HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 10:44 am




Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Het grote bougie topic 
Auteur Bericht
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
:thumleft:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma feb 13, 2012 1:32 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Itakura schreef:
@vincent; het is niet zo zeer het verschil tussen 2 -en 4takt, het is de verschillende maat schroefdraad en de verschillende eigenschappen die ze hanteren :)

en hoe hoogtoeriger inderdaad over het algemeen een hogere hittegraad.

maar staat in het verlengde van de warmteproducering van de bougie. als de hittegraad te laag is ivt de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling dmv olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden

Normaal hanteer je bij AM6:

Standaard 50km/u B8ES
Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers
Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES
Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG
Sprint setup 50cc BR10EG

normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG
Snelle 80cc met alles betaalbaar snel BR9EG of BR10EG
Sprint setup 80cc BR10EG

Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken icm een ongestoorde race-bougie.




Bij Derbi zit het iets anders:

Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG)
Bij een sprintsetup wederom BR10EG.

Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.


Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.


STD afgestelde 50'cc monteer je beter een hittegraad 6.
Motor onwikkeld belange niet voldoende temp om een 8 te plaatsen.
Ik doe dit al jaar en dag zo. Std ontgrenst plaats ik een 7, snellere 50 en lage 80 setups een 8
en voor de race monteer ik gewoon een BP9ES, gaat al jaar en dag perfect. Ik heb een tijdje met de EGV en andere shit gereden,
en ik voelde daar 0.0 verschil in. Wat ik wel merkte is dat als ik eens ging liggen en de motor verzoop dat ik deze veel slechter gestart kreeg
met de "race" bougies, dus gewoon een BR9ES erin :)

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


ma feb 13, 2012 9:21 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Die hittegraden gelden indd bij scooters maar derby word std geleverd met een 9, am6 met een 8

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 10:09 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
rs_maniac666
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm
Berichten: 4746
Woonplaats: Klazienaveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
dus GJ als ik het goed begrijp moet ik straks een BR9EG op mijn Derbi OT blok gooien als de 70cc erop komt?

_________________
Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.


ma feb 13, 2012 10:16 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Itakura schreef:
Die hittegraden gelden indd bij scooters maar derby word std geleverd met een 9, am6 met een 8

Scooters worden std ook met een 8 geleverd. Gewoon zinloos indien afgesteld....

Heb om mijn gekieteld AM6 blok dat tussen de 13K en 15K draaid ook gewoon een BR8ES inzitten hoor (80cc Polini kit).

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


ma feb 13, 2012 10:26 am
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
de oldtimer zaak waar ik altijd onderdelen haal voor mijn brommer vraagt ook elke keer weer als ik een 9 kom kopen of ik ga racen :D:

en of je nou een 80 of een 50 cc hebt maakt weinig uit kwa bougie. de dr80 en de std cilinder reageren precies hetzelfde als je er een bepaalt type bougie in steekt.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


ma feb 13, 2012 10:45 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
spijt me zeer maar het staat in de startpost echt wel duidelijk beschreven
je zet het gewoon in de context van je eigen ervaringen

Itakura schreef:
Als de hittegraad te laag is in vergelijking tot de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. Hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling door middel van olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden


het zijn "veilige" richtlijnen voor de leek, niet voor tjoeningboys zoals jij en ik.

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 11:20 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Als een std afgestelde brommer een gat brand in de zuiger met een hittegraad 6 is er echt wel iets deftig mis,
en zal hij dit met een hittegraad 8/9 vrijwel ook zeker doen.
Uiteraard doe je niets fout met een 8 monteren.

IK zet in afgestelde brommers liever een 6:
Zo blijft de bougie langer proper (aanslag word beter verbrand)
Bougie kleurt makkelijker
Zou in theorie beter moeten starten met een koude motor (al heb ik hier nog geen verschil in gemerkt)
Motor komt er beter door na fout starten/verzuipen wat voor een leek wel handig is!

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


ma feb 13, 2012 11:39 am
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
starten gaat in mijn ervaring ook zeker beter met een 7 dan een 9. al loopt ie naar mijn idee wanneer ie meer vermogen moet leveren beter met een 9

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


ma feb 13, 2012 5:34 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Omdat die dan te warm word en dat is verlies van energie

_________________
Afbeelding


di feb 14, 2012 2:40 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
rieju-rrx
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 28, 2011 9:23 pm
Berichten: 5274
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Bommel-Westside
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Elektrode afstand is altijd 0,5. Dus niet bij de een een duimnagel of een klop op tafel.


Dit was een toevoeging.

_________________
\8/ Gang is alles, remmen is angst \8/


ma maart 26, 2012 3:00 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Dacht 0.6 he

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma maart 26, 2012 3:56 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
0.6 mm idd ja

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


ma maart 26, 2012 4:49 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RSjoep
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 07, 2011 9:12 pm
Berichten: 2298
Woonplaats: 0418
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
ngk en bosch geven 0,5 aan

_________________
rs_maniac666 schreef:
die van malossi willen ook nog wel. maar wat het aller belangrijkste is, is dat je je powerband goed oppompt.


ma maart 26, 2012 6:01 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
ngk stond bij mij 0.6 op.

bij de br7,8,9es

0.5 en 0.6 maakt volgens mij gene kloot uit btw

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


ma maart 26, 2012 6:06 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: