HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 2:19 pm




Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Aprilia RS50 melf50 race 
Auteur Bericht
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Aprilia RS50 melf50 race
Hallo , hierbij laat ik mijn Aprilia RS50 "race" zien.

Ik ben bezig met de Aprilia om deze volledig circuitwaardig te maken , dit met een klein budget en dus zo goedkoop mogelijk (zover dat kan)
Verder wil ik het graag in de juiste volgorde laten zien van los frame tot aan de volledige machine! Ik begin met het frame en zal in de komende weken elke keer wat update's doen , een soort "storyline" dus.

Het frame , gewoon een standaard frame eigenlijk. Hier het frame zoals ie was , geschuurd , primer gespoten en afgelakt in glans zwart.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hierna was de voorvork aan de beurt , deze is aangepast met 2 dezelfde binnenpoten welke standaard niet hetzelfde binnenwerk hebben. De pootjes zijn ook afgelakt in glans zwart. Helaas (ondanks ontvetten met goeie ontvetter) zat er toch nog vettigheid in de vork waardoor het niet goed ging , de pootjes zijn nog een keer gespoten dus , maar hiervan heb ik geen eindresultaat foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Om de vorkpoten in het frame te zetten ben je een kroonstuk nodig , de onderste van Aprilia is al best licht en kan zo gebruikt worden , de kroonplaat (bovenop dus) heb ik wel aangepast , dit omdat ik losse clipon's ga gebruiken ipv het standaard stuur/stuureinden.

Hieronder de standaard kroonplaat en de originele , kroonstuk aan het bewerken en afgelakt in glans zwart

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de Achtervork (of zoals de meesten zeggen achterbrug) even 2 draadbusjes en een steuntje gelast voor het blokje.

Afbeelding

Toen kon ik beginnen met de vorkpoten , achterbrug en wielen erin te zetten om wat dingen te kunnen meten , even een mooi nieuw setje balhoofdlagers erin uiteraard , en een setje "race" voetrusten met schakel en rempedaal van HVG. Meteen ook maar even de ankerplaat voor de achterrem en de kettingspanners gestraald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om even bij het frame te blijven en alles er om heen kom ik aan bij het subframe voor het blok en subframe voor het zitje. Beide heb ik gemaakt van licht staal , niet van aluminium omdat ik dat zelf niet kan lassen en bovendien scheelt het niet zo veel. Het subframe van het blok gaat zowel om gewicht als ruimte , die van het zitje scheelt ook aan gewicht maar zitpositie is ook belangrijk.

Hier het subframe van het blok , de laatste is van het zitje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Volgende , de Clipons , deze heb ik zelf gemaakt , ondanks dat ze ook wel te koop zijn. Ik heb eerste een mal gemaakt ,zodat ik desgewenst meerdere zou kunnen maken. Daarna wat draaiwerk en de boel in elkaar lassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen maar weer eens wat gespoten , inmiddels ook de steun van de zijstander van het onderste subframe af geslepen.

Afbeelding

De schokbreker is een Bitubo , veerspanning in te stellen de demping. Redelijk simpele schokbreker voor een leuk prijsje. Alleen de busjes waren er niet bij dus die heb ik zelf nog moeten draaien.

Afbeelding
Afbeelding

De kuipen zijn van een Honda RS125 produktieracer , deze heb ik gekregen maar waren ook best gehavend. Nu kon ik kuipsteunen maken en op de juiste plek zetten. De kuipen , de voorste kuipsteun en de achterste kuipsteunen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Radiateursteun ook gemaakt en meteen het steuntje waar de brandstoftank aan komt en de tankkap mee vast zit., radiateur even netjes gespoten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De velgen , deze heb ik inmiddels geel gespoten en voorzien van banden die ik heb gekregen , en de remschijven die erop zaten er weer op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De remklauwen gereviseerd, nieuwe Malossi rode blokken erin en gespoten , voorzien van nieuwe stalen remleidingen en een Suzuki GSX-r rempomp. Zo begint het er al aardig op te lijken :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Inmiddels de toerenteller ook binnen en meteen een tellersteun gemaakt , ook de bovenste kuipsteunen zijn klaar. Ook nog even een accubakje en een kabelboom gemaakt. Op de onderste foto kun je zien dat ook het schakelmechanisme klaar is , de ketting erop en de tank zit ook op zijn plek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om het achtertandwiel op de juiste maat te maken moest ik eerst even een gereedschapje maken zodat ik het tandwiel goed kon opspannen om de gaten te boren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Eerste update na de eerste post :

Nu het geheel een beetje op wielen staat ben ik ondertussen met de carters bezig geweest , Ik heb ze schoongemaakt in de ontvetterbak en heb de carters aangepast op de cilinder en daarna gestraald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De krukas is een Hebo , deze kon ik erg geschikt kopen en was zo te zien nog nooit of nauwelijks gebruikt , deze gemonteerd met verse lagers en keerringen en de bak enz. erin , de standaard bak word gebruikt , ook de koppeling is standaard , in de toekomst word dat nog 1 met een rechte vertanding. NU zitten er TP platen in met Malossi veertjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



De carburateur is een Mikuni VM26 , ingekort , busje gemaakt voor het spruitstuk en achterkant aangepast. Wil ik rijden bij de Sobw moet er een 12mm carburateur op of 20mm (ligt aan de klasse) maar voor nu is dit wat ik nog had liggen , en 26 is prima voor een 50cc. Het spruitstuk en membraan zijn van Malossi , membraan is een VL17.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




Even weer een update!

De cilinder is een Polini Evolution 50cc , deze heb ik bewerkt , dwz de poorten op de juiste hoogtes gezet en de vorm , hoogte en richting veranderd. De cilinder is helaas vrijwel meteen kapot gelopen ,het Nicasil was al niet zo best maar blijkbaar erger dan ik dacht. De cilinder zal opnieuw gesealed worden.

Hier de cilinder tijdens het bewerken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Ook de uitlaat kon gemaakt worden nu het framegedeelte ver genoeg was en de kuipen erop passen. De uitlaat is nu een testuitlaat , met een verwisselbaar middenstuk en tevens een verwisselbare tailbus. Ook de flens kan langer of korter worden gemaakt.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Ik had nog een oude DPR demper liggen , even in orde gemaakt en een tailpijp gebogen en haakjes voor de veren erop gelast. Ook even een steuntjes gemaakt voor de demper.

Zo zie de uitlaat er gemonteerd uit

Afbeelding


Inmiddels heb ik er even een standaard nieuw type (gietijzer) cilinder op gezet zodat ik een aantal dingen kon testen , en er uiteraard even een stukje op kon rijden. Ook heb ik een Ontsteking van 1 van mijn racescooters "geleend" en die erop gezet. Zodra de Polini clinder weer is gesealed zal deze er weer op komen maar we leuk om een geheel standaard cilinder zo te testen ;)


Afbeelding




Even weer een update!

Het kuipwerk , deze bestaat uit een boven en onderkuip en zitje van een Honda RS125 produktieracer. De tankkap en het voorspatbord zijn origineel van Aprilia. De tankkap is verlaagd en staat iets verder naar voren , het spatbord is ingekort.


Hier de tankkap , eerst dicht gemaakt , daarna geplamuurd en in de primer en als laatste afgelakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De bovenkuip was nogal gehavend maar ik heb hem nog weten te redden met wat plamuur en schuurwerk en is nog redelijk gelukt. Het is ten slotte een racer , geen showbrommer ;) Het zitje heb ik nog moeten plakken met polyester en is nu weer goed te gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



En hier de foto's van de complete brommer , zonder kuip en met kuip! enjoy!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Update 15-3-2014


Inmiddels een snel Cilinderkitje op de kop getikt , een 50cc Bidalot! Dit setje is zo gemaakt dat ik er met Malossi MHR team zuigers mee kan rijden (pistonpen 5mm hoger in de zuiger)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De cilinder is gebruikt bij Sobw races dus ideaal voor mijn machine maar heeft nog iets werk nodig. Zo kon ik de Squish niet beneden de 0,85 krijgen ,en dat zonder voetpakking! Dus moest er wat van de cilinder worden afgedraaid , ik heb er ook maar meteen een goeie doorn voor gedraaid op de draaibank zodat ik de cilinder goed kon opspannen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Melf50 op za maart 15, 2014 12:59 pm, in totaal 13 keer bewerkt.



ma jan 27, 2014 4:44 pm
Profiel WWW
rs_maniac666
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm
Berichten: 4746
Woonplaats: Klazienaveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Donders :OO: :OO: Wat een project. Mooi hoor.

Ik volg hem. :thumleft:

_________________
Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.


di jan 28, 2014 9:36 am
Profiel
aprilia racer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 22, 2012 9:40 am
Berichten: 290
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Driebergen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Dit is zeker een bruut project! :OO:

dit ga ik zeker volgen :OO:

_________________
>Aprilia RS 50 NM SBK< viewtopic.php?f=13&t=22732

>Aprilia SR Morini Hebo Manston 70 Sprinter<

>EX<Aprilia rs 50 NM flou red viewtopic.php?f=13&t=22116


di jan 28, 2014 11:43 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Zeer mooi, deze volg ik. :D

Ik vraag me alleen af of de radiateur niet in de weg zit voor een uitlaat?

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


di jan 28, 2014 6:03 pm
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Bedankt voor de reacties :)

Gewicht is wel belangrijk maar 1 kilo meer of minder is niet het probleem , een paar kilo wel. De stuurstroppen zijn vrij licht hoor , alu is lichter maar moet ook weer dikker en inderdaad ik kan zelf geen alu lassen maar dan had ik ze ook wel uit 1 stuk gefreesd maar dat was voor nu even te ingewikkeld. Het verschil in subframe origineel en nu is een heel stuk meer verschil en het is bijna allemaal dunwandig materiaal ,en alles wat je niet nodig bent kan eraf , vandaar ook de bewerking van de kroonplaat. Uiteindelijk bespaar ik zeker wel wat gewicht.

De velgen zijn ook standaard velgen , en loodzwaar in verhouding met die van een Honda RS125 , maar aangezien ik geen 600+ euro voor velgen wil uitgeven doe ik dat eerst niet , zeker niet met de gedachte dat ik eerst toch geen wedstrijden ga rijden.

De rempomp werkt zo super , misschien overkill voor de klauw maar er zal toch wel een keer een andere klauw op komen. En het probleem was dat een normale pomp niet past ivm het kuipwerk.

De uitlaat past net tussen de radiateur en blok door , daar komen nog wel foto's van , maar ik heb nog wel iets speling als het moet.


Laatst bijgewerkt door Melf50 op wo jan 29, 2014 11:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.



di jan 28, 2014 8:06 pm
Profiel WWW
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
even weer een kleine update gedaan!


di jan 28, 2014 10:20 pm
Profiel WWW
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
En wederom een update!


wo feb 05, 2014 3:36 pm
Profiel WWW
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
nu even een update met de brommer zoals ie nu is , er moet nog wel wat aan gebeuren maar het grootste gedeelte is klaar.

Ik ben nu vooral bezig om het blok goed aan het lopen te maken met de standaard cilinder , afstelwerk dus!


vr feb 07, 2014 11:41 pm
Profiel WWW
af1special
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2004 2:43 pm
Berichten: 4328
Woonplaats: Moerkapelle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Je bent echt leuk bezig!

_________________
ben z`n sprinter Nederlands Record 50 cc sprint: 7.738 & Nederlands Record 70 cc sprint: 7.117
1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Jubbega 2011 1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Damwoude 2010
1ste 50 cc Jubbega 2010 1ste 70cc Genemuiden 2012 1ste 70 cc Genemuiden 2013


vr feb 07, 2014 11:57 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Tof dat je hem ook hier deelt :)

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


za feb 08, 2014 1:08 am
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Ja , ik wou hem toch wel graag laten zien , en hier past ie wel thuis dacht ik :)

Hier nog even een filmpje , aan het warmdraaien.

Afbeelding


za feb 08, 2014 11:33 am
Profiel WWW
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
En weer een update gedaan :)


za maart 15, 2014 1:00 pm
Profiel WWW
NakedRS50
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di dec 27, 2011 8:18 pm
Berichten: 1644
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
nice , ben wel benieuwd naar het gewicht.

_________________
No fear schreef:
Je hebt 2 type motorrijders.

Motorrijders die nog moeten vallen en motorrijders die al zijn gevallen!


za maart 15, 2014 1:17 pm
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
zeker meer dan 80 kilo , wegen word moeilijk op dit moment.

Maar ik ben zelf ook best gewichtig dus zijn we beide wat aan de zware kant :D:


wo maart 19, 2014 9:15 pm
Profiel WWW
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia RS50 melf50 race
Ik ga hier even verder , nu bezig geweest met een busje draaien voor in de cilinder en een busje voor de uitlaat , in totaal 3 omdat ik nog 3 uitlaten erbij ga maken.

Afbeelding
Afbeelding


wo maart 19, 2014 9:19 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron