HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 1:45 pm




Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 How-to acculader integreren in je brommer 
Auteur Bericht
frishh
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am
Berichten: 3714
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht How-to acculader integreren in je brommer
Hee,

Hier een how-to hoe je met een paar eigenlijk voor zich sprekende, simpele handelingen je accu een stuk makkelijker op kan laden, zoals je je telefoon oplaadt. Je hebt acculaders die je aan de polen van je accu kan schroeven en met een stekkertje los kan koppelen, zodat je niet elke keer je zadel en/ of kappen los hoeft te maken. Heel handig, maar de meeste goedkopere acculaders hebben gewoon twee klemmetjes om op de polen te zetten. Omdat ik een voorstander ben van handige dingen én van goedkope dingen, zo maak je van jouw acculader een degelijker ding.

Benodigdheden:
-Acculader
-2 Kabelschoentjes met ringen
-Een stekkertje met minimaal 2 polen
-Stroomdraden, bij voorkeur rood en zwart
-Soldeerbout, tin en soldeerzuur/vet
-Krimpkousjes en isolatietape
-Gezond verstand, je werkt immers met elektronica
-Kniptang of schaar waar je mee door het stroomdraad heen komt
-Striptang (schaar of stanleymes werkt ook)
Optioneel:
-Een zekeringhouder met zekering
-Een extra stekkertje met minimaal 2 polen

BELANGRIJK!
Je werkt met elektronica, kortsluiting kan brand veroorzaken, een stroomstoot door je lichaam heen is ook niet aan te raden. Zorg daarom dat de polen nooit in direct contact met elkaar kunnen komen en isoleer je materiaal goed.

Controleer goed wat de pluspool en wat de minpool is van je lader. Bij mij stond dat aangegeven op de klemmetjes, die ga je er af knippen, dus plak bijvoorbeeld van tevoren even een rood draadje op je pluspool. Je kan het ook controleren met een multimeter, je stuurt met een lader namelijk een tegengestelde stroom door je accu. De pool die je op de pluspool van je accu zet verbind je dus met de plus van je multimeter, de pool voor op de minpool met dde minpool van je multimeter. Als je je multimeter op gelijkstroom meten zet zou je nu een positieve spanning moeten meten, als je spanning negatief is haal je de polen door elkaar.
Knip de klemmetjes van de draden af. Strip de uiteinden van de draadjes van het isolerende omhulsel zodat je er een stekkertje op kan zetten. Mijn stekkertje heb ik van een oude kabelboom gehaald, er zaten dus al twee draadjes aan aan iedere kant. Deze draadjes heb ik ook gestript. Daarna doe je vast een krimpousje om 1 zeide, want na het solderen krijg je hem er niet meer om. Daarna heb ik de draadjes van 1 zeide van het stekkertje gesoldeerd aan de draadjes van de oplader, zorg daarbij wel dat je de polen uit elkaar kan houden.
Ik heb die klemmetjes niet meer nodig omdat ik mijn acculader alleen voor deze accu gebruikt, maar je zou er voor kunnen kiezen ook een stekkertje op de afgeknipte klemmetjes te zetten zodat je ze er weer aan kan koppelen indien nodig.
Van de andere kant van het stekkertje moet je even kijken waar op de brommer je die wil plaatsen, het liefst ergens achter een kap waar je hem makkelijk vast kan zetten met een tie-wrap. Dan meet je even op hoelang je de kabeltjes maar de polen moet afknippen, zorg dat je daar altijd een beetje speling op hebt. Logisch natuurlijk, een rood draadje van het stekkertje naar de plus pool en een zwarte naar de minpool, dan kan je ze uit elkaar houden. Soldeer deze draadjes aan het stekkertje en isoleer het goed met krimpkousjes en/of isolatietape. Aan de uiteinden druk je de kabelschoentjes met O ringen vast om de kabel, lekker veel kracht zetten met een waterpomptang zodat je zeker weet dat het niet los gaat. Ook deze schoentjes even netjes isoleren, behalve het deel dat contact met de polen moet maken natuurlijk.
Als solderen je niet zo ligt, zou je ook kabelschoentjes met 2 uiteinden voor draad kunnen gebruiken, solderen is altijd beter maar dit vind ik ook fijne dingen:

Afbeelding

Ook daar even een krimpkousje omheen doen om het vocht buiten te houden.
Dan kan je eventueel nog een zekering inbouwen om te voorkomen dat je brommer in de hens vliegt bij kortsluiting, of je vindt de pluskabel van de lader pas na de zekering die al in je brommer zit.
Voilá, nu kan je voort veilig en makkelijk je accu opladen zonder eerst de accu vrij te hoeven maken. Zo zag het er bij mij uiteindelijk uit:

Afbeelding

Veel succes! Vragen, op- of aanmerkingen zijn altijd welkom.

_________________
marien schreef:
Henri hoeft geen spiegels, hij heeft schijt aan de overheid jwz, maar wel een uitkering.

Le stickerslet: viewtopic.php?f=14&t=17280


ma apr 02, 2012 5:28 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: How-to acculader integreren in je brommer
Ziet er goed uit, ga ik ook in die van mij verwerken zodra 't erop neerkomt :thumright:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma apr 02, 2012 5:43 pm
Profiel
JB1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm
Berichten: 2797
Woonplaats: 038 A28 6 letters.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: How-to acculader integreren in je brommer
Zelfde hiero.
Kut HPI :D:

_________________
Keiji schreef:
Ik vindt jelmer keivervelent


ma apr 02, 2012 5:47 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht Re: How-to acculader integreren in je brommer
Zelfde idee als,

Afbeelding

Denk ik.

Het is iig ook al geruime tijd op die manier tekoop :^^:

_________________
Thom'z BeunBaas


ma apr 02, 2012 7:18 pm
Profiel
frishh
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am
Berichten: 3714
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht Re: How-to acculader integreren in je brommer
Klopt, maar dit is goedkoper en zelfbouw is leuker.

_________________
marien schreef:
Henri hoeft geen spiegels, hij heeft schijt aan de overheid jwz, maar wel een uitkering.

Le stickerslet: viewtopic.php?f=14&t=17280


ma apr 02, 2012 7:26 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: