HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 9:17 pm




Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 zwarte top 80 maximaal benutten 
Auteur Bericht
hein
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za apr 28, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Antwoord met een citaat
Bericht zwarte top 80 maximaal benutten
hallo,

ik heb een rs50 uit 2005 met een zwarte top 80cc, yasuni r2 en 19mm carb. dit loopt best lekker, maar bij 110 km/h houdt ie gewoon op.
achtertandwiel is 47, en met vtw 12 liep ie zo hard met 13000 rpm, met vtw 15 doet ie de zelfde snelheid in zn 5 bij 11000 rpm.
nu hou ik wel van snelheid, en ik vind dat zon rs best wel richting de 150 km/h mag lopen, dus nu is mijn vraag, wat te doen om die snelheid zo dicht mogelijk te benaderen?

kom aub niet met poortmap berekenen, squish en al die hocus pocus, ik heb de cilinder incl. pakkingen uit de doos zo op mn brommert gezet, en het lijkt mij dat die pakkingen al optimaal zijn voor die cilinder qua squish.

zelf zat ik te denken om een grotere carb aan te schaffen, 28mm ofzo, maar is dat niet te groot icm de uitlaat? of zal ik dan mn uitlaatpoort uit moeten fresen?
die ene mm die de uitlaatpoort omhoog moet snap ik, ga ik ook doen.

maar mijn vraag aan jullie is dus; wat moet ik doen?
graag concrete en duidelijke antwoorden

bvd


vr nov 30, 2012 11:30 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Andere cilinder kopen. Een dr80/zwarte top 80 gaat van zijn leven geen 150 halen.
die van mij loopt op top ook 110. wind in de rug een keer tot 5 km/h meer. maar dan is het toch echt op.

150 heb je het toch al over serieuse vermogens.

28 mm is veel te groot. gewoon omdat een am6 daar naar mijn idee te weinig vacum voor trekt om een fantsoenlijke luchtsnelheid te halen door een gat van 28mm. De squis van een zwarte top is sowieso slecht met ori pakkingen. het is gewoon een laagvermogen 73.4 cc cilinder.

nogmaals. voor 150 km/h zul je toch serieus goed moeten kunnen tunen/groot budget hebben.

edit: hoeveel en welke kanten op wou je die uitlaatpoort gaan vergroten? hoe ga je dat doen en wat voor ervaring heb je al? misschien mogelijk om een stukje van de bovenkant cilinder af te draaien voor toch nog wat compressie (echt hondersten van mm's wat eraf moet).
zul je waarschijnlijk wel op 98 of 100 oid gaan rijden. maar als jij serieuse snelheden wil halen uit een zwarte top moet je wat :D:

edit2: trouwens al nagedacht wat er met het rijwiel gedeelte gebeurd bij die snelheid op de open weg? heb je banden die die snelheid mogen/kunnen halen? wat voor remmerij heb je? Wat voor wiellagers rij je mee en mogen die die krachten dragen bij die toerentallen.
Als je het toerental van de motor op wil krikken, heb je dan ook een krukas gemonteerd die die toerentallen aankan? je std krukas kan dat nl niet.
Er zijn heel veel dingen waar je rekening mee moet houden. Ik kan je wel vertellen dat 100/110 km/h op een brommer nog
een keer uit te houden is, maar daar boven zul je toch echt aanpassingen moeten doen

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


vr nov 30, 2012 11:48 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
piotrSMX
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am
Berichten: 1677
Woonplaats: Houten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Ik zou als ik jou was zeker een keer voortandwiel 15 proberen. Zelf had ik op mijn smx ook een getunede dr80, maar die was in tegenstelling tot wat jij wilt bereiken op koppel getuned door de uitlaat poort te verbreden. Met 21mm, yasuni cross hm en deze dr80 reed ik met vertanding 11-48 95 op de gps. Maar ik moet zeggen dat ik er gewoon lekker koppel mee had en natuurlijk wat minder piekvermogen maar ik kon zegmaar in zn 3 wegrijden.

_________________
boy-1993 schreef:
Waarom zouden scooters en sprinters en al meer dan 14000 kunnen draaien en een rs 50 ineens niet?


za dec 01, 2012 12:10 am
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
voortandwiel 15 naar 40 mag je dan al wel naar toe met een dusdanig laagtoerige cilinder.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


za dec 01, 2012 12:13 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
piotrSMX
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am
Berichten: 1677
Woonplaats: Houten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Hij trok alsnog 12,5k toeren trouwens en ik vond het hard zat. Zo vaak had ik nou ook weer niet de kans om hem maximaal open te trekken in de stad hiero. Wat wel leuk was was op de af heerewaarden meeting, dat ik met een maat van me achterop alsnog vooraan kon boeken. :D:

_________________
boy-1993 schreef:
Waarom zouden scooters en sprinters en al meer dan 14000 kunnen draaien en een rs 50 ineens niet?


za dec 01, 2012 12:16 am
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
piotrSMX schreef:
Hij trok alsnog 12,5k toeren trouwens en ik vond het hard zat. Zo vaak had ik nou ook weer niet de kans om hem maximaal open te trekken in de stad hiero. Wat wel leuk was was op de af heerewaarden meeting, dat ik met een maat van me achterop alsnog vooraan kon boeken. :D:


ik heb btw 9 pk. na een paar warm/schraal lopers en met 19mm en leo v6.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


za dec 01, 2012 12:20 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
piotrSMX
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am
Berichten: 1677
Woonplaats: Houten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Ik heb nooit een pk meting gedaan, maar denk dat ik er niet heel ver boven zat hoor, 11-12pk denk ik. Mijn broertjes Hm gaat wel echt als een trein met zn 12mm, ori cilinder en std hm uitlaat. Die uitlaat is echt goud. Met vertanding 10-52 ging ie 78 na correctie op de rollerbank. Maar we gaan off-topic merk ik al. :_: Beter naar chat->

_________________
boy-1993 schreef:
Waarom zouden scooters en sprinters en al meer dan 14000 kunnen draaien en een rs 50 ineens niet?


za dec 01, 2012 12:23 am
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Hoogtoerige 70 zal het beter doen voor dat soort snelheden dan een laagtoerige 80.

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


za dec 01, 2012 8:37 am
Profiel
kenny77
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 22, 2011 5:53 pm
Berichten: 319
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Wil je 150 echte rijden -> rs125 blokje eronder knutselen.

Met zo'n budget cilinder en niet willen bewerken, ga je dat nooit redden.

Waarom trouwens 150 km/h?
Is toch niks voor een brommer, wacht gewoon lekker dat je je motorrijbewijs hebt.

110 ~120 is mooi zat voor een brommer voor weggebruik.


za dec 01, 2012 6:31 pm
Profiel
hein
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za apr 28, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
ok, niet doen dus :((

ik rij niet in de stad, maar op het platteland op plattelandsweggetjes en ik gebruik hem voor woon-werk verkeer. op deze weggetjes kan ik die snelheid wel halen, met de auto heb ik daar eens 200km/h gehaald, maar dat geheel terzijde.
de banden zijn dezelfde als die onder een 125 zitten, ook de remmerij van een 125 is net zo groot.
ik wil niet meer toeren, ik wil meer kracht, kan zijn dat er dan een andere krukas onder moet maar so be it.

ik lees dat ik meer koppel zou krijgen door de uitlaatpoort te verbreden, hoeveel breder moet ie dan worden?
het is niet zo dat ik mn cilinder niet aan wil passen, alleen al die berekeningen zeggen me niet zoveel, dus als jullie me zouden zeggen; "daar moet zoveel mm vanaf omdat......." dan doe ik dat.

van de winter gaat ie de stalling in en spring ik lekker op mn tomosje vanwege gladheid/hanteerbaarheid en snelheid, dus heb ik alle tijd om hem ff lekker op te peppen.

bedankt voor jullie reacties in ieder geval


za dec 01, 2012 11:29 pm
Profiel
hein
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za apr 28, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
wat weet jij er nou van welke banden ik gekocht heb?
maar best ik fok um wel op zonder jullie hulp.


zo dec 02, 2012 12:33 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
hein schreef:
wat weet jij er nou van welke banden ik gekocht heb?
maar best ik fok um wel op zonder jullie hulp.

inb4 tegen paal geklapt omdat je remmen niet goed genoeg zijn.

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


zo dec 02, 2012 1:02 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
ik heb ong hetzelfde met de RX, bijna alles hetzelfde aan de 125. maar toch bij 110 heb je al een serieuse remweg. niet vergelijkbaar met die van een auto of motor.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


zo dec 02, 2012 2:28 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
hein
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za apr 28, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
de banden heb ik gekocht bij de plaatselijke motorboer, besteld voor een 125 en ze er zelf opgedraaid.

ik wil gewoon goed hard met dat ding, mocht er wat gebeuren dan is de rekening voor mezelf.
een extra schijfje op het voorwiel is gemakkelijk te realiseren dus daar zit ik niet over in.

beetje jammer dat ik niet gewoon concreet antwoord op mijn vraag krijg.


zo dec 02, 2012 3:54 pm
Profiel
piotrSMX
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am
Berichten: 1677
Woonplaats: Houten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zwarte top 80 maximaal benutten
Volgens mij hebben we je al lang je vraag beantwoord. Als je harder wilt gaan, moet je maar een andere cilinder kopen of een rs125.

_________________
boy-1993 schreef:
Waarom zouden scooters en sprinters en al meer dan 14000 kunnen draaien en een rs 50 ineens niet?


zo dec 02, 2012 3:58 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron