein beetje minder weerstand en hoe minder weerstand je blok heeft hoe beter een binnen rotor werkt!
Als je het koppelings deksel weer monteert let dan op dat je ook 100% syntetische versnelingsbak olie gebruikt die speciaal voor motorfietsen is met een natte koppeling! koppeling voelt veel beter aan en het komt beter tussen de lagerbussen in de versnelingsbak.
|
za dec 03, 2005 9:57 am |
Persoonlijk album
|
|
Filipino
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 09, 2005 7:49 pm Berichten: 666 Woonplaats: Bunnik
|
wow, nice
_________________ Pupp¡e In the end, it all comes together zegt:
doffers... klint best vet
|
za dec 03, 2005 6:44 pm |
|
|
deserteagle
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jul 26, 2005 9:28 pm Berichten: 63 Woonplaats: Zevenhoven
|
zeer handig!!
|
za dec 03, 2005 8:35 pm |
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
idd erg nice, bedankt!
|
za dec 03, 2005 8:46 pm |
Persoonlijk album
|
|
supervaags
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm Berichten: 1389 Afbeeldingen: 2
|
hoeveel olie moet er uit het pompje komen als je de motor stationair laat draaien en de kabel hevel helemaal open zet?
bij mij drupt hij 1 druppeltje om de 3/4 seconden is dit goed?
en je moet hem dus zo afstellen dat als je het gas helemaal open draait dat dan je kabelhevel ook helemaal op zijn max open kan..
bedankt
_________________
|
ma jan 16, 2006 9:10 pm |
Persoonlijk album
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Hij drupelt maar heel langzaam stationair dus dat kan wel kloppen.
die kabel hevel stell je zo in dat hij bij volgas net de aanslag aan tikt, kabeltje moet dus net niet strak staan.
|
di jan 17, 2006 2:41 am |
Persoonlijk album
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
ik heb dus een brommer van 2003
Zoals ik het hier nu lees staan die dan afgestelt op 1:40
Dan is toch gewoon goed voor een normale 70cc met 21 mm en hoef je dus niet bij te mengen of begrijp ik het nu verkeerd?
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
ma jan 23, 2006 1:22 am |
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Ik houd 1:35 aan... Das dus ff wat meer olie dan bij jou. Ik d8 dat dat ideale verhouding is. Ik had het met jouw setup iig wel gedaan maar misschien denkt Patrick er anders over, we zullen het wel van um horen.
|
ma jan 23, 2006 1:27 am |
Persoonlijk album
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Furia Master schreef: ik heb dus een brommer van 2003 Zoals ik het hier nu lees staan die dan afgestelt op 1:40 Dan is toch gewoon goed voor een normale 70cc met 21 mm en hoef je dus niet bij te mengen of begrijp ik het nu verkeerd?
1 op 100 bijmengen met een 21mm.
100ml op 10liter, dus makkelijk met tanken, als je hem op zijn reserve moet doen dan kan je 10 liter tanken :)
|
ma jan 23, 2006 5:26 pm |
Persoonlijk album
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
kun je het oliepompje trouwens gewoon zo losschroeven als het verwijderd moet worden of moet je blok daarvoor open?
Hoe verwijder ik dus dat oliepompje?
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
zo feb 12, 2006 10:39 pm |
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Staat in de text, gewoon even goed doorlezen.
Je ken hem er simpel van af halen maar dan lekt hij daar versnellingsbak olie dus je zult toch echt een afdichting voor dat gat moeten maken.
Het staat allemaal in de text, gewoon ff lezen!
|
zo feb 12, 2006 10:49 pm |
Persoonlijk album
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Er komt neem ik aan alleen olie uit je blok zetten als je ook dat tanwieltje hebt weggehaald enzo? En waar heb jij um mee afgedicht?
|
zo feb 12, 2006 11:05 pm |
Persoonlijk album
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
nee want volgensmij zit daar geen keering in
|
zo feb 12, 2006 11:06 pm |
Persoonlijk album
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
maare dat stukje aluminium hoeft toch zeker geen 5mm dik te zijn?
is 2 mm ook niet genoeg?
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
zo feb 12, 2006 11:59 pm |
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
rubbere ringetje achter op de oliepomp houd normaal de olie tegen.
|
ma feb 13, 2006 12:00 am |
Persoonlijk album
|
|
|