Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

goed afstellen lukt niet, hulp gezocht
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=23555
Pagina 1 van 3

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 9:14 pm ]
Berichttitel:  goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

ben mijn zoon aan het helpen met het afstellen / opknappen van zijn RS50
zelf vroeger erg veel ervaring opgedaan met Kreidler / Puch, de handigheid en enige kennis is er wel.

situatie :
RS50 uit 2005
gekocht met redelijk onbekende historie, volgens verkoper 4jr stilgestaan, klopt met meegeleverde oude verzekeringsbewijs uit 2011 en de hoeveelheid stof/vuil.
brommer startte wel bij aankoop, maar liep slecht.
prijs was goed dus meegenomen.

symptoom bij aankoop :
slecht starten, met veel gasgeven en aanduwen in de 2 kreeg je m aan.
kwam niet boven de 4000 toeren, liep niet stationair en niet harder dan 20-30.

inmiddels gedaan :
- carburateur ( SHA14 ) schoongemaakt en van sproeier 80 naar uiteindelijk 58 gegaan.
( volgens de exploded view bij easyparts zit er origineel in een SHA14 een sproeier 50 ).
dit betreft een vlakschuifcarburateur zonder gasnaald of luchtschroef.
- nieuwe cilinder en zuiger ( merk Standard Parts - Mokix professioneel ) geplaatst, incl pakkingen.
oude cilinder had vastloopstrepen.
- Bigend controle, lijkt in orde.
- nieuwe bougie, NGK B8HS
- controle membraam, werkt en is onbeschadigd.
- uitlaat geheel schoongemaakt incl nieuw glaswol in einddemper.
- ontsteking gecontroleerd op tijd, staat exact op 1,4mm voorontsteking, gecontroleerd met stroboscooplamp, volgens werkplaatshandboek is dit de juiste timing.
- controle waterpomp en oliepomp, beide werken.
- oliepeil blok klopt.
- nieuwe benzine
- luchtfilter is schoon en origineel ( zonder restrictor )
- electrisch functioneert alles, accu kan iets beter ( logisch na 4jr stilstand ).
- nieuwe achterband en remschoenen ( 1 was ijzer op ijzer, 1 remcilinder zat vast ).

resultaat :
- start iets beter, wel gas erop houden.
- loopt bijna stationair, lijkt onderin niet veel te doen, veel met gas spelen om aan de gang te houden.
- bij gas loslaten komen er plofjes/knallen uit de uitlaat.
- bij doortrekken loopt t nu prima, haalt de 10000 toeren en ik heb er 60+ mee gereden. ( is hard zat, harder hoeft niet, hij moet alleen wat netter lopen ).
maar rem je dan normaal af en zet m in zn 1, slaat ie af en krijg je m alleen aangeduwd weer aan de gang.

wat ik nog wil doen :
- pootmapping maken van deze en de oude cilinder ( merk "TOP" ) en deze vergelijken, maar heeft iemand er een van een "originele"
- weten waar die Plof/knal vandaan komt, mij lijkt dit te zitten in de ontsteking/CDI/Bobine.

iemand tips over hoe verder ?
- brommer moet gewoon in hele toerengebied netjes lopen, niet hard, maar gewoon standaard, goed starten, rijden en mooi lopen.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 9:29 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

De SP heeft een lage uitlaatpoort en is niet zo rap als standaard.

Die van Top is en Top Performance, als het de zwarte is is die vrijwel gelijk aan origineel.

Heb je als bougie wel een B8ES en niet een HS?

De originele sproeier kun je niet van uit gaan, dat verschilt echt per brommer en zeker per cilinder.

De Sha is erg makkelijk af te stellen wat flink scheelt.

Wat doet hij bij volgas? Wegvallen of stotteren?

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 9:42 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

aangepast in post hierboven, B8HS
ik heb deze meegekregen bij Josdijkman bij aankoop van de cilinder.

volgas gaat ie gewoon volgas, dat loopt wel, probleem zit onderin.

oude cilinder is inderdaad een zwarte, cilinderwand heeft sleepsporen, met een hoon en nieuwe zuiger zou ie wel weer kunnen, maar een nieuwe set was maar 50Eu.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 9:46 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

B8HS is een korte schacht en afstellen gaat dus nooit echt goed lukken.
Dan heeft Jos je mooi de verkeerde mee gegeven, zal t m de volgende keer wel even zeggen als ik m zie.
B8ES moet je hebben.

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 9:55 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

schacht is 17mm lang van de oude,
de B8HS zal ik morgenochtend even eruit halen en vergelijken om zeker te weten.
de oude betreft een Denso W27ES

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 10:02 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

De schacht van een HS is maar 12mm, van een ES is 17mm.
In elk geval je moet de ES hebben.

Je bent al de 3e die ik hoor over afstel problemen en een HS er in heeft.
Alle werkplaatshandboeken staat het in en mijn ervaring zegt het ook.

Ploffen en knallen is doorgaans wel de ontsteking, ik zou dus met de juiste bougie beginnen om wildgroei van problemen wat in te dammen om misschien zelfs wel weg te halen.

Edit: Wil je het helemaal precies goed hebben dan moet je een BR8ES of BR9ES, maar die R staat alleen voor ontstoort dus is handig bij digitale toerentellers die een RS niet heeft.

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 10:16 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

in werkplaatshandboek staat :
NGK R BR9ES
Alternative CHAMPION RN1C, NGK R BR8ES.
nu zal die warmtegraad niet zo veel uitmaken, lengte uiteraard wel.

ga m er morgen eens uithalen en denk dat het dan een ritje lemelerveld wordt...

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 10:24 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

Ik heb 7, 8 en 9 er in gehad. 9 in de zomer, 7 in echte vrieskou.

8 doet z'n werk altijd wel.

Iedere brommerwinkel heeft dit spul wel.

Met dit soort spul is het een kleine moeite/kosten om het even goed te maken.

Edit:
In de Thomas a Kemphuisstraat meen ik zit een zaak die voorheen schakelaar hete, die heeft het iig wel liggen.
Echter als die man dingen gaat aanraden of zegt dat je mis zit gewoon je vingers in de oren of hem de mond snoeren want hij heeft verder niet echt een idee wat hij doet is mijn ervaring :D:

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 10:55 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

Schakelaar zit op de diezerplein.
hebben we van de week nog remblokken en wiellagers gehaald.
die zal ook wel een bougie hebben denk ik.

maar als Josdijkman mij een verkeerde heeft meegegeven, wil ik een andere.
dan maar 70km rijden ( retour ), kost mij niets.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 10:59 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

O in dat geval...

Hij zou horen te weten dat dit er niet in hoort.
Welke SP cilinder heb je gekregen? Zo'n paarse (Carrenzi ofzo) of heeft hij die gewoon donkere weer binnen?

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 11:04 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

paarse inderdaad.
staat alleen Standard Parts op het doosje en in de hoek staat 1 logo van Mokix professioneel.
alles van gietijzer met een simpele aluminium zuiger.
deze : Afbeelding

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 11:11 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

Die paarse cilinder vind ik persoonlijk slecht afgewerkt, die je op de foto hebt was veel netter.

Die je nu hebt moet je eigenlijk de poorten een beetje minder scherp van maken anders vreet hij zuigerveren.

Die zuigertjes vallen trouwens niks tegen.

Auteur:  dijkie [ vr jan 15, 2016 11:21 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

vond voor het inelkaar zetten inderdaad een stukje slijpsel van het freezen in de fabriek, dus verder even goed nagekeken, klopt wat je zegt, het is allemaal wat scherp afgefreesd, zonder nabewerking.
heb in de eerste tank olie bijgemengd 1:100 voor het inrijden.
eerst maar even netjes laten lopen, gaan we later wel met de dremel aan de gang.

in de TOP cilinder zat ook een mooi rondje gefreesd voor de koppakking, bij deze moet je die maar met de hand goed leggen.

Auteur:  Aprilia RX 50 2003 [ vr jan 15, 2016 11:37 pm ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

Het beste is om de oliepomp niet te gebruiken en gewoon 1 op 50 in de tank te doen, ook tijdens het inrijden meer dan genoeg.

De oliepompen zijn erg onbetrouwbaar en onprecies.

TP gebruikt eigen pakkingen die anders zijn dan de meeste AM6 vervangingscilinders.

Auteur:  dijkie [ za jan 16, 2016 11:03 am ]
Berichttitel:  Re: goed afstellen lukt niet, hulp gezocht

we gaan dus maar even retour lemelerveld...
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: verschil tussen NGK B8HS en Denso W27ES
20160116_095620.jpg
20160116_095620.jpg [ 57.08 KiB | 52137 keer bekeken ]

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/