HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr maart 29, 2024 11:15 am




Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Alle slippende koppelingsproblemen oplossen 
Auteur Bericht
Robert
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:35 pm
Berichten: 461
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: zutphen
Antwoord met een citaat
Bericht Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
Beste mede forummers,

Aangezien er veel koppeling slip problemen zijn, vooral bij RV-4 maar zeker ook bij AM blokken die opgevoerd zijn, is er eigelijk 1 goeie oplossing.

Ten eerste, je slippende platen vervangen voor nieuwe, en gelijk maar stevige veren erbij dan.
Als je toch aan het spullen kopen bent, neem dan gelijk een fles 80W90 high preasure gearbox oil mee van bijvoorbeeld valvoline, of shell.

De nieuwe platen laat je inweken in deze olie, en in het blok moet je dus ook deze olie in doen. Dan ben je van al het gezeik af, gegarandeerd.

Zelfs in het werkplaatshandboek van AM6 blok staat dat standaard olie 75w90 is. Aangezien veel bromboeren 10W40 aansmeren, blijf je slip problemen houden, die olie is te dik, en loopt niet snel genoeg weg tussen de platen. De 80W90 is dunner, en loopt makkelijker weg tussen je platen.

_________________
Wat niet past, lassen we vast!
Mijn Cross RX
Jägermeister RX
zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl


vr mei 01, 2009 1:02 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
knibbo
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 18, 2008 8:19 pm
Berichten: 435
Woonplaats: wieringerwerf
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
ik gebruik ook 10W40 maar hij lekt steeds en eerst lekte hij niet :}): als ik nou 80W90 olie in me blok doe zal het lekken dan stoppen omdat het dikker is?

_________________
Afbeelding


di mei 05, 2009 9:02 pm
Profiel WWW
Royal Club
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 22, 2007 3:56 pm
Berichten: 4705
Woonplaats: Vinkeveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
80w90 is dunner

leer eens lezen dan.

_________________
“When life gives you lemons ask for salt and tequila”
Afbeelding


di mei 05, 2009 9:20 pm
Profiel
janiler
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 10:40 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Brabant de gekste
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
dus hij lekt sneller

_________________
GAANK IS ALLES!!


wo mei 06, 2009 4:32 pm
Profiel WWW
moreno1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 19, 2008 8:54 pm
Berichten: 227
Woonplaats: abbekerk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
het is toch zo hoe dichter bij de nul hoe dunner de olie dus dat zou beteken dat 10w40 dunner is als 75w90 teminste zo werkt het bij motorolie of dat ook geld voor deze olie weet ik niet maar volgens mij wel

_________________
moreno1 schreef:
ja als je het eenmaal door heb dan heb je hem er zo in :P


wo mei 06, 2009 6:02 pm
Profiel
knibbo
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 18, 2008 8:19 pm
Berichten: 435
Woonplaats: wieringerwerf
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
ja dat dacht ik ook altijd :_:

_________________
Afbeelding


wo mei 06, 2009 10:59 pm
Profiel WWW
janiler
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 10:40 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Brabant de gekste
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
het getal voor de W zijn de koude karakteristieken (een 20 W is bruikbaar tot -5°C, een 15W tot -15°C, een 10W tot -20°C, een 5W tot -25°C en een 0W tot -30°C. Dit zijn de temperaturen waarbij een koude start nog net goed verloopt. Onder deze temperatuur wordt de olie te stroperig, en krijg je de motor niet gestart.

- het getal na de W geven de vloeibaarheid weer bij 100°C (pakweg een warme motor). Daarin heb je een dikte 30, 40, 50 en 60. Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie.

Wat de smeertechnische bescherming van de motor aangaat, kun je perfect uit de voeten met een 40 dikte. In die zin is een minerala Shell Helix Super 15W40 meer dan voldoende.

Het is echter dikwijls zo dat oudere wagens en oldtimers "last" hebben van lekken : de dichtingen en spelingen van die oudere motoren sluiten niet zo nauw, wat betekent dat de motor ofwel veel olie gaat verbruiken, ofwel dat de olie zelfs op de vloer lekt.

Dit wordt in de praktijk dikwijls opgevangen door er er een dikkere olie in te doen, en dan kom je inderdaad terecht op bvb. onze Shell X 100 20W50. Het nadeel wordt dan weer de koude start, want bij negatieve temperaturen wordt dit problematisch. Vraag is dan als je met de wagen in de winter ook buiten komt....

In sommige gevallen gaan we voor deze problemen zelfs naar de Shell Helix Ultra Racing 10W60. Klinkt een beetje raar, want dit is een volsyntheet top kwaliteitsolie voor raceomstandigheden (hete motoren....vandaar die 60....). Voordeel van deze olie is, dat die bij een warme motor dik blijft, MAAR gezien het een 10W is, is de koude start geen probleem meer.

Maak U geen zorgen dat dit plots een synthetische olie wordt : syntheten worden tegenwoordig veel gebruikt om lange verversingstermijnen te halen (en hogere normen op motortechnisch gebied), maar voor uw wagen maakt het weinig uit als er een minerale, halfsyntheet of volsyntheet in zit. Een syntheet kan gewoon langer blijven zitten.

Qua mengbaarheid van al bovenstaande oliën is er geen enkel probleem : alle oliën zijn onderling mengbaar.

_________________
GAANK IS ALLES!!


wo mei 06, 2009 11:28 pm
Profiel WWW
CBR1000RR
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 19, 2008 11:18 pm
Berichten: 333
Woonplaats: Noord Holland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
heb op de web site van aprilia en in verschillende AF1 en RS handleidingen gezien dat het 10 w 40 is.

_________________
---
Aprilia AF1 Sintesi (word omgebouwd naar race motor look (RVF)
Malaguti RST50 VERKOCHT

RS OM onderdelen en AF1 onderdelen + RV blok TE KOOP
viewtopic.php?f=7&t=12774


di mei 12, 2009 5:35 pm
Profiel
Robert
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:35 pm
Berichten: 461
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: zutphen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
voor originele oude typen misschien, maar eenmaal opgevoerd of last van slippende platen etc, ik rijd al tijden op 80w90. STaat ook in werkplaatsboek am6, kijk het maar na.

Ik zweer erbij, iig voor dik opgevoerd spul wat veel te lijden heeft.

_________________
Wat niet past, lassen we vast!
Mijn Cross RX
Jägermeister RX
zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl


di jul 07, 2009 4:30 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
marcel
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do nov 04, 2004 9:15 pm
Berichten: 30
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: zutphen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
en ik zweer er ook bij. het werkt perfect

_________________
aprilia af1 futura


do jul 09, 2009 10:33 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
MasterTommy NL
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2008 5:48 pm
Berichten: 1061
Woonplaats: Amsterdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
eindelijk iemand die het met me eens is. :P

_________________
Enige spellingsfout gemaakt in de bovenstaande post is opzettelijk gemaakt en dient voor het vermaak van de lezer. :X:


vr jul 10, 2009 7:44 pm
Profiel
RiejuNicky
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr jan 27, 2006 5:08 pm
Berichten: 61
Woonplaats: Kapelle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
Klein weetje over olie die misschien wel maar misschien ook niet iedereen weet:

Automotor olie is andere olie als motorfiets olie, gooi nooit geen motorolie die voor auto's is bedoelt in een motor/brommer met een natteplaat koppeling, in deze olie zitten namelijk geen speciale 'dopes' die er voor zorgen dat je koppeling niet gaat slippen, deze 'dopes' zitten er niet in omdat een auto een droge koppeling heeft.

Gebruik dus altijd voor een natteplaat koppeling een olie die voor een motorfiets of brommer bedoelt is.


do jan 07, 2010 12:47 am
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
En hybride auto's dan?

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


do jan 07, 2010 2:17 am
Profiel
RiejuNicky
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr jan 27, 2006 5:08 pm
Berichten: 61
Woonplaats: Kapelle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
*Vincent* schreef:
En hybride auto's dan?


geen id.. daar zit volgends mij ook gewoon een droge koppeling in.
Maar daar weet ik verder echt helemal niets van.


do jan 07, 2010 1:10 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alle slippende koppelingsproblemen oplossen
bij hybride auto's is dat electrisch :P

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


vr jan 08, 2010 12:41 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron